۵ دلیل برای اینکه بیت کوین فعلاً جهشی طولانی‌مدت را تجربه نخواهد کرد؛ نظر تحلیلگران بزرگترین بانک آمریکا

1

1402/8/27

17:27


تحلیلگران جی‌پی مورگان (J.P. Morgan)، بزرگترین بانک ایالات متحده آمریکا، دلایل قانع‌کننده‌ای دارند که نشان می‌دهد جهش طولانی‌مدت قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، حداقل برای آینده نزدیک، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

به گزارش بارونز، روز چهارشنبه بیت کوین سقوطی ۴.۵درصدی را از ۳۷٬۸۶۰ دلار به کف ۳۶٬۱۶۰ دلاری تجربه کرد و تا امروز موفق به بازیابی جایگاه پیش از این ریزش خود نشده است. این در حالی است که روز سه‌شنبه حرکتی صعودی در بازار سهام ایالات متحده شروع شد که تا روز چهارشنبه نیز ادامه داشت؛ جهشی که مشخصاً تحت‌تأثیر انتشار آمارهای تورمی مثبت در روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) بود.

کاهش تورم همواره نشانه‌ای مثبت برای توقف روند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند فشار موجود در بازار دارایی‌های ریسکی نظیر سهام و ارزهای دیجیتال را کمتر کند.

۵ دلیل برای اینکه بیت کوین فعلاً جهشی طولانی‌مدت را تجربه نخواهد کرد؛ نظر تحلیلگران بزرگترین بانک آمریکا

نمودار یک‌روزه قیمت بیت کوین (BTC/USDT).

اکنون، عملکرد ضعیف ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازار سهام، پرسش‌هایی را در رابطه با دلایل بنیادین جهش اخیر قیمت این دارایی‌ها مطرح می‌کند. نیکولاس پانیگیرتزاغلو (Nikolaos Panigirtzoglou) و چند تن دیگر از تحلیلگران مؤسسه جی‌پی مورگان، به‌تازگی در یادداشتی به این موضوع اشاره کرده‌اند که رشد اخیر بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیشتر از حد معقول بوده است و دلایلی نیز برای آن مطرح کرده‌اند.

دلیل اصلی جهش اخیر قیمت‌ها، امید سرمایه‌گذاران به این مسئله بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌زودی راه‌اندازی اولین صندوق بورسی یا ETF نقدی بیت کوین را تأیید می‌کند. فرض بخشی از بازار این است که با تأیید این ETFها موج جدیدی از ورود سرمایه به بازار شکل خواهد گرفت و در عین حال نشانه‌ای از نرم‌شدن قانون‌گذاران این کشور در برابر این دارایی‌هاست. پانیگیرتزاغلو اما تصور می‌کند این شرایط ممکن است پایدار نباشد.

او دراین‌باره می‌گوید:

به غیر از ورود سرمایه‌های کاملاً جدید به ETFهای نقدی که ممکن است در آینده تأیید شوند، یک سناریوی محتمل‌تر وجود دارد و آن این است که [به‌جای سرمایه‌های جدید] سرمایه موجود در محصولات مالی فعلی که به‌نحوی به بیت کوین وابسته هستند، مثل صندوق بیت کوین گری‌اکسیل، ETFهای فیوچرز و سهام شرکت‌های فعال در زمینه استخراج بیت کوین، وارد ETFهای تازه‌تأییدشده شود.

پانیگیرتزاغلو همچنین به این مسئله اشاره کرده است که در حال حاضر ETFهای نقدی در کانادا و اروپا وجود دارند، اما سرمایه‌گذاران علاقه کمی به این محصولات مالی از خود نشان داده‌اند.

با وجود شکست کمیسیون بورس آمریکا در برابر ریپل بر سر ماجرای توکن XRP و همین طور بررسی درخواست تبدیل صندوق بیت کوین گری‌اسکیل به یک ETF نقدی، تحلیلگران جی‌پی مورگان همچنان این ایده را نمی‌پذیرند که دیدگاه قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به ارزهای دیجیتال در حال نرم‌شدن است.

پانیگیرتزاغلو گفته است:

با توجه به اینکه صنعت ارزهای دیجیتال همچنان تا حد زیادی بی‌قانون است، بعید به نظر می‌رسد که فشارهای قانونی در آینده به میزان قابل‌توجهی کاهش یابند. قانون‌گذاری صنعت ارزهای دیجیتال در آمریکا هنوز معلق است و این ایده را باور نداریم که قانون‌گذاران آمریکایی موضع خود را تغییر خواهند داد.

تحلیلگران جی‌پی مورگان اشاره‌ای هم به رویداد هاوینگ بیت کوین داشته‌اند که قرار است آوریل (فروردین) سال آینده اتفاق بیفتد و پس از آن پاداش استخراج هر بلاک نصف شده و از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ واحد کاهش خواهد یافت.

پانیگیرتزاغلو می‌گوید:

ایده کلی این است که هاوینگ پیش رو عرضه بیت کوین‌های تازه را کمتر از قبل می‌کند و در نتیجه به رشد قیمت این ارز دیجیتال کمک خواهد کرد. این استدلال از نظر ما قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد، چراکه رویداد هاوینگ بیت کوین کاملاً قابل‌پیش‌بینی است و تأثیر آن از قبل روی قیمت لحاظ شده است.

پنجمین دلیل تحلیلگران جی‌پی مورگان و شاید منفی‌ترین مورد آنها، این است که عوامل ریزش سال‌های گذشته بیت کوین و ارزهای دیجیتال همچنان در بازار حضور دارند. زمستان ارزهای دیجیتال به‌طور جدی پس از فروپاشی شبکه تِرا و استیبل کوین UST آغاز شد و پس از اعلام ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX به یک نقطه بحرانی دیگر رسید. جی‌پی مورگان این بحران‌ها را در کنار نبود وضعیت قانونی مشخص، کاهش علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ برای ورود به بازار، کاهش حجم فعالیت‌‌ها در شبکه اتریوم، سقوط ارزش بازار استیبل کوین‌ها و کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (روی استارتاپ‌های این حوزه) به‌عنوان عوامل منفی‌ای معرفی کرده است که همچنان در بازار وجود دارند.

پانیگیرتزاغلو در پایان گفته است:

تمام این عوامل منفی همچنان پابرجا هستند و در نتیجه مانع از رشد بیشتر ارزهای دیجیتال می‌شوند. علاوه‌بر این، تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که احساسات سرمایه‌گذاران شبیه به دوران پیش از ورشکستگی FTX یا سقوط شبکه ترا است و مجموع این برداشت‌ها باعث می‌شود نسبت به آینده ارزهای دیجیتال محتاط باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو