ارائه توضیحاتی درباره نفوذ رطوبت به گنبد سرخ مراغه

منبع: همگردی

3

1402/7/29

10:34


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ارائه توضیحاتی درباره نفوذ رطوبت به گنبد سرخ مراغه صورت گرفت.

جواد محرم پور (رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مراغه) درخصوص نم زدگی گنبد سرخ گفت: این مجموعه دارای انبار است که آب در آن جمع می شود و البته برگشت پذیر است. به این معنا که آب در آن انبار ذخیره و بعد دوباره مصرف می شود. گویا طی سال اخیر به دلیل انداختن سنگی بزرگ درون انبار، حوضچه آن با وجود داشتن ایزوگام ترک برداشته و آب به بخش زیرین گنبد نفوذ کرد.

او ادامه داد: حدود هشت ماه پیش این اتقاق افتاد و رطوبت نفوذ کرده است. میراث نیز با شهرداری مکاتبات لازم جهت مرمت بنا را انجام داده تا تعمیرات لازم انجام و رطوبت از بین برود.

محرم پور درخصوص مرمت گنبد سرخ نیز گفت: در حال حاضر این مجموعه نیازی به مرمت ندارد و فقط باید جلوی نفوذ رطوبت را گرفت. آن هم شهرداری اقدام خواهد کرد.

او درخصوص وضعیت سنگهای پی بنا و خوردگی که در آنها دیده می شود نیز گفت: تا چندی پیش فقط بخشی از سنگهای پایینی بنا از خاک بیرون بود و به تازگی حدود دو متر از بخش زیرین از خاک بیرون آورده شد. این خوردگی ها از آن جهت است که این بخش سالها زیر خاک بود.

رئیس اداره میراث و گردشگری مراغه همچنین در خصوص آثار دوده در بدنه داخلی بنا که نشان از روشن کردن آتش دارد، گفت: گنبد سرخ از جمله هایی است که قبل از آنکه به شهرداری تحویل داده شود، نگهبان نداشت و افرادی از جمله معتادان و بی خانمان در این مجموعه آتش روشن می کردند. اکنون چند سال است که محوطه ساماندهی شده و از ورود این افراد ممانعت می شود. در نظر داریم تا زیر نظر کارشناسان میراث این بخش پاکسازی شود. یادگاری نویسی ها نیز احتمالا تازه است و به زودی پاکسازی می شود.

او ادامه داد: سنگ قبری که داخل بنا قرار دارد نیز به موزه سنگ نگاره ها منتقل خواهد شد.

ارائه توضیحاتی درباره نفوذ رطوبت به گنبد سرخ مراغه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو