روش های رفع بوی بد حوله و نحوه جلوگیری از ایجاد بوی بد در حوله ها

روش های رفع بوی بد حوله و نحوه جلوگیری از ایجاد بوی بد در حوله ها


منبع: آرگا

3

1402/8/19

19:09


بعد از مدتی استفاده از حوله ها با بوی بدی همراه می شوند از این رو اگر برای رفع بوی بد حوله روش هایی را جستجو می کنید در این مطلب با راهکارهای ساده ای آشنا خواهید شد.

بوی بد و ناخوشایند  انواع حوله حمام، آشپزخانه، تن پوش و .. برای همه آزاردهنده است. قطعا تمام افراد دوست دارند بعد از یک دوش آب ولرم از حوله ای تمیز و خوشبو برای خشک کردن پوست و مو استفاده کنند. در ادامه مطلب با راهکارهای رفع بوی بد حوله آشنا می شوید.

راهکارهای رفع بوی بد حوله

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با بوی بد حوله حمام یا حوله آشپزخانه روبرو شده باشید و بخواهید با راهکاری ساده این بو را برطرف کنید. بوی ناخوشایند حوله برای همه افراد آزاردهنده است. قطعا تمام افراد دوست دارند بعد از یک دوش آب ولرم از حوله ای تمیز و خوشبو برای خشک کردن پوست و مو استفاده کنند.

اگر بعد از حمام یا شستن صورت حوله ای مرطوب و بد بو استفاده شود حس بسیار ناخوشایندی ایجاد می شود. از این رو رفع بوی بد حوله اهمیت دارد. اندکی بوی نم و نامطبوع حوله همه حس شادابی بعد از استحمام را از بین می برد. به این دلیل در ادامه مطلب به بررسی علت بوی بد حوله پرداخته و راهکارهای حل این مشکل به ساده ترین شیوه ارائه می شود.

علت بوی بد حوله

پس از پایان یک روز خسته کننده و دوش گرفتن، اگر بدن را با یک حوله بدبو خشک کنید قطعا بوی بد حوله به تن مانده و حس تمیزی و تازگی پس از استحمام را از بین می برد و آزاردهنده است. این موضوع اصلا خوشایند نیست. حوله یکی از وسایل شخصی هر فرد محسوب می شود که معمولا به طور روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی دست و صورت را با حوله تمیز و خوشبو خشک می کنید، حس لذت بخشی در پوست ایجاد می شود. حال تصور کنید در جایی مهمان هستید و مجبورید از حوله موجود در اتاق استفاده کنید که بوی بدی دارد. چه حسی پیدا می کنید؟ وقتی حوله مرطوب بوده و بوی ناخوشایندی داشته باشد. دیگر سراغ آن نمی روید.

به این ترتیب در ادامه به بررسی علت بوی بد حوله می پردازیم. ضروری است پس از استفاده از حوله آن را با همان حالت خیس داخل سبد قرار ندهید یا به صورت مچاله روی مبل رها نکنید. زیرا رطوبت در حوله باقی مانده و تا موقعی که حوله مرطوب باشد محیط مناسبی برای رشد میکروب ها می باشد.

محیط های گرم و مرطوب مکان مناسبی جهت رشد میکروب و جرم ها می باشد و سبب انتقال بیماری یا بروز حساسیت می شود. از طرفی رشد میکروب و جرم موجب بوی بد حوله می شود. به این ترتیب پس از هر بار استفاده از حوله آن را به دقت خشک کرده و از خیس رها کردن آن اجتناب کنید.

ضمنا به خاطر داشته باشید حمام به علت دماهای مختلف و کمبود اکسیژن زیستگاه خوبی برای رشد و تولید انواع میکروب و باکتری است. به این ترتیب وقتی حوله خیس و مرطوب را در حمام رها می کنید و به موقع شستشو نمی دهید نتیجه آن پر شدن از انواع میکروب و قارچ است. به طور خلاصه علت بوی بد حوله عبارت است از:

حوله بی کیفیت

اکثر افراد با این که بهداشت و نظافت را رعایت می کنند باز هم از بوی بد حوله گلایه مند هستند. یکی از علل این موضوع می تواند به کیفیت نامناسب حوله مربوط باشد. حوله هایی که بافت نامرغوب و پلاستیکی دارند بعد از چند بار استفاده به راحتی بوی بد پیدا می کنند.

محبوس ماندن رطوبت در بافت حوله

یک علت دیگر بوی بد حوله باقی ماندن رطوبت در آن است. محبوس بودن رطوبت در حوله تن پوش یا حوله دست و صورت سبب رشد انواع قارچ و میکروب می شود.

شستشوی نامناسب

خوب نشستن حوله نیز یک علت ایجاد بوی بد در آن است. باقی ماندن مواد شوینده در حوله تن پوش، حوله دست و صورت و حوله استخر یا حوله حمام همگی محیط را برای رشد انواع قارچ و باکتری فراهم می کند. استفاده از مواد شوینده نامرغوب نیز این موضوع را تشدید می کند.

حوله فرسوده و کهنه

حوله های کهنه و فرسوده بافت متراکم خود را از دست داده و به دلیل شستشوی مدام پوسیده شده اند. این امر محیط را برای رشد انواع قارچ و میکروب و ایجاد بوی بد مساعد می نماید.

برطرف کردن بوی بد حوله

بهترین راهکار برای رفع بوی بد حوله این است که هرگز اجازه نداده تحت هیچ شرایطی حوله مرطوب باقی بماند. بعد از هر بار استحمام حتما آن را خشک نمایید. در ضمن اگر ترجیح می دهید حوله ها را با ماشین لباسشویی شستشو دهید سریعا پس از شستشو از دستگاه خارج و در تماس با نور مستقیم خورشید قرار دهید. در ضمن می توانید از راهکارهای خانگی زیر نیز برای حل این مشکل کمک بگیرید.

سرکه سفید

سرکه می تواند هر نوع آلودگی و باکتری را از روی حوله و لباس تمیز کند. به این ترتیب موقع شستشوی حوله با ماشین لباسشویی، یک فنجان سرکه سفید به آن اضافه و برنامه شستشو را روی مناسب ترین گزینه قرار دهید. در ضمن  هنگام شستن حوله با استفاده از سرکه، بهتر است مواد نرم کننده استفاده نشود.

همچنین حوله ها را به به همراه سایر لباس ها نشسته و آن ها را جداگانه شستشو دهید. سرکه سفید خاصیت اسیدی داشته و تمام آلودگی ها را از بافت حوله می زداید.

نوشابه و سرکه

یک روش دیگر برای رفع بوی ناخوشایند حوله استفاده از نوشابه و سرکه می باشد که به دو چرخه شستشو نیاز است. در مرحله اول ۱/۴ نوشابه به محلول شستشوی حوله اضافه و در چرخه دوم یک فنجان سرکه سفید اضافه نمایید تا کاملا کپک و باکتری ها پاک شود.

مایکروویو

اگر می خواهید بوی بد حوله آشپزخانه یا حوله دستی را از بین ببرید کافی است کمی حوله را مرطوب نموده و حدود ۳ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا همه میکروب ها از بین بروند.

مواد شوینده مرغوب

اگر با انجام مراحل قبلی بوی بد حوله برطرف نشد بهتر است حوله را با مواد شوینده مرغوب شستشو دهید. این روش ساده ترین راهکاری است که به ذهن می رسد. مواد شوینده مرغوب بوی خوبی دارند و به بافت حوله کاملا نفوذ کرده و بوی خوشایندی ایجاد می شود. در مورد حوله کودک از مواد شوینده ملایم تر استفاده کنید تا حساسیت پوستی ایجاد نشود.

استفاده مداوم از شوینده های باکیفیت و مرغوب، از رشد قارچ و میکروب ها جلوگیری می کند.

روش های جلوگیری از ایجاد بوی بد حوله

در تمام راهکارهای اشاره شده برای رفع بوی ناخوشایند حوله، تمرکز اصلی بر روی از بین بردن قارچ، میکروب، باکتری و انواع آلودگی‌های درون بافت حوله است. چرا که این موارد دلیل بوی بد حوله هستند. و خشک کردن اصولی و کامل حوله اهمیت زیادی دارد، در غیر این صورت، تمام زحمات شما در شستن حوله از بین خواهد رفت.

ترجیحا حوله را با تابش مستقیم نور آفتاب خشک نموده و از قرار دادن آن در محیط های مرطوب مثل حمام خودداری کنید. در ادامه نیز به روش هایی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد حوله اشاره می شود؟

  • بعد از استفاده از ماشین لباسشویی، درب آن را باز گذاشته تا مخزن ماشین به طور کامل خشک شود. بیشتر مواقع دلیل بوی بد حوله، ناشی از رطوبت داخل این دستگاه است.

  • حوله ها را بعد از هر بار استفاده، ترجیحا در نور مستقیم خورشید و در فضای باز، کاملا خشک کنید.
  • حوله وسیله شخصی بوده و هرگز به صورت مشترک از این وسیله استفاده نکنید. این کار علاوه بر آلوده شدن حوله، احتمال انتقال بیماری‌ و عفونت‌های پوستی را به همراه دارد.
  • بعد از هر بار استفاده از حوله ها، آن ها را با استفاده از شوینده های باکیفیت شستشو دهید.
  • هر یکی دو سال حوله های قدیمی را با حوله های نو جایگزین کنید و موقع خرید حوله حتما به کیفیت حوله اهمیت بدهید.
  • قبل از تا کردن حوله ها و قرار دادن آن ها را در کمد یا قفسه، از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. زیرا، رطوبت و حتی کمی نم هم می تواند موجب ایجاد بوی بد در حوله ها شود. توصیه می شود بعد از هربار استفاده، حوله‌ها را در هوای آزاد پهن کنید.
  • به هیچ وجه هنگام شستشوی حوله ها با هدف برطرف کردن بوی بد، نرم‌ کننده لباس استفاده نکنید. زیرا، این ماده سبب پخش و یا جذب باکتری ها می شود.

به این ترتیب با رعایت همین چند نکته ساده به راحتی می توان از ایجاد بوی بد و حوله جلوگیری نمود. و در صورتی که با رعایت همه این نکات، باز هم حوله بوی نامطبوعی دارد، وقت آن رسیده که با حوله جدید جایگزین شود. ذر پایان اگر مایلید با روش های رفع بوی بد لباس و رفع بوی بد چرم آشنا شوید روی لینک ها کلیک و از این مقالات بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو