رئیسی: قطع ارتباطات سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی نقش بازدارنده‌ای در توقف جنایات این رژیم دارد

منبع: ساعد نیوز

3

1402/8/19

08:46


ساعد نیوز: رئیس جمهور با بیان اینکه قطع تمام ارتباطات سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی بسیار می‌تواند بازدارندگی داشته باشد، گفت: امیدوارم توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام و عملی شود که حتماً بتواند بازدارندگی سریع در منطقه داشته باشد.

رئیسی: قطع ارتباطات سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی نقش بازدارنده‌ای در توقف جنایات این رژیم دارد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فارس، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور پس از بازگشت از تاجیکستان و ازبکستان در بدو ورود به تهران و در فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیاتی از اهداف این سفر، گفت: سفر به ازبکستان برای شرکت در اجلاس اکو بود، سازمان اقتصادی اکو سازمان مهمی برای ارتباط اعضاست، در این اجلاس که اجلاس سران است، اولا گزارشی داده می‌شود نسبت به آنچه که در گذشته انجام شده و برنامه‌هایی هم مطرح می‌شود نسبت به آنچه که در آینده سازمان اکو در ارتباط با اعضا باید صورت دهد و دبیرخانه دنبال کند.

وی افزود: موضوعات مهمی که در این اجلاس مطرح شد، موضوع ترانزیت بود، مسأله مهم تسهیل تجارت به ویژه تجارت درون منطقه‌ای بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوع دیگر در اجلاس اکو، تسهیل امور گمرکی بود، موضوع بسیار قابل توجه نسبت به محیط زیست و توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری از دیگر مسائل مطرح شده در این اجلاس بود.

رئیسی با بیان اینکه نسبت به مسائل اقتصادی همه کشورهای عضو اکو نقطه نظراتی داشتند، گفت: همکاری اعضا با یکدیگر بیش از گذشته بود و تأکید بر ترانزیت کالا، از مسیر جمهوری اسلامی ایران که نیمی از اعضا در سخنانشان اشاره می‌کردند که این مسیر بهترین مسیر است که هم مسیر ارزانی است و هم بسیار در زمان صرفه جویی می‌شود، مورد تأکید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این ما را متعهد می‌کند که موضوع مسیرهایی که از طریق ایران است، ایران جایگاه بسیار مهمی در منطقه دارد، را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و ایران می‌تواند تنظیم‌گری و محوریت ترانزیتی داشته باشد.

رئیس‌جمهور افزود: موضوع دیگری که سایه انداخته بود بر روی مسائل اقتصادی در اکو، موضوع فلسطین بود، در سخنان برخی از اعضا این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

رئیسی همچنین تأکید کرد: با اینکه قرار بود در اجلاس اکو بیانیه نباشد و سخنان رئیس‌جمهور ازبکستان پایان بخش اجلاس است، اما تأکید ما و حمایت اعضا بر این شد که بیانیه داشته باشیم و حتما نسبت به موضوع فلسین و به ویژه ضرورت قطع بمباران‌ها و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه و آغاز امدادرسانی مردم عزیز غزه و فلسطین و تأکید بر حقوق حقه مردم فلسطین در بیانیه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حاشیه این اجلاس با رؤسای جمهور شرکت‌کننده در اجلاس دیدار داشتیم، با رؤسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و برخی دیگر از مسئولین عالی دیدارهایی داشتیم؛ نشست کاری ما با آقای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، اگرچه روابط دوجانبه مورد بحث بود، چون موضوع مهم ما مسئله فلسطین بود، طبیعتا موضوع فلسطین در این نشست هم بر مسائل دیگر سایه انداخت و انتظار هم همین بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مواضع آقای اردوغان در جلسه اکو مواضع خوبی بود، گفت: من تأکید کردم به اینکه این مواضع کفایت نمی‌کند، باید این مواضع به عمل و اجرا تبدیل شود. انتظار ملت‌ها امروز از مسئولین این است که اقداماتشان بازدارندگی داشته باشد و یکی از راه‌های بازدارندگی اقدامات آن‌ها در برابر رژیم صهیونیستی همان راهکاری است که اخیرا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح کردند؛ یعنی قطع روابط با رژیم صهیونیستی.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قطع تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی و معادلات با رژیم صهیونیستی بسیار می‌تواند بازدارندگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به ایشان تأکید کردم که این نکته‌ای است که باور داریم در بازدارندگی موثر است و حتماً در این مورد اقدام سریع کشورهایی که با این رژیم ارتباط دارند، می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

رئیسی گفت: امیدوارم توجهات به موضوع فلسطین تبدیل به اقدام و عملی شود که حتماً بتواند بازدارندگی سریع در منطقه داشته باشد و شرایط در قبال این جنایاتی که هر ساعت از آن می‌گذرد، بیشتر مردم جهان را نگران می‌کند، تغییر کند.

رئیس جمهور همچنین محور دیگر دیدارهای خود را مربوط به روابط دوجانبه، ترانزیت، مسائل اقتصادی و تجاری فی‌مابین عنوان کرد.

رئیسی با اشاره به بخش اول سفر خود به مقصد تاجیکستان، گفت: در نتیجه سفر اول بنده به تاجیکستان فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ما بسیار متفاوت شده بود. در این سفر مروری به نسبت به آنچه انجام شده بود داشتیم و تصمیماتی هم درباره آینده روابط اتخاذ شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به امضای یک سند راهبردی و 18 سند همکاری مشترک میان ایران و تاجیکستان، افزود: ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشور دوست و هم‌زبان در عرصه های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارند. مردم تاجیکستان مثل بسیاری دیگر از کشورهای آسیای میانه کار با ایران را می‌پسندند و از آن استقبال می‌کنند و اشتراکات فرهنگی زمینه تقویت همکاری‌ها را فراهم کرده است.

رئیسی با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و در عرصه‌هایی که خوب کار شده نیز نتایج مطلوبی حاصل شده است، تاکید کرد: امیدواریم این سفرها و نشست‌ها بتواند به توسعه روابط ما در منطقه بیانجامد و سیاست تقویت روابط همسایگی که برای دولت مردمی اصل و اساس است تحقق عینی و عملی پیدا کند، به‌خصوص آنکه ریاست اکو سال آینده به ایران خواهد رسید.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بر اکو، با برنامه‌ریزی‌هایی که شده، اکو به عنوان یک سازمان فعال اقتصادی در منطقه نقش بهتری را ایفا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو