فضاپیمای باری جف بزوس رونمایی شد، حمل و نقل محموله به ماه ممکن می شود

منبع: تکراتو

2

1402/8/7

21:37


فضاپیمای باری جف بزوس با نام بلو مون مارک 1 به‌عنوان یک دستاورد مهم برای برنامه آرتمیس ناسا جهت اعزام انسان به ماه، به‌صورت رسمی رونمایی شد.

فضاپیمای باری جف بزوس رونمایی شد، حمل و نقل محموله به ماه ممکن می شود

فضاپیمای باری جف بزوس با نام بلو مون مارک 1 به‌عنوان یک دستاورد مهم برای برنامه آرتمیس ناسا جهت اعزام انسان به ماه، به‌صورت رسمی رونمایی شد.

«جف بزوس»، بنیان‌گذار شرکت بلو اوریجین، در جریان مراسمی از ماکت فرودگر باری ماه تحت عنوان بلو مون مارک 1 (Blue Moon Mark1) رونمایی کرد. فضاپیمای باری جف بزوس یک دستاورد مهم برای برنامه «آرتمیس» ناسا به‌منظور تسهیل حمل‌و‌نقل محموله به سطح ماه محسوب می‌شود. براساس برنامه آرتمیس، ناسا قصد دارد تا پایان این دهه میلادی انسان را به سطح ماه برگرداند و حضور پایدار انسانی را در آنجا میسر سازد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


فضاپیمای باری جف بزوس

«بیل نلسون»، مدیر ناسا درکنار جف بزوس، بنیان‌گذار بلو اوریجین، در مراسم رونمایی از این فرودگر حضور یافت. ماکت این فضاپیمای باری در رنگ سفید با ورقه‌های طلایی و لوگوی نمادین پرهای شرکت بلو اوریجین رونمایی شد. این فرودگر با ارتفاع 16 متر، در دو پیکربندی طراحی می‌شود. این دو پیکربندی یکی برای فرود انسان بر سطح ماه و مورد دوم جهت ارسال محموله و تجهیزات به‌کار گرفته خواهند شد. هر دوی این‌ها توانایی حمل بار تا 30 تن بر متر را دارند. همچنین این سفینه‌ها امکان بهره‌گیری از یخ ماه به‌منظور تولید پیشرانه‌های اکسیژنی و هیدروژن مایع در ماه را دارند.

فضاپیمای باری جف بزوس

طبق گزارش منتشرشده، معرفی فضاپیمای باری جف بزوس در راستای قرارداد 3.4 میلیارد دلاری شرکت بلو اوریجین با ناسا رقم خورده که در 19 مه (29 اردیبهشت‌ماه) منعقد شد. طبق این قرارداد، بلو اوریجین متعهد به طراحی، ساخت، آزمایش و تأیید سیستم فرود انسان شده است. فرودگر باری بلو مون مارک 1 نیز بخشی از این قرارداد است. این فرودگر باری طی مأموریتی موسوم به «بلو مون» مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بلو اوریجین جهت انجام این پروژه با چندین شرکت ازجمله لاکهید مارتین، بوئینگ، دریپر، آستروبوتیک و هانی‌بی رباتیک همکاری داشته است.

طراحی فرودگر بلو مون مارک 1 به‌منظور قرارگیری دائمی در سطح ماه طراحی شده و راه‌حلی قابل‌اعتماد و اقتصادی جهت دسترسی به محیط ماه ارائه می‌دهد. بنابر اعلام بلو اوریجین، این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده که توانایی حمل و تحویل تا حداکثر 3 تن بار را به هر نقطه از سطح ماه داشته باشد.

فرودگر ماه بلو اوریجین در مأموریت آرتمیس 5 سرنشین‌دار ناسا نقش پررنگی را برعهده خواهد داشت. این مأموریت برای سال 2029 برنامه‌ریزی شده است. همچنین در همین راستا، اسپیس‌ایکس قراردادی به‌منظور توسعه سیستم فرود انسانی برای آرتمیس 3 (در سال 2025 یا 2026) و آرتمیس 4 (در سال 2024) به امضا رسانده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فضاپیمای باری جف بزوس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو