طرز تهیه چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

منبع: نم نمک

7

1402/8/19

12:54


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، در ادامه آموزش روش تهیه شیرینی چنگوری مجلسی و دستور تهیه شیرینی چنگوری و مواد لازم شیرینی چنگوری و طرز تهیه شیرینی چنگوری با رسپی خانگی و فوت و فن شیرینی چنگوری خانگی و راز خوشمزگی شیرینی چنگوری و ترفندهای درست کردن شیرینی چنگوری و زمان تهیه شیرینی چنگوری و نکات مهم در تهیه شیرینی چنگوری خانگی و تزیین شیرینی چنگوری را در نم نمک بخوانید.

طرز تهیه چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

طرز تهیه چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

«چنگوری» از نخستین شیرینی های خانگی بوده که قبل از پیدایش قنادی ها و شیرینی پزی ها در استان اردبیل و بویژه در شهرستان نمین تهیه می شده است. امروز هم در مراسم هایی چون چهارشنبه سوری ، روزهای عید و سیزده به در توسط برخی خانواده ها تهیه می شود ، ولی تهیه این شیرینی خانگی مانند گذشته رایج و متداول نیست.

طرز تهیه چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

طرز تهیه چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

شیرینی چنگوری

مهارت پخت چنگوری به زمان های قدیم برمی گردد و حتی می توان گفت نخستین شیرینی خانگی سنتی است که قدمت آن به 100 سال پیش می رسد.  

مواد لازم چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

اصلی ترین مواد اولیه این شیرینی سنتی ، آرد برنج ، شیر محلی و تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و  فیبر است. در بیشتر شیرینی های سنتی اردبیل ، آرد و تخم مرغ مواد اصلی به شمار می آید و به همین دلیل این گروه از غذاها می تواند به عنوان یک میان وعده مقوی ، کالری بدن را در طول روز تأمین کند. 

دستور پخت چنگوری شیرینی سنتی و محلی اردبیل

در یک کاسه دو عدد تخم مرغ محلی را شکسته و با همزن دستی یا قاشق خوب هم می زنیم. سپس آرد برنج را کم کم به تخم مرغ ها اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم و زعفران کوبیده شده و بعد زردچوبه را به مواد اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد خوب رنگ بگیرد. آرد برنج را نیز به حدی اضافه می کنیم که مواد غلیظ شود و در مرحله آخر شیر را کم کم اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا بریده بریده نشود. غلظت مواد باید به حدی باشد که وقتی با ملاقه داخل تابه می ریزیم حالت کشسانی داشته باشد. بعد از آماده کردن مواد شیرینی ، یک تابه مسی را روی حرارت کم قرار داده و مقداری کره داخل آن می ریزیم تا آب شود و با ملاقه مواد را به آرامی در وسط تابه ریخته و منتظر می مانیم تا خودش را بگیرد و یک طرف آن سرخ شود. بعد از آن که روی شیرینی به شکل حباب های ریز شد ، آن را برمی گردانیم تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. به این ترتیب ، یکی یکی شیرینی ها را پخته و روی آن ها شکر می پاشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو