تاریخ شهاب باران 1402 در سال 2023

منبع: نم نمک

2

1402/8/24

19:14


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، شهاب باران و شهاب باران امشب و اخبار شهاب باران و تاریخ شهاب باران و جدیدترین شهاب باران و شهاب باران بعدی و شهاب باران چیست و شهاب باران برساوشی و شهاب باران جوزایی و بارش شهابی اسدی در نم نمک.

تاریخ شهاب باران 1402 در سال 2023

شهاب باران پاییزی را بامداد جمعه 26 آبان شاهد باشید/افزایش شمار شهاب های اسدی از سال 1405

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اوج بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه ، 26 آبان ماه گفت : با توجه به اینکه زمان زیادی از عبور این دنباله دار از نزدیکی خورشید گذشته است ، متوقع مشاهده شهاب های زیادی نیستیم و حداکثر 15 شهاب در ساعت در بارش شهابی امسال آن هم در یک آسمان تاریک و به دور از آلودگی هوا و نور شهرها ، قابل مشاهده خواهد بود.

تاریخ شهاب باران 1402 در سال 2023

تاریخ شهاب باران 1402 در سال 2023

مهندس مسعود عتیقی ، گفت : بارش شهابی اسدی یکی از بارش های مشهور سالانه است که در بامداد روز جمعه 26 آبان ماه 1402 به اوج می رسد.

وی افزود : از آنجایی که کانون بارش در صورت فلکی شیر (اسد) قرار دارد ، این بارش به این نام مشهور است و این در حالی است که منشأ این بارش ، دنباله دار «تمپل _تاتل  55P» است که دوره مداری آن هر 33.2 سال به گرد خورشید کامل می شود.

عتیقی خاطر نشان کرد : با توجه به دوره گردش به نسبت کوتاه این دنباله دار ، این بارش همواره مورد توجه آماتورها و رصدگران پدیده های زیبای آسمان بوده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه آخرین بار این دنباله دار در زمستان 1376 به ملاقات زمین آمده است ، اظهار کرد : بار دیگر «تمپل _تاتل» در سال 1409 خورشیدی در آسمان پدیدار خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت ZHR (میزان بارش شهابی سر سویی) بارش اسدی ، توضیح داد : با توجه به اینکه زمان زیادی از عبور این دنباله دار از نزدیکی خورشید گذشته است ، متوقع مشاهده شهاب های زیادی نیستیم و حداکثر 15 شهاب در ساعت در بارش شهابی امسال آن هم زیر سقف یک آسمان تاریک و به دور از آلودگی هوا و نور مزاحم شهرها ، قابل مشاهده خواهد بود.

عتیقی تاکید کرد : بدیهی است از آنجایی که حدود 4 سال قبل و بعد از عبور هر دنباله دار متوقع بارش های شهابی خوبی هستیم ، پیش بینی می شود که ZHR این بارش به صورت قابل توجهی از سال 1405 به بعد افزایش یابد و چندین سال شاهد بارش های خوبی از بارش شهابی اسدی باشیم.

این محقق حوزه نجوم آماتوری خاطر نشان کرد : با توجه به برخورد شهاب های این بارش از سمت مقابل به جو زمین ، سرعت شهاب های اسدی بسیار بالا و به 72 کیلومتر بر ثانیه می رسد.

وی اضافه کرد : جالب است بدانید در سال های 1833 با ZHR حدود 100 هزار شهاب و در سال 1966 با بارش ده ها هزار شهاب در ساعت ، ثبت تاریخی از بارش اسدی شده است.

عتیقی یادآور شد : در آبان ماه سال 1378 خورشیدی میزان بارش ساعتی سر سویی این بارش به 5 هزار شهاب در ساعت رسید. 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ، گفت : یک اوج دیگر برای بارش شهابی اسدی امسال پیش بینی شده که 9 صبح شنبه 27 آبان 1402 خواهد بود.

به گفته وی ، بازه زمانی مشاهده شهاب های بارش اسدی از دوشنبه 15 آبان ماه آغاز شده و تا پنج شنبه 9 آذر ادامه دارد. 

عقیقی اظهار کرد : در صورتی که از امتداد رد شهاب ها در خلاف جهت حرکت آنها به کانون بارش برسیم ، آن شهاب به بارش اسدی تعلق دارد ، در غیر این صورت یک شهاب پراکنده محسوب می شود.

وی افزود : برای یافتن صورت فلکی شیر (اسد) کافی است آخرین ستاره «دسته ملاقه» در صورت فلکی «خرس بزرگ» (دُب اکبر) و ستاره «آبریز» ملاقه این صورت فلکی را به سمت پشت ملاقه امتداد داده تا در شرق آسمان به صورت فلکی شیر که نزد ایرانیان کهن نماد قدرت و گرما در ماه میانی فصل تابستان بوده است ، برسیم.

عتیقی گفت : صورت فلکی شیر این شب ها پس از  ساعت 2 بامداد به صورت کامل از افق شرق بالا می آید و با توجه به اینکه در شب های اولیه ماه قمری هستیم ، خوشبختانه هلال افزاینده ماه تا ساعت 7 بعداز ظهر پنجشنبه ، 25 آبان غروب کرده و به دور از آلودگی نوری ماه می توان متوقع مشاهده شهاب های زیادی در آسمان تاریک تا بامداد جمعه باشیم.

به گفته این فعال حوزه نجوم آماتوری ، عموما شهاب ها 30 درجه اطراف کانون بارش و حتی دورتر نیز دیده می شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به نحوه مشاهده و رصد شهاب ها ، گفت : برای مشاهده شهاب ها بهتر است ترجیحا به صورت گروهی در یک منطقه با افق های باز حضور یافته و با ثبت گزارش علمی از یک بارش اقدام شود و هر فرد از گروه ، بخش خاصی از آسمان را زیر نظر بگیرد تا با مشاهده شهاب و اعلام آن ، نویسنده گزارش عبورهای شهاب را ثبت کند.

عتیقی اضافه کرد : علاوه بر آن می توان روی یک زیرانداز دراز کشید و با همراه داشتن لباس گرم و پوشش مناسب فصل سرد پاییز و نوشیدنی گرم ، بسیار ساده و راحت آسمان را زیر نظر گرفت.

وی «ترسیم دست آزاد» (اسکیس) از شهاب ها ، تغییر مقدار جا به جایی هر شهاب در آسمان بر حسب زاویه ، قدر (روشنایی) هر شهاب ، صورت یا صور فلکی محل عبور شهاب ها ، تفکیک شهاب های پراکنده ای که ممکن است در یک بارش مشاهده شود و مختصات رصدگاه و نام رصدگران را از جمله مواردی عنوان کرد که در هر گزارش رصدی از بارش شهابی ثبت می شود.

عتیقی با اشاره به جذابیت های عکاسی از بارش شهابی ، اظهار کرد : برای ثبت یک شهاب از طریق دوربین ، کافی است که دوربین مجهز به یک لنز میدان دید باز باشد و دوربین نیز قابلیت نوردهی با زمان دلخواه را داشته باشد که با عبور اولین شهاب از مقابل میدان دید لنز دوربین عکاسی ، بهتر است به عکاسی خود پایان دهیم و در صورت انتخاب حساسیت مناسب ، با توجه به درخشش متفاوت شهاب ها ، حتما رد زیبایی از شهاب ها را می توان در یک آسمان صاف و عاری از غبار ثبت کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو