نمادهای دفاع مقدس جاذبه های گردشگری هستند که باید حفظ شوند

منبع: همگردی

3

1402/7/29

12:03


ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، نمادهای دفاع مقدس جاذبه های گردشگری هستند که باید حفظ شوند.

در سه دهه اخیر اگر چه در بخش فرهنگ و هنر برای معرفی این ارزش ها، نمادها و یادمان های به ارث رسیده از دفاع مقدس، حوزه های سینما، تئاتر، کتاب، شعر و موسیقی فصل جدیدی را گشوده اند، اما آنچه بیشتر و موثرتر می تواند برای نسل جدید آموزنده باشد سفر و بازدید از مناطق دفاع مقدس و آثار به جای مانده از آن دوران است که عموما مناطق غرب و جنوب غربی کشور را شامل می شود؛ البته اردوهای راهیان نور در قالب سفر گروههای مختلف جامعه به این موضوع پرداخته است، اما جاذبه معنوی این مناطق می تواند مسیر سایر تورهای گردشگری را هم به سمت این مناطق بگشاید.

برخی رویکردهای عمرانی و توسعه ای پس از دوران دفاع مقدس درک درستی از حفظ این آثار و ادبیات گردشگری جنگ و دفاع مقدس نداشتند، آثاری که اکنون میتوانست حفظ شود و اکنون جاذبه هایی ارزشمند برای توسعه گردشگری دفاع مقدس در استانها و مناطق غرب و جنوب غربی داشته باشند و به غنی سازی تورهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی این مناطق کمک کند.

سید مصطفی فاطمی با اشاره به تشکیل میزهای تخصصی گردشگری معنوی، زیارت، مذهبی و مقاومت و دفاع مقدس در وزارت میراث فرهنگی، اظهار داشت: متاسفانه در طول سالهای بعد از جنگ بسیاری از آثار دوران دفاع مقدس را که میتوانست اکنون برای گردشگران و علاقمندان به آن دوره تاریخی به عنوان جاذبه گردشگری محسوب شود، از دست دادیم؛ برخی نگرش های منفی به ویژه بعد از پایان جنگ، باعث از دست رفتن جاذبه های میراثی دفاع مقدس شد.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی افزود: در کرمانشاه بسیاری از نقاط شهر که در دوران دفاع مقدس بمباران شده بود، حذف شد؛ مثلا پناهگاهی که تعداد زیادی از شهروندان آنجا شهید شدند و آثار آن باقی مانده بود و قابلیت بازدید برای گردشگران داشت، البته به جای آن موزه ساختند، موزه خوبی است و قابلیتهای زیادی دارد، اما روح جاذبه گردشگری دفاع مقدس را کاملا از دست داده است.

فاطمی توضیح داد: همان فضای ساختمان تخریب شده جاذبه گردشگری دفاع مقدس بود، باید حفظ میشد؛ در استانهای کردستان و ایلام هم برخی از این نوع آثار با همان نگاه منفی حفاظت نشد؛ آثاری که امروز میتوانست جاذبه گردشگری دفاع مقدس باشند.

وی گردشگری مقاومت و گردشگری دفاع مقدس را دو موضوع متفاوت در حوزه گردشگری دانست و گفت: جنگ و دفاع مقدس بیشتر در منطقه غرب و جنوب غرب کشور رخ داد، با موضوع مقاومت که به لحاظ تاریخی و جغرافیایی در سرزمین ما پراکندگی و گستردگی دارد، تفاوت دارد.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: ما هم اخیرا به این حوزه وارد شدیم تا نمادهای باقیمانده از آن دوران را مانند سایر موضوعات میراثی کشور حفاظت و صیانت کنیم تا بتوان در قالب نمادهای فرهنگی باقیمانده از آن هشت سال به عنوان یک جاذبه گردشگری برای نسل جدید و آینده مورد بهره برداری قرار بگیرند.

فاطمی با اشاره به تشکیل میز تخصصی گردشگری مقاومت در وزارت میراث فرهنگی گفت: بسیاری از شهرهای کشور قابلیت و ظرفیت خوبی در این حوزه دارند، مانند مقاومت مردم تبریز در مقابل حمله تزار روس به ایران، مقاومت و شهادت رئیسعلی دلواری در مقابل استعمار انگلیس و مقاومت میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان، در اکثر شهرهای ایران از این نوع نمادهای مقاومت وجود دارد، نگاه ما به گردشگری مقاومت صرفا به رویدادهای بعد از انقلاب نیست، بلکه نگاهی تاریخی است.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی افزود: افراد بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که در مقابل حمله بیگانگان و استعمار و استثمار کشورشان ایستادگی کردند، علاقمندان زیادی هم در جهان به این موضوع علاقه دارند، سعی کردیم در قالب میز تخصصی گردشگری مقاومت ارتباط بین بخشی با کشورهای دیگر را هم ایجاد کنیم.

وی گفت: در چند ماه گذشته در قم، بوشهر و گیلان همایش ها و نشستهای تخصصی گردشگری مقاومت برگزار شده است، تندیس بی بی لوعه ناصریان معروف به بانوی مقاومت در دارخوین از توابع شادگان استان خوزستان به عنوان یکی از نمادهای مقاومت رونمایی شد.

فاطمی به گردشگری نور و گردشگری دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان گردشگری جنگ فعالیت دارد این حوزه در کشور ما تحت عنوان بازدید از مناطق دفاع مقدس در قالب اردوهای راهیان نور برگزار می شود با ارتباطی که با ستاد راهیان نور داریم، تلاش کردیم موضوع گردشگری را در این اردوها پررنگ تر کنیم، تا جایی که جوامع محلی در این مناطق هم بتوانند از منافع این نوع اردوها مانند اسکان و پذیرایی و خرید ملزومات بهره مند شوند.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: تقریبا کل منطقه غرب و جنوب غربی کشور در کنار سایر جاذبه های گردشگری، ظرفیت توسعه گردشگری دفاع مقدس را در خود دارد، تلفیق راهنمایان اردوهای راهیان نور با راهنمایان گردشگری دفاع مقدس و راهنمایان تاریخی مناطق جنوب می تواند مانند سایر موضوعات گردشگری تعالی بخش باعث هم افزایی این نوع سفر شود.

فاطمی گفت: در دو سال گذشته در میز تخصصی گردشگری معنوی فعالیتهای بسیاری خوبی در ایام محرم به ویژه در روزهای عاشورا و تاسوعا انجام شد، گردشگرانی از سایر ادیان برای دیدن مناسک و آیین های شیعیان که جزو میراث ناملموس کشورمان است، به ایران آمدند.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه گردشگری تعالی بخش سفرهایی است که با محتوای ایدئولوژیک برنامه ریزی می شود، توضیح داد: محرم امسال فعالان حوزه گردشگری معنوی در شهرهای مختلف مانند یزد، کاشان، زنجان، قم، اردبیل و مشهد برنامه های مختلفی برگزار کردند که مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفت، این برنامه ها از قبل توسط کارگزاران ما در کشورهای خارجی معرفی شدند و به دنبال آن تورهای مختلفی به ایران آمدند، اتفاقا بازخورد بسیار خوبی هم داشت.

فاطمی با اشاره به تشکیل شورای عالی زیارت در کشور گفت: میز تخصصی گردشگری زیارت و مذهبی که در وزارتخانه تشکیل شد بیشتر بر برنامه ریزی برای مناسک خاص تقویمی و نقاط اوج سفر تمرکز دارد، مثلا در روزهای منتهی به 28 صفر بر محور سفر به سمت مشهد مقدس و در 20 صفر (آیین راهپیمایی اربعین) بر محورهای سفر به سمت غرب کشور متمرکز می شوند، البته نوع فعالیت این میز بیشتر بر هماهنگی خدمات رسانی در طول مسیر راهپیمایی به زوار است.

دبیر ستاد ملی هماهنگی خدمات سفر توضیح داد: فعالیت ستاد مرکزی اربعین مجزا است، فعالیتهای میز گردشگری زیارت در زمان اربعین بیشتر بر معرفی اماکنی است که در مسیر برگشت زائران می توانند از آنها بازدید کنند یا در شهرهای در مسیر بازگشت زائرین اقامت کنند تا حجم ترافیک در بازگشت زائران کاهش یابد.

نمادهای دفاع مقدس جاذبه های گردشگری هستند که باید حفظ شوند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو