امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ کدام هستند؟

منبع: روزیاتو

4

1402/8/5

21:00


امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ کدام هستند؟

امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ کدام هستند؟

در دنیایی مملوء از بی ثباتی و ناپایداری، ایده ی پیدا کردن امن ترین کشورهای دنیا می تواند وسوسه انگیز باشد. چه قصد سفر داشته باشید، چه قصد مهاجرت و چه صرفاً کنجکاو باشید، امنیت دغدغه ای جهانی است. خوشبختانه «شاخص جهانی صلح» (Global Peace Index) امن ترین کشورهای دنیا را مشخص می کند.

در ادامه نگاه به امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ بر اساس این شاخص خواهیم داشت.

۱- ایسلند

برای ۱۴ سال متوالی ایسلند عنوان امن ترین کشور دنیا را در اختیار دارد. این کشور اسکاندیناویایی که نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، از نرخ جرم و جنایتی بسیار پایینی برخوردار است. دلایل این رکورد تحسین آمیز عبارتند از: استاندارد بالای زندگی، جمعیت اندک، داشتن فرهنگی منزجز از جرم و جنایت، اعتماد عمیق به نیروهای پلیس ماهر کشور و وجود تنش های حداقلی میان طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه. یک نکته ی قابل توجه درباره ی ایسلند این است که این کشور هیچ ارتشی ندارد و نیروهای پلیس آن هم اسلحه حمل نمی کنند و به جای آن، تنها از باتون و اسپری فلفل استفاده می کنند. این کشور همچنین از قوانینی برخوردار است که متضمن برقراری برابری میان اقشار مختلف جامعه هستند، از جمله آزادی مذهبی و برابری دستمزد زنان و مردان.

۲- نیوزلند

نیوزلند رتبه ی دوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. همچون ایسلند، نیوزلند هم نرخ جرم و جنایت بسیار پایینی دارند، به ویژه در بحث جرایم خشن. گرچه در مناطق توریستی این کشور جیب بری هایی رخ می دهد (همانطور که در تمام دنیا وجود دارد)، اما ریسک وقوع آن به طور کلی حداقلی است. برخلاف همسایه ی خود، کشور اتریش که به حیات وحش خطرناکش شهره است، نیوزلند هیچ حیوان کشنده ای ندارد. نیوزلندی ها به روشن فکر بودن مشهورند. قوانین در این کشور حامی آزادی بیان هستند و همچون ایسلند، نیروهای پلیس نیوزلند هم اسلحه حمل نمی کنند.

۳- ایرلند

ایرلند در سال ۲۰۲۱ توانست رتبه ی خود در شاخص جهانی صلح را به میزان چشمگیری ارتقا بخشد، به طوری که در سال ۲۰۲۲ رتبه ی این کشور از یازدهم به سوم رسید. گرچه نرخ جرم و جنایت در ایرلند به طور کلی اندک است، اما مانند هر جای دیگری در دنیا، در بعضی محله های شهری این کشور هم باید هوشیار بود. خطرات امنیتی ایرلند بیشتر مربوط به طبیعت تماشایی آن است، با آن صخره های نفس گیر و جاده های پرپیچ و خمش که باید در آن ها مراقب بود، به ویژه در زمان وقوع توفان های بارانی ناگهانی یا در نقاطی که آنتن دهی موبایل وجود ندارد.

۴- دانمارک

دانمارک که در شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۲ مقام چهارم را به خود اختصاص داده، جایگاه خود را به عنوان یکی از امن ترین و شادترین کشورهای دنیا تثبیت کرده است. دانمارک یکی از معدود کشورهای دنیا است که در آن مردم، از جمله کودکان، در هر زمانی از روز و شب احساس امنیت می کنند. سطح بالای برابری و وجود حس قوی و مشترک مسئولیت داشتن در برابر رفاه اجتماعی در حس امنیت و شادی ای که به طور فراگیر در این کشور وجود دارد، نقش داشته است. دانمارک نرخ بسیار پایینی هم از نظر فساد سیاسی و فساد تجاری دارد و در این کشور تأکید بر صداقت و اعتماد است. شاید نرخ مالیات بر درآمد شخصی در این کشور بالا باشد، اما این مالیات صرف برنامه های اجتماعی ای می شود که امکان برخورداری همه ی افراد از خدمات و مزایا برای داشتن یک زندگی راحت را فراهم می کنند، از جمله رایگان بودن تحصیلات عالیه، دریافت خدمات درمانی بدون پرداخت هزینه های اضافه و ارائه ی مراقبت های خانگی برای سالمندان.

۵- اتریش

اتریش در جایگاه پنجم شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. اتریش به طور کلی کشور آرامی است و تنها موارد نادری از وقوع خشونت در زمان ناآرامی های اجتماعی داشته است. وقوع جرایم جدی در این کشور معمول نیست، اما همچون هر نقطه ی دیگری از دنیا، در اتریش هم باید مراقب جیب برها و کیف قاپ ها بود. اتریش همچنین در سال های اخیر عمدتاً از حملات تروریستی در امان بوده، امری که به شهرت آن به عنوان یکی از مقاصد امن گردشگری دنیا افزوده است.

۶- پرتغال

پرتغال رتبه ی ششم فهرست امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ را دارد. علیرغم داشتن نیروی پلیس مسلح، نرخ جرم و جنایت در پرتغال به لطف افزایش حضور پلیس کاهش یافته است. پرتغال در سال های اخیر رشد مجدد اقتصادی داشته و نرخ بیکاری آن از ۱۷ درصد به زیر ۷ درصد رسیده است. این کشور به طور پیوسته در فهرست بهترین کشورهای دنیا برای بازنشستگی قرار داشته که بخش زیادی از این ویژگی خود را به امنیت بالایش مدیون است.

۷- اسلوونی

اسلوونی که در گذشته جزئی از کشور یوگسلاوی بود، رتبه ی امنیتی بالایی از جهت امنیت سفر، خطرات پزشکی و امنیت جاده دارد. ظهور دموکراسی در اسلوونی در میانه ی دهه ی ۱۹۹۰، راه را برای رشد و پیشرفت در حوزه های مختلف در این کشور هموار کرد، از جمله در بحث امنیت و ثبات.

۸- جمهوری چک

جمهوری چک طی سالیان با یک روند کاهشی پیوسته در نرخ جرم و جنایت خود رو به رو بوده است، به ویژه از جهت جرایم خشن. این کشور حملات تروریستی و بلایای طبیعی اندکی را هم تجربه کرده است. وجود بیمارستان های تمیز و کارآمد، با وجود بیمه ی درمانی دولتی که هزینه های درمان را به میزان مقرون به صرفه ای می رساند و تقریباً هر اقدام درمانی را پوشش می دهد، امنیت در جمهوری چک را به طور کلی افزایش داده است.

۹- سنگاپور

سنگاپور در جایگاه نهم شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. مردم سنگاپور بالاترین حس امنیت شخصی را ابراز کرده اند و بیشتر از شهروندان هر کشور دیگری تجربه های مثبتی از نیروی پلیس خود داشته اند. سنگاپور قوانین سختگیرانه ای در رابطه با حمل اسلحه دارد و حتی برای اهانت های جزئی هم مجازات تعیین کرده است. جرایم خشن و تقابلی در این شهر – کشور نادر است، امری که آن را به دومین شهر امن دنیا نیز بدل ساخته است.

۱۰- ژاپن

ژاپن رتبه ی دهم شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. این کشور نرخ جرم و جنایت اندک، درگیری های داخلی حداقلی و به ندرت ناآرامی های سیاسی دارد. ژاپنی ها نگاه ویژه ای به اسلحه دارند. دسترسی به اسلحه در این کشور محدود است، چون حمل اسلحه یک حق فردی دانسته نمی شود. نزدیکی به کشورهای متخاصمی مانند چین و کره شمالی، ژاپن را در معرض یک تهدید امنیتی بالقوه قرار داده، اما این نگرانی شکل جدی ندارد.

منبع: businessinsider

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو