بررسی پورشه تایکان GTS و آشنایی با قابلیت های این خودروی جذاب

بررسی پورشه تایکان GTS و آشنایی با قابلیت های این خودروی جذاب


منبع: آرگا

2

1402/8/14

23:18


پورشه تایکان اولین خودرو برقی این شرکت است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. تاکنون مدل های مختلفی از این خودرو عرضه شده است. در این مطلب به بررسی پورشه تایکان GTS می پردازیم.

از رونمایی اولین خودرو تمام الکتریکی پورشه یا همان تایکان تا به امروز ۱۱ نسخه متفاوت از آن به بازار روانه شده است که هر یک ویژگی های منحصر به فردی داشته و بخشی از بازار را مورد هدف قرار داده است. این مطلب به بررسی پورشه تایکان GTS می پردازد.

بررسی پورشه تایکان GTS

باید گفت معرفی نسخه تمام الکتریکی پورشه یا همان تایکان در سال ۲۰۱۹، برای این برند حکم مهر تایید بر تولید اولین سری خودروهای تمام برقی این شرکت بود. در حال حاضر پورشه همچون بسیاری دیگر از خودروسازان مطرح دنیا سعی دارد تا محصولاتش را به سوی انرژی نسبتا پاک الکتریکی سوق دهد.

بعد از تایکان توربو و تایکان ۴S، نوبت به تایکان GTS رسید تا با معرفی به بازار، دقیقا فضای خالی بین دو مدل برتر دیگر را پر نموده و سبد محصولات الکتریکی پورشه را توسعه دهد. اهمیت بالای این مدل برای پورشه به این جهت است که در سال ۲۰۲۰، بیشتر از ۲۰ هزار تایکان به فروش رسید که حدود ۷.۴ درصد از فروش کل پورشه آن سال را شامل می شد.

می توان گفت از روزی که پورشه برای اولین بار خودرو تایکان را معرفی کرد تا به امروز ۱۱ نسخه‌ متفاوت از آن راهی بازار شده که هر یک با داشتن ویژگی های منحصر به فرد، قسمت خاصی از بازار را نشانه‌ گرفته است. چندی پیش آخرین عضو این خانواده‌ پر جمعیت به اسم تایکان GTS اسپرت رونمایی شد که تا اینجا، جذاب‌ترین نسخه تایکان محسوب می شود.

کمپانی پورشه در نمایشگاه خودرو لس آنجلس از انواع تیپ های GTS برای پورشه تایکان سدان و اسپرت رونمایی کرد. این شرکت خودروساز در حال توسعه دامنه خودروهای الکتریکی خود است. تایکان، اولین خودروی برقی پورشه بود که در سال ۲۰۱۹ ارائه شد.

تایکان GTS از خودرو ۹۱۱ این شرکت سبقت گرفته است. تیپ GTS  به طور سنتی به عنوان نقطه ای در خط تولید بوده که برای عملکرد سطح بالا بدون در خطر انداختن راحتی تنظیم شده است. این مدل برخی از تفاوت های بصری را نشان می دهد هرچند اکثر نشانه های خود را از سطح بالای خط تریم تایکان دریافت کرده است.

از سال ۲۰۲۲، تایکان GTS به سبد محصولات پورشه اضافه شد. این خودرو با قیمت بیشتر نسبت به مدل استاندارد، دارای دو نوع بدنه  سدان و اسپرت توریزمو است. می توان گفت تقاضا برای تایکان در بازار جهانی فراتر از انتظار بوده و همانطور که اشاره شد این محصول در ماه های اخیر، فروش بیشتری نسبت به پورشه ۹۱۱ داشته و اکنون یکی از مهم ترین تولیدات این برند محسوب می شود.

بررسی ها نشان می دهد از لحاظ قیمت، امکانات و توانایی فنی، پورشه تایکان GTS بالاتر از نسخه ۴S و پایین تر از مدل توربو خواهد بود. در نمای بیرونی، به زحمت می توان تفاوتی بین تایکان GTS و نمونه استاندارد پیدا کرد. علاوه بر درج کد GTS روی رکاب ها، شکاف عمیق و تقریبا بزرگی در طرفین سپر و مقابل چرخ های جلو وجود دارد که به طور خاص برای این خودرو طراحی شده اند. در ضمن رینگ های ۲۰ اینچ مشابه تایکان توربو S بر روی GTS نصب می شود. در ادامه به بررسی بیشتر پورشه تایکان GTS خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

با توجه به بررسی ها می توان گفت پورشه پانامرا یکی از زیباترین سدان های ساخت اروپا و اکنون پورشه تایکان، یکی از جذاب‌ترین سدان های اسپرت دنیا می باشد که نه الزاما از لحاظ عملکرد فنی، ولی از منظر زیبایی های بصری، چند پله بالاتر از رقیب قدرتمندش یعنی تسلا مدل S قرار می گیرد.

به لطف طراحی جدید سقف و بخش پشتی خودرو، مدل اسپرت تایکان بسیار کارآمدتر از مدل های سدان تایکان می باشد. با افزایش ارتفاع قسمت عقب سقف خودرو نه تنها فضای بیشتری برای حمل بار ایجاد شده، بلکه فضای سرنشینان عقب، که یکی از مشکلات بزرگ تایکان بود، به صورت چشمگیری بزرگتر و راحتتر شده است.

جدا از این موضوع، طراحی بدنه‌ خودرو تداعی‌ کننده‌ استیشن‌های پر قدرت اروپایی مانند مرسدس ـ AMG مدل E63 می باشد. این دسته از محصولات کمپانی های اروپایی علیرغم فراهم کردن کارایی و کارامدی یک خودرو خانوادگی، عملکرد و قدرت یک خودرو اسپرت را نیز در اختیار قرار می دهند.

از این رو استیشن های اروپایی تقریبا در همه بازار‌های دنیا با استقبال خوبی مواجه می شوند و پورشه تایکان GTS نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی این خودرو با حفظ ظاهر نقاله ای سنتی برند پورشه و ساختار عضلانی بدنه، همانطور که اشاره شد ظاهری بسیار نزدیک به پورشه پانامرا دارد.

ولی چراغ های مستطیل شکل جلو با سیستم روشنایی ماتریسی ال ای دی در کنار دو شکاف تقریبا بزرگ و البته چراغ های عقب یکپارچه خیلی باریک (چیزی شبیه به چراغ های پشتی پورشه ۹۱۱)، زوایا و خطوط بدنه تایکان به مراتب برجسته تر و واضح تر دیده می شوند و حس اسپرت گرایی بیشتر و عضلاتی قدرتمندتر در نمای جلو خودرو را القا می کند.

طراحی داخلی

در این بخش به بررسی طراحی داخلی پورشه تایکان GTS می پردازیم. نمای داخلی این خودرو با توجه به قرارگیری در دسته خودروهای پیشرفته و آینده نگر تمام الکتریکی نسبت به پانامرا متمایزتر است. به این ترتیب نمای داخلی پورشه تایکان ساده تر، مینیمال تر و آینده نگرانه تر از پانامرا می باشد.

داشبورد و کنسول میانی در ترکیب T شکل به یکدیگر اتصال یافته و دقیقا در محل اتصال، دو نمایشگر لمسی متفاوت را شامل می شوند. حضور این دو نمایشگر لمسی سبب می شود هر نوع کلید مکانیکی کنترلی از روی کنسول میانی حذف و به داخل نمایشگر هدایت گردد.

هر چند بسیاری از این کلیدهای فیزیکی در پانامرا هم با نسخه های لمسی جایگزین شده ولی در تایکان حتی نشانگرهای مشهور ۵ گانه دایره ای پورشه هم با یک نمایشگر باکیفیت دیجیتال جایگزین شده اند که با وجود قابلیت های زیاد و کاربردهای متنوع فقدان سبک سنتی نشانگرهای پورشه که هنوز در پانامرا حفظ شده را القا می کند.

خوشبختانه تایکان GTS همچنان از ساعت و کرونومتر سنتی پورشه در میانه داشبورد به طور آنالوگ بهره می برد. از دیگر بخش های کابین مانند طراحی گرم و ارگونومیک، غربیلک فرمان سه شاخه اسپرت خیلی زیبا، روکش چرم داخلی با دوخت بخیه قرمز رنگ در سراسر نمای داخلی و کیفیت متریال تریم تزئینات مشکی پیانویی و مونتاژ جذاب نمی توان ایراد گرفت.

قابل ذکر است تایکان GTS در کنار نسخه سدان به صورت استیشن واگن اسپرت یا شوتینگ بریک هم تولید می شود که با اسم GTS اسپرت توریزمو شناخته می شود. هدف از این نسخه عرضه کمی فضای باز بیشتر به سرنشینان طرفدار مسافرت با یک سدان سوپر اسپرت تمام برقی می باشد.

مدل استیشن واگن اسپرت از نظر فنی و ظاهری، هیچ تفاوتی به جز وجود اتاق کشیده تر در بخش عقب، با نسخه سدان GTS نداشته و نباید آن را با نسخه آفرود محور کراس توریزمو اشتباه بگیرید.

مشخصات فنی

در بررسی طراحی بیرونی پورشه تایکان GTS اشاره شد که شباهت ظاهری و فنی زیادی به مدل پانامرا دارد، ولی این خودرو در واقع بر روی پلتفرم پیشرانه جلو/ دیفرانسیل عقب J1 گروه خودروسازی فولکس واگن و با الگوبرداری مستقیم از مشخصات فنی آئودی e-Tron GT به تولید رسیده است.

این پلتفرم ولی از سوی پورشه برای خودروهای پیشرانه جلو با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل با تغییرات فنی همراه شد. در نتیجه خودروهای دیگری در زیر سایه گروه فولکس واگن، مانند پانامرا ۹۷۱ و حتی بنتلی کانتیننتال هم از این پلتفرم بهره می گیرند.

مدل GTS به جهت پر کردن فاصله طبقاتی دو مدل تایکان ۴S و تایکان توربو راهی بازار شد. در نتیجه این نسخه یک پله پایین تر از توربو و اندکی بالاتر از ۴S قرار می گیرد تا اختلاف چشمگیر قدرت ۲۰۸ اسب بخاری بین این دو مدل (۴۶۲ اسب بخار برای ۴S و ۶۷۰ اسب بخار برای توربو) را با قدرت ۵۹۰ اسب بخاری اش پر سازد.

به این ترتیب جای تعجب نیست اگر که نسخه GTS کمی از ویژگی های مدل ضعیف تر را با برخی قابلیت های نسخه قدرتمندتر ترکیب نماید. این نسخه از مجموعه باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعت استفاده می کند تا دو موتور الکتریکی GTS قرار گرفته روی محور جلو و عقب را تغذیه نماید.

گفتنی است این باتری همچون تایکان توربو و توربو S می تواند با قدرت ۲۷۰ کیلووات شارژ شده تا از پنج درصد شارژ، فقط در حدود ۲۲ تا ۲۳ دقیقه، به ۸۰ درصد شارژ دست یافته که بسیار خیره کننده و تاثیر گذار می باشد. احتمالا مهم ترین فاکتور در کنار سرعت شارژ باتری، برد مفیدی است که این باتری خیلی بزرگ برای تایکان GTS به ارمغان آورده است.

این پک باتری بزرگ ترین پک تولیدی پورشه محسوب می شود که برد مفید ۵۰۰ کیلومتری را به GTS هدیه داده که در واقع رقم خیره کننده ای است. همچنین سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده GTS از نسخه توربو وام گرفته شده و سیستم ترمز هم با نسخه ۴S مشترک می باشد، با این فرق که دیسک جلو در GTS با ۳۰ میلیمتر افزایش قطر، به اندازه ای حدود ۳۹۰ میلیمتر رسیده ولی ترمز‌های عقب بدون تغییر  باقی مانده و برابر با قطر دیسک ۳۵۸ میلیمتر هستند.

بررسی ها نشان داد یکی از قابلیت های دسته‌ GTS از محصولات تایکان پورشه، فرمان پذیری و چابکی آن ها در مسیرهای پر پیچ و خم است. باید گفت که تایکان GTS، به خوبی آن حس لذت بخش رانندگی در مسیرهای کوهستانی با محصولات قدیمی تر پورشه را به خوبی در کالبد یک خودروی الکتریکی قرار می دهد.

البته فراموش نکنید که تایکان  GTS اسپرت توریزمو در واقع یک خودروی سریع به شمار می رود. این خودرو با استفاده از قدرت ۵۹۰ اسب بخار تولیدی توسط دو موتور الکتریکی خود، تنها در مدت ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلو‌متر بر ساعت می رسد.  گرچه شتابگیری آن به اندازه تایکان توربو S ( ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۲.۴ ثانیه ) نیست ولی در کلاس خود، یکی از سریع ترین خودرو‌های تولیدی می باشد.

کیفیت سواری

در بررسی سواری پورشه تایکان GTS اسپرت می توان گفت کمی خشن می باشد. به عبارتی برای یک خودرو مسافرتی خیلی خشن است که البته این قابلیت در تمام اعضای خانواده‌ تایکان کاملا احساس می شود. هنگامی که حالت رانندگی خودرو را روی اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم نمایید، سیستم تعلیق خودرو حتی از حالت عادی هم محکم تر شده و سفر‌های طولانی با این خودرو را نسبت به سایر رقبا سخت تر می نماید.

امکانات و آپشن ها

با توجه به بررسی ها می توان گفت یک سوپر سدان تمام برقی تایکان از برند پورشه، طبیعتا از نظر آپشن‌های ایمنی و رفاهی هیچ کمبودی نخواهد داشت. تریم های ظاهری در نمای بیرونی GTS مستقیما از نسخه رده بالاتر توربو وام گرفته شده است. تریم بدنه به طور استاندارد از نوع دو رنگ می باشد که در همه جای آن لوگو تزئیناتی GTS مشکی رنگ به خودنمایی می پردازد.

در ضمن رینگ های ۲۰ اینچی آلیاژی به رنگ مشکی مشترک با توربو S و حتی در لوگو تجاری برند پورشه هم از رنگ مشکی استفاده شده است. سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده با ویژگی افزایش ارتفاع اتوماتیک و تطبیق پذیر با شرایط جاده، سیستم کنترل انتقال گشتاور پورشه با ویژگی انتخاب مودهای مختلف رانندگی و تنظیمات سیستم فرمان از قابلیت های استاندارد تایکان GTS می باشند.

در عین حال دیگر قابلیت ها نظیر سقف تمام شیشه ای قابل تنظیم برای تعیین میزان نور وردی به داخل کابین با ۴ حالت مختلف از کاملا روشن تا کاملا تاریک، سیستم فرمان پذیری محور عقب، رینگ های ۲۱ اینچی وام گرفته از مدل RS اسپایدر مشکی رنگ و سیستم کنترل فعال دینامیک شاسی از قابلیت های سفارشی برای تایکان GTS می باشد.

سخن پایانی

می توان گفت پورشه تایکان یکی از بزرگ ترین رقبای تسلا در کلاس سدان های عملکرد محور تمام برقی به شمار می رود. هر چند تایکان از نظر پرستیژ اجتماعی و میزان لوکس گرایی به راحتی از تسلا سبقت می گیرد ولی تسلا هم با مدل اس پلد سعی دارد اجازه قدرت نمایی در این سگمنت را به هیچ خودرویی ندهد.

قیمت فروش تایکان GTS سدان و GTS اسپرت توریزمو در بازار خودرو ایالات متحده امریکا، بدون لحاظ کردن هزینه تحویل به ترتیب از ۱۳۱ هزار و پانصد و ۱۳۳ هزار و سیصد دلار شروع می شود. این بازه قیمتی در حالی است که نسخه های فول آپشن تسلا مدل اس پلد با برد مفید بیشتر و قدرت بالاتر تحت فروش قرار می گیرند.

به این ترتیب رقابت با تسلا برای خانواده تایکان حتی در مدل توربو سخت تر خواهد شد. از مزایای پورشه تایکان می توان به طراحی اصیل و زیبا، کیفیت و تکنولوژی ساخت خیلی بالا و قدرت فنی درخور توجه اشاره کرد و قیمت نهایی قابل توجه به همراه ناتوانی در رقابت با تسلا اس پلد از معایب آن به شمار می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو