راز محافظان 3 هزار ساله تخت جمشید؛ گاوهای بالدار هخامنشی از کجا آمدند؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/25

09:58


ساعد نیوز: گاوه‌های بالدار خدای مردم بین‌النهرین بودند، پس در فرهنگ یکتاپرستانه هخامنشی چه جایگاهی داشتند؟ هخامنشی ها چرا این گاوهای بالدار غول پیکر را خلق کردند؟ آن‌ها چه هدفی داشتد؟ این گاوهای بالدار نشانه چیستند؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از سلام نو، گاو بالدار یا لاماسو در اساطیر کهن ایرانی یک خدای محافظ بوده‌است، که معمولاً با بدن گاو نر یا شیر، بال عقاب و سر انسان نشان داده شده‌است. در فرهنگ‌های مختلف به نام‌ها و شکل‌های گوناگون وجود دارد. از جمله این فرهنگ‌ها می‌توان به پارسی-آشوری، هندی، یونانی و مصری اشاره کرد.

در هنر، لاماسو به شکل گاو بالدار یا به شکل شیر با سر انسان مذکر به تصویر کشیده شده‌است. چهره‌هایی از لاماسو هنوز در بنای پارسه (تخت جمشید) و نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های موجود در موزه‌ها به ویژه در موزه بریتانیا لندن، موزه لوور پاریس، موزه ملی عراق بغداد، موزه متروپولیتن نیویورک، موزه پرگامون در برلین و مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو باقی‌مانده‌اند. این آثار معمولاً به آشوریان باستان نسبت داده شده‌اند. لاماسو را در ورودی شهر قرار می‌دادند تا هرکسی که وارد شهر می‌شود بتواند آن را ببیند. لاماسو از جلو ایستاده و از کنار در حال راه رفتن به نظر می‌رسد. از این حالت برای قدرتمند نشان دادن لاماسو استفاده می‌شده‌است. لاماسو در زندگی واقعی بسیار بلند بوده‌است، از همین رو از آن به عنوان نمادی از قدرت استفاده می‌کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو