هزینه های عجیب ماموریت‌های هوایی اورژانس تهران/ هر ساعت ماموریت 100 میلیون!

منبع: ساعد نیوز

2

1402/7/23

10:48


ساعدنیوز: انجام هر ساعت ماموریت اورژانس هوایی به طور متوسط 100 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

هزینه های عجیب ماموریت‌های هوایی اورژانس تهران/ هر ساعت ماموریت 100 میلیون!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، اورژانس هوایی استان تهران در هفته به طور میانگین حدود 15 ماموریت هوایی انجام می‌دهد و مصدومان، مجروحان یا بیماران بدحال را با بالگرد از شهر تهران یا دیگر شهرستان‌های استان تهران به مراکز درمانی مربوط می‌رساند.

در مواردی هم پیش آمده که اورژانس هوایی استان در طول هفته بیش از 20 مورد ماموریت هوایی انجام دهد. ماه پیش بود که اورژانس هوایی تهران رکورد زد و در یک هفته، 22 پرواز انجام داد و به گفته خود مسئولان، این تعداد پرواز در یک هفته در تاریخ اورژانس کشور بی‌نظیر بود. البته 3 مورد از این پروازها برای انتقال اعضای بدن بود.

با وجود جمعیت بالای استان و حجم بالای کار اورژانس، اورژانس هوایی استان تهران تنها 2 فروند بالگرد دارد که همین 2 فروند هم تحت مالکیت خودش نیست و درضمن برای جمعیت 15 میلیون نفری این استان کافی نیستند و به گفته خود مسئولان اورژانس اگر 2 فروند دیگر نیز اضافه شود، می‌توان تا حدودی تمام ماموریت‌های مربوط به شهر تهران و سایر شهرستان‌های استان را پوشش داد. کمبود محل استقرار بالگردها در داخل شهر نیز یکی دیگر از مشکلات اورژانس هوایی استان تهران است.

انتقال روزانه 2 بیمار به بیمارستان با بالگرد | جزئیات ماموریت‌ها«روزانه به طور میانگین 2 ماموریت اورژانس هوایی توسط 2 پایگاه اورژانس هوایی استان تهران انجام می‌شود.» این را محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در این ماموریت‌ها به طور میانگین 2 بیمار یا مصدومِ نیازمند انتقال هوایی توسط بالگرد به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند.»

توکلی درباره جزئیات ماموریت‌ها به همشهری می‌گوید: «ماموریت‌های اورژانس هوایی استان شامل حوادث ترافیکی است که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد و نیز مصدومین و مجروحینی که نیاز دارند هرچه زودتر به مراکز درمانی منتقل شوند. زنان باردار گروه دیگری هستند که خدمات اورژانس هوایی را دریافت می‌کنند. همچنین مناطقی مثل کوهستان‌ها که دسترسی اورژانس زمینی به آنها غیرممکن است، اورژانس هوایی خدمات را بر عهده می‌گیرد. انتقال بین مراکز درمانی نیز یکی از خدمات اورژانس هوایی استان است. مثلا شهرستان‌های استان تهران گاهی بیمارانی در بیمارستان‌ها دارند که باید به مراکز درمانی پایتخت منتقل شوند و این کار را همکاران اورژانس هوایی انجام می‌دهند.»

هر ماموریت هوایی 100 میلیون تومان آب می‌خورد

هر ماموریت هوایی، هزینه بسیار سنگینی برای اورژانس هوایی استان تهران دارد. این در حالی است که روزانه حداقل 2 پرواز در این مرکز انجام می‌شود.

رئیس اورژانس استان تهران در این باره به همشهری می‌گوید: «هزینه انجام هر ساعت ماموریت اورژانس هوایی به طور متوسط 100 میلیون تومان است و البته بیمار یا مصدومی که خدمات اورژانس هوایی را دریافت می‌کند، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و برای او کاملا رایگان است.»

این مسئول در خصوص زمان‌بندی هر ماموریت هوایی هم اظهار می‌کند: «میانگین زمان‌بندی هر ماموریت هوایی در استان تهران یک ساعت است. یعنی از وقتی که بالگرد از پایگاه پرواز می‌کند، به محل حادثه می‌رسد، مصدوم یا بیمار یا مجروح را سوار می‌کند و به مرکز درمانی یا بیمارستان می‌رساند، تقریبا یک ساعت زمان می‌برد.»

از کمبود بالگرد تا کمبود پَد بالگرد | فقط 2 بالگرد داریم

توکلی در ادامه به مشکلات دیگر اورژانس هوایی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: «کمبود بالگرد و کمبود محل استقرار بالگردها در داخل شهر که اصطلاحا به آن «پَد بالگرد» گفته می‌شود، از دیگر مشکلات این مرکز هستند.»

رئیس اورژانس استان تهران می‌گوید: اورژانس هوایی استان تهران درمجموع 2 پایگاه دارد؛ یک پایگاه در بوستان ولایت و پایگاه دیگر در شهرری واقع شده است. تمام خدمات اورژانس هوایی استان توسط 2 بالگرد انجام می‌شود. در حالی که باید حداقل 4 فروند داشته باشیم. یعنی ما 2 فروند دیگر نیاز داریم تا بتوانیم کل ماموریت‌های اورژانس هوایی استان را انجام دهیم. از فروندهای موجود هم یک فروند متعلق به هوافراجا است و ما به صورت استیجاری با آنها قرارداد داریم. یک فروند هم بالگرد تخصصی است و پایگاه آن در بوستان ولایت واقع است.

توکلی می‌گوید: اورژانس هوایی استان تهران یک فروند هواپیمای بال ثابت هم دارد که انتقال مصدومین از استان‌های دیگر به تهران را با آن انجام می‌دهد. یعنی اگر مجروحی ساکن استان دیگری است که نیاز است به تهران منتقل شود، کارشناسان با این هواپیما از مبدا فرودگاه تهران به فرودگاه استان مقصد اعزام می‌شوند و مجروح یا مصدوم را تا فرودگاه مهرآباد می‌رسانند و مصدوم از آنجا با آمبولانس زمینی یا بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان‌هایی در تهران که خدمات تخصصی مربوطه را انجام می‌دهند، منتقل می‌شود. انتقال اعضای بدن هم با این هواپیما انجام می‌شود؛ انتقال اعضای پیوندی، انتقال قلب و ... .

116 پد بالگرد داریم اما ...| پیش‌بینی 60 نقطه برای احداث پد در شهر تهران

رئیس اورژانس استان تهران به کمبود پد بالگرد در استان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای آن که خدمات اورژانس هوایی به نحو احسن انجام شود، بالگردها نیاز به پد بالگرد دارند؛ یعنی محلی که بالگرد بتواند به راحتی آنجا فرود بیاید و ایمنی پرواز داشته باشد و مخاطرات پروازی برایش اتفاق نیفتد و مصدومین و مجروحین هم راحت به بیمارستان‌ها منتقل شوند. الان در استان تهران 116 پد بالگرد داریم و نیاز است که این تعداد افزایش یابد.»

به گفته توکلی، در شهر تهران 60 نقطه برای احداث پد بالگرد پیش‌بینی شده که در حال حاضر این پدها در 37 نقطه آماده شده و قابل بهره‌برداری هستند. بقیه هنوز آماده نشده‌اند و پیگیر آنها هستیم.

فعالیت 8 کارشناس در اورژانس هوایی استان تهران

در اورژانس هوایی استان تهران درمجموع 8 نفر نیروی انسانی فعالند. این نیروهای تخصصی شامل کارشناس پرستاری یا کارشناس فوریت‌های پزشکی یا رشته هوشبری هستند و یک روز در میان به صورت شیفت کار می‌کنند.

رئیس اورژانس استان تهران می‌گوید: «در هر شیفت 2 نیروی انسانی از طلوع تا غروب آفتاب فعالیت دارند. همه این کارشناسان آقا هستند و کارشناس خانم نداریم و خانم‌ها بیشتر در پایگاه‌های زمینی اورژانس فعالند. مگر این که موردی پیش بیاید که بخواهیم زن بارداری را از شهرستانی به تهران منتقل کنیم. در آن صورت یک ماما همراه مادر باردار تا تهران اعزام می‌شود.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو