درمان خانگی اگزمای مواد شوینده + راه پیشگیری

درمان خانگی اگزمای مواد شوینده + راه پیشگیری


منبع: نم نمک

1

1402/8/26

07:09


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، علائم اگزمای مواد شوینده و علل اگزما مواد شوینده و اگزما مواد شوینده در کودکان و اگزما مواد شوینده در بزرگسالان و علت ابتلا به بیماری اگزمای مواد شوینده و عوارض اگزما مواد شوینده و درمان خانگی اگزما مواد شوینده و درمان گیاهی اگزما مواد شوینده و نحوه انتقال بیماری اگزما مواد شوینده و آیا اگزما مواد شوینده مسری است و پیشگیری از اگزما مواد شوینده و درمان سنتی اگزما مواد شوینده و داروی درمان اگزما مواد شوینده در نم نمک.

درمان خانگی اگزمای مواد شوینده + راه پیشگیری

درمان خانگی اگزمای مواد شوینده

اگزمای یک بیماری پوستی است که در صورتی که علت این عارضه پوستی درست تشخیص داده نشود ممکن است تا سالها طول بکشد و با وجود مراجعات مکرر به پزشک ، درمان ها مقطعی و غیر موثر صورت گیرد.

درمان خانگی اگزمای مواد شوینده + راه پیشگیری

درمان خانگی اگزمای مواد شوینده + راه پیشگیری

شوینده ها از مهمترین محرک ها و علل ایجاد اگزمای پوست هستند.

اگزمای مواد شوینده

در اگزما لزوما علل آلرژیک وجود ندارد و هر فردی در صورت تماس مداوم با مواد شوینده با غلظت غلیایی یا اسیدی بالا دچار حساسیت و اگزمای پوستی می شود.

ممکن است زنان قبل از ازدواج سابقه هیچ گونه اگزمای پوستی نداشته باشند اما پس از ازدواج و بچه دار شدن به دلیل افزایش تماس با مواد شوینده دچار اگزمای پوستی شوند.

حساسیت به مواد شوینده ممکن است سبب بروز حساسیت های دیگر مانند حساسیت به گرد و خاک و ایجاد خشکی در پوست و تشدید اگزما به واسطه تماس با این مواد شود.

افرادی که در تماس زیاد با این مواد هستند باید همواره پوست خود را با کرمها چرب نگه دارند.

استفاده از داروهای ضد التهاب در اگزماهای کوتاه مدت موثر است

برای درمان اگزماهای کوتاه مدت ، افراد می توانند از داروهای ضد التهاب مانند کورتن موضعی استفاده کنند ، نباید استفاده داروهای حاوی کورتن بیشتر از دو یا سه هفته به طول بیانجامد زیرا مصرف بیش از حد این داروها سبب تشدید اگزما می شود.

استفاده از دستکش برای جلوگیری از تماس زیاد با مواد شوینده ضروری است و بهترین نوع دستکش برای شستشو جنس کتان یا نخی است که رویه ای از پلاستیک داشته باشد و موجب تعریق دست نشود.

دارو در درمان اگزما نقش تسکین دهنده دارد و درمان اصلی مراقبت فرد از پوست و جلوگیری از تماس با مواد حساسیت زا است.

اگزمای مواد شوینده

وازلین یک چرب کننده قوی برای درمان اگزمای ناشی از مصرف مواد شوینده

در صورتی که افراد دچار اگزما می شوند باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنند و در کنار اعمال درمان های دارویی مراقبتهای لازم از پوست را داشته باشند ، این افراد باید پس از هر شستشو که مجبورند انجام دهند دست ها را خشک کنند و با وازلین که یک ماده چرب کننده بسیار قوی است پوست خود را چرب کنند.

وازلین موجب لطافت دست ها می شود و نیز یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند ، برخی به شیوه سنتی در درمان اگزما از حنا و سدر استفاده می کنند که اثر درمانی این ماده در این زمینه از نظر علمی تایید نشده است.

مواد شوینده خطرناک به دو دسته مواد اسیدی و قلیایی تقسیم می شوند ، آب ژاول یا وایتکس یکی از مواد شوینده اسیدی است که با دست هر فردی که تماس پیدا کند وی را دچار حساسیت می کند. مواد شوینده P.H قلیایی دارند و اسیدی نیستند اما در صورتی که فردی به دفعات با این مواد در تماس باشد سبب ایجاد حساسیت می کند.

اگزمای مواد شوینده

روشهای خانگی درمان خانگی اگزمای مواد شوینده

در گام اول چرب نگه داشتن پوست می تواند مانع از تشدید علائم اگزما شود ، به همین دلیل استفاده از دستکش ضد حساسیت هنگام شستشوی ظروف ، شستن دستها با صابون و شوینده های حاوی مواد مرطوب کننده و استفاده از کرم های درمانی می تواند مفید باشد.

روغن نارگیل و روغن جوجوبا دو نمونه ماده بسیار مفید برای چرب نگه داشتن پوست بدن و دستها و جلوگیری از ایجاد اگزما هستند ، به ویژه پس از استحمام و شستشوی دستها با چرب کردن دستها با این روغن ها می توانید مانع از ایجاد اگزما در پوست بدن خود شوید ، مشروط براینکه به این دو ماده آلرژی و حساسیت نداشته باشید.

اگزمای مواد شوینده

استحمام در وان حاوی بلغور جوی دوسر هم می تواند به بهبود اگزما کمک فراوان کند ، به این منظور مقداری بلغور جو را در یک کیسه ریخته در مسیر جریان شیر آب ولرم داخل وان قرار می دهید تا زمانی که رنگ آب وان به حالت شیری رنگ درآید آنگاه به مدت 10 الی 15 دقیقه در وان نشسته تا تمام قسمت های آسیب دیده با آب جوی دوسر تماس پیدا کنند ، سپس بدون آبکشی بدن را به آرامی با حوله لطیف خشک کنید ، به شرط نداشتن حساسیت به جو این روش می تواند برای درمان اگزما بسیار مفید باشد.

تحقیقات کارشناسان نشان داده است مصرف روغن ماهی می تواند برای درمان و کنترل اگزما در افراد مبتلا بسیار مفید باشد ، کارشناسان اعتقاد دارند روغن ماهی می تواند مانع از خشکی و تجزیه سلول های پوستی و از بین رفتن لایه derm پوست شود و به این ترتیب از پوست محافظت می شود.

عسل طبیعی هم به دلیل خواص درمانی فراوان می تواند یک درمان عالی برای مشکل اگزمای پوست بدن باشد ، قرار دادن مقداری عسل بر روی پوست آسیب دیده به مدت 20 تا 300 دقیقه سه بار در روز و شستشو با آب سرد می تواند به سرعت اگزما را از بین ببرد.

در تمامی این درمان های خانگی ابتدا باید نداشتن حساسیت بدن به آن مواد تست شود زیرا اگزما یک واکنش سیستم ایمنی بدن و نوعی التهاب خود ایمنی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو