وزیر آموزش و پرورش : غربی‌ها الگوهایى مثل اسپایدرمن و بتمن را می‌سازند، چون الگوی اصیل ندارند/ ما سرتاسر الگوییم

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/23

12:44


ساعدنیوز: وزیر آموزش و پرورش گفت: آرمان انقلاب اسلامی به دست آوردن فرصتی برای تربیت انسان بوده است.

وزیر آموزش و پرورش : غربی‌ها الگوهایى مثل اسپایدرمن و بتمن را می‌سازند، چون الگوی اصیل ندارند/ ما سرتاسر الگوییم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایلنا، حسن تهرانی مقدم و 70 شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که صبح امروز 22 آبان ماه ضمن اشاره به گونه ای از علم که توام با زهد پارسایی و تقوا است و با سایر علوم عادی و ساده شباهتی ندارد گفت: شهید تهرانی مقدم بزرگوار در مدیریت انسانی کم نظیر و بی نظیر بود.

صحرایی گفت: از منظر کسی که در آموزش و پرورش دغدغه دارم تا ویژگی‌ها و مسلک این انسان‌های بزرگ را پایدار کنم، می‌گویم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور ویژگی‌هایی برای دانش آموزی که معیار تعلیم و تربیت انسانی است را ذکر کرده است.

صحرایی افزود: درباره دانش آموزی که تعلیم و تربیت اسلامی به دنبال اوست نکاتی در سند ذکر شده است. ما انقلاب کردیم و هر انقلاب و انقلابیونی هدفی دارند و هدف ما از این انقلاب به گواه تاریخ و آنچه پژوهشگران علم سیاست در همه شقوق می گویند، از زوایای مختلف با سایر انقلاب‌ها فرق دارد. گروهی می‌خواهند بر گروه دیگر توفق یابند و مرام و مسلک خود را جایگزین کنند و جنگ آنها جنگ قدرت است، اما در مورد انقلاب اسلامی جنگ قدرت نبود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: گروه دیگر برای کسب ثروت انقلاب می‌کنند و گروهی علیه وضع موجود می‌شورند. در مورد انقلاب کسب ثروت مطرح نبود. انقلابیون زیادی حاضر نشدند پس از پیروزی انقلاب حتی از جای پیشین خود که مثلا در بازار و... بودند تکان بخورند چرا که هدف آنها از انقلاب اسلامی کسب جایگاه برای خود نبود.

وزیر اضافه کرد: پس از انقلاب دشمنان برای صدمه به آن اقدامات بسیاری کردند. نقشه شوم ترور امام خمینی تا اقدامات لانه جاسوسی و شوراندن بازاریان تا وقوع جنگ تحمیلی که جنگی نابرابر بود و... همه برای شکست انقلاب اسلامی بود که ناکام ماندند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کسانی که شاه را سرنگون کردند، دنبال سرنگونی انقلابیونی بودند که با انقلاب اسلامی شاه را سرنگون کرده بودند. جنگ تحمیلی که برپا شد البته در آن زمان به زیرساخت های ما را صدمه زد و بعد از آن ناتوی فرهنگی و این روزها جنگ‌های ترکیبی راه انداخته‌اند. پرسش این است که مگر انقلاب اسلامی دنبال چه بود که این جنگ‌ها را علیه آن راه انداختند؟

صحرایی ادامه داد: به عنوان پژوهشگری کوچک می‌گویم، کل آرزو و آرمان انقلاب اسلامی به دست آوردن فرصتی برای تربیت انسان بوده است و رویای امام نیز همین بود و می‌خواست انسان را مبتنی بر فطرت الهی خود آگاه کند. در این حالت انسان راه می‌افتد و پیامدهای بی نظیر ایجاد می‌کند

صحرایی گفت: آن زمان امکانات و اختیاراتی که در دست شهید تهرانی مقدم بود به مراتب کمتر از حالا بوده اما اثرات او بسیار بزرگ و غیرعادی بوده است پس اگر انسان‌های تراز تربیت کنیم، آنها منبع ثروت می‌شوند. امروز شهید تهرانی مقدم در جهان به بهترین وجه خود دیده می‌شود.

او با اشاره به 37 روز جنگ اسرائیل و حامیان صهیونیست علیه فلسطین گفت: اسرائیل از پس باریکه غزه برنیامد. باید دید تربیت افراد آنجا چه بوده که این چنین مقاومت کرده اند؟

صحرایی با تاکید به نگاه تربیتی سند تحول گفت: سند می‌خواهد کسی را تربیت کنید که موحد باشد، آشنا به معاد و متعهد به مسئولیت‌هایش نسبت به خدا، خلق و خودش باشد. حقیقت جو، عادل، ستم ستیز و صلح جو، وطن دوست، مهرورز و جهانی‌اندیش باشد. جهانی فکر کند و ایرانی عمل کند. ولایت مدار و منتظر باشد و تلاشگر برای حکومت عدل الهی. عزت نفس داشته باشد، خودباور و توانا امیدوار و متخلص به اخلاق اسلامی باشد.

وزیر ادامه داد: امیدوارم حق را ادا کرده باشم و باید تلاش کنم بچه‌ها شبیه تهرانی مقدم شوند. البته همه به یک اندازه ماهر، کارآفرین، شجاع، حقیقت جو، صلح طلب، جهانی اندیش و... نمی‌شوند، اما مهم است که فرد الگویی داشته باشد و در آن مسیر قرار بگیرد.

او گفت: باید سعی کنیم فرزندانی همچون شهیدان همت، باکری و کاظمی برای مملکت تربیت کنیم. ما این سند تحول خودمان را کنار گذاشته بودیم و جنس خارجی وارد کرده بودیم. گویا فقط هرچه خارج تولید کند خوب است. حداقل در این موارد تربیتی آنچه خودمان در اسلام داریم، مترقی‌تر است.

صحرایی با تاکید به اهمیت داشتن الگو برای تربیت دانش آموزان گفت: وای بر ملتی که الگو ندارند و خوشبختانه ما از این حیث دارای الگوهای بزرگی هستیم. ما سرتاسر الگوییم. غربی‌ها انواع الگوها مانند اسپایدرمن و بتمن و... را می‌سازند چون آنها الگوی اصیل ندارند و الگوسازی می کنند. ما الگوهای بزرگی داریم، ولی خوب آنها را به جهان نشان نمی دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز جنگ، جنگ روایت و اراده است. از شهید تهرانی مقدم باید الگویی مظلوم صفت و ظالم ستیز معرفی کرد. اگر این کار را نکنیم آنها روایت دیگری ارائه خواهند کرد.

وزیر اظهار کرد: شهید سلیمانی برای صلح می‌جنگید و ما چون روایت اول را نمی‌گوییم یا کم می‌گوییم، مجبوریم وقت خود را صرف زدودن روایت دیگران کنیم. در کتاب‌های درسی نیز در خصوص این الگوها مطالب خوبی داریم ولی باید متفاوت از شهید تهرانی مقدم در کتاب ها الگوسازی کرد. به گفته رهبر انقلاب باید شوق انگیز و جذاب بخشی از زندگی این افراد بزرگ را نشان داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو