مقامات عراق از یک مجسمه غول پیکر آشوری در نینوا رونمایی کردند

منبع: همگردی

3

1402/8/3

16:38


ایسنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، مقامات عراق از یک مجسمه غول پیکر آشوری در نینوا رونمایی کردند.

مقام های عراقی از مجسمه باستانی «لاماسو» آشوری که در نینوا کشف شده است، رونمایی کردند.

به گفته مسئولان آثار باستانی عراق، این مجسمه در جریان کاوش در «خورساباد» کشف شده است. این مجسمه که ارتفاع حدودی آن سه متر تخمین زده شده است، نخستین بار در سال 1992 میلادی توسط گروهی از باستان شناسان عراقی کشف شده بود. سر این مجسمه تاریخی نیز در سال 1995 ربوده شد اما بعدها پیدا شد و اکنون به مجموعه «موزه ملی عراق» در بغداد اضافه شده است.

براساس بیانیه ای که مقامات عراق در فیسبوک منتشر کرده اند، باقی این مجسمه نیز به منظور سالم باقی ماندن دوباره دفن شده بود.

مقام ها اطلاعات دقیقی از تاریخ دفن دوباره این مجسمه یا زمان انتقال سر مجسمه به «موزه ملی عراق» منتشر نکرده اند، با این حال براساس جدیدترین اظهارات این مقامات، گروهی متشکل از متخصصان عراقی و فرانسوی حین کاوش در «خورساباد» وضعیت این گاو بالدار را بررسی می کنند.

«گاو بالدار» در فرهنگ آشوری نمادی از ایزد محافظ بود که قدمت آن به بین النهرین باستان می رسد. این شخصیت اغلب با سر انسان، بدن شیر و گاو نر و یک جفت بال به تصویر کشیده می شود. پادشاهان آشوری از مجسمه «گاو بالدار» برای حفاظت از قلمروهای خود استفاده می کردند.

قدمت مجسمه گاو بالداری که رونمایی شد به امپراتوری آشوری نو بویژه دوران فرمانروایی «سارگون دوم» یعنی از 722 تا 705 پیش از میلاد می رسد.

مجسمه گاو بالداری که در «خورساباد» پیدا شده است از جنگ با داعش جان سالم به در برده بود؛ چرا که داعش در سال 2015 بخش هایی از این شهر را ویران کرد.

مقامات عراق از یک مجسمه غول پیکر آشوری در نینوا رونمایی کردند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو