10 منطقه اسرار آمیز و عجیب دنیا

10 منطقه اسرار آمیز و عجیب دنیا


منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/25

18:59


مناطق رازآلود دنیا بخش‌هایی از جهان هستند که تاکنون انسان‌ها نتوانسته‌اند به طور کامل از آن‌ها پرده بردارند یا دانش کافی راجع به آن‌ها کسب کنند. در این مطلب، تعدادی از راز آلودترین مکان‌ها در سراسر جهان را معرفی می کنیم که برخی از آن‌ها به اندازه‌ای خیره کننده هستند که باور کردن واقعی بودن آن‌ها سخت است.

سال 2023 است و دنیا تحول‌های زیادی پیدا کرده است، اما زیبایی‌های راز آلود‌ترین نقاط جهان همچنان باقی مانده است. این اماکن ریشه‌هایی در تاریخ و افسانه‌ها دارند و گاهی تصاویری خیره کننده از آن‌ها گرفته می‌شود. بعضی از این مکان‌ها که دسترسی به آن‌ها راحت بوده است به نقاط توریستی و گردشگری تبدیل شده اند و آن‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر بوده از دید ما پنهان مانده اند. گاهی هم این مناطق در عمق دریا یا زیر زمین پنهان شده‌اند که باعث شده انسان‌ها از جزئیات آن‌ها بی‌خبر باشند. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم برخی از این مناطق ناشناخته و مرموز دنیا را کمی بیشتر معرفی کنیم.

مثلث برمودا، اقیانوس اطلس شمالی


مثلث برمودا به عنوان اولین مورد در لیست مناطق رازآلود دنیا قرار دارد. این مکان یکی از غیرقابل‌دسترس‌ترین و پر رمز و راز ترین جاهای زمین است. این مکان همچنین با نام مثلث شیطان هم شناخته می‌شود. مثلث برمودا در قسمت غربی اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است.

در این مکان تعداد زیادی از هواپیماها و کشتی‌ها در شرایط عجیبی ناپدید شده‌اند. هر چه وارد مثلت برمودا می‌شود، دیگر باز نخواهد گشت. تعداد دقیق این کشتی ها و هواپیماهایی که در مثلث برمودا ناپدید شده اند مشخص نیست. رایج ترین تخمین حدود 50 کشتی و 20 هواپیما است. بقایای بسیاری از این ناپدید شده ها در منطقه کشف نشده است. مشخص نیست که آیا ناپدید شدن در مثلث برمودا نتیجه خطای انسانی بوده است یا پدیده های آب و هوایی. افسانه های مربوط به این ناحیه از زمانی شروع می‌شود که کریستوفر کلمب برخورد یک شهاب سنگ با اقیانوس و دیدن نورهای عجیب در این منطقه را گزارش داد. پس از این سوانح، حالا هیچ‌کس جرئت نزدیک‌شدن به این مکان را ندارد، حتی مقامات دولتی. این مکان کاملاً ممنوع‌الورود اعلام شده و تحت دستورات صریح قانونی قرار دارد.

مثلث

جزیره پوگلیا، ایتالیا


امروز این جزیره کوچک ایتالیایی تخلیه شده است، اما تاریخ تاریکی دارد که دولت را وادار ساخته تا از ورود افراد به آن جلوگیری کند. این جزیره یکی از مناطق رازآلود دنیا است که بین ونیز و لیدو در شمال ایتالیا واقع شده. پوگلیا در قرن چهاردهم به عنوان منطقه بیمارستان برای رهاکردن مبتلایان به بیماری موسوم به طاعون سیاه بکار گرفته شد. سپس در قرن نوزدهم، پوگلیا به یک آسایشگاه برای افراد روانی تبدیل شد. شایعه‌ای وجود دارد که روایت می‌کند یک پزشک بی‌رحم، در آن زمان در پوگلیا آزمایش‌های شکنجه ‌آمیزی را بر روی بیمارانش انجام می‌داده است.

همان طور که گفته شد این جزیره تخلیه شده، اما گمان بر این است که ارواح جان‌باختگانی که در پوگلیا شکنجه شدند، این مکان را جادو کرده‌اند. این جزیره ترسناک‌ترین مکان در ایتالیا شناخته می‌شود و بازدید از آن برای گردشگران و افراد محلی ‌ممنوع شده‌ است. هرچند اگر واقعاً مایل به پذیرفتن ریسک آن هستید، می‌توانید پس از طی یک فرایند درخواست طولانی‌مدت، مجوز بازدید از این جزیره را دریافت کنید.

جزیره

مقبره چین شی هوانگ، چین


مقبره امپراتور چین شی هوانگ در محله لینتونگ شهر شیان، استان شانشی چین واقع شده است. این مقبره که از مناطق رازآلود دنیا به شمار می ورد، طی 38 سال از سال 246 تا 208 قبل از میلاد ساخته شد و زیر یک تپه مصنوعی هرمی‌شکل به ارتفاع 76 متر قرار دارد. طراحی این مقبره بر اساس طرح پایتخت این سلسله، شیانیانگ تنظیم شده که به مناطق داخلی و خارجی تقسیم شده است. این مقبره بسیار پیچیده و گسترده است. اگر درباره سربازهای سفالین چین شنیده باشید، آن‌ها همین‌جا هستند. اما در حالی که محل این آرامگاه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در چین است، امکان بازدید از خود آرامگاه وجود ندارد.

بازدیدکنندگان می‌توانند حدود 2000 سرباز سفالین را مشاهده کنند، اما تخمین زده می‌شود که حدود 6000 سرباز دیگر در غارهای زیرزمینی پیچیده گورستان وجود دارند. شایعه است که تله‌های استراتژیکی در این مکان قرار داده شده‌اند تا در صورت ورود مانع رسیدن به محل دفن شوند. اما چیزی که با اطمینان می‌دانیم این است که غارها دارای غلظت بسیار بالایی از جیوه هستند که می‌تواند هر کسی را که بدون تجهیزات محافظتی مناسب وارد شود از پا در بیاورد. به این ترتیب حداقل در آینده نزدیک، گنجینه‌های چین شی هوانگ به طور ایمن در کنار خود او باقی خواهد ماند.

چین

سنگ های توپی، کاستاریکا


کاستاریکا کشوری در آمریکای مرکزی است که یکی از جالب ترین جاذبه های دنیا را در خود جای داده است. در این سرزمین جزیره ای به نام ایسلا دل کانو (Isla del Caño) وجود دارد که زادگاه سنگ های رازآلود و توپی است. بیش از 300 سنگ دایره ای شکل و بزرگ در این جزیره به چشم می خورند که علت وجود آن ها اصلا مشخص نیست. قطر این سنگ ها از چند سانتی متر تا دو متر برآورد شده و تعجب جهانیان را بر انگیخته است.در کاوش های باستان شناسی که در سال های دهه 1950 بر روی سنگ های کروی غول پیکر کاستاریکا انجام شد، متوجه شدند که آنها با سفال و دیگر مواد معمولی از فرهنگ های ما قبل تاریخ کلمبیایی در جنوب کاستاریکا همراه هستند.

هر گونه رمز و رازی که درون آن ها نهفته است در واقع کمبود اطلاعات به خاطر تخریب کره ها و اطلاعات باستان شناسیشان است که قرن ها پیش گم شده است. می توان گفت که سنگ های کروی غول پیکر کاستاریکا از زمان پیدا شدنشان به خطر افتاده اند. بسیاری از آنها نابود شده اند، به وسیله جست و جو کنندگان گنج سرقت شده و یا به وسیله فعالیت های کشاورزی شکسته و خراب شده اند. در زمان مطالعاتی که در دهه 1950 صورت گرفت، پنجاه توپ در محل حضور داشت. امروزه فقط تعداد انگشت شماری در محل اصلی خود به جای مانده اند.

سنگ

خطوط نازکا، پرو


یکی از عجیب ترین خطوط و طراحی هایی که در جهان شناخته شده است مربوط به خطوط بومیان اهل پرو می باشد ، در 400 کیلومتری جنوب شرقی لیما در جایی بین شهرهای نازکا و پالیا، صحرایی غیر قابل کشت به نام نازکا وجود دارد که در دل خود جاذبه ای خاص و شگفت آور را جای داده است. در این بیابان بزرگ در مساحتی حدود 500 کیلومتر مربع، صدها خطوط مختلف را می بینید که به شکل های خطوط هندسی، انسان، حیوانات و حشرات کشیده شده اند

نظریه های مختلفی درباره اینکه چرا این خطوط کشیده شده وجود دارد که از جنجالی ترین آن ها نظریه اریک فون دنیکن است، او گفته احتمالا این خطوط، فرودگاهی برای سفینه های فضایی آدم فضایی هاست! اما بسیاری عقیده دارند که انگیزه ای مذهبی پشت این کار مردمان آن زمان بوده است، به طوری که آن ها قصد داشتند شکل هایی را به وجود بیاورند که فقط خداوند از آسمان بتواند آن ها را ببیند.

نازاکا

جزیره مارها، برزیل


یلها دا کوئیمادا گرانده که به عنوان جزیره مارها شناخته می‌شود، جزیره‌ای در اقیانوس اطلس نزدیک ساحل برزیل و یکی دیگر از مناطق رازآلود دنیا است. این جزیره تحت اداره بخشی از شهرداری ایتانهائم در ایالت سائوپائولو برزیل قرار دارد. جزیره مارها از نظر وسعت کوچک است. مساحت آن تنها 43 هکتار و دارای آب و هوای معتدل است. زمین‌شناسی این جزیره بسیار متنوع بوده و از سنگ ‌پوش تا جنگل بارانی متفاوت است.

در اوایل قرن بیستم یک فانوس دریایی در این جزیره وجود داشت. یک نفر مسئولیت نگهداری از فانوس دریایی و جزیره را بر عهده داشت. یک شب او فراموش کرد پنجره فانوس دریایی را ببندد. به این ترتیب مارها وارد فانوس دریایی شدند و او را کشتند. پس از آن دولت به طور کامل ورود به این جزیره را ممنوع کرد. تنها کسانی که اجازه ورود به این جزیره را دارند، محققان هستند و اشخاص عادی مجاز به بازدید از این جزیره نیستند.

مار

دشت کوزه، لائوس


دشت کوزه ها در لائوس در استان شیانگخوانگ واقع شده که یکی از عجیب ترین جاذبه های سراسر زمین محسوب می شود، این جاذبه عجیب شامل هزاران کوزه سنگی باستانی می شود که در دشتی پراکنده شده اند. نظریه های مختلفی بر سر علت ساخت این کوزه ها وجود دارد ، مثلا برخی می گویند که در این کوزه ها، انسان ها قرار می گرفتند که در همان جا از گرمای زیاد بمیرند ، انسان شناسان و باستان شناسان نیز پیش بینی کرده اند که ممکن است کوزه ها به عنوان محل دفن یا شاید ذخیره سازی برای غذا استفاده می شدند.

افسانه های محلی همچنین می گویند یک پادشاه باستانی به نام خون چئونگ که یک جنگ طولانی و پیروزمندانه در مقابل دشمنانش داشته این کوزه ها را ساخته تا بتواند غنایم جنگی خود را در آن ها نگهداری کند. محققان دیگری بر این باورند که دشت کوزه ها در لائوس برای این درست شده تا آب باران های فصل موسمی را جمع کند و نگهداری نماید. با این حال اما هنوز هم تحقیقات روی این کوزه ها به اتمام نرسیده و باستان شناسان زیاد دیگری نیز تمایل به مطالعه روی آن ها هستند.

کوزه

استون‌هنج، انگلیس


استون هنج نام بنایی تاریخی در شهرستان ویلتشایر (Wiltshire) انگلستان است. این بنا از روی هم قرار گرفتن چندین سنگ با وزن بیش از 50 تن ساخته شده و هنوز هم مشخص نیست که چه کسی آن ها را روی هم قرار داده و اصلا چطور این کار را انجام داده است.تاریخ ساخت این بنا به عصر برنز و نوسنگی باز می گردد و اصلا مشخص نیست که در آن زمان چطور چنین بنای عظیمی را ساخته اند. امروزه استون هنج یکی از نمادهای فرهنگی انگلستان به حساب می آید که گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

از سال 1986 این بنا را جزو فهرست جهانی یونسکو قرار دادند و از همان دوران حفاظت ویژه ای از آن می شود تا راز آن را کشف کنند. محققان معتقدند که اینجا در قدیم قبرستان بوده است؛ زیرا استخوان های زیادی در زمین های اطراف آن پیدا شده است که قدمتشان به 3000 سال قبل از میلاد می رسند؛ اما هیچ تاییدی برای این نظریه وجود ندارد.

بنا

غارهای لاسکو، فرانسه


غارهای لاسکو یکی دیگر از مناطق رازآلود دنیا در جنوب غربی فرانسه، نمونه‌های شگفت‌انگیزی از نقاشی‌های غاری عصر حجر را فراهم می‌کنند. این غارها حاوی نقاشی‌ها و حکاکی‌های پساتاریخی هستند که برای حدود 17٬000 سال پیش تاریخ‌گذاری شده‌اند. این نقاشی‌ها شامل گاو وحشی، کرگدن، آهو و گوسفند هستند که دیوارهای غارها را پوشانده‌اند. شگفت‌انگیزترین نمونه، در سالن گاوها یافت می‌شود که به خاطر چهار نقاشی از گاو وحشی شناخته شده است. یکی از آن‌ها طولی برابر با 5.5 متر دارد.

متأسفانه، حضور انسان‌ها موجب تخریب آثار هنری جاودانه‌ای شده که قابل‌جایگزینی نیستند. علاوه بر این، غارها به قارچ‌ها و مولدهای سیاه مبتلا شدند؛ بنابراین، از دهه 60 میلادی این غارها به روی بازدیدکنندگان بسته شدند. با این حال، اخیراً موزه‌ای درباره غار هم در کنار غار واقعی افتتاح شده تا حداقل تجربه‌ای نزدیک به غارهای لاسکو را به علاقه‌مندان ارائه دهد.

غار

آبشار شعله ابدی، آمریکا


آبشار شعله ابدی در حفاظت گاه شیل کریک (Shale Creek) واقع در پارک ریج چستنات (Chestnut Ridge Park) در غرب نیویورک قرار دارد. غار کوچکی در پایین و پای آبشار به چشم می خورد که محل انتشار گاز طبیعی است و باعث روشن ماندن یک شعله کوچک می‌شود. جالب آن است که تقریبا در تمام طول سال می‌توان این آتش کوچک را مشاهده کرد. هرچند این شعله گاهی در طی سال خاموش می‌شود، اما خود بر حسب اتفاق دوباره روشن می گردد.

اگرچه دیدن شعله هایی که از گاز طبیعی نشأت گرفته اند طبیعی است و در مکان های مختلفی در دنیا دیده می شود، اما وجه منحصربه فرد این شعله‌ی کوچک آن است که در زیر جریان شدید آب، همچنان به رقص آتشین خود ادامه می دهد. با همه این ها، ابهامات زیادی درباره نحوه انتشار این گاز وجود دارد و همین موضوع سبب شده است تا نام این مکان در فهرست رازآلودترین مکان های دنیا قرار گیرد.

آبشار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو