راهنمای کامل ورود به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور reline.ir+ آموزش تصویری

راهنمای کامل ورود به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور reline.ir+ آموزش تصویری


منبع: ساعد نیوز

4

1402/8/6

08:44


سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور به عنوان یک سامانه یکپارچه آموزش مجازی سال تحصیلی 1403-1402 به نشانی reline.ir توسط دانشگاه پیام نور راه اندازی شده است. دانشجویان، اساتید و مدیران امکان ورود به سامانه را داشته و می توانند از خدمات مربوط به کلاس ها، برگزاری آزمون آنلاین و همچنین ایجاد و ارسال تکالیف، بهره مند شوند.

افراد زیادی تمایل به تحصیل مجازی در دانشگاه پیام نور داشته و می خواهند در کلاس های آنلاین شرکت کنند، اما به دلیل عدم آشنایی با سامانه مربوط به کلاس ها و نحوه ورود به آن دچار مشکل شده و موفق به انجام این کار نمی شوند. آشنایی با سایت LMS پیام نور و نحوه استفاده از آن می تواند، بسیار کمک کننده و مفید واقع گردد. داوطلبان با کسب اطلاعات در مورد بخش های مختلف، می توانند خدمات لازم را به راحتی بررسی کرده و از آن ها استفاده نمایند.

برای ورود مستقیم به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

برای ورود به reline.ir کلیک کنید.

سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور که به نشانی reline.ir در دسترس می باشد، به عنوان سامانه یکپارچه آموزش مجازی شناخته می شود. در این مقاله به معرفی کامل سایت LMS پیام نور و بررسی نحوه ورود به آن پرداخته شده و در مورد کلاس های آنلاین اطلاعات لازم آورده شده است. افراد با مطالعه مقاله در پیش رو با نحوه ارسال تکالیف و آزمون های آنلاین نیز آشنا شده و در مورد بخش های اساتید و مدیران نیز اطلاعات کافی را کسب خواهند نمود.

معرفی سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

درخصوص معرفی سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور که یکی از دانشگاه های شهریه پرداز می باشد، باید گفت که سایت LMS پیام نور با هدف ارائه خدمات آموزش مجازی راه اندازی شده و به عنوان سامانه یکپارچه آموزش مجازی برای ترم 4021 یا نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 فعال خواهد شد. این سایت شامل بخش های مختلفی بوده و به سه گروه دانشجویان، اساتید و مدیران خدمات ارائه می دهد که بخش مدیران آن به دو قسمت مدیران مرکز و مدیران کل تقسیم خواهد گشت.

سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور تمامی خدمات لازم برای تحصیل آنلاین و اینترنتی را دارا بوده و شامل قسمت هایی مانند کلاس های آنلاین، ارسال تکالیف و آزمون ها می باشد. دانشجویان، اساتید و مدیران برای استفاده از امکانات سایت LMS پیام نور باید حتما وارد حساب کاربری خود شده و با وارد نمودن اطلاعات فردی به حساب خود دسترسی پیدا کنند.

لازم به ذکر است که امکان ایجاد دوره های آزاد در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور وجود داشته و به راحتی در دسترس می باشد. همچنین افراد در صورت لزوم می توانند جلسات دفاع را در ادوب کانکت برگزار کرده و جلسه را به صورت کاملا آنلاین و مجازی برگزار نمایند. امکان گفتگو در تالارهای بحث و گفتگو و ادغام کلاس ها در یک دیگر نیز وجود دارد و به طور کلی می توان گفت سامانه reline.ir بسیار کامل و جامع بوده و دانشجویان مجازی کمبودی از این لحاظ احساس نخواهند کرد.

راهنمای ورود به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

برای استفاده از تمامی خدمات سایت LMS پیام نور افراد می بایست وارد حساب کاربری خود گشته و در سامانه عضو شوند که ورود به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور بسیار آسان و ساده می باشد. افراد با طی کردن چند مرحله و با وارد نمودن اطلاعات فردی خود به راحتی وارد سایت خواهند شد که راهنمای تصویری در ادامه آورده شده است. البته لازم به ذکر است که در دوره تعطیلی دانشگاه ها و لغو آموزش های حضوری برای دانشجویان، دانشگاه پیام نور از سامانه جامع آموزش الکترونیک دانشگاه پیام نور edu.pnu.ac.ir به منظور برگزاری کلاس های آنلاین و افلاین غیرحضوری استفاده می نمود.

  • در راهنمای ورود به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور باید گفت افراد ابتدا لازم است نشانی reline.ir را در مرورگر جستجو کرده و سپس گزینه ورود را انتخاب کنند.

سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • در ادامه متقاضیان باید نام کاربری و رمز عبور را در فیلدهای معین وارد کرده و روی ورود کلیک نمایند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • بعد از طی کردن مراحل بالا دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور وارد حساب کاربری خود شده و می توانند به داشبورد دسترسی پیدا کنند. بخش های مهم داشبورد دانشجویان در سامانه ریلاین عبارت است از: کلاس ها، جلسات آنلاین، آزمون ها، ارزیابی ها، مدارک، تابلوی اعلانات، صندوق پیام و ثبت نام در دوره های آزاد. افراد با توجه به شرایط و نیازهای خود می توانند از قسمت های مختلف سایت استفاده کرده و خدمات لازم را دریافت نمایند.

نحوه شرکت در کلاس های آنلاین ریلاین پیام نور

در مورد نحوه شرکت در کلاس های آنلاین ریلاین پیام نور باید گفت افراد جهت ورود به کلاس ها ابتدا باید وارد حساب کاربری و داشبورد دانشجویی خود شوند. شرکت در کلاس های مجازی از طریق سایت LMS پیام نور بسیار ساده و آسان می باشد که جهت رفاه حال متقاضیان راهنمای تصویری کامل در ادامه آورده شده و قابل مشاهده است.

  • افراد بعد از جستجو کردن نشانی reline.ir در مرورگر و ورود به حساب کاربری خود با اطلاعات لازمه مانند شماره دانشجویی پیام نور، باید گزینه کلاس ها را انتخاب کنند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • در ادامه متقاضیان می توانند، لیست کلاس های خود را مشاهده نمایند که در این مرحله باید یک کلاس انتخاب شده و سپس داوطلبان روی گزینه ورود به کلاس کلیک کنند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • حالا افراد باید گزینه جلسات آنلاین را انتخاب نمایند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • بعد از انتخاب جلسات آنلاین افراد امکان مشاهده لیست جلسات درسی را داشته و می توانند اطلاعات لازم را به دست آورند. معمولا لینک هر کلاس یک ربع قبل از شروع کلاس در بخش لینک فعال شده و در دسترس قرار می گیرد.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

معمولا امکان مشاهده جلسات ضبط شده در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور نیز وجود داشته و در دسترس می باشد. لیست جلسات ضبط شده در سایت در زیر لیست جلسات آنلاین قرار دارد که دانشجویان با استفاده از آن ها به راحتی امکان مشاهده چند باره یک کلاس را خواهند داشت. افراد باید توجه کنند که در صورت عدم ضبط جلسه توسط استاد امکان مشاهده آن پس از پایان جلسه وجود نداشته و در دسترس نخواهد بود.

راهنمای ارسال تکالیف در سایت ریلاین پیام نور

در گذشته و در زمان کرونا معمولا دانشجویان پس از انتخاب واحد دانشگاه پیام نور، برای ارسال تکالیف خود به اساتید از پیام رسان ها استفاده کرده و یا از طریق ایمیل اقدام می کردند، اما این امر باعث شلوغی و هرج و مرج شده و گاهی اوقات موجب سردرگمی اساتید می شد. به همین دلیل سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور مجهز به بخش ارسال تکالیف است که دانشجویان از طریق همین بخش می توانند، تکالیف خود را برای استاد هر درس ارسال نمایند. راهنمای ارسال تکالیف در سایت ریلاین پیام نور در ادامه آورده شده است.

  • افراد ابتدا باید نشانی reline.ir را در مرورگر جستجو کرده و سپس وارد حساب کاربری خود گردند. در ادامه افراد باید وارد بخش کلاس ها شده و بعد از ورود به کلاس مورد نظر خود روی تکالیف کلیک کنند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • افراد در این قسمت می توانند، تکالیف ایجاد شده توسط استاد را مشاهده کرده و در مورد مهلت ارسال تکلیف نیز اطلاعات لازم را به دست آورند. دانشجویان با کلیک بر روی ارسال می توانند، جهت ارسال موارد اقدام نمایند. در صورتی که استاد مورد ارسالی را بررسی کرده و نتیجه آن را منتشر کند لینک نتیجه در بخش تکالیف فعال گشته و دانشجویان با انتخاب آن می توانند نتیجه کار خود را مشاهده کنند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • لازم به ذکر است که افراد بعد از کلیک بر روی ارسال وارد بخش زیر شده و به راحتی می توانند، فایل تکلیف کلاسی را بارگذاری نمایند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • استفاده از سایت LMS پیام نور به طور کلی پیچیده نبوده و بسیار ساده می باشد. افراد با استفاده از لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه به راحتی می توانند وارد reline.ir شده و از خدمات مختلف آن بهره مند شوند. هر گروه مانند دانشجویان، اساتید و مدیران پنل کاربری منحصر بفردی در این سامانه داشته و می توانند به ارائه یا دریافت خدمات بپردازند.

نحوه شرکت در آزمون های سامانه ریلاین پیام نور

نحوه شرکت در آزمون های سامانه ریلاین پیام نور به صورت آنلاین و اینترنتی از طریق reline.ir در دسترس بوده و برای تمامی دانشجویان امکان پذیر است. برای این کار افراد ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور شده و به داشبورد دانشجویی دسترسی پیدا کنند که جهت رفاه حال متقاضیان راهنمای تصویری در ادامه آورده شده است.

  • افراد بعد از ورود به داشبورد در سایت LMS پیام نور باید روی گزینه آزمون ها کلیک کنند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

  • دانشجویان در این مرحله می توانند جزئیات آزمون مانند عنوان کلاس،نام استاد،مهلت امتحان و تاریخ آن را بررسی کرده و سپس با انتخاب ورود به آزمون وارد امتحان گردند.

 سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور

افراد باید توجه داشته باشند که امتحانات مجازی گاهی اوقات قوانین خاصی دارند که بسیار مهم خواهد بود. برای مثال معمولا دانشجویان تنها یک بار امکان ورود به آزمون را داشته و در صورتی که در حین امتحان از صفحه خارج شوند، دیگر امکان ورود و پاسخگویی مجدد برای آنان فعال نخواهد شد. همچنین گاهی اوقات ممکن است استاد تنظیمات سامانه را به شکلی قرار دهد که دانشجو امکان بازگشت به سوالات قبلی و مرور آن ها را نداشته و تنها اجازه پاسخگویی به سوالات بعدی را در دسترس داشته باشد.

امکانات سامانه ریلاین پیام نور دانشجویان

آشنایی با امکانات سامانه ریلاین پیام نور دانشجویان به افراد کمک می کند تا از امکانات تمامی بخش های reline.ir به راحتی بهره مند گشته و دچار مشکل نشوند. سایت LMS پیام نور به سه گروه دانشجویان، اساتید و مدیران خدمات رسانی می کند که بخش های مختلف موجود در داشبوردیا پنل دانشجویان عبارت اند از:

  • جلسات آنلاین: دانشجویان در این بخش می توانند برنامه جلسات آنلاین را به صورت هفتگی مشاهده کرده و در مورد آن اطلاعات لازم را به دست آورند. لازم به ذکر است که اساتید نکات لازم برای امتحانات پایان ترم مانند حذفیات دروس دانشگاه پیام نور را نیز از طریق این کلاس های آنلاین در اختیار دانش جویان قرار می دهند.

  • ارزیابی ها: اساتید یا دیگر کارشناسان می توانند در مراحل مختلف به ارزیابی دانشجویان بپردازند که لیست ارزیابی ها در این بخش قرار گرفته و قابل دسترس می باشد.

  • مدارک: بخش مدارک سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور زمانی در دسترس دانشجویان قرار می گیرد که از افراد مدارک خاصی خواسته شده و دانشجویان نیاز به بارگذاری موارد ویژه را داشته باشند.

  • تابلوی اعلانات: دانشجویان در بخش تابلوی اعلانات می توانند از اخبار و اطلاعیه های لازم مطلع شوند.

  • صندوق پیام ها: در صورتی که اساتید، کارشناسان یا افراد دیگر به دانشجو پیام دهند در این بخش قابل مشاهده خواهد بود.

  • ثبت نام دوره های آزاد: در سایت LMS پیام نور علاوه بر کلاس های درسی برخی دوره های آزاد نیز برگزار می شود که دانشجویان از طریق این قسمت می توانند در دوره ها ثبت نام کنند.

درخصوص امکانات سامانه ریلاین پیام نور دانشجویان باید گفت تمامی خدمات سایت به صورت کاملا آنلاین و اینترنتی به افراد ارائه داده شده و دانشجویان می توانند بعد از ورود به حساب کاربری از تمامی بخش ها استفاده نمایند. بدیهی است که در صورت عدم ورود به حساب یا فراموشی نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به داشبورد دانشجویی وجود ندارد و افراد می توانند از طریق بازگردانی رمز به حساب خود دسترسی یابند.

امکانات سامانه ریلاین پیام نور اساتید

سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور reline.ir یک بخش مربوط به اساتید نیز دارد که استادان با ورود به آن می توانند خدمات لازم را به دانشجویان ارائه دهند. داشبورد اساتید در سایت LMS پیام نور با داشبورد دانشجویان فرق داشته و متفاوت می باشد که لیست امکانات مختلف آن در ادامه آورده شده و شرح داده شده است:

  • ایجاد کلاس: اساتید بعد از ورود به حساب کاربری خود در سایت LMS پیام نور می توانند، کلاس ایجاد کرده و لینک آن را برای دانشجویان قابل مشاهده سازند تا آموزش دروس و ارائه اطلاعاتی مانند منابع درسی دانشگاه پیام نور به دانشجویان ارائه شود.

  • ایجاد تکلیف: یکی از امکانات سامانه ریلاین پیام نور اساتید ایجاد تکلیف است که در این بخش استاد می تواند عنوان تکلیف و مهلت ارسال آن را مشخص کرده و سپس مورد مربوطه را منتشر نماید.

  • ایجاد آزمون: اساتید برای ایجاد آزمون های میان ترم و پایان ترم یا همچنین کوئیزها می توانند از طریق این بخش اقدام کنند.

  • ادغام کردن کلاس ها: امکان ادغام کلاس های درسی در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور وجود دارد که اساتید از طریق این قسمت به آن دسترسی خواهند داشت.

  • حضور و غیاب: اساتید نیازی به حضور و غیاب در جلسات آنلاین نداشته و می توانند لیست دانشجویان حاضر در کلاس را به راحتی مشاهده کنند.

از دیگر امکانات سامانه ریلاین پیام نور اساتید می توان به ایجاد گفتگو در تالار گفتگو و همسان سازی دروس اشاره کرد که البته برای استفاده از همسان سازی درس ها ابتدا باید دانشگاه اجازه صادر نموده و این مورد را در دسترس قرار دهد. همچنین اساتید امکان ضبط کلاس و بارگذاری بسته های اسکورم را در سایت دارند که بسته اسکورم در واقع حاوی مطالب و ویدیوهای آموزشی تحت وب خواهد بود.

امکانات سامانه ریلاین پیام نور مدیران

درخصوص امکانات سامانه ریلاین پیام نور مدیران باید گفت سایت LMS پیام نور حاوی دو بخش مدیران کل و مدیران مرکز است که داشبورد آن ها تقریبا مشابه یک دیگر خواهد بود. معمولا مدیران کل امکان کنترل و مدیریت مدیران مرکز را نیز در دسترس دارند که لیست کلیه امکانات همراه با توضیحات در زیر آورده شده است:

  • افزودن دانشجو، استاد و درس: مدیران در این قسمت می توانند دانشجویان و اساتید را به کلاس ها اضافه کرده و همچنین درس های جدید را ایجاد کنند.

  • تغییر رمز عبور: مدیران در این بخش اجازه تغییر رمز عبور دانشجویان و اساتید را خواهند داشت.

  • ایجاد کلاس، تکلیف و آزمون: مدیران نیز مانند اساتید اجازه بارگذاری فایل در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور را داشته و همچنین می توانند کلاس ایجاد کرده و به لیست حضور و غیاب دانشجو و استاد دسترسی داشته باشند.

  • کنترل مدیران مرکز: این بخش در سایت LMS پیام نور تنها برای مدیران کل در دسترس بوده و به آن ها اجازه افزودن یا حذف مدیران مرکز را می دهد.

دیگر امکانات سامانه ریلاین پیام نور مدیران شامل بروزرسانی اطلاعات با وب سرویس، ایجاد لینک کمکی برای جلسات، فعال و غیر فعال کردن کاربران می شود. به طور کلی مدیران دسترسی بسیار بیشتر و کامل تری به سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور داشته و مدیریت دسترسی دیگر افراد مانند دانشجویان و اساتید را بر عهده خواهند داشت. دانشجویان، اساتید و کارشناسان دیگر در صورت بروز مشکل در داشبورد خود در reline.ir می توانند با مدیران در تماس بوده و مسائل را مطرح سازند.

سایر بخش های سایت LMS ریلاین پیام نور

آشنایی با سایر بخش های سایت LMS ریلاین پیام نور برای تمامی دانشجویان و اساتید ضروری بوده و اهمیت دارد. افراد تا زمانی که با امکانات reline.ir به طور کامل آشنا نباشند، امکان استفاده از خدمات را نداشته و دچار ضرر خواهند شد. به همین دلیل لیست سایر بخش های سایت مذکور در ادامه آورده شده و به راحتی قابل بررسی می باشد:

  • ادوبی کانکت: به طور کلی باید گفت کلاس های آنلاین در سامانه ریلاین دانشگاه پیام نور در بستر ادوبی کانکت برگزار می شوند. افراد همچنین امکان برگزاری جلسات دفاع در ادوبی کانکت را داشته و همچنین امکان ذخیره جلسات در دسترس خواهد بود. اساتید در صورت لزوم می توانند دانشجو را اخراج کرده و یا دسترسی آن ها به میکروفون را کنترل و مدیریت نمایند.

  • دوره های آزاد: دوره های آزاد یکی دیگر از سایر بخش های سایت LMS ریلاین پیام نور به حساب می آیند که شامل دوره های آموزشییا متفرقه خواهند بود. افراد در این بخش امکان ایجاد دوره یا ثبت نام در آن را به راحتی خواهند داشت. معمولا ایجاد دوره بر عهده اساتید و مدیران بوده و دانشجویان از طریق داشبورد خود امکان ثبت نام را دارا خواهند بود.

افراد برای استفاده از سایت LMS پیام نور نیاز به اینترنت متوسط داشته و حتی با یک تلفن همراه نیز می توانند از امکانات استفاده کنند. اما جهت حضور در کلاس های درسی و مشاهده ویدیوهایا جلسات آنلاین نیاز به اینترنت قوی تری خواهد بود. افراد در صورتی که تمایل به حضور در جلسات و دوره ها از طریق تلفن همراه دارند، باید حتما اپلیکیشن ادوبی کانکت را بر روی تلفن همراه خود نصب نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو