قرارداد لابی من برای نگهبانی در ساختمان‌های بزرگ چطور نوشته می‌شود؟

منبع: ایران ناز

3

1402/8/24

15:19


قرارداد لابی من برای نگهبانی در ساختمان‌های بزرگ چطور نوشته می‌شود؟

قرارداد لابی من برای نگهبانی در ساختمان‌های بزرگ چطور نوشته می‌شود؟

 

قرارداد لابی من یکی از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود. زمانی‌که کارفرما شخصی را به ‌عنوان لابی من استخدام می‌کند، طرفین می‌توانند با یکدیگر نمونه قرارداد لابی من را امضا کنند.

 

معمولا در برج‌ها یا مجتمع‌های بزرگ و لوکس شخصی به‌ عنوان لابی من استخدام می‌شود تا وظایفی مانند محافظت از ساختمان، کنترل ورود و خروج اشخاص یا خودروها، دریافت بسته‌های پستی، هماهنگی برای ملاقات مراجعین و مهمانان با ساکنان ساختمان را انجام ‌دهد. البته لابی من در کنار این موارد، وظایف دیگری را هم به‌ عهده دارد که در این مطلب به ‌طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

قرارداد لابی من

 

آیا لابی من همان نگهبان است؟

شاید برای شما هم سوال باشد که لابی من همان نگهبان یا سرایدار ساختمان است و در کنار این موارد وظیفه نظافت از ساختمان را دارد یا خیر.

 

باید گفت تعهدات لابی من تا حد بسیار زیادی شبیه نگهبان ساختمان است و می‌توان گفت قرارداد لابی من یکی از انواع قرارداد نگهبانی نیز محسوب می‌شود.

 

در ساختمان‌های بزرگ و لوکس یا برج‌هایی که لابی من حضور دارد، معمولا تجهیزات فراوان و پیشرفته‌ای برای محافظت از ساختمان تعبیه ‌شده است و وظیفه لابی من صرفا به نگهبانی و مواردی مانند آن محدود نمی‌شود.

 

معمولا در این ساختمان‌ها وظایف مربوط به سرایداری به شخص یا اشخاص دیگری واگذار می‌شود و نظافت ساختمان هم بر عهده اشخاص دیگری قرار داده خواهد شد تا لابی من صرفا به وظایفی که برای او تعیین ‌شده است، متمرکز شود.

 

به دلیل باعث اهمیت تعهدات لابی من، معمولا این شخص فرصتی برای نظافت و سرایداری پیدا نمی‌کند.

 

البته امکان توافق برای این موارد وجود دارد. یعنی در شرایطی که لابی من با کارفرما توافق می‌کند تا وظایفی مانند نظافت، سرایداری و مواردی از این قبیل را به‌عهده بگیرد، این موضوع به توافق طرفین بستگی دارد و باید به ‌صورت دقیق در متن قرارداد لابی من مطرح شود.

 

لابی من به چه شخصی گفته می‌شود؟

احتمالا شما نیز در زمان ورود به برج، مجتمع های مسکونی، تجاری یا اداری با لابی من مواجه شده‌اید. این شخص که معمولا با ظاهری آراسته شما را برای ورود به واحد مورد نظرتان راهنمایی می‌کند، شخصی باتجربه است که در بسیاری از موارد، دوره‌های مرتبط با این شغل را گذرانده است.

 

بیشتر افرادی که به‌ عنوان لابی من استخدام می‌شوند، در طی دوره‌های تخصصی، اصول برخورد صحیح و مؤثر با دیگران، برخورد محترمانه با ساکنین و کارکنان حاضر در ساختمان، برخورد مؤثر و خوش‌رویی با مراجعین، شیوه‌های درست کنترل ورود و خروج اشخاص و خودروها و مواردی از این قبیل را آموزش دیده‌اند.

 

این اشخاص دوره‌های آموزشی مربوط به این شغل را پشت سر می‌گذرانند تا زمانی‌که در هتل ها، ساختمان‌های اداری، شرکت‌ها، و مجتمع‌های مسکونی استخدام می‌شوند، بتوانند حضور موثری داشته باشند.

 

این شخص مطابق قرارداد استخدام لابی من متعهد می‌شود تا با رعایت انضباط کاری و حضور به ‌موقع در محل کار خود، وظایفش را به ‌درستی انجام دهد و مطابق قرارداد، تعهدات خود را اجرا کند.

 

چه زمانی نمونه قرارداد لابی من امضا می‌شود؟

در شرایطی که ساکنان یک مجتمع مسکونی، تجاری یا اداری قصد دارند که شخصی را به ‌عنوان لابی من استخدام کنند، قرارداد استخدام لابی من را با شخص موردنظرشان امضا خواهند کرد.

 

در متن قرارداد لابی من تعهدات کارفرما و لابی من به ‌صورت دقیق و کامل نوشته می‌شود و طرفین در طول مدت همکاری نسبت‌ به وظایف و حقوق خودشان آگاهی دارند و براساس متن این قرارداد تعهدات خودشان را اجرا خواهند کرد.

 

تصور کنید شخصی سال‌ها در ساختمان‌ها و برج‌های مختلف به عنوان لابی من تجربه موفق داشته است. کارفرمای جدید او قصد دارد این شخص را در مجتمع موردنظرش استخدام کند.

 

در این حالت کارفرما و لابی من توافقات اولیه را انجام می‌دهند. کارفرما متعهد خواهد شد تا حقوق و مزایای مرتبط با این شغل را برای لابی من پرداخت کند و لابی من نیز در مقابل، متعهد می‌شود تا مطابق متن قرارداد، تعهدات خود را اجرا کند.

 

این قرارداد برای ساختمان‌های اداری و شرکت‌ها هم کاربرد دارد. زمانی که یک شرکت یا ساختمان اداری، به عنوان محل کار لابی من مشخص می‌شود، کارفرما موشف است تا قرارداد لابی من را با او امضا کند.

 

اگر توافق طرفین برای ساعات خاص و مشخصی باشد، می توانند از قرارداد کار ساعتی هم استفاده کنند. در قرارداد کار ساعتی لابی من مطابق قانون کار از حقوق و مزایا مطابق ساعاتی که مشول به کار است بهره‌مند خواهد شد.

 

در ادامه به تعهداتی که لابی من برعهده دارد و شرح وظایف او می‌پردازیم.

 

شرح وظایف لابی من

لابی من به‌ عنوان شخصی شناخته می‌شود که راهنمای ساکنان و اشخاصی است که به این ساختمان وارد می‌شوند و وظیفه دارد که آسایش و امنیت ساکنان این ساختمان را مهیا کند.

 

به این صورت که با کنترل ورود و خروج اشخاص، پاسخ‌گویی مناسب به سوالات ساکنان و مهمان‌ها، رعایت احترام نسبت ‌به ساکنان ساختمان و مهمان‌هایی که به ساختمان وارد می‌شوند، فضای مناسبی را ایجاد کند.

 

به‌جهت این‌که لابی من به ‌عنوان پل ارتباطی بین ساکنان ساختمان و مراجعین شناخته می‌شود و وظیفه دارد تا این ارتباط را به ‌درستی مدیریت کند. لابی من باید صبور و باحوصله، وظایف خود را انجام دهد.

 

همجنین لابی من باید مؤدبانه پاسخ‌گوی سؤالات ساکنین و مراجعین باشد و در امور شخصی اشخاص دخالت نکند. لابی من موظف است تا انضباط کاری خود را حفظ کند و همواره با ظاهری آراسته و به ‌موقع در محل کار حضور پیدا کند.

 

اگر لابی من مکلف شده تا برای حضور در ساختمان، لباس فرم بپوشد، باید این مورد را نیز رعایت کند. گاهی ممکن است لابی من از طرف مدیر ساختمان وظیفه دریافت شارژ از ساکنین را داشته باشد.

 

در این حالت او باید با رعایت احترام و ادب نسبت ‌به ساکنین، این وظیفه را نیز انجام دهد. یکی دیگر از وظایف مهم لابی من، حفظ حریم خصوصی و اسرار اشخاص ساکن ساختمان است.

 

این احتمال وجود دارد که لابی من در طول مدت همکاری خود، اسرار و اطلاعات محرمانه‌ای از ساکنان به دست آورد. در این صورت او موظف است تا این اطلاعات را در مقابل دیگران افشا نکند و اصول محرمانگی را رعایت کند.

 

همچنین لابی من وظیفه دارد تا در صورت بروز مشکلات مربوط به تاسیسات یا خطراتی که ساختمان را تهدید می‌کند، موضوع را در اسرع وقت به کارفرمای خود گزارش دهد و اقدامات لازم را انجام دهد.

 

در متن قرارداد لابی من چه مواردی نوشته می‌شود؟

در قرارداد لابی من مانند سایر قراردادها، لازم است که مشخصات طرفین نوشته شود. مشخصات کارفرمایی که لابی من را استخدام می‌کند، به همراه مشخصات لابی من در این قرارداد نوشته خواهد شد.

 

همچنین لازم است که آدرس طرفین و شماره تماس آن‌ها نیز به‌ صورت دقیق در قرارداد نوشته شود. در این قرارداد، موضوع کار و مدت اعتبار قرارداد باید مشخص شود.

 

همچنین لازم است مبلغ حق‌الزحمه لابی من، ساعات کار، روزهای حضور در ساختمان و مواردی از این قبیل نیز به‌ صورت دقیق در متن قرارداد نوشته شود. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این قرارداد، شرح تعهدات طرفین است.

 

مطابق این قرارداد، کارفرما متعهد می‌شود تا حقوق و مزایای لابی من را بپردازد و او را بیمه کند. لابی من هم مکلف می‌شود تا مطابق قرارداد، تعهدات خود را اجرا کند و وظایفی را که به‌ عهده گرفته است، به‌ درستی و مطابق قرارداد انجام دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو