بن سلمان چه زمانی به ایران می آید؟

منبع: ساعد نیوز

5

1402/8/22

10:32


ساعدنیوز: برگزاری نشست مشترک اتحادیه‌عرب و سازمان همکاری‌اسلامی، که روز شنبه به میزبانی ریاض برگزار شد، از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد و می‌تواند نقش بی‌بدیلی در برداشتن گام‌های هماهنگ و عملی ازسوی دولت‌های اسلامی و عربی به‌منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین داشته باشد.

بن سلمان چه زمانی به ایران می آید؟

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، با این وجود اما برخی رسانه‌های محور غربی – صهیونیستی همچنان خط «عدم تفاهم دولت‌های اسلامی» را پیگیری می‌کنند. این درحالی‌است که به اذعان کارشناسان، در قعطنامه این نشست بر موضوع‌هایی تاکید شده‌است که می‌توان آنها را نمودی از «گام‌های عملی در حمایت از فلسطین» به‌حساب آورد. ذکر موضوع‌هایی مانند «تحریم» و افزایش فشارهای سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک برای توقف جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه از رویکردهایی است که امیدواری‌ها به نتایج این نشست را افزایش داده‌است.

حداقل دستاورد نشست ریاض

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به نتایج ملموس نشست ریاض، گفت: در شرایط کنونی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی، امروز مردم فلسطین بیش‌از هرچیز، به حمایت‌های سیاسی – عملی نیاز دارند. بنابراین حداقل دستاورد نشست ریاض را می‌توان حمایت معنوی – سیاسی دولت‌های اسلامی و عربی از مردم فلسطین دانست.

شهریار حیدری افزود: حمایت سیاسی – معنوی از مردم غزه درحالی‌است که مکلف شدن عربستان‌سعودی ازسوی شرکت‌کنندگان در نشست ریاض به اجرایی‌سازی سازوکارهای عملی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نشان می‌دهد دولت‌های اسلامی به عزمی واحد دراین زمینه دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که کشورهای اسلامی دولت عربستان را مکلف کرده‌اند سازوکارهای لازم برای فشار آوردن به نهادهای بین‌المللی باهدف متوقف کردن ماشین کشتار رژیم‌صهیونیستی را فراهم کند. این موضوع می‌تواند گام ملموسی برای توقف جنگ در غزه باشد.

شهریار حیدری نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

شهریار حیدری نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

مخابره پیام همگرایی اسلامی به جهان

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اشاره به موضع جمهوری‌اسلامی دراین نشست، اظهارکرد: تهران از آغاز جنگ اخیر در سرزمین‌های اشغالی، به‌روشنی موضع خود را بیان کرده و آنچه ضرورت داشته درحوزه اجماع‌سازی به‌منظور مقابله موثر با رژیم‌صهیونیستی انجام داده‌است.

حیدری ادامه‌داد: در نشست ریاض نیز شاهد بودیم رئیس‌جمهور کشورمان به صراحت و روشنی، مواضع جمهوری‌اسلامی را دراین زمینه تشریح کرد. تهران دراین مدت همواره بر انسجام و همگرایی دولت‌های اسلامی به‌منظور انجام حمایت‌های همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرده‌است.

وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها درباره دستاوردهای نشست ریاض عنوان کرد: اگرچه شاید نتوان دستاوردهای این نشست را «مطلوب» توصیف کرد، اما معتقدم اجلاس ریاض دستاوردهای «خوب» کم نداشته‌است. نفس برگزاری این اجلاس، آن‌هم درچنین سطحی، پیام همگرایی جهان اسلام را به دنیا مخابره می‌کند. چنانچه شاهد انعکاس جهانی این نشست هم بودیم.

پیامدهای جهانی اجلاس ریاض

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اشاره به پیامدهای جهانی اجلاس ریاض گفت: قطعا آمریکایی‌ها تمایلی به منزوی‌سازی رژیم‌صهیونیستی درسطح منطقه ندارند، اما برگزاری چنین نشستی در سطح سران، هشداری قاطع به رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی آن محسوب می‌شود.

حیدری افزود: اینکه دولت‌های عربی و اسلامی درحال دستیابی به رویکردهای واحدی به‌منظور افزایش فشارهای اقتصادی – سیاسی به رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی‌اش هستند را باید به فال نیک گرفت.

نقش ایران در اجماع‌سازی اسلامی

وی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی تاکنون نقش بی‌بدیلی در اجماع‌سازی اسلامی و منطقه‌ای بر علیه رژیم‌صهیونیستی داشته‌است، عنوان‌کرد: رهبرمعظم‌انقلاب از نخستین روزهای حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی، بر لزوم حمایت دولت‌های اسلامی از مردم مظلوم فلسطین تاکید کردند.

حیدری ادامه داد: دولت و دستگاه دیپلماسی نیز رایزنی‌های گسترده‌ای در زمینه اجماع‌سازی بر علیه رژیم‌صهیونیستی داشته‌اند که طی روزهای اخیر شاهد ثمردهی آن بوده‌ایم و حتی برگزاری اجلاس ریاض را هم می‌توان از نتایج رایزنی‌های اجماع‌سازی تهران به‌حساب آورد.

وی تصریح‌کرد: ازسوی دیگر مجلس نیز با محوریت کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی، رایزنی‌های پارلمانی گسترده‌ای دراین زمینه داشته است. این رایزنی‌ها نقش موثری در حساس کردن مجالس کشورهای اسلامی داشته‌است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم رایزنی‌های تلفنی قابل‌توجهی با همتایان خود در کشورهای اسلامی داشته‌است. بنابراین جمهوری‌اسلامی در همه سطوح حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین را اعلام کرده‌است. اگر بقیه کشورهای اسلامی هم این‌گونه عمل می‌کردند، شاهد جنایات افسارگسیخته رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی نمی‌بودیم.

بن سلمان چه زمانی به ایران می‌آید؟

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس همچنین سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان، آن‌هم پس از 11 سال را دارای اهمیت راهبردی ویژه‌ای دانست و اظهارکرد: با بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان، پیش‌بینی می‌شد که دیداری در سطح سران میان دوطرف انجام شود، اما تحولات اخیر و برگزاری اجلاس ریاض، بهانه‌ای شد برای دیدار رئیسی و بن‌سلمان؛ دیداری که می‌توان آن را گام مهمی در اجرایی‌سازی توافق‌های دوجانبه به‌حساب آورد.

حیدری درباره احتمال سفر ولیعهد سعودی به ایران در آینده نزدیک نیز عنوان‌کرد: با توجه به سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان، انتظار می‌رود شاهد حضور ولیعهد سعودی در تهران نیز باشیم، اما زمان تحقق چنین سفری، به شرایط داخلی کشور عربستان و رایزنی‌های وزارتخانه‌های امورخارجه دو کشور بستگی دارد.

وی اضافه‌کرد: معتقدم مهم‌ترین نکته سفر رئیسی به عربستان در حوزه روابط دوجانبه، این است که تهران و ریاض دیگر هیچ منعی در گسترش روابط فی‌مابین ندارند و باید در انتظار تحولات تازه دراین حوزه بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو