آشنایی با موتور V8

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/25

15:58


پیشرانه هشت سیلندر خورجینی که با نام موتور V8 شناخته می‌شود، یکی از ارکان صنعت خودروسازی جهان طی صد سال گذشته بوده است.ما در این مطلب از ساعد نیوز درباره این نوع موتور بحث می کنیم . با ما همراه باشید.

پیشرانه هشت سیلندر خورجینی که با نام موتور V8 شناخته می‌شود، یکی از ارکان صنعت خودروسازی جهان طی صد سال گذشته بوده است. موتور V8 از نخستین روزهای آغاز صنعت اتومبیل‌سازی در این حوزه حضور داشته است و اکنون در حال مرور واپسین روزهای حیاتش است. استفاده از موتورهای V8 امروزه بسیار کاهش یافته است اما همچنان در خودروهای اسپرت، شاسی‌بلندهای سایز بزرگ و پیکاپ‌ها شاهد نصب پیشرانه هشت سیلندر هستیم.

اصول اولیه پیشرانه هشت‌سیلندر v8

اندازه موتور معمولاً با تعداد سیلندرهای قرارگرفته در آن تعیین می‌شود. وی 8 نیز دارای هشت ‌سیلندر است. این هشت ‌سیلندر در دو ردیف قرار دارند و در هر ردیف، چهار سیلندر وجود دارد که معمولاً در زاویه 90 درجه و به شکل v هستند. بااین‌حال، برخی از موتورهای v8 از زاویه‌های دیگری مانند 45 درجه، 60 درجه و 72 درجه استفاده می‌کنند.

هشت پیستون، میل‌لنگ مشابهی را هدایت می‌کنند. شماره‌گذاری پیستون‌ها بین ردیف‌ها به صورت متناوب است. اگر پیستون پایین در ردیف سمت راست شماره یک باشد، پیستون در ردیف سمت چپ در همان موقعیت، شماره دو خواهد بود. در ردیف سمت راست، عدد بعدی سه است و به ‌همین ‌ترتیب تا هشت ادامه خواهد داشت. برای یک موتور وی هشت 90 درجه، پیستون در هر 90 درجه چرخش میل‌لنگ، شعله‌ور می‌شود.

نحوه کار کردن موتور V8

هر یک از سیلندرهای V8 دارای چهار زمان ورودی، فشرده سازی، قدرت و اگزوز به ترتیب است. پس از هر چرخش 180 درجه، دو سیلندر شلیک می شود.هر سیلندر دارای یک پیستون است که برای مخلوط کردن هوا و سوخت بالا و پایین حرکت می کند. احتراق مخلوط ایجاد شده توسط یک جرقه باعث ایجاد فشار رو به پایین بر روی سیلندر می شود. در نتیجه حرکت ایجاد می شود که وسیله نقلیه را به حرکت در می آورد.برای متعادل کردن موتور V8، وزنه هایی به میل لنگ اضافه می شود. این وزنه ها ارتعاشات تکان دهنده ناشی از حرکت پیستون را تنظیم می کنند.

موتور v8

سخن پایانی

موتورهای v8 اکثراً در اتومبیل‌های قدرت‌مند وجود دارند که انواع متداول آن، خودروهای اسپرت، وانت‌ها و شاسی‌بلندها هستند. اتومبیل‌های مسابقه‌ای نیز دارای موتورهای خاص v8 هستند که متناسب با نیاز و سرعت آن‌ها طراحی شده‌اند و برای شتاب سریع‌تر، از طراحی سیستم میل‌لنگ تخت استفاده می‌کنند. پیشرانه هشت‌سیلندر v8 هم‌چنین در حوزه‌های دیگری مانند صنعت هواپیمایی، موتورسیکلت و دریانوردی نیز استفاده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو