واقعیت قهوه مفیده یا مضر؟!!!، بررسی قهوه!

واقعیت قهوه مفیده یا مضر؟!!!، بررسی قهوه!


3

1402/8/23

22:07


واقعیت قهوه مفیده یا مضر؟!!!، بررسی قهوه!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یک فنجان قهوه در روتین صبحگاهی بسیاری از مردم گنجانده شده است و قبل از اینکه حتی به انجام کار دیگری فکر کنند، آن را می نوشند و برای دیگران، هیچ چیز مانند یک دمنوش سرد یا لاته در وسط روز برای غلبه بر احساس خواب آلودگی نمی تواند باشد.

طبق وزارت کشاورزی، قهوه منبع طبیعی فسفر و منیزیم است؛ این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند فواید سلامتی چشمگیری داشته باشد.

اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می نوشید و به این فکر می کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.

فواید قهوه برای سلامتی

بسته به نحوه سرو، قهوه می تواند اثرات بسیار شگفت انگیزی برای سلامتی داشته باشد:

انرژی بیشتر

دانه های قهوه حاوی کافئین است، یک محرک طبیعی که می تواند به شما کمک کند انرژی بیشتری داشته باشید. به طور خاص، این ترکیب سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا کمی بیشتر حرکت کنند.

گوارش بهتر

نوشیدن یک فنجان قهوه یا هر نوشیدنی حاوی کافئین می تواند انرژی شما را افزایش دهداما همچنین ممکن است احساس نیاز به اجابت مزاج و دفع ادرار را در شما ایجاد کند.

ثابت شده است که مصرف قهوه تحرک کولون یا حرکتی که در دستگاه گوارش شما رخ می دهد را تحریک می کند و برخی از داده‌های منتشر شده در Nutrients در سال 2021 نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به لطف این تحریک تحرک روده بزرگ، میل به اجابت مزاج را در حدود یک سوم جمعیت افزایش می‌دهد.

قهوه

خلق و خوی بهتر

بسیاری از دوستداران قهوه موافق هستند که یک فنجان قهوه خوب بلیط خوشبختی است.

یک مطالعه در سال 2019 منتشر شده در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی پایه و بالینی نشان داد که بزرگسالان سالم 30 دقیقه پس از مصرف کافئین خلق و خوی بهتری را تجربه کرده اند. علاوه بر این، نوشیدن قهوه معمولی منجر به بهبود خلق و خوی بیشتر و قابل توجهی نسبت به نوشیدن نوشیدنی بدون کافئین شد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

قهوه همچنین حاوی تعدادی ترکیبات پلی فنلی فعال زیستی است که ممکن است از جنبه های خاصی از سلامت ما، از جمله سلامت مغز ما حمایت کند و برخی از شواهد منتشر شده در سال 2021 در مجله بین المللی علوم مولکولی نشان می دهد که مصرف قهوه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال عقل مرتبط باشد.

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

آیا باور دارید که نوشیدن قهوه به سلامت قلب شما کمک کند؟ بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، مصرف معمول 3 تا 5 فنجان قهوه در روز با کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

عملکرد بهتر تیروئید

مطالعه ای در سال 2023 که در مجله تغذیه منتشر شد، ارتباط بالقوه ای بین مصرف متوسط کافئین و بهبود عملکرد تیروئید در میان افراد مبتلا به اختلالات متابولیک نشان داد.

قهوه

به طور خاص، مصرف کافئین بین 9.97 و 264.97 میلی گرم در روز به طور مثبتی با سطح سالم هورمون محرک تیروئید مرتبط بوده است.

خطرات احتمالی

واضح است که مصرف قهوه با برخی از مزایای بسیار چشمگیر مرتبط است اما قهوه نوشیدنی مناسبی برای همه نیست.

اضطراب

بر اساس تحقیقات سال 2020 که در Nutrients منتشر شده است، مصرف بیش از حد کافئین با افزایش خطر ابتلا به اضطراب مرتبط است. مطالعه دیگری که در سال 2021 در Cureus برای ارزیابی دانشجویان منتشر شد، نشان داد که مصرف بیشتر کافئین با اضطراب و همچنین با اختلالات خواب و اشتهای ضعیف مرتبط بوده است.

افزایش خطر شکستگی

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، پوکی استخوان وضعیتی است که تقریباً 20٪ از زنان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. ابتلا به پوکی استخوان می تواند خطر شکستگی استخوان را در افراد افزایش دهد که می تواند کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس برخی داده ها، مصرف قهوه با اثرات منفی بر سلامت استخوان همراه است. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در سال 2022 در Osteoporosis International نشان داد که ممکن است یک رابطه وابسته به دوز مصرف قهوه و بروز شکستگی لگن وجود داشته باشد، به این معنی که هر چه قهوه بیشتر مصرف شود، خطر شکستگی بیشتر می شود.

عوارض احتمالی بارداری

سازمان های متخصص، مانند کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، پیشنهاد می کنند که مصرف روزانه 200 میلی گرم کافئین در دوران بارداری خوب است. با این حال، شواهد جدید نشان می دهد که حتی کمی کافئین ممکن است با خطراتی همراه باشد.

یک متاآنالیز در سال 2021 که در BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شد، نشان داد که از 17 متاآنالیز، 14 تای آنها نشان داد که مصرف کافئین در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد مرتبط بوده است.

هنگام تعیین اینکه آیا کافئین برای مصرف در دوران بارداری بی خطر است، همیشه به طور پیش فرض به توصیه پزشک خود عمل کنید.

فشار خون بالا

مصرف منظم قهوه اغلب با اثرات مثبت و منفی بر فشار خون همراه است.

در حالی که مصرف کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش جزئی و موقتی در فشار خون شود، مطالعاتی مانند مطالعه‌ای که در سال 2022 در فشار خون منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف طولانی‌مدت قهوه منجر به افزایش مداوم یا خطر ابتلا به فشار خون بالا نمی‌شود.

با این وجود، پاسخ‌های فردی به قهوه ممکن است متفاوت باشد و کسانی که شرایط سلامت خاصی دارند یا مستعد ابتلا به فشار خون هستند باید با یک متخصص مشورت کنند.

قهوه

وابستگی

از آنجایی که کافئین موجود در قهوه یک داروی محرک است، کسانی که به طور معمول کافئین را از قهوه، چای یا هر چیز دیگری می نوشند، ممکن است وابستگی فیزیکی، عاطفی و روانی به آن پیدا کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان قهوه ممکن است سندرم ترک کافئین را تجربه کنند که می تواند منجر به سردرد و سایر اثرات نامطلوب شود.

چه افرادی نباید قهوه بخورند؟

الیزابت شاو، متخصص تغذیه جهانی می گوید: «تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط قهوه (معمولاً 3 تا 4 فنجان در روز) در افراد سالم خطر قابل توجهی برای سلامتی ندارد و ممکن است در واقع فوایدی را به همراه داشته باشد.

او افزود: «به یاد داشته باشید، هر چند تغذیه شخصی کلیدی است و اینکه چگونه کافئین به صورت فردی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار گسترده است. اگر به کافئین حساس هستید، تعداد فنجان قهوه خود را حداکثر یک یا دو فنجان نگه دارید.»

در حالی که قهوه فواید متعددی برای سلامتی دارد، افراد خاصی باید آن را محدود کنند یا از آن اجتناب کنند. این شامل افراد دارای معده حساس یا افرادی که مستعد ابتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) هستند، می شود، زیرا کافئین می تواند تولید اسید را تحریک کند.

کسانی که باردار هستند و همچنین افراد مبتلا به اختلالات خواب، اضطراب یا کمبود آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است بخواهند مصرف خود را محدود کنند، زیرا قهوه می تواند جذب آهن را مهار کند.

در نهایت، بر اساس بررسی سال 2021 منتشر شده در Pharmaceuticals اگر داروهایی برای درمان اختلالات تیروئید مصرف می‌کنید، مانند لووتیروکسین، مهم است که قهوه را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید، زیرا می‌تواند با این دارو تداخل داشته باشد،/صدآنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو