بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟

بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟


منبع: دکوراسیون

2

1402/8/2

17:03


بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟

همانطور که اطلاع دارید، نور یکی از مهمترین موارد برای رشد گیاه می باشد. بسیاری از گیاهان آپارتمانی که تهیه می کنید، نیازمند نور طبیعی هستند اما از آنجایی که نور در آپارتمان ها بسیار محدود است، باید نور های مصنوعی برای گیاهانتان تهیه کنید. در این قسمت بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه را برای شما بازگو می کنیم.

با تهیه لامپ های رشد گیاه می توانید نور مورد نیاز گیاه های آپارتمانی خود را براورده کنید. نور مصنوعی در واقع همان نور مورد نیاز گیاه را براوده می کند و رشد و نموی گیاه را تامین می کند.

جهت خرید بهترین محصول رشد گیاه به روی خرید پروژکتور رشد گیاه کلیک کنید.

اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی با نور مصنوعی:

از آنجایی که رشد و نموی هر گیاه آپارتمانی با یک گیاه دیگر متفاوت است، نمی توان یک نسخه کامل برای همه گیاهان آپارتمانی پیچید، بهتر است برای اطلاع کامل از نحوه رشد گیاه خود با ایران سان لایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات کامل را با مشاوره رایگان، بگیرید.

اگر گیاه آپارتمانی شما در جایی مرطوب رشد می کند شما باید رطوبت لازم را برای او فراهم آورید. می توانید یک ظرف آب را در کنار آن گیاه قرار داده و در طول روز به برگ های این گیاه اسپری کنید. یا اگر گیاهانتان جزو گیاهان آفتاب دوست است و برای رشد نیاز به نور شدید دارد و فضای شما نور طبیعی مناسبی ندارد با تهیه بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه این نیاز را هم برطرف نمایید.

سعی نمایید با توجه به شباهت نوع نیاز گیاهانتان آنها را در چیدمان کنار هم قرار دهید. بطور مثال کاکتوس ها نور شدید می خواهند ولی گیاه کروتون زیر نور مستقیم آفتاب از بین می رود. بنابراین نباید این دو گیاه کنار هم چیدمان شوند!

نکته ی بسیار مهم در حفظ شادابی گیاهان اپارتمانی این است کمترین تغییر در شرایط نگه داری آن ایجاد نمایید؛ این تغییرات شامل تغییر دما، تعویض گلدان، تغییر مکان نگهداری گیاه، تغییر زمان نوردهی و … می شود. هرگونه تغییر، گیاه را دچار شوک می کند!

بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟

لازمه استفاده از بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاهان آپارتمانی:

در زمان خرید نور مصنوعی باید با توجه به شرایط آپارتمان خود، بهترین نور را تهیه نمایید. در واقع، باید ابتدا از نیاز های گیاه آپارتمانی خود مطلع شوید و نسبت به اینکه آفتاب دوست است یا زیاد نیاز به نور ندارد، بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاهتان را خریداری نمایید. تکنولوژی نور مصنوعی به اینگونه بوده که نور طبیعی خورشید را کاملا بازسازی نموده و شرایط را برای فتوسنتز گیاه فراهم می سازد. اکثر گیاهان آپارتمانی به دلیل عدم دریافت نیازشان پژمرده می شوند و از بین می روند؛ در صورتی که اصول و شرایط نگهداری از آن ها را بدانیم گیاهان شادابی خواهیم داشت.

از مهمترین نیاز های رشد گیاه، که نور می باشد، عمل فتوسنتز انجام یم شود. در واقع این عمل در شرایطی مانند آپارتمان هم انجام می شود اما ممکن است به خوبی بر روی گیاه شما عمل نکند. از همین رو بهترین کار خرید بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه می باشد.

با نورهای مصنوعی گیاه که ال ای دی های مخصوص رشد گیاه در آن به کار رفته، و با تکنولوژی دقیق و مطابق با استاندارد نوری گیاه ساخته شده اند می توان به راحتی تمامی شرایط نوری را برای هر گیاهی در آپارتمان فراهم نمود.

مزایای استفاده از بهترین نور مصنوعی برای گیاه:

  • تولید نور مفید فتوسنتز برای گیاه
  • مدیریت زمان مفید نورگیری گیاهان
  • القا زمانبندی فصول برای گیاه
  • کنترل زمان رویش و گلدهی برای گیاهان
  • افزایش سرعت رشد گیاه از ۴۰ تا ۴۰۰ درصد
  • پرورش هر نوع گیاه در منزل یا محیط مورد نظر شما (البته برای ایجاد بهترین نور مصنوعی برای گیاه به طیف نوری مخصوص اون توجه کنین)
  • ثابت بودن شرایط محیطی برای گیاه

بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام نور است؟

ال ای دی یکی از بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه می باشد. از جمله این دلایل می توان به مصرف انرژی پایین، سرعت رشد بسیار بالا گیاه، ایجاد طیف های مفید فتوسنتز در اندازه یک نانومتر، عدم تولید گرما،  حداکثر توان نوری از انرژی، طول عمر بالا و عدم افت نوری اشاره کرد که در ادامه به صورت مشروح به آن می پردازیم.

بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟

شدت نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی:

شدت نور بروی عواملی مانند ارتفاع گیاه، تراکم، رنگ گیاه، گلدهی و میزان باردهی گیاه موثر می باشد. بطور کلی مقدار نور دریافتی گیاهان داخل گلخانه به عواملی مانند شدت نور و زمان تابش نور بستگی دارد. شدت نور مورد نیاز اغلب گیاهان گلخانه ۷۰۰۰۰-۱۰۰۰۰ لوکس می باشد.

در گیاهان سایه پسند بیشترین نور برای فتوسنتز ۵۰۰۰-۴۰۰۰ لوکس و کمترین آن ۵۰۰ لوکس است. کمترین میزان نور برای فتوسنتز گیاهان آفتاب پسند ۱۰۰۰-۱۵۰۰ لوکس است.

میزان شدت نور در اوایل صبح و هنگام غروب آفتاب به کمترین حد خود می رسد و در مقابل ظهر به بیشترین میزان افزایش می یابد! به جز گیاهان سایه پسند، اغلب گیاهان درفصول کم نور (زمستان، پاییز) که گیاهان از نور کمتری برخوردار هستند با افزایش شدت نور و همچنین طول دوره نوردهی می توان بطور قابل توجهی محصول تولیدی را افزایش داد.

روش استفاده از بهترین نور مصنوعی برای گیاه :

شدت نور:

شدت نور مورد نیاز هر گیاه متفاوت می باشد از یان رو باید برای هر گیاه مطابق موارد نیاز او شدت نور را تنظیم نمایید.

مدت زمان نور دهی:

مدت زمان نور دهی یکی دیگر از فاکتور هایی است که در زمان خرید نور مصنوعی باید به آن توجه نمود . یک سری از گیاهان آپارتمانی نیاز به نصف روز نور دارند و ممکن است یک سری دیگر از گیاهان نیاز به تمام روز نودهی داشته باشند.

نوع نور: بسته به نیازهای گیاهان، می‌ توان از نور گرم یا سرد در حیطه نور مصنوعی برای گیاه استفاده کرد. نور گرم‌ تر بیشترین توان نوری را در محدوده مرئی دارد و بیشتر برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در حالی که نور سرد‌ تر بیشترین توان نوری را در محدوده UV دارد و برای ایجاد شکوفه‌ ها و میوه‌ ها مفید است.

فاصله مناسب: موقعیت لامپ‌ های نور مصنوعی نسبت به گیاهان بسیار مهم است. فاصله بیش از حد نزدیک به لامپ‌ ها می‌ تواند باعث سوختگی برگ‌ ها شود، در حالی که فاصله بسیار دور ممکن است توان نوری کافی برای گیاه را فراهم نکند. برای هر نوع لامپ یا دیود نوردهی، دستورالعمل‌ ها و فاصله مناسب را باید رعایت کنید. در زمان خرید بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه تمامی این نکات به شما گفته می شود.

دوره تناوب نوری: برخی از گیاهان به دوره تناوب نوری نیاز دارند، به این معنی که نیاز به نور در طول روز و شب دارند. برای شبیه‌ سازی دوره روز و شب، می‌ توان از سیستم‌ های روشنایی خودکار با زمان بندی نور مصنوعی برای گیاه استفاده کرد.

بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه کدام است؟

نکات استفاده از نورمصنوعی برای گیاه

در استفاده از نور مصنوعی در توان های متفاوت می بایست به نکات زیر توجه داشت:

  • فاصله گیاه تا منبع نور که در اکثر موارد فاصله مورد نیاز ۴۰ تا ۶۰ سانت می باشد.
  • لومن منبع نوری
  • لوکس نوری مورد نیاز گیاه و تطابق با محصول خریداری شده
  • جدول نانومترهای پرتابی از منبع نوری و مقایسه با نیازهای گیاه.
  • مراقب میزان آبی که به گیاهتان می دهید، باشید.
  • گیاهانی که با ال ای دی رشد گیاه یا همان نور مصنوعی برای گیاه پرورش می یابند. به آسانی آب خود را از دست نداده و خشک نمی شوند.
  • چرا که ال ای دی ها و نور مصنوعی حرارت کمتری تولید می کنند.
  • پس آب کمتری در مقایسه با گیاهانی که با لامپ رشد دیگری پرورش می یابند، نیاز دارند.
  • حواستان به رشد ارتفاع گیاهتان باشد.
  • همزمان با آن فاصله ی لامپ از گیاه را تنظیم کنید تا باعث سوختگی گیاه نشود.

 بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه، در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

  • لامپ مصنوعی برای گیاهان آپارتمانیدر مواقعی امکان بهره مندی ار نور طبیعی خورشید در خانه شما وجود ندارد، نور مصنوعی برای گیاه به یک انتخاب ایده آل تبدیل می شود.
  • گلخانه ها: در بسیاری از گلخانه ها نور کافی برای رشد گیاهان وجود ندارد و در این مواقع نیز این محصول به یک انتخاب بسیار عالی تبدیل می شود.
  • پرورش گیاهانی که به طول موج های شدید تر نیاز دارند: در برخی از مواقع گیاهانی که به پرورش آن ها می پردازید نیاز به نور شدید تر و البته طول موج های قوی تر برای پرورش نیاز دارند اما مکانی که به پرورش گیاهان اختصاص داده شده است از چنین نوری برخوردار نمی باشد. در چنین مواقعی از نور مصنوعی برای گیاه می توان استفاده کرد.
  • تابش طول موج های مفید برای گیاهان: ممکن است نور خورشید برای گیاهان مزیت های بسیار زیادی داشته باشد اما برخی از این طول موج ها برای گیاهان مضر می باشد. به همین علت نیز با استفاده از نور مصنوعی رشد گیاه این امکان فراهم می شود که از تابش طول موج های مضر جلوگیری کرد و فقط نور مناسب گیاهان را استفاده نمود.

 

نظرات


تصویری


ویدئو