جک لنترن چگونه در اسطوره ایرلندی به وجود آمد؟

جک لنترن چگونه در اسطوره ایرلندی به وجود آمد؟


منبع: خبرنما

4

1402/8/9

19:26


در واقع، نام جک و فانوس از یک داستان عامیانه مردم ایرلندی در مورد مردی به نام جک خسیس گرفته شده است. مهاجران ایرلندی این افسانه و سنت را به آمریکا، خانه انواع کدو تنبل‌ها آوردند و پس از آن کدو تنبل بخشی جدایی ناپذیر از جشن هالووین شد…

جک لنترن چگونه در اسطوره ایرلندی به وجود آمد؟

آیا می‌دانستید ایرلندی‌ها قبل از تراشیدن چهره‌های ترسناک روی کدو تنبل‌ها، این چهره‌ها را روی شغلم می‌تراشیدند؟

کدو تنبل‌هایی با چهره‌های غمگین که درون‌شان شمع روشن می‌شود، نشانه واضح از رسیدن فصل هالووین است. حکاکی یا کنده کاری چهره‌های عبوس و ناراحت و گاهی خشن و ترسناک روی سبزیجات ریشه ایرلندی دارد، جایی که شلغم‌های بزرگ به جای کدو تنبل‌ها استفاده می‌شدند. در واقع، نام جک و فانوس از یک داستان عامیانه مردم ایرلندی در مورد مردی به نام جک خسیس گرفته شده است. مهاجران ایرلندی این افسانه و سنت را به آمریکا، خانه انواع کدو تنبل‌ها آوردند و پس از آن کدو تنبل بخشی جدایی ناپذیر از جشن هالووین شد.

افسانه “جک خسیس”

جک لنترن - جک خسیس

قرن هاست که مردم در جشن هالووین فانوس‌های جک را می‌سازند. این سنت کمی هم به افسانه ایرلندی که برای اولین بار در قرن نوزدهم در مورد مردی به نام “جک خسیس” چاپ شد، بر می‌گردد. طبق داستان، جک خسیس شیطان را دعوت کرد تا با او نوشیدنی بنوشد. اما خوب او آنقدر خسیس بود که نمی‌خواست برای این کار پول خودش را خرج کند، به همین دلیل شیطان را متقاعد کرد که خود را به سکه ای تبدیل کند تا جک بتواند برای خرید نوشیدنی ها از آن استفاده کند. هنگامی که شیطان این کار را کرد، جک خسیس تصمیم گرفت سکه را نگه دارد. سپس آن را در جیب خود در کنار یک صلیب نقره‌ای قرار داد تا مانع از تبدیل شیطان به شکل اولیه‌اش شود.

هرچند در نهایت شیطان را به شرط این که او را اذیت نمی‌کند و پس از مردنش به سراغش نمی‌آید، آزاد کرد. اما سال بعد جک دوباره شیطان را فریب داد تا برای چیدن یک میوه از درخت بالا برود. شیطان هم به حرف او عمل کرد اما وقتی به بالای درخت رسید، جک علامت صلیب را روی پوست درخت حک کرد تا شیطان نتواند پایین بیاید. سپس جک شیطان را با این شرط که تا 10 سال دیگر او را اذیت نخواهد کرد، آزاد کرد.

اندکی بعد جک درگذشت. همانطور که در این افسانه آمده، خدا به چنین آدم فریبکاری اجازه وارد شدن به بهشت را نداد. شیطان از حقه‌ جک ناراحت شده بود اما همچنان روی قولش ماند تا او را اذیت نکند، اما به او اجازه وارد شدن به جهنم را نداد. در عوض به او یک ذغال سوزان داد تا بتواند در شب تاریک راهش را روشن کند. سپس جک زغال سنگ را در شلغم کنده کاری شده قرار داد و از آن زمان تاکنون با این فانوس سرگردان است.

بعد از این افسانه بود که ایرلندی‌ها از او به نام جک لنترن یا جک اولنترن یاد می‌کنند.

جک اولنترز اصلی

جک اولنترز اصلی

در ایرلند و اسکاتلند، مردم شروع به ساختن مدل فانوس های جک کرده و روی آن‌ها چهره های ترسناک را می‌تراشند. قبل‌ترها ایرلندی‌ها از شغلم استفاده می‌کردند و آن‌ها را نزدیک پنجره‌ها و درهایشان آویزان می‌کردند تا جک خسیس و دیگر ارواح شیطانی سرگردان را بترسانند. سپس در انگلستان مردم از چغندرهای بزرگ برای ساخت فانوس جک استفاده می‌کردند. به مرور زمان مهاجران از این کشورها همراه با خود این سنت را نیز وارد ایالات متحده کردند و به جای شغلم و چغندر از کدو تنبل های نارنجی و سفید آمریکایی برای جشن هالووین استفاده می‌کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو