نقد و بررسی بازی Forza Motorsport

نقد و بررسی بازی Forza Motorsport


منبع: گیمفا

4

1402/8/3

17:31


بازی Forza Motorsport بعد از مدتی طولانی نسبت به نسخه‌ی قبل و انتظارات زیاد طرفداران عرضه شد. با بررسی این بازی همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Forza Motorsport

بازی Forza Motorsport بعد از مدتی طولانی نسبت به نسخه‌ی قبل و انتظارات زیاد طرفداران عرضه شد. با بررسی این بازی همراه باشید.

Forza Motorsport با فاصله زمانی ۶ ساله نسبت به آخرین نسخه‌ی سری، Forza Motorsport 7، عرضه شد. این بازی که شماره‌ای هم به خود نمی‌بیند، حکم یک ریبوت برای مجموعه را دارد و قرار است این سری را مجددا تعریف کند. عرضه‌ی اختصاصی این بازی برای Xbox Series X|S و PC نشان از تماما نسل نهمی بودن آن داشته و قدم بزرگی در جهت جهش‌های بزرگ بوده است. Turn 10 بازگشته تا جان تازه‌ای به ژانر Racing Sim ببخشد و اثری به یادماندنی خلق کند.

Forza Motorsport

وقتی یک عنوان به صورت کامل برای نسل نهم ساخته می‌شود و مخصوصا از لحاظ بصری و ویژگی‌های چشم‌گیر گیم‌پلی ویژگی‌های بزرگ و مهم زیادی را معرفی می‌کند، خواه و ناخواه انتظارات از آن به شدت بالا می‌رود. با ذکر این مورد که در حالت عادی نیز انتظارات از چنین استودیوهای بزرگ و باسابقه‌ای بالاست، معجونی بسیار سنگین از حجم انتظارات را می‌سازد که چندان کار درستی نیست. با این حال انجام چنین تبلیغاتی برای Forza Motorsport درست بوده یا باعث کمتر دیده شدن نقاط قوت بسیار خوب آن شده است؟ با نقد و بررسی این بازی در گیمفا همراه شوید تا با جدیدترین دستپخت Turn 10 و مایکروسافت بیشتر آشنا شوید.

خوشبختانه شبیه به تمامی نسخه‌های قبلی، در Forza Motorsport هم هیچ اثری از داستان و پرداخت شخصیت وجود ندارد و از همان اول تکلیفتان با بازی مشخص است. تقریبا به جز NFS: Most Wanted هیچگاه داستان جالبی در این سبک وجود نداشته؛ چه برسد به حضور آن در یک عنوان شبیه‌ساز که ماهیتش با داستانی خیابانی و ماشینی نمی‌سازد. بنابراین بدون پرداختن بیشتر به این بخش مستقیما به سراغ مهم‌ترین عنصر یک Racing Sim، گیم‌پلی، می‌رویم.

Forza Motorsport

بعد از ورود به بازی، بدون هیچ مقدمه‌ای، وارد بخش آموزشی آن در قالب یک مسابقه می‌شوید. در طی یک Event متشکل از ۳ مسابقه در جاده‌های مختلف، با توضیحاتی جامع و طولانی تقریبا با هر آنچه در بازی سر و کار خواهید داشت آشنا شده و شاهد یکی از بهترین بخش‌های آموزشی در این سبک خواهید بود. در مواقع مناسب، حتی عملکرد هر منو مربوط به Tuning و Performance ماشین‌ها و نحوه‌ی کارکرد هر لاستیک به صورت مصوت برای شما توضیح داده می‌شود تا ریبوت Forza Motorsport تبدیل به نقطه‌ی ورود خوبی برای افراد تازه‌وارد نیز محسوب شود.

با پایان بخش آموزشی، کار اصلی شما آغاز می‌شود. هدف اصلی شما در بازی، پیشروی در بخش کریر و کسب رتبه در قسمت چندنفره برای کسب جوایز و صعود به رده‌های بالاتر و بازشدن مسابقات جدیدتر در این دو بخش است. برای خریداری ماشین‌های جدید و عظیم‌تر کردن گاراژ خود، نیاز به CR یا واحد پول درون بازی دارید. برای به دست آوردن CR، باید در مسابقات، بسته به شرایطی که تعیین کرده‌اید، رتبه کسب کنید. بنابراین تا رسیدن به یک سطح مطلوبی بهترین راه برای پیشروی انجام دادن بخش کریر و مسابقات آزاد است و بهتر است به این زودی‌ها سراغ Multiplayer آن نروید.

تعداد و تنوع ماشین‌های بازی بسیار زیاد است. از شرکت‌های بسیار زیادی چون هوندا، پورشه، مک‌لارن، BMW و … که شامل بیش از ۵۰۰ ماشین می‌شود در بازی از کلاس X تا E حضور دارند و طیف بزرگی از خودروهای مسابقه‌ای را شاهد هستیم. همچنین ۳۰ ماشین در Car Pass بازی وجود دارد که با خریداری آن می‌توانید تعداد ماشین‌های بیشتری نیز به بازی اضافه کنید. خوشبختانه وجود فیلتر‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف برای نحوه نمایش ماشین‌ها از گیج‌شدن شما جلوگیری کرده و حتی اگر خیلی هم با کمپانی‌های سازنده آشنا نباشید، می‌توانید به ترتیب کلاس و قدرت در بخش‌های مختلف آن‌ها را مرتب کنید و به سادگی به خودروهای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید.

بخش‌های مختلف بازی که از تنوع خوبی برخوردارند شامل کریر گسترده، بخش چندنفره، مسابقات آزاد با تنظیمات دلخواه، Rivals و شخصی‌سازی ماشین‌ها با گزینه‌های بسیار زیادی می‌شود. در بخش کریر چندین Event را مشاهده می‌کنید که هرکدام به کلاس خاصی از ماشین‌ها با ویژگی‌های خاصی برای ورود نیاز دارند. در ابتدا شاید پیشروی در این بخش چندان کار سختی نباشد، اما بعد از اتمام کاپ تمرینی که خود شامل بخش طولانی از آن می‌شود، محدودیت‌هایی را برای خود خواهید دید. هر بخش از این قسمت نیاز به دارا بودن ماشین‌های خاصی دارد و بسیاری از اوقات ممکن است مجبور به خریداری ماشین جدیدی برای ادامه‌ی آن شوید؛ این به خودی خود خوب و تنوع بخش است، اما گران بودن بعضی از ماشین‌های لازم در بخش ابتدایی، ممکن است کمی شما را دلسرد کند.

بازی در بخش فروشگاه خود بسیار فعال است و تخفیف‌های بسیار خوبی را برای ماشین‌های گران قیمت خود به صورت زمان محدود ایجاد می‌کند. اگر ترغیب شده و یک ماشین با قیمت خوب اما گران را باتخفیف بخرید، ممکن است خیلی زود در پیشرفت بخش کریر و خرید ماشین‌های مورد نیاز آن دچار مشکل شوید. تناسب سطح و پیشرفت شما با ماشین‌های موجود در گاراژتان بسیار مهم است و اگر خیلی زود سراغ ماشین‌های کلاس R یا P بروید دچار مشکل بی‌پولی و کندشدن پیشرفت خواهید شد. این مورد به واقع‌گرایانه بودن بازی کمک کرده است، اما تا حدی برای بازیکنان تازه‌وارد بی‌رحم عمل می‌کند.

بخش چندنفره‌ی بازی یک مسابقه‌ی درون پیست بسیار واقعی رابرای شما فراهم کرده است. قبل از هر مسابقه‌، حدود ۲۰ دقیقه زمان تمرینی خواهید داشت تا با رقبا و جاده و پیچ و خم‌های آن آشنا شوید. در خلال این ۲۰ دقیقه می‌توانید مرحله‌ی Qualify هم انجام دهید، انجام Qualify به معنای تعیین جایگاه شما در بین ۱۲ نفر برای شروع است. بعد از انجام ۳ دور کامل در پیست، بهترین زمان شما برای تعیین جایگاه ثبت شده و وارد مسابقه خواهید شد. خوشبختانه سرورهای بازی بسیار مناسب بوده و تقریبا شاهد افت پینگ یا قطع شدن از سرور در میان مسابقه نخواهید بود. با گذشت زمان به مرور Event های بیشتری به این قسمت اضافه شده و می‌توانید به صورت Private یا Public با بقیه بازیکنان با کیفیتی مطلوب در سرورها به مسابقات هیجان‌انگیز بپردازید.

بخش کاملا جدیدی که به بازی اضافه شده و می‌توانید در عین تمرین جوایز رقابتی هم کسب کنید، Rivals است. در این بخش با انتقاب یک رقیب که می‌تواند رکورد قبلی خودتان یا یکی از رکوردهای ثبت شده در آن جاده در هرکجای جهان باشد، با حالت روح آن ماشین که سابقا یک بازیکن آنلاین بوده، به رقابت بپردازید و در طی دورهایی نامحدود سعی کنید او را شکست دهید. این حالت در عین سادگی هیجان بالایی دارد و نقش مهمی را نیز در کسب جوایز و پیشرفت سطح رانندگی شما نیز دارد.

آخرین بخش هم Free Plays است که از گسترده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین Modeهای بازی است. در این مود، با انتخاب ریزترین موارد یک مسابقه را می‌سازید و می‌توانید بدون هیچ محدودیتی از بازی لذت ببرید. مسابقات فردی، تیمی، وجود چند کلاس ماشین، آب و هوای دلخواه و داینامیک، نحوه‌ی گذشت زمان، تیم‌بندی و نام آن‌ها، انتخاب قسمت‌های مختلف جاده برای مسابقه و موارد بسیاری دیگر از گزینه‌های این بخش هستند. مورد جذاب این بخش آن است که حضور آن صرفا برای گذشت زمان نیست و سرگرمی نیست و جوایز خوبی هم برای هر نوع مسابقه‌ی آن با توجه به درجه‌ی سختی درنظر گرفته شده است و از اصلی‌ترین بخش‌ها برای کسب جوایز و پول نیز محسوب می‌شود؛ با این حال اگر جوایز بزرگتری با توجه به وسعت مسابقه درنظر گرفته می‌شد، وجهه‌ی بسیار بهتری برای بازی داشت.

گیم‌پلی درون پیست بازی، کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین مورد بازی است. همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم کمبود میزان جوایز در بخش‌های مختلف یکی از مشکلات مودهای بازی است، با این حال ضعف‌‌های این چنینی در گیم‌پلی رانندگی وجود ندارد. تقریبا هرچیز از یک شبیه‌ساز بخواهید، Forza Motorsport برای شما فراهم کرده و تجربه‌ای سراسر لذت را برای شما ایجاد می‌کند. سیستم هندلینگ و کنترل ماشین‌های مختلف در بهترین سطح خود قرار دارد و متفاوت بودن کنترل هر ماشین و حس کردن فیزیک و سنگینی آن‌ها را در هر کلاس حس خواهید کرد و با کوچک‌ترین تغییر در شخصی‌سازی‌ها، تفاوت‌ها نمایان می‌شود. چه تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، دقیق بودن سیستم طراحی ماشین‌ها برای شما واضح خواهد بود.

سیستم Performance و Tuning از بزرگترین بخش‌های قابل تغییر هر ماشین محسوب می‌شود. این دو بخش آن‌قدر جزئیات زیادی دارند که می‌توان یک مقاله‌ی کامل برای تاثیر آن‌ها روی ماشین و مزایا و معایب استفاده از قطعات مختلف برای آن نوشت. هر کلاس ماشین‌ها یک محدوده‌ی قدرت دارد. برای مثال کلاس B تا ۶۰۰ اسب بخار می‌تواند افزایش قدرت یا Overall داشته باشد. شما با هر بار مسابقه و کسب موفقیت با یک ماشین خاص سطح آن را مانند بازی‌های RPG افزایش می‌دهید. با افزایش سطح، مقداری CP کسب می‌کنید که می‌توانید در جهت قدرتمندکردن قطعات مختلف ماشین مانند موتور، اگزوز، کمک‌ها، لاسیتک و رینگ و غیره از آن استفاده کنید. با خرید قطعات مختلف و اعمال آن بر روی ماشین، قدرت آن افزایش یافته و اگر از حد مجاز کلاس آن بیشتر ارتقایش دهید وارد کلاس بالاتر خواهد شد که برای بسیاری از قسمت‌ها همچون کریر مجاز نیست و باید خوب حواستان به نحوه‌ی ارتقای ماشین‌ها باشد.

شما می‌توانید در گاراژ یا به صورت آزاد، هرچقدر هم بخواهید یک ماشین را تا بهترین کلاس مجاز ( معمولا کلاس‌های X و P به دلیل ماشین‌های مسابقه‌ای پیشرفته وفرمول غیرمجاز است) پیشرفت دهید؛ اما دقت کنید وقتی برای انجام یک مسابقه به یک ماشین از کلاس D احتیاج دارید، با افزایش سطح آن به کلاس سطح C یا بالاتر، دیگر آن ماشین قابل استفاده در Event ماشین‌های سطح D نخواهد بود و برای شرکت در آن باید مجددا یک ماشین از آن کلاس خریداری کنید. مورد مهم دیگری که در استفاده از CP ها باید بدانید این است که باید سعی کنید بخش‌های مختلف ماشین را به تناسب افزایش سطح دهید. ممکن است یک ماشین با موتوری بسیار قوی و سیستم ترمز بسیار ضعیف با یک ماشین متعادل در همه‌ی بخش‌ها قدرت کلی یکسانی به لحاظ عددی داشته باشند، اما در عمل و به خصوص در درجات سختی بالا متوجه اشتباه کارتان خواهید شد. در واقع برای موفقیت در بازی باید سعی کنید همزمان یک راننده و مکانیک درجه یک و استراتژیست باشید.

ایجاد یک سیستم نقش‌آفرینی برای کسب امتیاز و Level برای هر ماشین یکی از جذاب‌ترین اقدامات سازندگان Turn 10 بوده و یک حال و هوای به دور از تکرار و یکنواختی را به بازی اضافه کرده است. از دیگر نقاط قوت آن هم سادگی کسب امتیازات لازم برای افزایش سطح و پیشرفت ماشین‌ها است و شما با اقدامات ساده‌ای مثل سبقت گرفتن، دریفت و عدم خطا در قسمت‌های مختلف پیست می‌تواند به سادگی سطح ماشین خود را افزایش دهید. سرعت پیشرفت ماشین‌ها بسیار بالاست و با کمی زمان گذاشتن با هر ماشین می‌توانید تمام قطعات موجود برای آن را Unlock و خریداری کنید. همچنین با کسب CP با یک ماشین، می‌توانید آن را در راه پیشرفت ماشین دیگری نیز خرج کنید؛ اما انداختن هر قطعه روی ماشین نیازمند سطح خاصی است که باید با افزایش سطح همان ماشین Unlock شده باشد. به طور کلی سیستم RPG به کار رفته در بازی با آزادی‌ها و محدودیت‌های به جا و لذت‌بخشی در آن گنجانده شده و تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای بوده است.

Tunning ماشین‌ها نیز اگر بیشتر از بخش عملکردی آن نکته و جزئیات نداشته باشد، کمتر از آن هم ندارد و توضیح زیاد آن از حوصله‌ی مقاله خارج خواهد بود. با کم و زیاد کردن سطح هر قطعه چه از نظر ظاهری و چه از نظر نرمی و سفتی و عملکردی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی روی ماشین شما داشته باشد. از کوچکترین قطعه تا بزرگترین آن را می‌توانید از مناظر مختلفی تغییر دهید و آن را کوچک و بزرگش کنید. وقتی مسابقه با هوای تمیز آغاز می‌شود و در دور آخر شاهد بارندگی و خیس شدن زمین هستید، یا حس کردید ماشین شما به دلیل سفت بودن تایرها نرم سر پیچ‌ها عمل نمی‌کند، می‌توانید به Pit بروید و درخواست تعویض تایرها را حین مسابقه کنید و نوع سازگار با باران (Wet) یا نرم را درخواست دهید.

وقتی قبل از مسابقه برای ورود به پیست آماده می‌شوید، حتی تعیین میزان سوخت موجود در باک می‌تواند عامل مهمی برای پیروزی یا شکست شما باشد. ورود با سوخت زیاد در یک مسابقه‌ی کوتاه، به دلیل سنگین شدن ماشین و کند‌شدن آن می‌تواند شما را از رقیب عقب بیاندازد، برعکس آن نیز شما را با کمبود سوخت و اتلاف وقت برای ورود به Pit و سوخت‌زنی را به همراه خواهد داشت. Handling، Breaking، Top Speed و Acceleration چهار فاکتور مهم در عملکرد ماشین شما هستند و تغییر در هر یک اجزای ماشین در Tunning و Performance می‌تواند به قیمت افزایش در یک فاکتور و کاهش در فاکتور دیگر باشد. در بسیاری از موارد هیچ درست یا غلطی وجود ندارد و انتخاب گزینه‌های مختلف شخصی‌سازی تا حد زیادی به سبک دلخواه رانندگی و رانندگی شما بستگی دارد. جزئیات بسیار زیاد و تاثیرگذار در این دو بخش، باعث شده یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های شبیه‌سازی قطعات و شخصی‌سازی را در میان بازی‌های این سبک شاهد باشیم.

بازی در ازای تخلفاتی مانند تصادف با ماشین‌های دیگر، خارج شدن از پیست بسته به شدت آن و ایجاد مزاحمت برای بقیه‌ی رانندگان مانند ایجاد انحراف مسیر برای بقیه، مجازاتی را تعیین کرده است. این مجازات به صورت افزایش زمان شما اعمال می‌شود و در صورت تکرار می‌تواند رتبه‌ی واقعی شما در جدول نهایی را چندین پله عقب بیندازد. در بخش‌ کریر این میزان عادلانه است و به خوبی از تکرار آن توسط شما و هوش مصنوعی تا حدامکان جلوگیری می‌کند، اما سنگینی این تخلفات در بخش چندنفره باید بیشتر باشد. اگر در پایان هر مسابقه به جدول مسابقات نگاه کنید، متوجه تکرار این تخلفات به خصوص توسط نفرات بالای جدول خواهید بود که اعمال این جریمه‌ها هم تاثیر چندانی روی رتبه‌‌ی آن‌ها نذاشته و کمی فضای بازی را مسموم کرده است. مسلما وقتی در بسیاری از بازی‌ها هر ۵ نفر اول تخلفاتی را مرتکب شده‌اند، یک جای سیستم مجازات ایراد دارد.

درجه‌ی سختی بازی ۸ سطح دارد که میزان هوشمندی رقیبان و کمک‌کردن به رانندگی شما توسط بازی را تعیین می‌کند. همچنین سیستم مجازات و Rewind بازی با ۳ حالت Basic،Sport و Expert تعیین می‌شود و در کنار هم درجه‌ی سختی بسیار متعادل و مناسب برای همه‌ی گیمرها را می‌سازند. حالت Normal بازی را می‌توان ترکیبی از درجه‌ی سختی ۵ و قوانین Sport دانست و کمتر و بیشتر آن را می‌توان حالات آسان، سخت و بسیار سخت دانست. همچنین اگر وارد تنظیمات منوی درجه‌های کمک به راننده شوید، گزینه‌های زیادی را خواهید دید که می‌توانید به شخصی‌سازی با جزئیات‌تر درجه‌ی سختی نیز بپردازید. وجود این گزینه‌ها باعث شده بازی بتواند مخاطبان هدف بسیار بیشتری از گذشته داشته باشد و فقط مناسب عاشقان حرفه‌ای شبیه‌سازی نباشد.

حدود ۲۰ جاده برای بازی طراحی شده که هرکدام تقریبا وسعتی به اندازه‌ی دو پیست مختلف دارند. در حالت International فقط در یک قسمت از آن و در حالت Grand Prix به صورت کامل در کل پیست مسابقه خواهید دید که در بسیاری از موارد تفاوت‌های زیادی هم بین این دو بخش دیده می‌شود. اگر سیستم راهنمای پیچ‌ها و میزان سرعتتان را که با علائم آبی تا قرمز ظاهر می‌شوند، فعال باشد بعد از مدتی نحوه‌ی عملکرد در پیچ و خم‌ها و حتی نحوه‌ی گاز دادن و زمان‌های مناسب برای ترمزگرفتن دستتان می‌آید. در بسیاری از مواقع باید مانند یک راننده‌ی حرفه‌ای گاز و ترمز را ترکیب کنید یا در جاهایی بتوانید بدون کاهش زیاد سرعت با تکنیک‌هایی در سر پیچ‌ها مانند یک راننده‌ی مسابقه‌ی واقعی از بقیه سبقت بگیرید تا بتوانید رتبه‌ی خوبی کسب کنید. شبیه‌سازی بازی برای به ارمغان آوردن یک تجربه‌ی دقیق رانندگی در پیست، فوق‌العاده دقیق و لذت‌بخش است.

فیزیک ماشین‌ها در تصادفات یا برخورد در پیچ‌ها با موانع جاده‌ای بسیار خوب است و به وضوح آثار برخوردها به شکل تاثیرگذاری در عملکرد و ظاهر ماشین دیده می‌شود. شکل ماشین شما در پایین صفحه وجود دارد و با هر برخورد شدید یا آسیب‌زا یا در صورت تکرار چندباره‌ی یک آسیب ساده و جزئی، قطعه‌ی آسیب‌دیده نمایش داده شده و مجبور به مراجعه به Pit و تعمیر خواهید شد. چه بسا تصادف با یک ماشین و انحراف از جاده یا ایجاد آسیب برای ماشین شما، به منزله‌ی اتمام رویاپردازی‌های شما برای کسب رتبه‌ی اول باشد. همچنین فیزیک و عملکرد ماشین‌ها در حالت عادی با تغییر آب و هوا متفاوت می‌شود و اصلا نباید انتظار یک نوع رانندگی در هوای معمولی با بارانی را داشته باشید. آسیب‌پذیرتر شدن ماشین در طوفان و باران و لغزنده‌تر شدن آن به وضوح قابل مشاهده است.

رقیبان شما در درجات سختی مختلف کاملا متناسب با درجه‌ی سختی عمل می‌کنند. اگر با تنظیمات توضیح داده شده، درجه‌ی سختی Easy را برای بازی تنظیم کنید، شاهد اشتباهات مشخصی مثل خارج شدن از پیست یا عدم استفاده از قدرت کامل ماشین توسط آن‌ها خواهیم بود و حتی مزاحمت چندانی برای سبقت نگرفتن شما یا ایجاد تصادف و برخورد ایجاد نمی‌کنند. اما بازی روی درجات سختی بالای متوسط و سخت، حریفان را بسیار هوشمند کرده و از هیچ مزاحمتی برای شما دریغ نکرده و سخت‌کوشانه برای رتبه‌ی اول می‌جنگند. مورد جالب آن است که با هر درجه‌ی سختی امکان پیروز شدن شما با مهارت بالا وجود دارد و در نهایت تمام حریفان شما ممکن است در جایی هرچند کوچک اشتباه کنند و هوش مصنوعی ناعادلانه‌ و به دور از واقعیتی ندارند.

کیفیت بصری بازی در بعضی قسمت‌ها فوق‌العاده، در قسمت‌هایی بسیار خوب و در مواردی هم ضعف‌هایی دارد. در مورد Forza Motorsport نمی‌توانیم یک صفت را به کل گرافیک بصری و هنری آن بدهیم و تا حدودی نوسان در آن دیده می‌شود. کیفیت تکنیکی بازی در مورد جزئیات پیست‌ها، آب و هواهای مختلف و داینامیک و افکت‌های گرافیکی چون باران فوق‌العاده بوده و می‌توان به عنوان مثالی برای طراحی بی‌نظیر این موارد در نسل نهم از آن نام برد. زمانی که در شب و به خصوص در یک هوای بارانی یا صبح‌هنگامد و هوایی مملو از مه مسابقه می‌دهید، لب به چیزی به جز تحسین نخواهید گشود. نمای گرافیکی بازی به طور کلی در نمای بیرونی ماشین جلوه‌ای بسیار خوب دارد و بهترین حالت هم برای انجام بازی برای لذت بردن از گرافیک زیبای آن همین حالت است.

اما در مورد مدلسازی ماشین‌ها سازندگان می‌توانستند از جزئیات بیشتری برای طراحی ماشین‌ها بهره ببرند. به دلیل نوسان در این قسمت، باز هم نمی‌توان در مورد تمامی مدل‌ها یک نظر داد و بعضی مدل‌ها جزئیات بسیار خوبی را به خود می‌بیننند که در ماشین‌های دیگر مشاهده نمی‌شود؛ وقتی هم از نمای بیرونی در حال رانندگی با ماشین‌ها هستید ضعف چندان مشخصی از طراحی مدل‌ها به چشمتان نمی‌آید و این ضعف‌ها بیشتر در گاراژ یا هوای کاملا آفتابی و دقت کامل به جزئیات دیده می‌شوند. بنابراین برخلاف دیگر موارد گرافیکی باکیفیت بازی، طراحی مدل‌ها نه نمره‌ی کامل و نه نمره‌ی ضعیفی می‌گیرد.

مشکلات اصلی گرافیکی بازی و اصلی‌ترین مشکلات بازی به طور کلی به دو مورد برمی‌گردد: ضعیف بودن نمای گرافیکی بازی از داخل ماشین و نورپردازی بازی در هوای کاملا روشن در بعضی از پیست‌ها. نمای گرافیکی بازی وقتی می‌خواهید از دید راننده بازی را دنبال کنید که بسیاری هم به آن علاقه دارند، کیفیت بصری جذابی ندارد و اصلا قابل مقایسه با نمای بیرونی آن نیست. البته این مورد بیشتر به جزئیات ضعیف داخل ماشین مانند طراحی ضعیف نشان سرعت و بنزین و در مورادی فرمان ماشین برمیگردد و کاراکتر داخل ماشین کیفیت مناسبی دارد و حتی از آینه‌ی ماشین می‌توانید رقیبان پشت سر خود را ببینید. همچنین در هوای آفتایی و اوقاتی که آفتاب زاویه‌ای کاملا مستقیم با شما دارد، نورپردازی بازی چندان طبیعی نیست و تغییر رنگ صفحه کمی اغراق شده و غیرواقعی به نظر می‌رسد.

کیفیت فنی بازی کم و کسری ندارد و همواره شاهد فریم‌ریت ثابت ۶۰ فریم و ۳۰ فریم در حالات Performance و Quality هستیم. پایین نیامدن فریم‌ریت بازی برای یک لحظه حتی در سنگین‌ترین صحنات باد و باران و طوفان در کنسول Xbox Series S نشان از بهینه‌‌بودن فوق‌العاده‌ی بازی روی کنسول‌ها است و باید به سازندگان آفرین گفت. بازی در هر دو حالت گرافیکی خود بسیار خوب عمل می‌کند و تجربه‌ای به یادماندنی است.

صداگذاری ماشین‌ها کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و به خوبی می‌توان بین ماشین‌های مختلف آن را تمایز داد. در شرایط هوایی مختلف، پیست‌‌ها و تماشاگران نیز به خوبی صداگذاری شده‌اند و افکت‌های محیطی جالبی برای بازی به کار برده شده است. موسیقی‌های بازی نیز تنوع درخوری در سطح یک بازی AAA دارند و در قسمت‌های مختلف بازی می‌توانید موسیقی‌های گوش‌نواز و زیبایی را بشنوید. از دیگر موارد مثبت بازی هم تغییر صدای اجزای مختلف ماشین با تغییر در عملکرد و شخصی‌سازی آن‌ها با مدل‌ها و قطعات مختلف است که توجه شما را جلب خواهد کرد.


Forza Motorsport

بازی Forza Motorsport یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین شبیه‌سازهای رانندگی و مسابقۀ موجود است که تهیه‌ آن برای تمامی طرفداران این سبک و حتی افرادی که تجربه‌ی زیادی در شبیه‌ساز رانندگی ندارند به شدت توصیه می‌شود. با این وجود، بعضی از مشکلات، آن را از تبدیل شدن به اثری بی‌نظیر دور می‌کند. البته، تیم سازنده در آینده می‌تواند بازی را به سطح کیفی ایده آل برساند.


نکات مثبت:

  • تنوع زیاد اتومبیل‌ها
  • حالت‌های مختلف بازی
  • بخش کریر و چندنفره جذاب
  • تنوع جذاب جاده‌ها
  • شخصی‌سازی پرجزئیات و سیستم آپگرید کارآمد اتومبیل‌ها
  • درجات سختی مختلف طیف گسترده‌ای از مخاطبان را راضی می‌کند
  • هندلینگ بسیار لذت‌بخش که یکی از بهترین تجربه‌های ریسینگ را رقم می‌زند
  • کیفیت بصری و هنری چشم‌نواز بسیاری از بخش‌های بازی
  • نرخ فریم کاملا ثابت و تجربه‌ی فنی بدون مشکل
  • صداگذاری و موسیقی‌های عالی
  • وجود چندین سیستم آب و هوایی متغیر و باکیفیت رنگ واقعیت به مسابقات می‌بخشد
  • سیستم افزایش سطح اتومبیل‌ها
  • هوش مصنوعی و توجه زیاد به جزئیات در مسابقات
  • بخش آموزشی کامل
  • فروشگاه زنده با قیمت های مناسب

نکات منفی:

  • طراحی مدل بعضی از ماشین ها می‌توانست باکیفیت‌تر باشد
  • نمای دوربین در داخل اتومبیل کیفیت درخور نمای بیرونی را ندارد
  • سرعت پیشروی در قسمت کریر بازی به واسطه بعضی محدودیت ها کند است
  • مجازات کم تخلفات بازیکنان در قسمت چندنفره
  • میزان جوایز پیروزی در مسابقات، به ویژه برای بخش‌های تک نفره، ناعادلانه است
  • نورپردازی پیست‌ها در روز هنگام جای کار بیشتری داشت

۸.۸

این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو