با خواص کنگر فرنگی در طب سنتی بیشتر آشنا شوید

منبع: آسان طب

171

1398/3/4

17:42


کنگر فرنگی که در طب سنتی بدان ارده شاهی نیز گفته می شود، گیاهی یک ساله است که بیشتر بومی جنوب اروپا و کنارهٔ مدیترانه‌ است. مهم ترین قسمت این گیاه، غنچه اش است که خاصیت خوراکی دارد. خواص کنگر فرنگی بیشتر در آشپزی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. فرانچسکو لوچیانی، بزرگترین آشپز ایتالیا، نوعی پیتزای معروف از این گیاه درست می کنند که در تمام اروپا مشهور است. سهولت در کاشت، باعث شده است که کنگر فرنگی در بیشتر کشور های دنیا مانند ایران، عمل بیاید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با خواص کنگر فرنگی آشنا کنیم.

خواص کنگر فرنگی

پیشگیری از سرطان

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط USDA و از بین 1000 گونه گیاه مختلف، کنگر فرنگی دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان است، این گیاه به طور کلی در رده هفتم قرار دارد. آنتی اکسیدان ها یکی از ابزارهای اصلی دفاع برای سیستم ایمنی بدن در برابر اثرات رادیکال های آزاد هستند که از مواد طبیعی متابولیسم سلولی می باشند و می تواند باعث بروز انواع بیماری ها شوند. پلی فنولها از جمله مهم ترین آنتی اکسیدان های کنگر فرنگی است که می تواند از شرایط خطرناکی مانند سرطان جلوگیری کند. امروزه از خواص کنگر فرنگی در ساخت داروهای ضد سرطانی استفاده می شود.

بهبود سلامت قلب

به علاوه توانایی های قابل توجه این گیاه در مبارزه با سرطان، کنگر فرنگی می تواند به سلامت قلب شما نیز کمک کند. برخی از مواد تشکیل دهنده در برگ کنگر فرنگی باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL یا اسیدهای چرب امگا 3) می شود.  کلسترول نوعی چربی است که در شریانهای سیستم قلبی عروقی ایجاد می شود. این چربی باعث مسدود شدن جریان خون شده و فشار خون را افزایش می دهد. این امر می تواند مشکلاتی مانند حملات قلبی بالقوه و سکته مغزی را بوجود آورد. هر روش کاهش کلسترول بد ارزشمند است و البته مصرف کنگر فرنگی در راس این روش ها قرار دارد.

تنظیم فشار خون

توجه داشته باشید که این گیاه منابع غنی از پتاسیم، ماده معدنی ضروری که بر سیستم های متعدد بدن تاثیر می گذارد، است. پتاسیم به خنثی کردن اثرات سدیم بیش از حد کمک می کند، که برای افزایش فشارخون مفید است. بنابراین، کنگر فرنگی به عنوان یک واسازودیلاتور عمل می کند و برای افرادی که از داروهای پرفشاری خون استفاده می کنند برای پیشگیری از اثرات کمبود پتاسیم مفید است. بیماران دیابتی همچنین بهتر است که از خواص کنگر فرنگی استفاده کنند تا از عوارض ناشی از فشار خون و بیماری جلوگیری کنند.

بهبود سلامت کبد

کنگر فرنگی برای قرن ها به عنوان تونیک کبد مورد استفاده قرار گرفت، اما مکانیسم دقیق تأثیر آنها هرگز به طور کامل درک نمی شد تا اینکه علم مدرن توانست به درستی این گیاه چند منظوره را بررسی کند. بررسی ها نشان می دهد که در این گیاه دو آنتی اکسیدان مهم به اسم های سینارین و سیلیمارین وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها با کاهش حضور سموم و تسهیل حذف آن از کبد و بدن، به سلامت کبد کمک می کنند. برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها به طور فعال رشد و بهبود سلول های آسیب دیده کبد را تسریع می کنند.

خواص کنگر فرنگی

پیشگیری از نقص های زایمان

یکی دیگر از مهم ترین خواص کنگر فرنگی پیشگیری از نقص های زایمان می باشد. سطح بالای اسید فولیک موجود در این گیاه می تواند مانع از نقص لوله عصبی در نوزادان شود. فرآیند بسته شدن لوله عصبی درون رحم نیاز به مقدار مشخصی از فولات دارد تا به درستی رخ دهد، پس اسید فولیک بخش مهمی از رژیم بارداری است. امروزه یکی از بخش های اصلی مکمل های بارداری، کنگر فرنگی است.

افزایش متابولیسم

منیزیم و منگنز بخش مهمی از فرایندهای متابولیک بدن هستند و در مقادیر قابل توجهی در کنگر فرنگی یافت می شوند. منیزیم بخش مهمی از سنتز پروتئین در سراسر بدن است، همچنین به بهینه سازی مصرف کلسیم توسط بدن، که باعث تقویت بیشتر استخوان ها می شود، کمک می کند. منگنز کمی بیشتر از منیزیم ضروی است و بر میزان متابولیسم کلسترول، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات تأثیر می گذارد. کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش بدهند، می توانند در وعده های غذایی خود از این گیاه استفاده کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو