روش‌هایی موثر برای اینکه رفیق بچه‌هایتان شوید

2

1402/8/28

19:53


پدر و مادرهای زیادی گله می کنند که حرف بچه مان را نمی فهمیم همانطور که او متوجه چیزهایی که می گوییم نمی شود.

روش‌هایی موثر برای اینکه رفیق بچه‌هایتان شوید

به گزارش بهداشت نیوز عدم هماهنگی بین نسل قدیم و جدید باعث شده ارتباط بین والدین و فرزندان آن طور که جامعه اسلامی ما می طلبد صمیمی باشد. چرا گاهی دیده شده پدر و مادر و فرزند به جای درست کردن کاستی ها، رابطه خود را به طور کامل قطع می کنند. به باور حجت الاسلام حسن خسروی لرگانی مسئول شورای هماهنگی سازمان تبلیغات، نباید والدین خواسته ها و نظرات خود را به فرزندانشان تحمیل کنند. این کارشناس در کارنامه کاری خود، همکاری با شورای نگهبان، کارشناس مسئول تشخیص صلاحیت مجلس هفتم، فعالیت در موسسه های فرهنگی و ریاست دانشگاه آزاد شهرستان نور و تهران را دارد. حجت الاسلام خسروی، دنیایی از تجربه است. اگر پای صحبتش بنشینی چم و خم موفق زندگی کردن را خوب یاد می دهد. به خصوص تربیت فرزند که برای حجت الاسلام خسروی مهمترین کار است.

نظرتان را تحمیل نکنید

حجت الاسلام خسروی، بعد از گذشت ۳۰ و اندی سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز روحیه جهادی خود را دارد. او حالا در جبهه فرهنگی خدمت می کند و این را افتخار می داند. در ۸ سال دفاع مقدس، همزمان با حضور در میدان نبرد، درس هم می خواند. سال ۱۳۶۱ برای فراگیری علوم حوزوی به نوشهر رفت و سپس به قم مهاجرت کرد. بعد از پایان تحصیلات حوزوی در دانشگاه هم تدریس می کرد. مدتی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد شهرستان نور بود و بعد هم ریاست دانشگاه آزاد تهران را برعهده گرفت. او به دلیل نشست و برخاست با جوانان، با روحیه آنها خوب آشناست. از این رو به پدر و مادرها توصیه می کند: «با فرزندان خود رفیق باشید. به آنها سخت نگیرید. هیچ وقت نظرتان را تحمیل نکنید. متاسفانه بعضی ها با وجود فرزندانشان می خواهند به آرزوهای خود برسند. در انتخاب رشته تحصیلی، همسر یا شغل تحکم می کنند. من هیچ وقت به فرزندانم اجبار نکردم. پسر بزرگم کارشناس ارشد کارگردانی است. با انواع ایده ها روبروست اما سر سوزنی اعتقادش تغییر نکرده است. دخترم کارشناس ارشد معماری و پسر کوچکترم حقوق خوانده است.»

شکل گیری ساختار رفتاری بچه ها در خانواده

او یکی از پندهای امیرالمومنین(ع) را الگوی زندگی خود کرده است. «فرزندانتان را برای غیرزمان خودتان تربیت کنید.» او معتقد است برای همراه بودن با بچه ها باید از انها جلوتر بود. حجت الاسلام خسروی می گوید:‌ «شخصیت و ساختار رفتاری هر بچه ای در خانواده شکل می گیرد. وقتی خود پدر یا مادر اشتباه می کند و مسیر را اشتباه می رود چطور می توان انتظار داشت بچه راه درستی را انتخاب کند. به طور مثال مادری که به راحتی دروغ می گوید، بچه هم همین رویه را پیش می گیرد. بنابراین چه خوب به جای تذکر زبانی در عمل رفتار درست را نشان دهیم.» این مسئول متذکر می شود، تربیت فرزند به راه اندازی یک واحد تولیدی می ماند. پدر و مادر باید الگوی خاصی ایجاد کنند و برای آموزش بچه ها طبق آن پیش بروند. حاج آقا خسروی در ادامه به والدین توصیه می کند: «پدر و مادرها با زمان پیش بروند. اطلاعاتشان باید به روز باشد تا اگر بچه ها دچار مشکلی شدند یا سوالی در ذهنشان پیش آمد بتوانند جوابگو باشند.

از خطای فرزندتان چشم پوشی کنید

موضوع دیگر اینکه بعضی از پدر و مادرها با کوچکترین خطایی فرزند خود را توبیخ می کنند و طرد می کنند. حجت الاسلام این رفتار ناپسند را به شدت نهی می کند و می گوید:‌ «خداوند کریم الصف است. یعنی می بیند ولی چشم پوشی می کند. پدر و مادرها هم باید این صفت را داشته باشند. اگر فرزندتان اشتباه کرد به روی خود نیاورید. از خطای او بگذرید و معذرت خواهی اش را قبول کنید. مهمتر این که به او شخصیت بدهید.»

منبع: ایسنا

نظرات


تصویری


ویدئو