بیوگرافی عرفان پایدار خواننده رپ؛ از شروع رپ تا رابطه عاشقانه با کیمیا

بیوگرافی عرفان پایدار خواننده رپ؛ از شروع رپ تا رابطه عاشقانه با کیمیا


منبع: تاپ ناز

2

1402/7/26

10:40


بیوگرافی عرفان پایدار خواننده رپ؛ از شروع رپ تا رابطه عاشقانه با کیمیا

موسیقی زیر زمینی ایرانی در این سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و خوانندگان رپ به خوبی توانسته‌اند تا نیاز مخاطبین جوان خود را برطرف کنند. یکی از این خوانندگان جوان و معروف، عرفان پایدار است که قطعا موسیقی‌های او را شنیده‌اید. ما نیز امروز در مجله اینترنتی تاپ ناز به زندگی شخصی و هنری این خواننده خواهیم پرداخت، پس در ادامه متن همراه ما باشید.

تولد

عرفان رسولی در 12 مرداد سال 1362 در اصفهان به دنیا آمد. عرفان درباره دوران کودکی خود گفته است: من در شهر اصفهان به دنیا آمدم؛ اما به خاطر شغل پدرم (پدرم استاد دانشگاه است و برای تحقیقات و کارهای این چنین به آمریکا می‌رفتیم.)

هر دو-سه سال بین ایران و آمریکا بودیم؛ یعنی سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان را هم در ایران و هم در آمریکا خواندم. 16 ساله بودم که با خانواده به آمریکا آمدیم؛ اما من تصمیم گرفتم که مستقل شوم و دیگر برنگشتم.

اوایل تفاوت فرهنگی برایم سخت بود؛‌ چون تا می‌خواستم که با محیط جدید مانوس شوم، به محیط جدید دیگری می‌رفتم. ما یک خانواده‌ ۵ نفره داریم و من از همه کوچک‌تر هستم؛ چون از 17 سالگی استقلال مالی دارم، حتی با وجود مخالفت‌هایشان با شغلم کسی به من چیزی نگفت.

مهاجرت به آمریکا و حملا یازده سپتامبر

مهاجرت به آمریکا و حملا یازده سپتامبر

عرفان بعد از اختلاف با خانواده در 16 سالگی به شهر ارواین کالیفرنیا مهاجرت می‌کند و دو سال بعد در سال 1380 چند روزی بعد از حوادث یازدهم سپتامبر به علت نداشتن اقامت قانونی دستگیر می‌شود. او در این‌باره می‌گوید:  چند وقت بعد از حمله 11 سپتامبر من حدوداً 19 سالم بود و نمی‌توانستم از نظر قانونی در آمریکا کار کنم و گواهی‌نامه رانندگی داشته باشم؛ ولی در جاهایی که می‌توانستم کار پیدا کنم کار می‌کردم.

اعلام کردند که کسانی که هنوز کارت اقامت ندارند برای مصاحبه بیایند. من هم رفتم بعد چند سوال کاملاً بی‌دلیل به من دستبند زدند و من را بردند.

در چند زندان مختلف بودم تا بالاخره بعد از اعتراض‌های مردمی بیرون آمدیم. از ایران و کشورهای مختلف در آنجا زندانی بود. چند هفته طول کشید. با ایرانی‌ها شوخی می‌کردیم و می‌خندیدیم. بخش ما مخصوص کسانی بود که اواخر حکمشان را می‌گذراندند و هر کدام داستانی داشتند.

اولین آهنگ رسمی

اولین آهنگ رسمی

عرفان پایدار در سال 1384 دومین ترک خود بنام شستشو را منتشر کرد که نامش سر زبان‌ها افتاد، او در سال 1386 با آلبوم از خانه تا گور در اعتراض به مشکلات مهاجرت وارد مارکت جهانی شد.

زندگی شخصی و ازدواج

زندگی شخصی و ازدواج

عرفان پایدار سال‌هاست که با یک مدل ایرانی به نام کیمیا در یک رابطه عاشقانه است. البته هنوز خبر رسمی از ازدواج این دو منتشر نشده است.

او درباره علاقه‌اش به ازدواج گفته است: امیدوارم که یک روزی ازدواج کنم؛ چون بچه‌ها را خیلی دوست دارم. به این موضوع خیلی فکر کردم. من فکر می‌کنم پدر و مادرهای نسل ما همیشه این مساله را داشتند که فرزندانشان حتماً درس بخوانند و به اصطلاح دستشان به جایی بند باشد. به خاطر این مسائل آن‌ها فرصتی برای بررسی علایق ما نداشتند و شاید این چیزها را نمی‌دانستند. من قطعاً سعی می‌کنم که به بچه‌ خودم در راه رسیدن به آن چیزی که واقعاً دوست دارد و برای آن تلاش می‌کند، کمک کنم.

مطلب مشابه: بیوگرافی سیاوش قمیشی؛ شروع فعالیت تا مهاجرت، ماجرای فرزندش و دعوا با ابی

معروفیت

معروفیت

عرفان پایدار بعد از شروع به کار و تنها در مدت زمان کوتاهی توانست در میان بچه‌های رپ فارسی به معروفیت برسد. خود او در این‌باره گفته است: اوایل که ما شروع به ساخت آهنگ کردیم، چند وب سایت و بلاگ و این جور چیزها بودند و مطرح شدن سخت بود؛ ولی وقتی که استفاده از فیس‌بوک باب شد فهمیدم که مردم ما را می‌شناسند.

در آن زمان فن‌پیج در فیس‌بوک نبود. فقط پروفایل وجود داشت و من ۵ تا پیج مختلف داشتم که در هر کدام حدود 5 هزار تا دوست داشتم. پروفایل‌ های زیادی به اسم پایدار بودند. در آن زمان آلبوم همیشگی را منتشر کردیم و آن موقع بود که متوجه شدم طرفداران بسیاری پیدا کردیم.

گروه پایدار از زبان خودِ عرفان

گروه پایدار از زبان خودِ عرفان

خودم همیشه نخواهم بود و دوست داشتم شبکه‌ای ایجاد کنم تا بچه‌هایی که واقعاً استعداد دارند، در آن فعالیت و رشد کنند و هر کدام به آن جایگاهی که لیاقتش را دارند برسند.

در واقع ساپورت و حمایتی باشد برای آرتیست‌های گروه و بعد از من این فعالیت ادامه پیدا کند. به هر حال یک روزی می‌رسد که آدم دیگر نیست؛ حتی اگر دلیلش را مرگ هم در نظر بگیریم. من همیشه می‌خواستم که در واقع پایدار ادامه‌دار باشد.

وقتی پایدار را شروع کردم، خشایار و افرا هم با من بودند. بعد به مرور افراد دیگر به گروه اضافه شدند. در حال حاضر اعضای گروه به ترتیب ورود عبارتند از: خودم، سینا تهم، پایا، علی جیدال، دارا و ایمان که آخرین عضو گروه ماست.

سرکش و بهزاد لیتو قبلاً در گروه ما بودند. خشایار و افرا از گروه جدا نشدند؛ اما الان فعالیت نمی‌کنند. هر کسی به دلیل خاص خودش رفت. به هر حال همیشه زمانی می‌رسد که همکاری دیگر جواب نمی‌دهد. قصد ما این است که هر کسی در تیم ما عضو می‌شود، همیشه در تیم بماند.

مطلب مشابه: بیوگرافی آرمین 2 ای اف ام خواننده مشهور ایرانی از شروع فعالیت تا مجاز شدن

عرفان پایدار چگونه شعر می‌گوید؟

عرفان پایدار چگونه شعر می‌گوید؟

برای من تکست نوشتن مثل انعکاس خودم می‌ماند. راجع به هر چیزی که خوشحال یا ناراحتم کند می‌نویسم و خودم را الزاماً به موضوعات اجتماعی محدود نمی‌کنم.

دوست دارم راجع به هر چیزی که پیام مثبتی داشته باشد بنویسم و بخوانم، حتی اگر راجع به چیزهای تلخ می‌خوانم، دوست دارم راه حلی برای آن‌ها ارائه بدهم. مثلاً این که به مردم یاد بدهم اعتماد به نفس داشته باشند، خودشان را باور کنند و با هدف پیش بروند.

تلاش‌های ما برای رپ فارسی

تلاش‌های ما برای رپ فارسی

گاهی اوقات فکر می‌کنم تلاش‌های ما برای رپ فارسی دیده نشدند. کارهای زیادی در رپ فارسی کردم. موزیک ویدئو و آلبوم با کیفیت دادن بدون اسپانسر آن هم در سن کمی که من داشتم، واقعاً کار سختی بود.

خیلی‌ها می‌گفتند چون عرفان پایدار در آمریکاست می‌تواند این کارها را بکند؛‌ ولی واقعیت این نبود. برای کنسرت و رواج کارهای این چنینی خیلی تلاش کردم.

اوایل که شروع به رپ کردن کردم، دوست دختری داشتم که موزیکم را دوست داشت و از کارم حمایت می‌کرد؛‌ ولی یک بار که راجع به رپ فارسی صحبت کردیم گفت: واقعاً فکر می‌کنی ممکن است روزی کنسرت رپ فارسی برگزار شود؟ حتی اطرافیانم این موضوع را باور نمی‌کردند. اما من به هدفم باور داشتم و یک سال و نیم بعد کنسرت‌هایم را شروع کردم.

مطلب مشابه: سحر مقدس | بیوگرافی سحر خواننده | زندگی شخصی و هنری و عکس های او

آلبوم‌ها

آلبوم‌ها

از خانه تا گور

اولین آلبوم عرفان با نام از خانه تا گور در تاریخ 24 ژوئیه 2007 از دو کمپانی Mystery4/Avang وارد بازار موسیقی شد و استقبال بسیار خوبی از این آلبوم شد.

آلبوم از خانه تا گور اولین آلبوم رپ فارسی بود که در بازار جهانی به فروش می‌رسید.

عرفان در این آلبوم با خوانندگانی چون خشایار، سهند کوازی و افرا همکاری داشته‌است.

عرفان در این آلبوم از حوادث زندگی‌اش مانند دستگیری او توسط دولت آمریکا در سال 2022 بعد از حملات 11 سپتامبر، زندان رفتن او به دلیل مشکلات اقامتی و از سرخوردگی‌های خود از برخی مسائل موسیقی ایرانی صحبت می‌کند.

آلبوم همیشگی

عرفان بعد از پخش اولین آلبوم خود به نام از خانه تا گور تصمیم به ساخت آلبومی با نام همیشگی گرفت.

همیشگی بعد از اینکه تاخیرهای زیادی برای پخشش به دلایل مختلف خورد سرانجام آلبوم همیشگی عرفان بعد از حدوداً 3 سال با 18 ترک در شهریور 1389 به صورت رسمی از کمپانی آونگ وارد بازار موسیقی شد که البته این آلبوم برای دانلود هم‌زمان بر روی خیلی از سایت‌ها نیز قرار گرفت که باعث شد از فروش آلبوم کم شود. از نظر موضوعی اکثر موضوعات آلبوم حول محور زندگی شخصی عرفان می‌چرخد.

یکی از نکات مثبت این آلبوم را می‌توان انتخاب موضوعات جدید در آهنگ‌های آلبوم و داشتن ترک‌ها با موضوعات مختلف بیان کرد که می‌تواند هر سلیقه‌ای را جذب خودش کند.

یکی دیگر از نکات مهم آلبوم کیفیت بسیار بالای ترک‌ها و مهم‌ترین نکته این آلبوم این هست که این آلبوم هم مثل آلبوم قبلی عرفان در سراسر جهان به فروش می‌رسد که قدم و حرکت بزرگی برای پیشرفت رپ فارسی است.

آلبوم دارای 18 ترک، اینترو، اوترو و اسکیت است. علاوه بر اعضای گروه پایدار (خشایار و سرکش) خواننده‌های دیگری همچون سیاوش شمس، ریویل، نونا، مروارید و امیر فرجام در این آلبوم همکاری کرده‌اند.

مطلب مشابه: بیوگرافی دنیا دادرسان + زندگی شخصی و هنری خواننده جوان و عکس های همسرش

همکاری‌ها

همکاری‌ها

عرفان علاوه بر اعضای گروه پایدار با خوانندگان مطرحی چون بهرام، سامی بیگی، ریویل و گروه زدبازی همکاری داشته‌است.

همچنین وی در آهنگ سرزمین یخ که از آلبوم دوران طلایی رضا پیشرو بود حضور داشت. وی در چندین ترانه با سوگند همکاری‌داشته‌است.

از ترانه‌های موفق عرفان و سوگند می‌توان از آهنگ منتظر و یادته نام برد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند.

نماهنگ یادته در مدت 48 ساعت مرز یک میلیون بازدید در رادیو جوان را رد کرد.

عرفان 2 سال بعد از انتشار آلبوم خداحافظی به همراهی کنیس با ترانه خوش‌اومدی به فعالیت موسیقی بازگشت.

وی در سال 1397 آهنگ جدید خود را به نام منو نترسون با همکاری حصین منتشر کرد که با استقبال بالایی روبه‌رو شد.

کل کل نمک رپ است

کل کل قسمتی از نمک رپ است! ولی نه؛ چون ترجیح می‌دهم وقتم را روی کاری بگذارم که سازنده باشد. ولی کل‌کل معمولاً برای مخاطب‌ها جالب است. پیش آمده که من هم درگیرش شوم، اما معمولاً این بحث‌ها را بی‌جواب رها می‌کنم. کل‌کل‌ها را دوست ندارم.

درباره من اشتباه قضاوت می‌کنند

از نظر روان‌شناسی سه چیز بیشترین تاثیر را در زندگی آدمی دارد: جنگ، بلاهای طبیعی و کوچ کردن. وقتی به آمریکا رفتم و از نظر مالی مستقل شدم، به خاطر اقامتم اجازه کار قانونی نداشتم. مدتی کار سیاه انجام دادم و به زندان رفتم؛ اما خیلی‌ها فکر می‌کنند که من با پول خانواده مهاجرت کردم.

خیلی‌ها در داخل ایران اشتباه قضاوت می‌کردند. به خاطر این که در ایران نبودم و فکر می‌کردند که شرایط همیشه برای من آسان بوده است. همیشه زیر ذره‌بین بودم.

سرگرمی

سرگرمی

سرگرمی زیاد دارم. عکاسی می‌کنم، غذا درست می‌کنم، پادکست و کتاب صوتی گوش می‌دهم. موزیک کمتر گوش می‌دهم، موقع رانندگی کردن هم معمولاً پادکست گوش می‌کنم.

استانبول را دوست دارم

حدوداً 6-7 دفعه به استانبول اومدم. این شهر را دوست دارم. به نظرم شهر خوبی است. غذاهای ترکی را خیلی دوست دارم. کلاً آثار تاریخی را دوست دارم و وقتی به استانبول نگاه می‌کنی می‌بینی که بالای هزار سال قدمت دارد و چندین نسل آمدند و رفتند.

در زندگی زیاد نقل مکان کردم، هیچ وقت به هیچ جا دلبستگی نداشتم. در جاهای مختلفی زندگی کردم.

 برای مثال وقتی اولین بار برای کنسرت به دبی رفتم، چند موقعیت کاری پیش آمد و یک ماه بعد کلاً به دبی رفتم. بعد دوباره همین کار را کردم و به آمریکا رفتم. مدتی در مالزی کار و زندگی کردم.  کلاً سفر را خیلی دوست دارم؛ چه تنها و چه گروهی. یکی از برنامه‌های من برای زندگی رسیدن به جایی است که بتوانم دائم در سفر باشم و در کشورهای مختلف زندگی کنم و همه جا را ببینم.

از خوانندگی تا خرید و روش ملک

از خوانندگی تا خرید و روش ملک

عرفان در کنار خوانندگی در دیگر بیزنس‌ها نیز فعال است و او در یک مصاحبه تلوزیونی چنین گفت: من در زمینه ریل استیت یا همان خرید و فروش ملک در آمریکا فعالیت می‌کنم و البته کار موزیک را هم انجام می‌دهم.

کارهای جدیدی مثل راه‌اندازی برند لباس پایداری را هم شروع کرده‌ام. این برند در ایران تولید می‌شود و به زودی در آمریکا هم کار تولید و فروش را شروع می‌کنیم.

علم بهتر است یا ثروت؟

چیزی بین این دو. یک آهنگ دارم که در آن می‌خوانم: هم پول رو می‌خوام هم روحو. برای این که به نظر من خوب است که به اندازه‌ای پول داشته باشی که نگران آیندت نباشی و حس امنیت داشته باشی و همین‌ طور برای بچه‌هایت هم پولی باقی بگذاری.

 در عین حال خیلی‌ها را هم می‌شناسم که ثروتمند هستند؛ اما مدام کار می‌کنند و از زندگی لذتی نمی‌برند. در کل حرص و طمع برای پول را دوست ندارم. سفر و مطالعه حال مرا بیشتر از کار کردن برای طمع خوب می‌کند.

آرزوی من…

آرزوی من...

آرزوی بزرگی ندارم؛ ولی خیلی آرزوها دارم. جا‌های بسیاری در دنیا هست که می‌خواهم به آن‌ها سفر کنم. مثلاً ژاپن را خیلی دوست دارم؛‌ به خصوص مردم و فرهنگش‌ را. دوست دارم موزیک را ادامه بدهم تا کارهای بزرگی را خلق کنم.

الان در ایران بنیاد پایدار را راه اندازی کردیم؛ قرار است که کارهای خیریه در ایران انجام بدهیم. با ایپا فوندیشن در ایران همکاری می‌کنم.

 سیستم کاری به این صورت است که به جای پول دادن به نیازمندان، از طریق وام‌های بدون بهره و اشتغال‌زایی در روستاها به روستاییان کمک می‌کنیم. این برنامه راخیلی دوست دارم.

مطلب مشابه: بیوگرافی کیمیا حسینی مدل زیبای ایرانی؛ درباره زندگی شخصی و شغل وی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو