آیا بارداری در دوران قاعدگی ممکن است؟

منبع: خبرنما

4

1402/7/26

10:02


آیا بارداری در دوران قاعدگی ممکن است؟ دوره قاعدگی زمانی است که دیواره رحم به دلیل عدم وجود جنین برای ترمیم دوباره‌اش می‌ریزد. دوره تخمک گذاری دوره باروری هر زن در طول ماه است که زمان آن درست قبل از سیکل قاعدگی است…

آیا بارداری در دوران قاعدگی ممکن است؟

بر اساس مطالعات انجام شده، زنان حدود 12 تا 14 روز قبل از دوره قاعدگی بعدی، بیشترین شانس باروری را دارند. اما آیا بارداری در دوران قاعدگی ممکن است؟ دوره قاعدگی زمانی است که دیواره رحم به دلیل عدم وجود جنین برای ترمیم دوباره‌اش می‌ریزد. دوره تخمک گذاری دوره باروری هر زن در طول ماه است که زمان آن درست قبل از سیکل قاعدگی است.

اما احتمال بارداری در طول یا بعد از پریود چقدر است؟ این سوال عمدتاً به این دلیل مطرح می‌شود که عمدتا بسیاری بر این باورند که زمان پس از دوره قاعدگی شانس باروری به کمترین حد می‌رسد. با این حال برای جواب دادن به این سوالات حتما باید این مطلب را بخوانید.

آیا بارداری در دوران قاعدگی ممکن است؟

به طور کلی، احتمال بارداری در دوران قاعدگی خیلی کم است و شانس این که باردار نشوید بیشتر است. با این حال نمی‌توانیم به طور کامل این احتمال را رد یا تایید کنیم. زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از دوران قاعدگی بعدی اتفاق میفتد. بنابراین، در یک سیکل معمولی 28 روزه، تخمک گذاری حدود روز چهاردهم شروع می‌شود و در یک سیکل 32 روزه احتمالا در روز هجدهم تخمک گذاری اتفاق میفتد. در طی فرآیند تخمک گذاری، تخمک در لوله فالوپ آزاد می‌شود و به مدت 12 ساعت در آن‌جا باقی می ماند.

در مورد دوره قاعدگی کوتاه‌تر یعنی 21 تا 23 روز، تخمک گذاری خیلی زودتر شروع می شود که با استفاده از ماشین حساب تخمک گذاری می توان این دوره را پیش بینی کرد. از آنجایی که اسپرم ها می توانند 48 تا 72 ساعت در داخل دستگاه تناسلی زنده بمانند، اگر در طول دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری پس از تخمک گذاری زودهنگام وجود دارد زیرا اسپرم هنوز در بدن شما زنده است.

اگر قاعدگی شما برای مدت طولانی بیش از چهار روز طول بکشد و سیکل شما کوتاه باشد، ممکن است به زودی پس از قاعدگی تخمک گذاری کنید. بنابراین، اگر در پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری‌تان بالا است.

گاهی اوقات، ممکن است لکه بینی تخمک گذاری را با خونریزی قاعدگی اشتباه بگیرید و بلافاصله بعد از آن رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید. داشتن رابطه جنسی در این شرایط شانس بارداری‌تان را بالا می‌برد. با این حال دانستن زمان مناسب تخمک گذاری دشوار است، به خصوص زمانی که قاعدگی شما نامنظم باشد.

به طور خلاصه، اگر نمی خواهید باردار شوید، حتی در طول قاعدگی نیز رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. می توانید از کاندوم یا قرص استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید باردار شوید، نباید در دوران قاعدگی رابطه داشته باشید، بلکه بعد از آن شانس بیشتری برای بارداری دارید.

آیا می‌توانید بعد از دوران قاعدگی باردار شوید؟

بله این امکان وجود دارد. مرحله بعد از چرخه قاعدگی زمانی است که به سمت باروری حرکت می‌کنید. برای یک دوره قاعدگی 28-30 روزه، تخمک گذاری بین روز 14 تا 17 شروع می شود. اگرچه احتمال باردار شدن بلافاصله پس از قاعدگی حداقل است، اما غیرممکن نیست.

اجازه دهید با یک مثال واضح تر توضیح دهیم؛ اگر سیکل 28 روزه داشته باشید، دوره باروری از روزهای 9 تا 14 شروع خواهد شد. همانطور که قبلا ذکر کردیم، اسپرم می تواند تا شش روز در دستگاه تناسلی شما زنده بماند.

حال، فرض کنید که عادت ماهانه شما در روز ششم تمام شده و در پنج روز آینده رابطه جنسی داشته باشید. اسپرم ممکن است تا شش روز آینده در لوله فالوپ زنده بماند و اگر در روز چهاردهم تخمک گذاری کنید، تخمک می تواند بارور شود و به زودی باردار شوید. این موضوع نشان می‌دهد که شما هنوز هم می توانید بلافاصله پس از دوره قاعدگی باردار شوید.

با این حال، اگر قاعدگی شما زود تمام شود (مثلاً بعد از سه روز)، زمان زیادی برای تخمک گذاری وجود دارد. بنابراین ممکن است شانس کمی یا اصلا هیچ شانسی برای باردار شدن نداشته باشید.

در مورد دوره های قاعدگی کوتاه تر یعنی 24 روز، تخمک گذاری در حدود روز دهم اتفاق میفتد. بنابراین، اگر جریان قاعدگی شما بعد از پنج روز قطع شود و در آخرین روز خونریزی، رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است باردار شوید.

برای چرخه های طولانی تر یعنی (32 روز)، ممکن است در روز 18 تخمک گذاری صورت بگیرد. در این صورت، اگر خونریزی شما بعد از پنج روز متوقف شود، زمان کافی برای شروع تخمک گذاری دارید.

توجه: اگر قصد بارداری ندارید، پس در رابطه تان دقت کنید و حتما از داروهای ضد بارداری استفاده کنید.

آیا می توانید قبل از دوران قاعدگی باردار شوید؟

احتمال خیلی کمی وجود دارد که در این دوره باردار شوید. همانطور که می‌دانید برای زنانی که دوره قاعدگی‌شان 28 تا 30 روز است، مدت زمان تخمک گذاری از روز 14 تا 17 متغیر است. دوره بعد از این مرحله بعد از تخمک گذاری است که احتمال بارداری در آن کمتر است. بنابراین، داشتن رابطه جنسی درست قبل از شروع سیکل بعدی بهتری زمان برای جلوگیری از بارداری است.

با این حال، اگر تخمک گذاری شما به دلیل مشکلات سلامتی یا استرس به تأخیر بیفتد و در موعد مقرر پریود نشوید، احتمال این که قبل از قاعدگی باردار شوید، وجود دارد. اما این مشکل وجود دارد که نمی‌توانید تشخیص دهید تخمک گذاری شما به تاخیر افتاده یا خیر.

تا زمانی که چرخه قاعدگی منظمی نداشته باشید، اطلاع از روزهای احتمالی برای باروری یا غیرباروری در طول ماه کار آسانی نیست. بنابراین بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا مشکل چرخه دوران قاعدگی‌تان را حل کنید.

باورهای غلط رایج در مورد باردار شدن در طول دوره قاعدگی

بیایید برخی از باورهای غلط در مورد باردار شدن در طول دوره قاعدگی را با هم بخوانیم:

در طول دوره قاعدگی باردار نمی شوید

احتمال باردار شدن در این دوران زیاد است اما نمی‌توانیم این احتمال را صد در صد قبول یا رد کنیم. همانطور که در بالا خواندید، اگر تخمک گذاری نزدیک به دوران قاعدگی شما اتفاق بیفتد، احتمال باردار شدن شما نیز بیشتر است. بنابراین اگر نمی‌خواهید باردار شوید، برای جلوگیری از آن حتما از روش های پیشگیرانه استفاده کنید.

دوران قاعدگی‌تان بر شانس باردار شدن‌تان تأثیر نمی گذارد

اگر کمترین دوره قاعدگی را در یک سال تجربه می‌کنید، احتمال لقاح شما نیز کاهش پیدا می‌کند، زیرا روند تخمک گذاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و رحم آماده تخمک گذاری نیست. علاوه بر این، چرخه های نامنظم قاعدگی نیز بر تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد. همین امر باعث می‌شود نتوانید تشخیص دهید که چه روزهایی شانس باروری‌تان بیشتر است.

به جای داشتن رابطه جنسی زیاد، صبر کنید تا تخمک گذاری اتفاق بیفتد

لقاح چهار روز قبل از زمان تخمک گذاری اتفاق میفتد. بنابراین اگر در این دوره رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری‌تان افزایش پیدا می‌کند. اگر تا زمان تخمک گذاری صبر کنید، شانس باروری‌تان هم کم می‌شود. با این حال اگر در دوران قاعدگی رابطه داشتید و شک دارید که باردارید یا نه حتما به علائم رایج بارداری توجه کنید.

علائم رایج لقاح موفق

علائم و نشانه های رایجی وجود دارند که ممکن است بعد از لقاح تجربه کنید. این علائم عبارتند از:

  • ممکن است حدود 6 تا 12 روز پس از لقاح متوجه لکه بینی خفیف شوید که آن را با خون قاعدگی اشتباه بگیرید.
  • سینه‌ها ممکن است سنگین‌تر، پرتر یا متورم‌تر و حساس به لمس شوند. آرئول (ناحیه اطراف نوک سینه ها) نیز رنگ تیره‌تری به خود می‌گیرد.
  • تغییرات هورمونی، به ویژه در سطح پروژسترون، باعث خستگی شدید می‌شود.
  • بارزترین علامت بارداری شما قاعده نشدن است.
  • بیشتر از قبل تمایل به ادرار کردن دارید.
  • ممکن است احساس تهوع داشته باشید.

ممکن است میل شدیدی به غذاهای مختلف پیدا کنید یا فقط از غذاهای تند و شور یا شیرین خوش‌تان بیاید. حتی ممکن است دیگر دلتان نخواهد غذاهایی مورد علاقه‌تان را بخورید.

نظرات


تصویری


ویدئو