سلامت روان کودک و بهبود آن

سلامت روان کودک و بهبود آن


منبع: آرگا

4

1402/8/25

16:06


کودک امروز آینده فردای جامعه را می سازد، در نتیجه سلامت روانی آینده جامعه نیز در گرو سلامت روانی کودکان حال امروز است و کم توجهی به این داستان ناسازگاری های گوناگونی را در شخصیت آن ها شکل می دهد. پس برای پیشگیری، مقاله مدنظر را مطالعه داشته باشید.

بلوغ فرزند با رسیدن به سن کودکی، درگیری های روانی بسیاری را رشد می دهد. این نقطه از عطف زندگی، عاطفه و قدرت یادگیری را برای افزایش آگاهی در تخیل ذهنی کودک گسترش داده تا جایی که به توانایی درک حل مشکلات پیش آمده دست پیدا کند. سلامت روان کودک اگر در جان او غرق شده باشد، کیفیت زندگی به مثبت ترین حالت و عملکرد های رفتاری تکامل می یابد.

سلامت روان تنها به نبود یک اختلال روانی تعریف نمی شود، بلکه این دسته از افراد در چگونگی مسیر یادگیری، عملکرد های رفتاری احساساتی روزمره تغییرات بسیاری را به درک می رسند. اگر نشانه ها جدی و مداومت پذیر باشند، در ساده ترین فعالیت ها تداخل ایجاد شده و به روان نیز آسیب وارد می شود.

سلامت روان کودک چه نوع اختلالی را شکل می دهد؟

این روز ها کم مادرانی نیستند که فرزندانی با اختلال روانی بیش فعال به دنیا آورند. در این اختلال، اضطراب ترس نگرانی به والا ترین درجه روانی خود رسیده و به راحتی می تواند یادگیری و کنترل رفتار های احساسی را مانند مصرف مواد مخدر به چالش کشیده و آدمی را با اعتیاد به خود به سوی خود زنی و پایان زندگی شتابان کند.

اما حال میزان شیوع این اختلال چه میزان می باشد؟

اختلالات روانی نیز در کودکان وجود دارد اما شایع پذیری این مسئله را به بی توجهی سر می کنند. بر اساس آمار گذاری های سازمانی از هر ۶ کودک ۲ تا ۸ ساله، یک نفر به اختلال روانی رفتاری و رشدی درگیر شده و عواقب جبران ناپذیر طولانی مدت به همراه دارد و در بزرگسالی به تشدید پذیری آن افزوده می شود. به این علت مسائل مربوطه به روحیات روانی کودک برای پیشگیری از بروز پیامد های منفی گونه و ارتقا پذیری سازمان بهزیستی ضرورت انگیز می باشد.

چگونگی شکل گیری سلامت روان کودک

بیماری روانی کودک چه نشانه های آشکاری دارد؟

هر بیماری ای برای آگاهی سازی از نمو به جسم آلوده شده نشانه هایی برای خبر سازی دارد. اگر نگران کودک دلبند خود می باشید، بهتر است مشاهده کنید که آیا در تفکر، احساسات یا رفتار او تغییراتی شکل گرفته است یا خیر؟ چون تشدید پذیری آن اگر اوج بگیرد، تغییرات فیزیکی را نیز به جان می خرد.

حال نشانه هایی که ابتلا به اختلالات روانی را تایید می کند:

دوره ناراحتی های مداومت پذیر کودک بیش از ۲ هفته یا بیشتر به طول می انجامد.

از برقراری تعاملات اجتماع گونه فرار می کند.

از آسیب رسانی به خود صحبت می کند و در صدد صدمی زنی به خود می باشد.

تحریک پذیری شدید دارد.رفتار های غیر کنترل از خود نشان می دهد.

در خلق و خو های شخصیتی رفتاری تغییراتی ایجاد می شود.

در میان وعده های غذایی تداخل پیش می آید.

به کاهش وزن می رسد.

در خوابیدن های همیشگی دچار مشکل می شود.

با معده درد های عذاب آور و سردرد های تب آور درگیر می شود.

در طول مسیر تحصیلی با چالش هایی همراه می شود.

و در این سن تمایلی به پیشرفت و حضور در مدرسه از خود نمایش نمی دهد.

قرار گیری در معرض خشونت،فقر، سوء استفاده و …. تاثیرات سختی دنبال دارد.

قلدری و گوشه گیری اجتماعی کودک را به حالت خنثایی می کشاند.

نشانه های بیمار گونه و تاثیرات منفی بر سلامت روان کودک

تقویت سلامت روانی در کودکان چگونه انجام می شود؟

خواستار هر والدی در جامعه تربیت فرزندانی شاد و سالم می باشد. ورزش مداوم و رژیم تغذیه ای مناسب می تواند سلامت جسمانی کودک را نجات دهد، اما حال چگونه می توان سلامت روانی او را تقویت کرد.

  • لحظاتی را برای کودک وقت بگذارید:

با این دلیل تاکید می شود که لحظاتی را با کودک خود بگذرانید این است که به او احساس اهمیت بخشی القا می کنید. اما حال شاید برای شما سوال باشد که چگونه باید این لحظات را تنظیم کرد و چگونه باید گذراند؟ بازی کردن با کودک، تماشای برنامه کودک و حتی بیرون روی های قدم زنانه می تواند در سلامت روح او تاثیر گذار باشد.

وقت گذرانی با کودک برای بازگشت سلامت روان کودک

  • مواظب صحبت های کودک باشید:

با انعطاف پذیری تمام به صحبت های کودک گوش دهید و از او اتفاقات روزمره اش را با هم صحبتی سوال بپرسید اینگونه با آگاهی بیشتری به مسائل پیش پا افتاده او پاسخ می دهید.

  • کودک را تشویق کنید:

تربیت کودک تنها محدود به تنبیه در اثر ارتکاب اشتباه نمی باشد بلکه نیاز به تشویق، از پس عملکرد صحیح نیز به سوی او باید منتقل شود. با این کار کودک به احساسات خوب می رسد و خود را باارزش می داند به گونه ای که همواره در تلاش برای مثبت ترین ها خواهد بود.

  • انضباط را به کودک آموزش دهید:

زمان مدرسه را که به خاطر آورید، تذکر های ناظم مدرسه را به گوش دوباره می شنوید. آیا این تذکرات ثمره ای به همراه نداشته است؟ البته که پر ثمر بوده است، چون کودک را با تربیت اصولی به سنین بالاتر رشد داده است.

  • از کودک توقعات بیجا نداشته باشید:

انتظارات پر توقع را کنار بگذارید. چرا کودک با قیاس دیگران باید در درد روحی همواره گرفتار بماند، مگر او از دیگران کاستی های دیگر دارد؟ چرا نمی پذیرید که هیچ آدمی از کودکی گرفته تا بزرگسالی، تکامل قطعی ای ندارد. این اشتباه فایده ای که ندارد هیچ، ضرر هایی همچون آسیب روحی روانی را به بار می آورد.

  • مثبت اندیشی را به کودک آموزش دهید:

تفکرات منفی روحیات هر آدمی را در خود مچاله می کند و آسیب های خود را به سوی جسم می کشاند. شما در این مرحله باید به کودک خود آموزش دهید که گلیم خود را در هر شرایط سخت و عذاب آوری از آب بیرون بکشد و با تقویت عزت نفس، اعتماد به نفس بیشتری را به روحیات خود هدیه دهد.

  • به روی نقاط قوت کودک تمرکز کنید:

هر آدمی از همان ابتدای نمو با نقاط متمرکز شده ضعیف و قدرتمند به رشد بالا می رسد. برای دستگرمی با فعالیت و مشارکت های سرگرم کننده کودک خود را برای کشف توانمندی ها تشویق کنید تا قیاسی به نسبت خود مقابل دیگران نداشته باشد.

  • درک استقلال شخصیتی را در کودک رشد دهید:

استقلال را از همان ابتدا به کودک با سپردگی وظایف آشنا سازید تا با انجام آن احساس مسئولیت پذیری را به باور برسد و از نتیجه آن شادمان باشد.

  • کودک را برای برقراری دوستی های معنا دار همواره تشویق کنید:

هر آدمی در زندگی برای تبدیل شخصیت خود به حالت رفتاری اجتماعی گونه، ارتباط پذیری را طلب می کند. با تشویق کودک برای دوستیابی او را سریعتر با اجتماع و زندگی آشنا سازید تا لذت بیشتری از وجود خود داشته باشد.

  • کودک را به داشتن فعالیت های بدنی تاثیر گذار تشویق کنید:

جدای از سلامت روانی آدمی به سلامتی جسمانی نیز نیاز دارد. اما این نیاز جسمانی چگونه است؟ یعنی والدین عزیز کودک خود را برای استراحت کافی، خواب مناسب، تغذیه اصولی و برنامه تمرینی ورزشی و دریافت ویتامین D  نور خورشید تشویق کنند.

  • استرس را از کودک دور سازید:

امکان حضور کودک را در فعالیت های آرامش بخش همچون پارک، آشپزی، یادگیری موسیقی و گوش دادن به آن، کتابخانه، مهد کودک و مدرسه و … فراهم کنید. این کار به طور قطعی سلامت روانی فرزند شما را تامین می کند و استرس را دور می سازد.

دور سازی استرس کودک برای بازگشت سلامت روان کودک

  • به کودک آموزش دهید که چگونه می توان آرام شد:

برای لذت بردن از زندگی و دورسازی مشکلات کودک او را تشویق کنید تا با انجام فعالیت های پر آرامش و شادی بخش رفته رفته با شیوه های متنوع آرامش بخشی روح خود آشنا شود و همواره آن ها را به کار بگیرد.

  • الگوی مثبتی برای کودک باشید:

فرزند با بازدید های همیشگی پدر و مادر، به تکامل می رسد. هر عملکردی را که از شما به چشم مشاهده کند، با تکرار سازی تمرین کرده و آن ها را حاصل از یادگیری های خود جلوه می دهد. به آن ها نشان دهید که داشتن استرس امری کاملا طبیعی است و به راحتی می توان به پاکسازی این مشکل پرداخت.

  • خودگویی و خودصحبتی را مثبت گونه به کودک آموزش دهید:

شما می توانید به کودک خود آموزش دهید که با خودش مثبت گونه صحبت کند و از کنار خود بودن به تنهایی لذت ببرد. مگر در دنیای هر کسی، باارزش تر از خودش نیز وجود دارد؟ البته که نه، پس اولویت را خود قرار دهید و روح اهمیت را در جان زنده سازید.

چه عواملی برای سلامت روح روانی کودک خطر آفرین هستند؟

ژنتیک، انتقال دهنده های عصبی و شرایط محیطی به راحتی می توانند احتمال ابتلا کودک را به اختلالات روانی افزایش دهند. اما درک این عوامل نیاز به شناخت دو دسته ویژگی های درونی و ویژگی های بیرونی دارد که با فهم این عوامل درک مشکلات روانی کودکان بسیار واقع بینانه تر می شود.

از جمله عوامل خطر ساز به موارد زیر اشاره دارد:

  1. نبود سلامت جسمانی
  2. وابستگی و دلبستگی های ناایمن و پوچ
  3. مهارت های ارتباطی و اجتماعی ضعیف
  4. خلق و خو های رفتاری سخت پسند همچون گریه زیاد، بهانه گیری، لجبازی و …
  5. کنترل گیری های مداوم و سخت کودکان
  6. تنبیهات فیزیکی شدید و دردناک
  7. تند رفتاری های جسمی و جنسی با کودک بی جان
  8. وجود اختلالات روانی در والدین
  9. مرگ و از دست دادن فردی عزیز از نزدیکان
  10. طلاق و جدایی والدین
  11. نابسامانی شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده
  12. تجربه تبعیض و ناهمسان سازی فرزندان در خانواده

عوامل خطر آفرین سلامت روان کودک

در نهایت کمک به درمان حل اختلالات سلامت روح روانی کودکان چگونه باید باشد؟

حمایت از فرزندان برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی وظیفه هر والدی در خانواده می باشد. اگر کودک به اختلالاتی همچون بیش فعالی، یادگیری، اضطراب و حتی افسردگی مبتلا شده باشد برای حمایت از آن ها و بازسازی سلامت روان کودک موارد تعریف شده زیر را رعایت کنید:

درباره اختلال روانی کودک خود به خوبی مطالعه داشته باشید و آن ها را پیگیری کنید.

در دوره و کارگاه های آشنایی و چگونگی درمان اختلالات روانی شرکت داشته باشید.

نیاز های روانی کودک را با تعاملات نزدیک به یکدیگر برطرف سازید.

برای مراقبت از این کودکان، روش های خودمراقبتی و خودیاری را به کودک آموزش دهید.

برای کودک همدل و حمایت کننده باشد و همواره به فرزند عشق بورزید.

در مورد این اختلال با کودک خود صحبت کنید و او را آگاه سازید.

فضای خانه را به حالت پویا و پر از انرژی های مثبت تبدیل سازید.

در موارد سخت و غیر قابل خوددرمانی، از روان درمان ها کمک بگیرید.

در پایان مقاله سلامت روان کودک به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا با اشاره به روی لینک های قرار داده شده، اختلالات روانی کودکان، شناخت نیاز های روانی کودکان و تاثیر دعوای والدین بر روان کودک به آشنایت درستی از موضوعات دست پیدا کنید و با درک آن ها به زندگی خود سر و سامان دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو