احتمال بازگشت وزن بعد از عمل بای پس وجود دارد؟

احتمال بازگشت وزن بعد از عمل بای پس وجود دارد؟


منبع: آرگا

2

1402/7/25

09:09


احتمال بازگشت وزن بعد از عمل بای پس وجود دارد و افراد نمی توانند این مورد را انکار کنند و تمامی این موارد باید قبل از جراحی به شما گفته شود زیرا بسیاری از افراد با دانستن این مورد از اینم جراحی صرف نظر می کنند.

بای پس یکی از روش های کاهش وزن در افراد می باشد و اگر می خواهید بدانید که بازگشت وزن بعد از عمل بای پس وجود دارد باید بگوییم که بله وجود دارد و اگر فرد نتواند شرایط مناسبی داشته باشد و تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کند احتمال این که دوباره چاق شود و وزن قبلی خود را بدست بیاورد وجود دارد.

بای پس و تغییرات بعد از ان

دلایل بازگشت وزن بعد از عمل بای پس

بای پس یکی از روش های کم خطر در درمان چاقی می باشد و تهاجمی نمی باشد از این رو می توان  گفت ان مورد می تواند عارضه های کم تری را با خودش به همراه داشته باشد. در این عمل معده به دو بخش تقسیم کی شود و هدف از این جراحی این است که حجم معده کم تر شود و بیمار باید غذای کم تری را مصرف نماید.

آن بخش از معده که غیر استفاده می ماند می تواند هورمون ها و مواد لازم را ترشح خواهد کرد. این جراحی دارای انواع مختلفی می باشد و هر کدام اهدافی دارند و پزشک قبل از این که آن ها را برایتان اجرا نماید یک سری اطلاعات مفید در اختیار شما قرار خواهد داد و حتی عارضه های این جراحی را نیز بایتان بیان می کند.

بازگشت وزن بعد از این جراحی غیر ممکن نمی باشد و به دلایل زیادی این موضوع رخ خواهد داد. باید بدانید که عوامل روحی در این مورد بسیار تاثیر دارند و نمی توان ان ها را نادیده گرفت. بعد از این که دوره نقاهت شما تمام شد باید بدانید سبکی سالم برای زندگی کردن را در نظر بگیرید و یادتان باشد که موفقیت شما و سلامتی تان در گرو رعایت کردن برنامه های غذایی می باشد و باید تعهد جدی در این مورد داشته باشید در غیر این صورت نه تنها جراحی شما موفق نخواهد بود بلکه ممکن است خطراتی را نیز برایتان داشته باشد.

بیماران بعد از جراحی به طرز چشم گیری لاغر خواهند شد و این مورد یکی از فواید این عمل می باشد و معمولا برای افراد بالای ۱۰۰ کیلو گرم این جراحی انجام می شود. در ادامه دلایل بازگشت وزن بعد از عمل بای پس را برایتان مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد تا با دوری کردن از ان ها بتوانید از این مورد پیشگیری نمایید.

بای پس و دلایل افزایش وزن بعد از جراحی

وزن قبلی بیمار

از ساده ترین مواردی که می تواند منجر به بازگشت وزن بعد از جراحی شود میزان وزن بیمار قبل از جراحی می باشد. هر چند بسیاری از افراد بعد از این جراحی به صورت قابل توجهی وزن خود را از دست می دهند و باید بدانید  که این کار با هدف کاهش عارضه های جانبی چاقی انجام می شود ولی بعد از عمل و ان که دوره نقاهت تمام شد امکان بازگشت فرد به وزن قبلی وجود دارد. به صورت کلی باید گفت هر چه میزان bmi فرد قبل از جراحی کم تر باشد احتمال این مشکل کم تر خواهد بود و معمولا افرادی با bmi پایین روی وزن کاهش یافته خواهند ماند.

نداشتن حمایت کننده

اگر بیمار بعد از جراحی حمایت کننده ای نداشته باشد امکان دارد دوباره به شیوه زندگی قبلی خود باز گردد و همین مورد می تواند منجر به چاق شدن مجددش شود. در واقع از سر گیری مواد مضر مانند غذا های چرب و پر خوری در ان ها باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی مجدد خواهد شد از این رو افرادی که نمی توانند این موارد را رعایت کنند بهتر است این عمل را انجام ندهند.

سلامت روانی فرد

از مهم ترین و پر اهمیت ترین مواردی که باید رعایت شود سلامت فرد می باشد زیرا مسائل روانی و روحی می تواند تاثیرات زیادی بر روی بدن فرد داشته باشد. چاقی یکی از مسائلی می باشد که بیش تر به روح افراد بر می گردد از این رو باید بدانید که بسیاری از افرادی که دارای مشکلات چاقی مفرط می باشند به افسردگی مبتلا بوده اند.

در نظر داشته باشید که اگر فرد بعد از عمل خود نتواند به درستی و به موقع وزن کم نماید امکان دارد دوباره افسردگی به سراغ او بیاید. همچنین نبود گروه های حمایتی دوستانه و خانوادگی نیز در این میان موثر می باشند و باید بدانید که علاوه بر افسردگی یک سری دیگر از بیماری های روانی منجر به پر خوری، ریزه خواری و حجیم خواری می شوند و باید جلوی این موارد گرفته شود وگرنه دوباره این مورد باز خواهد گشت. در برخی از افراد کاهش میزان خوشبختی و احساس در آن ها نیز می تواند میل به غذا خوردن را در افراد افزایش دهد.

بای پس چیست؟

تغییر ندادن سبک زندگی

از مهم ترین مواردی که منجر به افزایش وزن در افراد می شود تغییر ندادن سبک زندگی می باشد. در واقع این مورد از پر اهمیت ترین موارد بعد از جراحی می باشد و در صورتی که نا دیده گرفته شود امکان دارد جراحی را بی تاثیر نماید. افرادی که به این مورد تعهد ندارند و نمی توانند از یک سری از لذت های غذا خوردن بگذرند و همچنان بعد از جراحی عادت های سمی غذا خوردن قبل از جراحی را دارند بیش تر از افرادی که این موارد را رعایت می کنند درگیر بازگشت وزن بعد از جراحی بای پس می باشند.

افرادی که بعد از جراحی فعالیتی ندارند و ریزه خوار هستند و یا پر خوری می کنند از مستعد ترین افراد رای چاقی حتی بعد از جراحی می باشند. همچنین ادامه دادن به استفاده از الکل و مواد مخدر نیز از این موارد می باشد که منجر به چاقی بیش تر خواهد شد و این افراد راحت تر از سایرین به زندگی قبلی خود و وزن بالایی که داشته اند باز خواهد گشت.

دلایل پزشکی

باید بدانید که تنها بیمار در بازگشت وزن بعد از عمل بای پس مقصر نمی باشد و برخی از دلایل تخصصی نیز در این میان هستند. مهم ترین این موارد راه پیدا کردن دو بخش جدا شده معده به یک دیگر می باشد. در واقع این مشکل طی جراحی رخ می دهد و مواد قسمت بالایی معده وارد بخش حذف شده می شود و جذب کالری در فرد بالا می رود و در نهایت فرد به جای کاهش وزن دچار افزایش وزن می شود. البته این مورد بسیار نادر خواهد بود ولی باز هم امکان بروز این مشکل برای هر فردی وجود دارد و نباید ان را نادیده گرفت.

مورد دوم و پر اهمیت باز شدن خروجی کیسه معده می باشد و در این حالت گذرگاه بسیار گشاد و یا بزرگ می شوند. این حالت باعث می شود تا غذای بیش تیر از این مورد عبور نماید و فرد دیر تر احساس سیری خواهد کرد. فرد در این حالت غذای بیش تر استفاده می کند و همین مورد می تواند منجر به چاقی زیاد در فرد شده و عمل جراحی را بی تاثیر می نماید. البته بزرگ شدن خود کیسه معده نیز امکان دارد و این مورد به مرور رخ می دهد و فرد غذای بیش تری را نسبت به قبل می خورد و همین پر خوری های نا خواسته می تواند دلیل برای افزایش وزن بعد از جراحی بای پس باشد.

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس

پیشگیری از باز گشت وزن

برای پیشگیری از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس نیاز است تا یک سری نکاتی را دانسته و سعی کنید به آن ها عمل نمایید در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی توانید این مورد را پشت سر گذاشته و دچار اضافه وزن نشوید.

  • بازگشت وزن بعد از جراحی امکان دارد ولی باید بدانید که این مدل از جراحی ها و چاقی های بعد از جراحی با وجود یک تیم حمایتگر کاهش پیدا خواهد کرد از این رو باید فرد جراحی شده مورد حمایت خانواده باشد.
  • قبل از جراحی کردن سعی کنید به تغییر زندگی خود فکر کنید و راه هایی را برای این مورد در نظر بگیرید تا بعد از جراحی بتوانید به راحتی این موارد را امکان پذیر نمایید.
  • رژیم های غذایی که متخصص برایتان تجویز می نماید را رعایت کنید و حتی بعد از دو سال نباید آن ها را رها کنید.
  • افرادی که دوست دارید در این زمینه باید ما را حمایت کنند از این رو با آن ها این موارد را در جریان قرار دهید.
  • در این مسیر تنها نمایند زیرا شاخص توده بدنی افرادی که در گروه هایی حمایتی هستند ۱۰ درصد کم تر از افراد بدون گروه می باشند.
  • برای این که نتیجه ای بلند مدت داشته باشید نیاز است تا برای تغذیه خود چاره ای اندیشیده و به نزد متخصص تغذیه بروید.
  • سعی کنید پر خوری نکرده و استفاده از الکل و مواد مخدر را ترک نمایید.
  • اگر بعد از جراحی دارای میل زیادی به غذا بودید باید متخصص خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر بعد از جراحی با وجود رعایت کردن رژیم خود باز هم اضافه وزن در فرد ایجاد شد باید حواستان باشد که نیاز به اصلاح بای پس دارید و برای این مورد نیز باید با متخصص خود مشورت کرده و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.
  • معمولا اصلاح بای پس بسیار ساده است زیرا بر اثر گشاد شدن معده است و درمان این مورد با آندوسکوپی است و نیازی به بیهوشی و … نخواهد داشت و سریع انجام می شود.
  • یادتان باشد که اگر دستور العمل های جراح را فراموش کنید بعد از دو سال ممکن است وزن شما به حالت اولیه باز گردد از این رو بیش تر مراقب خود و سلامتی تان باشید.
  • زمانی که وزن شما به میزان حداقلی می رسد امکان بازگشت حدودی وزن وجود دارد.
  • میانگین وزن اضافه شده افراد بعد از جراحی و در حدود دو سال ۸ درصد از وزن قبلی فرد بیمار می باشد.
  • اگر ده سال از زمان جراحی تان بگذرد احتمال این که وزن پایدار داشته باشید ۵۰ درصد به بالا می باشد.

 

پیشگیری از افزایش وزن بعد از جراحی

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد مخصوصا اگر در خانه و خانواده خود فردی به یک بیماری خاص مبتلا باشد. چاقی از بیماری های بسیار بد می باشد و بسیاری از افراد نمی توانند با روش های بدون خطر و بدون جراحی وزن خود را کاهش دهند از این رو نیاز به جراحی خواهند داشت.  اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد عوارض لیپوساکشن و عوارض ابدومینوپلاستی نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو