نشست 3+3 موقعیت سیاسی ایران در قفقاز را ارتقاء خواهد داد

منبع: ساعد نیوز

4

1402/8/2

19:11


علی حیدری کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز به تشریح دستاوردهای نشست سازوکار منطقه ای 3+3 در تهران پرداخت.

نشست 3+3 موقعیت سیاسی ایران در قفقاز را ارتقاء خواهد داد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علی حیدری کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تشریح اهداف نشست شش جانبه تهران برای کاهش تنش ها در قفقازجنوبی گفت: نشست 3+3 تهران در بالاترین سطح نشست در منطقه یعنی در سطح وزرای خارجه 6 کشور برگزار می شود، که پیش از این در مسکو در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شده بود. برگزاری این نشست کمک می کند که موقعیت ایران در تحولات اخیر در قفقاز مورد بازیابی و تجدیدنظر قرار بگیرد و نیز راهبرد جدید ایران در این منطقه مورد توجه کشورهای همجوار در این منطقه قرار خواهد گرفت. رویکرد جدید ایران بسیار خوب آغاز شده است.

علی حیدری کارشناس مسائل قفقاز

حیدری افزود: درباره بیانیه پایانی هم باید بگوئیم که بحث مناسبات دوستانه و احترام به تمامیت ارضی خصوصاً در رابطه آذربایجان و ارمنستان بسیار مهم بود، بحث سازوکار مشورتی منطقه ای راه را برای گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه و پلتفورم هایی از این دست در کشورهای دیگر در آینده باز خواهد کرد، و دور بعدی همین مذاکرات در ترکیه خواهد بود؛ بحث توسعه همکاری ها از سطح سیاسی به سطح اقتصادی، گردشگری و فرهنگی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. بحث تقویت تعامل دوجانبه و چندجانبه مورد تأکید قرار گرفته و این یکی از اهدافی است که جمهوری اسلامی دنبال می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عدم حضور گرجستان در این نشست گفت: پلتفرم 3+3 که البته بدون حضور گرجستان برگزار شد می تواند زمینه ای باشد برای برگزاری نشست هایی در قالب های سه جانبه یا دوجانبه با حضور گرجستان یعنی در قالب ایران، گرجستان و ارمنستان یا ایران، گرجستان و آذربایجان یا حتی با حضور ترکیه در قالبی چهارجانبه برگزار شوند تا به اهداف ترانزیتی خودمان دست پیدا کنیم. چون بدون حضور گرجستان، کوریدور شمال به جنوب با مشکلاتی روبرو خواهد شد. گرجستان به دلیل اختلافاتی که با روسیه دارد، در این نوع نشست ها شرکت نمی کند. بنابراین، در قالب نشست های دو یا سه جانبه یا حتی چهارجانبه می شود از گرجستان دعوت کرد تا زمینه تعامل بیشتر فراهم شود و به اهداف خودمان دست پیدا کنیم. عدم تغییر نام این نشست یعنی 3+3 راه را برای حضور گرجستان هموار کرده است. با توجه به موضعی که گرجستان دارد، و وضعیتی که روسیه در آبخازیا و اوستیای جنوبی دارد، به نظر نمی رسد که ما در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشستی شش جانبه باشیم.

حیدری در پایان تصریح کرد: در مجموع، می توانیم بگوئیم که اقدامی که ایران انجام داد، در بخش سیاسی و کمک به استقرار صلح و ثبات در قفقاز بسیار مؤثر و تأثیرگذار بوده است. این ابتکار موقعیت سیاسی ایران در قفقاز را ارتقاء خواهد داد. در بُعد اقتصادی و ترانزیتی، اگر پلتفرم های چندجانبه طراحی و دنبال شود، می توانیم اهداف اقتصادی و ترانزیتی خودمان را میتوانیم دنبال کنیم. اما در موضوعات عدم ورود کشورهای بیگانه، با توجه به رویکردی که جمهوری آذربایجان در قبال رژیم صهیونیستی دارد و نیز رویکردی که ارمنستان در قبال آمریکا و فراسنه دارد، بعید می دانم که این نشست بتواند به هدف خاصی دست پیدا کند. اما در مجموع نشست خوبی بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو