کشف رودخانه‌‌های آب در مریخ +عکس

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/4

12:29


ساعدنیوز: تجزیه و تحلیل داده‌های مریخ نورد کنجکاوی نشان می‌دهد بسیاری از دهانه‌های مریخ ممکن است زمانی رودخانه‌هایی بوده باشند.

کشف رودخانه‌‌های آب در مریخ +عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از دیجیاتو، تجزیه و تحلیل داده‌های مریخ نورد کنجکاوی نشان می‌دهد بسیاری از دهانه‌های مریخ ممکن است زمانی رودخانه‌هایی بوده باشند. این داده‌ها حیات در مریخ را تأیید می‌کنند.

«بنجامین کاردناس»، استادیار علوم زمین در ایالت پن و نویسنده اصلی مقاله جدیدی که این موضوع را رسانه‌ای کرده است می‌گوید: «ما در حال یافتن شواهدی هستیم که نشان می‌دهد مریخ احتمالاً سیاره‌ای از رودخانه‌ها بوده است. ما نشانه‌هایی از وجود رودخانه‌ها را در سرتاسر سیاره می بینیم.»

داده‌های مریخ نورد کنجکاوی نشان می‌دهد بسیاری از دهانه‌های مریخ زمانی رودخانه‌ بوده‌اند

در مطالعه‌ای که درنشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است، محققان از مدل‌های عددی برای شبیه‌سازی فرسایش در مریخ در طول هزاران سال استفاده کرده‌اند. محققان دریافتند که شکل‌ دهانه‌های معمولی، به احتمال زیاد بقایای بستر رودخانه‌های باستانی هستند.

این مطالعه اولین تحقیقی بوده است که با آموزش یک مدل کامپیوتری روی ترکیبی از داده‌های ماهواره‌ای، تصاویر گرفته شده توسط مریخ‌نورد کنجکاوی و اسکن‌های سه بعدی چینه شناسی (لایه‌های سنگی به نام لایه‌‌ها در طی میلیون‌ها سال ته‌نشین شده‌اند) ترسیم شده است. در زیر بستر دریای خلیج مکزیک این تجزیه و تحلیل تفسیر جدیدی را برای تشکیل دهانه معمولی مریخ نشان می‌دهد.

کاردناس می‌گوید: «ما همه چیز برای بررسی موارد ثبت شده در مورد مریخ را داریم. این تجزیه و تحلیل تنها براساس تصاویر گرفته شده از طریق مریخ‌نورد کنجکاوی نیست.»

با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد کنجکاوی در دهانه گیل، تیم تحقیقاتی نشانه‌هایی از وجود رودخانه‌ را یافته‌اند. محققان می‌گویند این داده‌ها نشان می‌دهد که در مریخ نشانه‌های حیات به‌واسطه وجود این یافته‌ها وجود دارد و می‌گویند مریخ در دوره زمانی قابل سکونت بوده است.

کاردناس و تیمش در طراحی مدل کامپیوتری خود کاربرد جدیدی برای اسکن‌های 25 ساله چینه‌شناسی زمین پیدا کره‌ادند. کاردناس توضیح می‌دهد که اسکن‌های مربوط به زیر بستر دریای خلیج مکزیک که توسط شرکت‌های نفتی جمع‌آوری شده‌اند، اطلاعات خوبی در رابطه با مریخ ارائه می‌دهند.

کشف رودخانه‌‌های آب در مریخ +عکس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو