چرا الهام علی اف جرأت حمایت علنی از جنایات اسرائیل در غزه را ندارد؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/6

11:52


آمارها نشان می دهد که دولت باکو مهمترین شریک نفتی رژیم غاصب صهیونیستی است و هر نوع اختلالی در تجارت انرژی میان دو طرف اسرائیل را فلج می کند. دکتر احسان موحدیان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز عدم موضع گیری باکو در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غره را تبیین میکند.

چرا الهام علی اف جرأت حمایت علنی از جنایات  اسرائیل در غزه را ندارد؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تشریح دلایل سکوت مرگبار سران جمهوری آذربایجان در قبال جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در غزه گفت: دولت جمهوری آذربایجان روابط گسترده ای با رژیم صهیونیستی دارد و به این رژیم کمک هم می کند. حداقل 60 درصد نفت مورد نیاز اسرائیل را باکو تأمین می کند. علاوه بر این، باکو همکاری های متعددی برای ارسال کمک ها به اسرائیل دارد. یک جورایی می شود گفت که باکو به قطب کمک به اسرائیل در منطقه قفقاز مبدل شده است. با این حال، سران باکو جرأت اعلام رسمی حمایت از صهیونیست ها را ندارند و علی اف جرأت اعلام موضع رسمی خودش در این خصوص را ندارد. بنابراین، این کار را به رسانه ها و شخصیت های سیاسی و گروه ها و احزاب سیاسی همسو با خودش محول کرده است.

احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز

موحدیان در تشریح عدم موضع گیری رسمی نظام علی اف در آذربایجان درباره جنایات و نسل کشی اسرائیل در غزه افزود: اگر علی اف به صورت رسمی در این خصوص موضع گیری کند، این موضع گیری از طریق رسانه ها و تلویزیون ها بازتاب گسترده ای خواهد داشت و طبیعتاً باعث خشم بسیاری در جهان اسلام خواهد بود. علاوه بر این، سران جمهوری آذربایجان می دانند که حامی اصلی ملت فلسطین، ایران است. می دانند که اگر موضع خودشان در قبال اسرائیل را به صورت رسمی اعلام کنند، ایران ناخشنود می شود و روابط شان با ایران بیش از گذشته خراب می شود. همچنین، دولت علی اف از اتفاقی که رخ داده ترسیده است. آنها حملات حماس به اسرائیل را قدرت نمایی ایران می دانند. الان شاهد این هستیم که یک گروه شبه نظامی با امکانات محدود، ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا را به شدت درگیر کرده است.

این کارشناس قفقاز تصریح کرد: سران آذربایجان فکر می کردند که برای پیشبرد مقاصد توسعه طلبانه خودشان در قفقاز جنوبی خیلی کار دشواری ندارند و می توانند ایران را راضی کنند. ولی خب الان متوجه شدند که اگر ایران بخواهد قدرت نمایی کند بسیار توانایی بالایی دارد و این ایران است که منطقه غرب آسیا را کنترل می کند. بنابراین، سران آذربایجان متوجه شدند که اگر ایران بخواهد در قفقاز هم اقدامی بکند توانش را دارد و می تواند ایستادگی کند. الان ایران مستقیم وارد نشده است و تنها یکی از گروه های مورد حمایت ایران در حال تقابل با رژیم صهیونیستی است. آقای علی اف معادلات قدرت را به صورت مستقیم لمس کرده است و با دقت بیشتری عمل می کند و ترجیح می دهد که ایران را ناراحت نکند و از سوی دیگر، شدت جنایات رژیم صهیونیستی به حدی است که دولت باکو نمیتواند موضع گیری رسمی داشته باشد. در ظاهر سکوت کرده اند و حتی اگر قطعنامه ای صادر می شود سعی می کنند تا یک همراهی نصف و نیمه ای با جهان اسلام نشان دهند. اما در عمل آن چیزی که اتفاق می افتد این است که بخش عمده سوخت جنگنده هایی که اسرائیل در حال کشتار مردم غزه است، جمهوری آذربایجان با صادرات نفت و فراورده های نفتی به اسرائیل تأمین می کند.

موحدیان در ادامه به تحلیل مواضع ترکیه به عنوان اصلی ترین متحد جمهوری آذربایجان در قبال حوادث غزه پرداخت و گفت: ترکیه در ظاهر با اسرائیل مخالفت میکند. در ترکیه تظاهرات بر علیه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی برگزار می شود ولی اتفاقی که در عمل می افتد این است که ترکیه تجارت خود با اسرائیل را متوقف نکرده است. آمار را هم اگر بررسی کنید می بینید که ترکیه و باکو بیشترین حجم تجارت در بین کشورهای مسلمان را با اسرائیل دارد. سفارت اسرائیل در باکو و ترکیه فعال است. دولت اردوغان و دولت علی اف از منافع اقتصادی خودشان در قبال اسرائیل صرفنظر نمی کنند. ترکیه اگر در گفتارش درباره اسرائیل و نگرانی درباره مردم غزه صداقت دارد، هم باید سفارت اسرائیل را تعطیل کند و هم تجارت پرسودی که با اسرائیل دارد را متوقف کند. خرید و استفاده از محصولات اسرائیلی باید هم در باکو و هم در ترکیه ممنوع بشود. اگر این طور شد، آن وقت می گوئیم که حمایت اردوغان از فلسطین واقعی است.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: تنها کشوری که واقعاً از مردم غزه حمایت می کند ایران است. هم حمایت مادی و معنوی می کند و همه جوره تلاش میکند که نوار غزه فلسطینی باقی بماند. اما در مورد ترکیه چیزی که مشاهده می کنیم این است که دولت ترکیه عملاً در مخالفت با رژیم صهیونیستی صداقت ندارد. در لفظ می گویند که ما حامی مردم غزه هستیم. ولی در عمل، بیشترین حجم تجارت با اسرائیل را ترکیه دارد و حاضر هم نیست که سفارت اسرائیل در آنکارا را تعطیل کند. حاضر نیست هیچ تحریمی برای کالاهای اسرائیلی وضع کند. رفت و آمد توریست های صهیونیست به ترکیه ادامه دارد. آقای اردوغان اعلام کرد که صهیونیست هایی که به ترکیه می آیند تا 3 ماه بدون ویزا میتوانند در آنجا حضور داشته باشند. اینها با حمایت از غزه همخوانی ندارد و امیدواریم که صداقت را از ترکیه در این موضوع شاهد باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو