خواص بامیه را مورد مطالعه قرار دهیم!!

خواص بامیه را مورد مطالعه قرار دهیم!!


1

1402/8/28

22:08


خواص بامیه را مورد مطالعه قرار دهیم!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چاقی یک عملکرد غیرطبیعی از تجمع چربی در بافت‌های بدن است. یکی از عوامل اصلی محیطی ایجاد چاقی، تغذیه با چربی همراه با مواد کربوهیدراتی بالا است. چاقی با بیماری‌های مختلفی مانند دیابت تیپ ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و از طرف دیگر اثر منفی نیز بر عملکرد جنسی دستگاه تناسلی جنس ماده داشته و به‌عنوان یکی از علل ناباروری نام برده می‌شود.

این بیماری موجب اختلال در عملکرد تخمدان ازجمله تغییر در فعالیت دوره‌ای تخمدان، رشد فولیکولی، بلوغ اووسیت و کاهش یا عدم تخمک‌گذاری می‌شود. به‌طور سنتی، آن‌گونه که متخصصان می‌گویند در طول تاریخ از گیاهان متفاوتی برای کاهش قند خون و بهبود اثرات دیابت، استفاده شده و در طب سنتی ایران و سایر کشورهای جهان، اطلاعات کمابیش مفصلی در این رابطه وجود دارد.

داروهای گیاهی به خاطر کم بودن اثرات جانبی، در دسترس بودن، هزینه نسبتاً کم و مؤثر بودن آن‌ها، به‌طور وسیع در سرتاسر جهان تجویزشده و می‌شوند. در همین خصوص، محققین کشورمان به‌منظور بهبود تغییرات بافت‌شناسی تخمدان که به دنبال دیابت ایجاد می‌شود، به فکر استفاده از پودر گیاه بامیه افتاده و آن را روی جانوران مدل آزموده‌اند. بامیه، یک گیاه دارویی است که به‌عنوان غذا نیز بسیار لذیذ بوده و برای سلامتی مفید است.

این گیاه دارای میزان فیبر بالا، ویتامین سی، فولات (اسیدفولیک) و محتوای فنلی طبیعی در دانه خود است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بامیه دارای اثرات درمانی علیه چربی و قند خون بالا هستند. در این مطالعه تجربی، محققین دانشگاه شهید چمران اهواز از ۲۵ سر موش صحرایی جنس ماده نژاد ویستار به‌عنوان جانوران مدل استفاده کرده‌اند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که میزان قند خون در موش‌های گروه دیابتی دریافت‌کننده پودر بامیه و همچنین گروه دیابتی دریافت‌کننده متفورمین در مقایسه با موش‌های گروه دیابتی که دارویی دریافت نمی‌کردند، کاهش پیدا کرد.

بامیه

همچنین وزن بدن موش‌ها در طول دوره آزمایش هر هفته اندازه‌گیری شد. بر این اساس، درمان موش‌های دیابتی با پودر بامیه و همچنین با داروی متفورمین، باعث بهبود و افزایش قابل‌توجه وزن بدن آن‌ها شد و نکته جالب، آنجا بود که بهبود وزن، در گروه درمانی پودر بامیه مشابه با گروه درمانی متفورمین بود. به گفته دکتر نعیم عرفانی مجد، محقق دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و همکارانش در این تحقیق: «نتایج این مطالعه نشان داد که پودر بامیه با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، دارای یک نقش مثبت و بالقوه در بهبود اختلالات متابولیک ازجمله چاقی و دیابت و عوارض نامطلوب ناشی از آن بر دستگاه تناسلی ماده به‌ویژه تخمدان است.

طبق این نتایج، پودر بامیه می‌تواند تغییرات ساختاری بافت تخمدان را در موش دیابتی بهبود بخشد». آن‌ها بر اساس نتایج حاصله که در نشریه «ارمغان دانش» از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منتشر شده، می‌گویند: «می‌توان پیشنهاد کرد با توجه به خواص آنتی‌اکسیدانی پودر بامیه که به ترکیب‌های فنلی و فلانوئیدی، خواص هیپوگلیسمی و ضد آپوپتوزی آن مربوط می‌شود، از آن به‌عنوان یک ترکیب کمک درمانی در بهبود هیپرگلیسمی و بهبود اختلالات تخمدانی و تولیدمثلی ناشی از دیابت استفاده کرد». این یافته‌ها بار دیگر بر اهمیت روی آوردن به درمان‌های طبیعی حاصل از گیاهان دارویی که کشور ما نیز از تنوع بالای آن‌ها سود می‌برد، اشاره دارند.

بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. بامیه به طور رایجی در کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا استفاده می شود. این گیاه یکی از مهمترین سبزیجاتی است که در هند توسط مردم در طبخ غذاهای بسیاری استفاده می شود. این یک چاشنی خوب است که برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب شود. حتی ژاپنی ها نیز از بامیه به عنوان یکی از اجزای سوشی و تمپورا استفاده می کنند. تمامی قسمت های بامیه قابل خوردن بوده و از برگ های آن می توان در سالاد استفاده کرد.

ارزش غذایی بامیه

کالری=129

آب=90٫17 گرم

پروتئین=2٫00 گرم

چربی = 0٫10 گرم

کربوهیدرات=7٫03 گرم

فیبر=3٫2 گرم

قند=1٫20 گرم

بامیه

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته:

25کالری دارد؛ پس کم کالری است.

2 گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.

460 واحد ویتامینA دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است.

130 میلی گرم ویتامینC دارد.

50 میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است.

256میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

بامیه مملو از فیبر:

این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند. مطالعاتی نشان می دهند که فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش می دهد.

بامیه برای دفع سموم:

این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.

تقویت کننده مغز:

تحقیقات کاملی وجود دارد که خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می کند.

بامیه برای درمان چاقی:

دیگر کاربرد خارق العاده پلی ساکارید های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

بامیه برای سلامتی قلب:

درحالیکه این تحقیق ادامه دارد، مطالعات فوق الذکر به صورت ویژه ای بیان می دارد که فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال های اکسایشی مقابله کند.اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند.

بامیه

آنتی اکسیدان:

دانه های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن ها را جدا نکنید. شواهد علمی اثبات می کند که این دانه ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می کنند./بهداشت نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو