بیوگرافی اکبر قدمی | زندگی هنری تا فوت ایشان

بیوگرافی اکبر قدمی | زندگی هنری تا فوت ایشان


منبع: پلازا

3

1402/7/29

11:57


بیوگرافی اکبر قدمی | زندگی هنری تا فوت ایشان

اکبر قدمی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون است که فعالیت هنریش را پیش از انقلاب سال 1356 با سریال تلاش کاری از شعاع‌الدین مصطفی‌زاده آغاز نمود. وی بیشتر نقش‌های فرعی و منفی را برعهده داشت و در کارنامه هنری خود با کارگردان‌های نامدار ایرانی همکاری داشت. در این مقاله از وب‌سایت پلازا به یاد درگذشت این هنرمند در تاریخ 26 مهر 1402 پس از تحمل یک دوره بیماری به بیوگرافی اکبر قدمی می‌پردازیم.

اکبر قدمی یکی از اعضای شورای انجمن بازیگران و عضو وابسته خانه تئاتر بود که ایالات متحده اقامت داشت. وی تاکون در آثار درخشان سینمایی چون مسافران (بهرام بیضایی)، مجسمه (ابراهیم وحیدزاده)، طوفان و جایی برای زندگی(محمد بزرگ‌نیا) و مرد عوضی (محمدرضا هنرمند) به ایفای نقش پرداخت. از کارهای شاخص این بازیگر در حوزه تلویزیون می‌توان نقش جمشید یوسفی یکی از همدستان ناتاشا در سریال خواب و بیدار کاری از مهدی فخیم زاده اشاره کرد. در ادامه این مقاله با زندگی نامه اکبر قدمی و بررسی کارنامه هنری این بازیگر همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی اکبر قدمی

  • نام و نام خانوادگی: علی‌اکبر قدمی
  • تاریخ تولد: 12 فروردین 1330
  • محل تولد: تهران
  • تاریخ درگذشت: 26 مهر 1402 در ایالات متحده آمریکا
  • پیشه: بازیگر سینما و تلویزیون
  • شروع فعالیت هنری: 1356 با سریال تلاش
  • تحصیلات: دیبلم الکترومکانیک
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • اینستاگرام اکبر قدمی: ندارد

زندگی خصوصی اکبر قدمی

در این بخش از مقاله با بیوگرافی اکبر قدمی با زندگی او از زمان تولد تا ازدواج و روابط کاری همراه شما هستیم‌.

زندگی خصوصی اکبر قدمی

علی‌اکبر قدمی در دوازدهمین روز از ماه فروردین سال 1330، اوایل فصل زیبای بهار این سال در تهران به دنیا آمد. وی دانش آموخته رشته الکترومکانیک بود و در سال 1356 بازیگری را در تئاتر آغاز نمود. متاسفانه اطلاعاتی درباره همسر و فرزندان ایشان در حوزه اینترنت در دسترس نیست.

زندگی شغلی اکبر قدمی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، علی‌اکبر قدمی فعالیت در حرفه بازیگری را سال 1356 از تئاتر آغاز نمود. در همان سال برای نقشی کوتاه در سریال تلاش به کارگردانی جمشید صداقت‌نژاد انتخاب شد. این سریال سیزده قسمتی و با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی تهیه شد، اما با وقایع انقلاب 57، تنها یک قسمت آن در شب 21 بهمن 1357 از تلویزیون ملی ایران پخش گردید. قدمی در سال 1360نقشی کوتاه در سریال سربداران کاری از محمدعلی نجفی برعهده داشت.

اکبر قدمی در سال 1366 با فیلم تحفه‌ها به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده بازیگری در حوزه سینما را تجربه نمود. در این اثر سینمایی بازیگرانی نظیر مرحوم مهدی فتحی، سعید پورصمیمی، حمید جبلی، پروانه معصومی، زنده‌یاد پروین دولتشاهی، فاطمه معتمدآریا، سیروس ابراهیم‌زاده، مرحوم بهمن زرین‌پور، مرضیه برومند، امید آهنگر و زنده‌یاد جمشید مشایخی حضور داشتند.

زندگی شغلی اکبر قدمی

فیلم های اکبر قدمی

قدمی در حوزه سینما کارش را با فیلم تحفه‌ها آغاز کرد و در سال 1369 برای نقشی کوتاه در فیلم مسافران مقابل دوربین بهرام بیضایی ظاهر شد. در این فیلم پر هنرپیشه علاوه بر اکبر قدمی بازیگرانی چون زنده‌یاد جمیله شیخی، مژده شمسایی، فاطمه معتمد آریا، مجید مظفری، مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، دکتر حمید امجد، زنده‌یاد آتیلا پسیانی، محبوبه بیات، مرحوم نیکو خردمند، مهتاب نصیرپور، مرحوم فرخ‌لقا هوشمند، عنایت بخشی، مرحوم جهانگیر فروهر، هرمز هدایت، شهین علیزاده، فریبرز عرب‌نیا و زنده‌یاد هما روستا به نقش‌آفرینی پرداختند. با عکسی از اکبر قدمی در صحنه‌ای از فیلم مسافران به معرفی آثار سینمایی این بازیگر می‌پردازیم.

فیلم های اکبر قدمی

سالنام فیلمکارگردان
1366تحفه‌هاابراهیم وحیدزاده
1369مسافرانبهرام بیضایی
1371مجسمهابراهیم وحیدزاده
1373روز شیطانبهروز افخمی
1373حسرتحسن محمدزاده
1374شیخ مفیدفریبرز صالح – سیروس مقدم
1375طوفانمحمد بزرگ‌نیا
1375ارابه مرگرضا قهرمانی
1376مرد عوضیمحمدرضا هنرمند
1378لانه عقاب‌هاکوپال مشکوت
1382برگ برندهسیروس الوند
1383جایی برای زندگیمحمد بزرگ‌نیا
1384رویای خیسپوران درخشنده

سریال های اکبر قدمی

مرحوم اکبر قدمی فعالیت در حوزه تلویزیون را پیش از انقلاب 57 با سریال تلاش آغاز کرد. در واقع هدف از ساخت این سریال، آشنایی کارگران با ماهیت قانون کار ایران و مسائل مربوط به کارفرما و کارگاه بود. قدمی بعدها در سال 1360 برای نقشی کوتاه در سریال تاریخی سربداران جلوی دوبین محمدعلی نجفی ظاهر شد. وی پس از آن در آثار پرمخاطبی چون مزد ترس (حمید تمجیدی)، پدر سالار (مرحوم اکبر خواجویی)، کیف انگلیسی (مرحوم سید ضیاءالدین دری)، پلیس جوان (سیروس مقدم) و خواب و بیدار (مهدی فخیم‌زاده) به ایفای نقش پرداخت.

از شاخص‌ترین نقش آفرینی‌های این بازیگر در قاب تلویزیون می‌توان به کاراکتر جمشید یوسفی قاچاقچی مواد مخدر و همدست ناتاشا در سریال خواب و بیدار اشاره کرد. این مجموعه تلویزیون پس از پخش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در دیده شدن مرحوم اکبر قدمی نقش بسزایی داشت. در سریال خواب و بیدار بازیگرانی چون رویا نونهالی، مهدی فخیم‌زاده، دانیال حکیمی، دکتر محمد صادقی، لادن طباطبایی، حبیب دهقان‌نسب، اردشیر تفتی، کامران تفتی، لیلا برخورداری و متین عزیزپور حضور داشتند.

سریال های اکبر قدمی

مرحوم علی‌اکبر قدمی در سال 1385 با ایفای نقش دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی ارتش رضاشاه برای سریال در چشم باد کاری از مسعود جعفری جوزانی جلوی دوربین رفت.  این سریال تاریخی یکی از پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیونی بود که در آن بازیگران زیادی نقش‌آفرینی داشتند. از بازیگرن نقش اصلی این سریال می‌توان به پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، ستاره صفرآوه، محمدرضا هدایتی، نیوشا ضیغمی، اکبر عبدی، زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی، لاله اسکندری، سحر جعفری جوزانی، جهانگیر الماسی، رضا شفیعی جم، هومن سیدی، فریبا متخصص، گلاره عباسی، طناز طباطبایی، سیما تیرانداز، مصطفی زمانی، سام درخشانی، محمود پاک‌نیت، ارسلان قاسمی، فخرالدین صدیق‌شریف، فرخ نعمتی و سعید راد اشاره کرد.

سالنام سریالکارگردان
1356تلاششعاع‌الدین مصطفی‌زاده
1360سربدارانمحمدعلی نجفی
1371مزد ترسحمید تمجیدی
1372از پا نیفتادهفرامرز باصری
1372-73فاصلهمجتبی یاسینی
1372-1373پدرسالاراکبر خواجویی
1374شیخ مفیدفریبرز صالح- سیروس مقدم
1374زمزمه محبتعبدالرضا اکبری
1374-75دبیرستان خضراءمرحوم اکبر خواجویی
1375دشمنعبدالرضا اکبری
1375به رنگ صدفعباس رنجبر
1376کهنه‌سواراکبر خواجویی
1376شرکتعبدالله باکیده
1376شن‌های کف رودخانهیوسف سیدمهدوی
1377راز یک خزان  فرامرز باصری
1378کیف انگلیسیمرحوم سید ضیاءالدین دری
1378ورثه آقای نیکبختمرضیه برومند
1378پدرخواندهحمید قدکچیان
1378بگذار آفتاب برآید (بازیگر مهمان)حسین مختاری
1379شب چراغجمال شورجه، مجید جوانمرد و مرحوم امیر قویدل
1379عروسک مادر بزرگسید مجتبی یاسینی
1379وکیل محلهاسماعیل میهن‌دوست
1379دختران (بازیگر مهمان در اپیزود آسمان)اصغر توسلی
1380چراغ‌های خاموشکاظم بلوچی
1380کارآگاه شمسی و دستیارش مادام (بازیگر مهمان)مرضیه برومند
1380ماجراهای سرابیاسماعیل میهن‌دوست
1380پلیس جوانسیروس مقدم
1381خواب و بیدارمهدی فخیم‌زاده
1382شهر بارانسید جواد هاشمی
1382+Oعلی شاه‌حاتمی
1382-1383هنگامهمجید جوانمرد
1383سایه آفتابمحمدرضا آهنج
1384روشنایی‌های شهرمسعود کرامتی
1385شهریارکمال تبریزی
1385در چشم بادمسعود جعفری جوزانی
1386مرد هزارچهرهمهران مدیری
1387شب می‌گذردراما قویدل
1389خانه بی‌پرندهکاظم معصومی

فیلم های تلویزیونی اکبر قدمی

مرحوم علی‌اکبر قدمی در قاب تلویزیون نیز برای فیلم‌هایی نقش‌آفرینی داشت. از فیلم‌های تلویزیونی این بازیگر می‌توان به گوشی قرمز به کارگردانی صادق پروین آشتیانی اشاره کرد که در واقع از آخرین آثار بازیگری وی در قاب تلویزیون بود. در تله فیلم گوشی قرمز بازیگرانی مانند علیرضا خمسه، بهاره رهنما و امیر حسین صدیق به ایفای نقش پرداختند.

فیلم های تلویزیونی اکبر قدمی

سالنام تله فیلمکارگردان
1390سپید مثل ستارهجواد روستایی
1390ملاقات غیرممکنحسن لفافیان
1392گوشی قرمزصادق پروین آشتیانی

درباره تئاترهای اکبر قدمی باید عنوان نماییم که ایشان از سال‌های 1356 کار خود را در این حوزه آز نمود و در چندین نمایش تا اویل انقلاب 57 حضور داشت.

اکبر قدمی در شبکه نمایش خانگی

این بازیگر در حوزه شبکه نمایش خانگی آخرین نقش‌آفرینی در کارنامه هنری خود را با بازی در فیلم حکم تیر به کارگردانی رحیم بهبودی فر تجربه نمود. در این فیلم بازیگرانی چون زنده‌یاد علی انصاریان، مهران رنجبر، شایسته ایرانی، سارا منجزی، امین ایمانی، میثاق جمشیدی، محمدرضا داوود نژاد و سحر صباغ‌زاده به ایفای نقش پرداختند.

سالنام اثرکارگردان
1394فیلم گوشی قرمزرحیم بهبودی فر

درباره جوایز و افتخارات اکبر قدمی باید اذعان نماییم که این بازیگر تا زمان حیاتش موفق به دریافت جایزه بازیگری نشد، که این نکته چیزی از ارزش‌های وی کم نمی‌کند.

شایعات و حواشی اکبر قدمی

زنده‌یاد علی‌اکبر قدمی از سال 1394 به بعد دیگر بازیگری را ادامه نداد و به کشور آمریکا مهاجرت نمود. در پی این غیبت طولانی در حوزه تصویر در زمان حیاتش شایعاتی مبنی بر فوت ایشان در برخی از رسانه‌های زرد پخش شد. متاسفانه این بازیگر پس از تحمل یک دوره بیماری به تاریخ 26 مهر 1402 در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

شایعات و حواشی اکبر قدمی

علی‌اکبر قدمی از بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر وتلویزیون بود که در آثار زیادی نقش آفرینی داشت. وی در کارنامه هنری خود با کارگردان‌های نامداری چون مهران مدیری، مهدی فخیم‌زاده، سیروس مقدم، مرحوم امیر قویدل، کمال تبریزی و بهرام بیضایی همکاری داشت. در پلازا به زندگی نامه اکبر قدمی و بررسی کارنامه هنری این هنرپیشه قدیمی در حوزه سینما و تلویزیون  پرداختیم.
امیدواریم مقاله بیوگرافی اکبر قدمی رای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره علی‌اکبر قدمی با ما در پلازا به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو