درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن


منبع: تاپ ناز

2

1402/8/1

12:28


درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

یکی از دغدغه های بیشتر خانم ها شکنندگی و خشکی مو می باشد. شکستگی موها در اثر عوامل مختلفی مانند استفاده مداوم از رنگ مو، وسایل حرارتی و … ایجاد می شود. موهای شکننده معمولا زبر و وز به نظر می رسند و به راحتی می شکنند. درمان نکردن موهای شکننده باعث ایجاد آسیب های طولانی مدت و غیر قابل بازگشت در موها می شود. اگر موهای شما هم خشک و شکننده شده، وقت آن رسیده که آن ها را درمان کنید.

در ادامه مطلب دلایل شکنندگی مو و ساده ترین و بهترین روش های پیشگیری و درمان آن را توضیح خواهیم داد تا شما عزیزان بتوانید با شناخت بهتر عوامل آسیب زا و انجام دادن روش های مناسب، بهتر مراقب موهای خود باشید. با ما همراه باشید.

شکستی مو چیست؟

خشکی یا شکستگی مو زمانی رخ می دهد که موهای شما رطوبت کافی ندارند و در نتیجه تارهای مو خرد می شوند و شفافیت مو کاهش می یابد. موهای شما دارای سه لایه است. اگر موهای تان سالم باشد، روغن طبیعی در لایه بیرونی به محافظت لایه های داخلی مو کمک می کنند، همچنین نور را منعکس می کنند و موهای شما را براق می کنند.

دو نشانه ی مهم موهای سالم درخشندگی و براق بودن آن ها است. هنگامی که موهای شما خشک است، لایه ی بیرونی شکننده می شود و باعث می شود سست و نا سالم می شوند. احتمال خشکی مو در خانم ها و آقایان دیده می شود و با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

چه عواملی باعث شکنندگی مو می شوند

درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

زبری، وزی، موخوره و خشکی از نشانه های شکننده شدن موها هستند. درمان نکردن موهای شکننده می تواند منجر به سفیدی مو نیز شود. با شناخت عواملی که باعث شکنندگی مو می شوند، می توانید به پیشگیری و درمان آن کمک کنید. شکنندگی مو دلایل مختلفی دارد که در این بخش به بررسی عوامل باعث شکنندگی مو می پردازیم.

تغذیه نا مناسب

رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد. رژیم غذایی فاقد پروتئین و ویتامین می تواند موهای شما را خشک و شکننده کند و همچنین باعث ریزش مو شود. بعضی از مواد مغذی مانند آهن، روی، فولیک اسید و ویتامین A,C,D,E و ویتامین های B به رشد مو کمک می کند و مانع از شکستگی آن می شوند. بنابراین این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر آن، پروتئین و آنتی اکسیدان هم که غذاهای گیاهی وجود دارد، از موهای شما در برابر آسیب ها محافظت می کنند.

نحوه بستن موها

شاید کمی برایتان سخت باشد که تمام روز موهای خود را باز بگذارید به همین دلیل موهای خود را با کش می بندید. اگر هنگام بستن مو، موهای خود را بیش از حد بکشید، به ریشه و ساقه های مو آسیب می رسد و ممکن است باعث شکننده شدن موها شود. کشش ساقه مو باعث التهاب در ریشه موها می شود و تارهای مو را ضعیف می کند.

توجه داشته باشید که موهای اطراف پیشانی شکننده تر از موهای نقاط دیگر سر هستند. هنگام بستن موها، بهتر است موهای خود را با کش های مخصوص ببندید، به هیچ عنوان از کش های پلاستیکی استفاده نکنید و موهای خود را سفت و محکم نبندید.

استفاده مداوم از سشوار و اتو مو

یکی از دلایل شکستگی موها می تواند استفاده بیش از حد از ابرازهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو باشد. وقتی که بیش از به موهای خود حرارت وارد می کنید، کوتیکول مو آسیب می بیند و مو بیشتر دچار خشکی و شکستگی می شود. تا جایی که می توانید استفاده از وسایل حرارتی را کاهش دهید. برای کاهش آسیب ناشی از این ابزارها نوع سرامیکی آن را تهیه کنید و قبل از استفاده، از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید.

مطل مشابه: روش های عالی برای صاف کردن و حالت دادن به مو بدون حرارت و سشوار

نحوه شانه کردن موها

شانه کردن یا برس زدن با فشار زیاد، خوابیدن روی موهای خیس یا خوابیدن روی پارچه ای که لطیف نیست می تواند باعث ایجاد اصطحکاک شود و به مو آسیب برساند. زمانی که موها را خیس شانه می کنید، موها هنگام شانه زدن خرد می شوند. همچنین مهم ترین علت خرد شدن موها شانه زدن مداوم است.

متخصصان پیشنهاد می کنند که برای جلوگیری از شسکتگی مو فقط زمانی موهای خود را شانه بزنید که می خواهید آن ها را حالت دهید. برای این کار، حتما از شانه دندانه پهن استفاده کنید و شانه را روی موهای خیس نکشید. از شانه دندانه پلاستیکی استفاده نکنید و به جای آن از برس یا شانه ای استفاده کنید که دندانه های طبیعی مثلا چوبی داشته باشد.

نحوه خشک کردن موهای خیس

موهای خیس به شدت آسیب پذیر هستند و باید مراقب آن ها باشید تا دچار آسیب و شکنندگی نشوند. بنابراین هرگز بعد از حمام موهای خود را با حوله خشک نکنید و حوله را روی موهای خود نکشید. به جای این کار از یک حوله جاذب استفاده کنید و اجازه دهید موها به آرامی خشک شوند.

شستن بیش از حد موها

شستن بیش از حد موها ساقه موها را خشک و ضعیف می کند، باعث از بین رفتن سبوم طبیعی آن می شود و آن ها را مستعد شکستگی می کند. اگر موهای خشکی دارید، در حالت طبیعی می توانید موهای خود را 2 یا 3 بار در هفته بشویید و هنگام شست و شوی موها با شامپو، موهای تان را به آرامی ماساژ دهید.

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبتی، رنگ موها و دکلره ها، فر دائم، صاف کردن و … آسیب بسیار جدی به سلامت مو وارد می کنند و ممکن است باعث ساییدگی مو شوند. همچنین شامپوهای دارای سولفات و پارابن باعث خشک و شکننده شدن موها می شوند چون PH آن ها بالاتر از حد مورد نیاز است. بنابراین برای جلوگیری از شکنندگی مو این خدمات را کاهش دهید و حداقل دو ماه تا دو ماه و نیم بین رنگ کردن موهای تان فاصله بیندازید.

شکستگی مو در اثر کم کاری تیروئید

یکی از دلایل شکسته شدن موها ممکن است کم کاری تیروئید باشد. غده تیروئید با اینکه از نظر اندازه کوچک است اما نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن دارد. مانند تنظیم متابولیسم، ضربان قلب و رشد موها.

افرادی که کم کاری تیروئید دارند، ممکن است متوجه ریزش بیش از حد موها و شکنندگی آن ها به خصوص در حمام و بعد از برس کشیدن شوند. اگر علائمی مانند بی حال و کم انرژی بودن، کاهش وزن ناگهانی، موهای خشک و آسیب دیده دارید، حتما برای چکاپ تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست چرب + اطلاعات کامل در مورد نگهداری از انواع پوست چرب

شکستگی مو در اثر تغییرات هورمونی

این تغییرات هورمونی و فیزیولوژکی در بدن می تواند ناشی از قرص ها و داروهای خاص، قرص ضد بارداری، یائسگی و یا حتی بارداری باشد. این تغییرات باعث عدم تعادل هورمونی می شود که به روش خود به روش خود عوارضی هم برای موهای شما دارد. اگر فکر می کنید دلیل شکنندگی و خشکی موهای شما به این دلیل است، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و در این مورد صحبت کنید.

کم کوتاه کردن مو

کوتاه کردن مو به سالم نگه داشتن آن ها کمک می کند و موخوره های آن ها را کاهش می دهد. در واقع کوتاه کردن مو مانند لایه برداری پوست است. با این کار سلول های قدیمی از بین می روند و سلول های جدید جای آن ها را می گیرند. بنابراین اگر موهای تان دچار شکستگی شده، برای رویش مو در جای شکستگی بهتر است آن ها ر ا کوتاه کنید.

شکستگی مو در اثر کم آبی بدن

کم آبی بدن می تواند یکی از علت های خرد شدن و شکسته شدن ساقه مو باشد. کم آبی بدن مشکلات زیادی را به دنبال دارد که یکی از آن ها خشک شدن و شکننده شدن موها می باشد. بنابراین سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید تا پوست و موهای تان سالم بمانند و دچار آسیب نشوند.

شکستگی مو در اثر استرس

شواهد زیادی نشان می دهد که استرس با ریزش مو ارتباط دارد و باعث شکسته شدن مو نیز می شود. بنابراین برای داشتن موهای سالم، استرس خود را کنترل کنید و عوامل استرس زا را از خود دور کنید.

موهای نازک و ضعیف شده

موهای نازک و ضعیف شده می توانند در نهایت باعث شکنندگی مو شوند. موها با قرار گرفتن در معرض آلودگی های روزانه، استرس، اشعه های UV از خورشید و شرایط آب و هوایی نا مناسب ضعیف می شوند. ادامه پیدا کردن این عوامل و مراقبت نکردن از موها باعث آسیب جدی به آن ها می شود و آن ها مستعد شکسته شدن می کند.

روش های درمان خشکی و شکنندگی مو

درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

برای رفع خشکی و شکنندگی موها روش های مختلفی وجود دارد. تغییر در سبک مراقبت از موها و انجام دادن بعضی کارها می تواند تاثیر زیادی در سلامت مو و درمان خشکی موها داشته باشد. در ادامه بهترین راه های از بین بردن خشکی و شکنندگی موها را بررسی می کنیم.

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین است و برای درمان خشکی و شکنندگی مو بسیار مفید است. علاوه بر آن تخم مرغ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که از پوست سر در برابر التهاب و عفونت مراقبت می کند.

استفاده از سفیده تخم مرغ به تنهایی برای نرم کردن موها کافی است و شکستگی موها را از بین می برد. همچنین ترکیب تخم مرغ با مواد طبیعی دیگر می تواند یک ماسک موی عالی برای مو باشد. برای مثال می توانید تخم مرغ را با روغن های گیاهی ترکیب کنید و این ترکیب را بر روی موهای خود بزنید و اجازه دهید برای یک ساعت بماند و سپس آن را بشویید.

ماسک مو آلوئه ورا

آلوئه ورا فواید زیادی برای مو دارد. خواص مرطوب کنندگی و ضد قارچی و ضد باکتری بودن آلوئه ورا می تواند شوره سر و شکنندگی را درمان کند. برای استفاده از آلوئه ورا، می توانید ژل را مستقیماً روی موهای خود بمالید.

یا می توانید مقداری ژل آلوئه ورا و روغن بادام را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را به تمام موهای خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید 30 دقیقه روی سرتان بماند و سپس موهای خود را با آب بشوییدو برای از بین بردن شکستگی مو حداقل هفته ای یک بار از این ماسک استفاده کنید.

مصرف ویتامین ها

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D3، بیوتین و آهن معدنی می توانند برای سلامت موها بسیار مفید باشند. اگر می خواهید موهای سالم و خوشحالتی داشته باشید، باید فولیکول های مو مواد ضروری را بگیرند و تغذیه صحیح خون را دریافت کنند.

ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن دارد که اساس تشکیل رگ های خونی است. ویتامین D3 به تولید ترکیباتی کمک می کند که موهای شما را تشکیل می دهند، بیوتین هم برای رشد مو ضروری است و کمبود آن باعث ریزش مو می شود.

شما می توانید این ویتامین ها را در رژیم غذایی روزانه خود همراه با مرکبات، تخم مرغ و سبزیجات مصرف کنید و همچنین با مشورت پزشک می توانید مکمل های بیشتری هم برای دریافت این ویتامین ها مصرف کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان به دلیل داشتن انواع ویتامین های A,C وE و خاصیت آنتی اکسیدانی برای موهای شما بسیار مفید است. علاوه بر آن، روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب لینولئیک و اسیدهای چرب امگا 6 است که باعث حفظ رطوبت پوست و مو می شود و خشکی و شکنندگی موها را از بین می برد.

برای استفاده از روغن آرگان کافی است 5 قطره از آن را کف دست های خود بزنید و دستان تان را به هم بمالید. سپس دستان خود را به تمام پوست و موهای سر خود بمالید و به خوبی ماساژ دهید.

اجازه دهید این روغن 1 الی 2 ساعت روی موهایتان بماند و بعد موهای خود را با شامپو بشویید. حتی می توانید این روغن را یک شب تا صبح روی موهای خود نگه دارید. برای این که بهترین نتیجه را بگیرید باید 1 یا 2 بار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن نارگیل

درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

روغن نارگیل یکی از بهترین روش های درمان خشکی و شکنندگی مو محسوب می شود و یک نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی است. یعنی اگر گرما یا نور خورشید باعث آسیب به موهای شما شده باشد، این روغن شکاف موجود در رشته های مو را پر می کند. همچنین روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید لوریک که ضد قارچ است به درمان شوره سر و عفونت های دیگر پوست سر هم کمک می کند.

برای استفاده از روغن نارگیل فقط کافی است 1 یا 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به کف دست های خود بزنید و به آرامی موهای خود را با آن ماساژ دهید. سپس اجازه دهید تا این روغن دو الی سه ساعت و یا یک شب تا صبح روی موهای تان بماند و بعد موهای خود را با آب ولرم بشویید. برای نتیجه ی بهتر و داشتن موهای سالم و نرم هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

درمان شکستگی مو با سرکه سیب

سرکه سیب به خاطر داشتن اسید استیک در ترکیباتش، متعادل کننده ph است. متعادل نبودن ph باعث خشک شدن موها و آسیب رسیدن به آن ها می شود. علاوه بر این، اسید استیک به نرمی و کاهش شکستگی مو کمک زیای می کند. سرکه سیب خواص ضد قارچی و ضد میکروبی دارد و به راحتی عفونت پوست سر شما را از بین می برد.

برای این که بتوانید با استفاده از سرکه سیب ماسکی برای رفع شکنندگی مو تهیه کنید، می توانید یک قاشق چای خوری از آن را با دو قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و سه عدد سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی موهای خود بگذارید و موهایتان را با کلاه بپوشانید. بعد از نیم ساعت موهای خود را بشویید. این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید تا شکستگی موهایتان از بین برود.

مطلب مشابه: روش های مراقبت از موی فر + نکاتی خاص برای نگهداری از موهای فر

ماساژ درمانی

ماساژ پوست سر می تواند تراکم و ضخامت تارهای مو را افزایش دهد و همچنین باعث تقویت ساختار موها شود. به صورت روزانه با حرکات دایره شکل، پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه به صورت محکم اما ملایم ماساژ دهید. برای این که نتیجه بهتری بگیرید می توانید از ماساژورهای مخصوص پوست سر نیز کمک بگیرید.

روغن کرچک

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای از بین رفتن شکستگی موها، روغن کرچک است. روغن کرچک سرشار از ریسینلیدیک است که باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود. با استفاده از روغن کرچک می توانید موهای خود را تغذیه و تقویت کنید و شکنندگی آن ها را کاهش دهید.

برای از بین رفتن شکستگی مو با روغن کرچک یک قاشق غذا خوری از آن را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید. سپس موهایتان را با این ترکیب ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن تا دو ساعت روی موهای شما بماند. بعد از گذشت این زمان موهای خود را با آب ولرم و شامپو بشویید. برای اثر بخشی بهتر، هفته ای یک یا دو بار این کار را انجام دهید.

سیر برای مو

درمان شکنندگی و خشکی مو؛ روش های طبیعی ترمیم مو و نرم کردن آن

یکی از مواد تشکیل دهنده مو، پروتئینی به نام کراتین است که به مو حالت و الاستیسیته و قوام می دهد. از بین رفتن کراتین مو باعث خشک و بد حالت شدن موها می شود. سیر سرشار از گوگرد است که تاثیر زیادی در تشکیل کراتین دارد. علاوه بر آن، سیر به خاطر داشتن خاصیت ضد قارچی و آنتی اکسیدانی از پوست سر و موها در برابر شکسته شدن و عفونت قارچی محافظت می کند.

برای استفاده از سیر به عنوان یک درمان خانگی، به 6 الی 7 حبه سیر و 100 میلی لیتر روغن نارگیل یا روغن زیتون نیاز دارید. سیرها را به خوبی خرد کنید و با روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست سر و موهای خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت یک ساعت، سرتان را با آب ولرم و شامپو بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر حداقل یک بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید.

روغن بادام

استفاده از روغن بادام باعث درخشندگی و ضخیم شدن موها می شود. این روغن سرشار از ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که تمام این مواد موها را تغذیه و تقویت می کنند و باعث حفظ موها در برابر آسیب و شکستگی می شوند.

برای از بین رفتن شکنندگی مو با استفاده از روغن بادام فقط کافی است 2 الی 3 قطره از آن را با 2 تا 3 قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و پوست سر و موهای خود را به خوبی با آن ماساژ دهید. پس از گذشت 1 الی 2 ساعت موهای خود را با شامپو بشویید. برای اثر بخشی بهتر می توانید هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید.

ماسک مو موز

موز سرشار از پروتئین، چربی و پتاسیم می باشد و می تواند موهای شما را تقویت، پر پشت و براق کند و از شکسته شدن آن ها جلوگیری کند. برای تهیه ماسک موز می توانید موز را با روغن زیتون و عسل ترکیب کنید. این ماسک را بر روی تمام موهای خود بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه بر روی موهایتان بماند. بعد از گذشت این زمان موهای خود را با آب ولرم بشویید.

آب پیاز برای درمان شکستگی مو

استفاده از آب پیاز یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از شکنندگی مو می باشد. پیاز به دلیل داشتن مقادیر زیادی گوگرد در ترکیبات خود، می تواند به حفظ و ساختن کوتیکول مو کمک می کند و از این طریق باعث سالم تر و قوی تر شدن موهای شما شود و از شکستگی آن جلوگیری کند. علاوه بر این، پیاز به خاطر داشتن خاصیت ضد قارچی مانع از خشکی پوست سر و ایجاد شوره سر می شود.

برای استفاده از خواص پیاز برای درمان شکستگی موها، 2 قاشق غذا خوری آب پیاز را با 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست و موی سر خود بمالید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بماند و پس از گذشت این زمان سر خود را با یک شامپوی معمولی بشویید.

برای درمان خشکی موها می توانید به تنهایی هم از پیاز استفاده کنید. برای این کار پیاز را تکه کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را مستقیما به موهای خود بمالید. بگذارید برای چند دقیقه بماند و بعد بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر از هر کدام از این روش ها باید هفته ای یک بار آن ها را انجام دهید.

کره شیا یا کره شی باتر

کره شی باتر به دلیل داشتن خاصیت آبرسانی و ضد التهابی که دارد، به مرطوب کردن موها و رفع خشکی پوست سر کمک می کند و از موها در برابر آسیب و شکنندگی محافظت می کند. برای استفاده از کره شی باتر مقداری از آن را کف دست های خود بریزید و دست هایتان را به هم بمالید تا کره ذوب شود. سپس به آرامی کره را روی موهای خود ماساژ دهید. بعد از گذشت 1 ساعت موهایتان را با آب ولرم بشویید.

سخن پایانی

موها در زیبایی افراد تاثیر بسیار زیادی دارند و همه افراد دوست دارند موهای نرم و خوش حالتی داشته باشند. موهای شکننده، خشک، وز و بد حالت به نظر می رسند و درمان نکردن خشکی موها ممکن است آسیب های جدی تری به آن ها وارد کند. بنابراین با انجام یک روتین مراقبی ساده می توانید از مشکلات و آسیب ها جلوگیری کنید و موهای نرم و درخشنده و سالمی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو