راه های رفع بوی بد دهان در دوران بارداری (دلایل و از بین بردن بو)

منبع: تاپ ناز

4

1402/7/27

00:54


دوران بارداری، دوران شیرینی است اما چالش هایی هم به دنبال دارد. یکی از این چالش ها بوی بد دهان در دوران بارداری است که بسیار آزار دهنده است و می تواند باعث خجالت شما به خصوص در اجتماع شود.

بوی بد دهان در بین خانم های باردار شایع است و مشکل خاصی برای بدن شما ایجاد نمی کند، اما شما را ناراحت و معذب می کند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد دلایل بوی بد دهان در دوران بارداری و روش‌های درمان این مشکل صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل بوی بد دهان در دوران بارداری

راه های رفع بوی بد دهان در دوران بارداری (دلایل و از بین بردن بو)

بوی بد دهان در دوران بارداری می توانند علت های مختلفی داشته باشد و مانند بیشتر مسائلی که در این دوران به وجود می آیند ممکن است یکی از دلایل آن تغییرات هورمونی باشد. در ادامه به دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان در دوران بارداری می پردازیم.

تغییرات هورمونی: افزایش هورمون پروژسترون می تواند باعث ایجاد پلاک دندانی، التهاب لثه و بوی بد دهان در باراداری شود.

کم آبی بدن: کم آبی بدن می تواند باعث خشکی دهان و بوی بد دهان در دوران بارداری شود. شما با نوشیدن روزی 8 لیوان آب می توانید از آن جلوگیری کنید.

کمبود کلسیم: کمبود کلسیم نیز می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان در بارداری شود. نوزاد در رحم مادر، کلسیم را از ذخایر کلسیم بدن مادر جذب می کند. کلسیم نا کافی در رحم باعث نشت مواد معدنی از استخوان ها و دندان ها می شود. این می تواند باعث ضعیف شدن و پوسیده شدن دندان ها شود و دندان های پوسیده می تواند باعث بوی بد دهان شود.

استفراغ: 66 درصد زنان باردار تهوع و استفراغ مانند حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. استفراغ مکرر باعث تشکیل یک محیط اسیدی در دهان و به دنبال آن دمینرالیزاسیون دندان ها می شود، دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند که این باعث ایجاد بوی بد می شود.

مشکلات گوارشی: به دلیل کند شدن روند هضم غذا در برخی افراد باردار، مشکلات گوارشی یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد دهان در بارداری است.

مشکلات سلامتی: مشکلات سلامتی مانند دیابت، سینوزیت، مشکلات کلیه و عفونت های گلو هم ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

کاهش جریان بزاق: بزاق بر روی دندان ها باعث تمیز شدن دندان ها می شود. باقی مانده مواد غذایی را از شیارهای دندان خارج می کند. جریان بزاق در دوران بارداری کاهش می یابد و این می تواند بوی بد دهان را بیشتر کند.

مطلب مشابه: هشت راه برای اینکه در دوران بارداری زیباتر به نظر برسیم

راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان

راه های رفع بوی بد دهان در دوران بارداری (دلایل و از بین بردن بو)

برخی از راه های رفع بوی بد دهان در بارداری به شرح زیر است:

1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا مواد غذایی بین دندان هایتان باقی نماند اما با ملایمت این کارها را انجام دهید تا لثه خونریزی نکند و یا مینای دندان از بین نرود. مشکلات دهان و لثه نه تنها می تواند باعث بوی بد دهان در بارداری شود، بلکه می تواند خطر تولد نوزاد نارس و کم وزن را هم افزایش دهد.

2. از مصرف غذاهایی که بوی قوی دارند خودداری کنید

سعی کنید از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند مانند سیر و پیاز و غذاهای تند که باعث بد بو شدن دهان می شوند، خودداری کنید. مصرف چای و قهوه را هم کاهش دهید و بعد از مصرف آن ها دهان خود را بشویید. همچنین بعضی از فرآورده های گوشتی و ادویه جات می توانند در این دوران بوی بد دهان را تشدید کنند و لازم است بعد از خوردن آن ها حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

3. مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید

حتما از اوایل دوران بارداری به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و چکاپ انجام دهید تا از سلامتی دندان هایتان اطمینان حاصل کنید و از پوسیدگی و خرابی دندان ها و مشکلات احتمالی دیگر پیشگیری کنید.

مطلب مشابه: عفونت ایمپلنت دندان چه دلایلی دارد؟ چگونه درمان می شود؟

4. غذاهایی که غنی از کلسیم هستند مصرف کنید

برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان بهتر است در این دوران، غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند را مصرف کنید و شیر و مشتقات آن بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشند. همچنین با مشورت پزشک می توانید از مکمل های کلسیم برای دریافت مقدار مناسب کلسیم استفاده کنید.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

کم آبی بدن می تواند یکی از دلایل بوی بد دهان و تنفس باشد. آب تولید بزاق را افزایش می دهد و باکتری ها را از بین می برد. بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را از کم آبی حفظ کنید.

6. از درمان های طبیعی استفاده کنید

شما باید از مصرف هر نوع دارویی که ممکن است جنین شما را تحت تاثیر قرار دهد خودداری کنید. می توانید از مواد طبیعی خوشبو کننده دهان مانند آبنبات لیمویی و نعنایی که برای داشتن تنفس خوشبو موثر هستند، استفاده کنید.

7. دهان را شست و شو دهید

برای از بین بردن بوی بد دهان ساده ترین کار این است که با آب لیموی تازه دهان خود را بشویید. همچنین هر روز دهان خود را با آب نمک بشویید تا بوهای ناخوشایند دهان از بین بروند.

8. بعد از غذا خوردن آدامس بجویید

یکی از آسان ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد دهان در دوران بارداری جویدن آدامس بعد از غذا خوردن است. حتما از آدامس های بدون قند برای تمیز کردن ذرات باقی مانده غذا در بین دندان ها استفاده کنید. جویدن آدامس، باکتری های انباشته شده در دهان را پاک می کند و بزاق تولید می کند.

9. با نمک و جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین را با خمیر دندان مخلوط کنید یا از خمیر دندان حاوی جوش شیرین و نمک برای مسواک زدن استفاده کنید. این ماده باکتری‌ها را از بین می‌برد و اسید دهان را که منجر به بوی بد دهان شده خنثی می‌کند.

10. از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد و می تواند مشکلات دندانی و خونریزی لثه را بهبود ببخشد. مقداری از ژل آلوئه ورا را به لثه های خود بزنید و کمی ماساژ دهید. سپس آن را با آب گرم بشویید. روزی سه بار این کار را انجام دهید تا بیماری دندان و لثه از بین برود. اگر مشکلی که دارید خفیف است، می توانید در خانه با استفاده از ژل های طبیعی آلوئه ورا خود را درمان کنید.

11. از روغن میخک استفاده کنید

روغن میخک می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برای جلوگیری از خونریزی لثه و دندان بسیار مفید است. فقط کافی است مقدار کمی از این روغن را به لثه بزنید. ممکن است احساس گرمی و کمی تندی کنید اما این روغن به کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های دندانی بسیار کمک می کند.

12. میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

میوه ها و سبزیجات تازه برای سلامت بدن بسیار مفید می باشند و همچنین باعث سلامت دندان و لثه هم می شوند. میوه ها و سبزیجات تازه غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و کالری کمی دارند و می توانند باعث بهبود گردش خون در رگ های موجود در لثه و کاهش خونریزی لثه شوند.

13. به لثه های خود عسل بزنید

عسل می تواند به عنوان یک داروی استرلیزه عمل کند و برای درمان مشکلات لثه و دندان بسیار مفید است. بعد از مسواک زدن دندان، نوک انگشت خود را به عسل آغشته کنید و آن را روی لثه خود بمالید.

عسل موثرترین و ارزان ترین درمان برای خونریزی لثه در دوران بارداری محسوب می شود که بوی بد دهان را هم از بین می برد. عسل دارای مقدار زیادی گلوکز است به همین دلیل فقط باید آن را به لثه ها بزنید و اگر به دندان ها بزنید ممکن است باعث پوسیدگی آن ها شود.

14. از دهان شویه استفاده کنید

محلول های دهان شویه برای قرقره تهیه شده اند و باعث تمیز کردن دهان و کاهش علائم خونریزی در لثه می شوند. شوینده های دهانی دارای اجزای ضد پلاک دندانی و آنتی بکتریال می باشند که موجب جلوگیری از پلاک دندانی، خونریزی دندان ها، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو