فرزین: ارز مفت به کسی نمی‌دهیم/ بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/29

14:20


ساعد نیوز: رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی درحال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است.

فرزین: ارز مفت به کسی نمی‌دهیم/ بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهارداشت: باتوجه به حوادث غزه ابتدا باید بگویم این ظلم آشکار که بر مردم فلسطین شده قابل تحمل نیست و امیدوارم این موضوع به نفع مردم فلسطین به سرانجام برسد.

او در ادامه با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک طی سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: هوش مصنوعی، تصمیم گیری براساس داده و‌اطلاعات را هموار می‌کند؛ باید در حکمرانی نیز به ما کمک کند و به بینشی تبدیل شود.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه باید در هوش مصنوعی جز ده کشور اول دنیا باشیم، گفت: ما در بعضی از حوزه‌ها عملکردمان خوب است بخصوص در زیرساخت‌ها؛ خیلی از کشور‌ها از الکترونیکی بودن 97 درصد زیرساخت پرداخت تعجب می‌کردند. الان 90 درصد چک‌ها صیادی است و این روی قابل اعتماد شدن چک تاثیر گذار بوده است.

فرزین ادامه داد: احراز هویت غیرحضوری نیز از اقدامات خوب دیگر است که دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ بانک‌ها هم اقدامات خوبی داشتند.

وی افزود: 12 میلیون و 300 هزار حساب تفکیک شدند؛ 2 میلیون و 300 هزار حقوقی و 10 میلیون حساب حقیقی بوده است.

او در ادامه درباره آسیب شناسی نظام بانکی گفت: ما در نظام بانکی و بانک مرکزی مشکلات زیادی داریم و برای رسیدن به بانکداری مرکزی مطلوب راهی طولانی داریم.

فرزین گفت: بانک مرکزی باید بتواند از هوشمندی استفاده کند و این بحث می‌تواند در نظارت به ما کمک کند. ما در بانک مرکزی در بحث نظارت با مشکل مواجه ایم و این یکی از معضلات بانک مرکزی کشورمان است که نظارت دقیقی روی بانک‌ها نداریم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها و‌ گردش پول و ارز در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات را می‌توانیم کنترل کنیم، تصریح کرد: پول و ارز باید رصد بشوند؛ این بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام میشود؛ پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.

وی گفت: مراودات با کشور‌های مختلف داریم، ولی هیچ نظارت دقیقی وجود نداشته و خیلی از آسیب‌ها بخاطر عدم نظارت و اجرای مقررات است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مرتب بانک‌ها و پول را رصد کنیم، ولی در این حوزه مشکل داریم، افزود: مشکل دیگر تولید آمار است؛ داده‌های اقتصاد کلان باید ابزاری برای سیاست گذاری و پیش بینی آینده باشند؛ الان آمار و‌اطلاعات موجود این کمک را نمیکند؛ بصورت نسبی می‌گویم؛ اما آمار اصلا به روز نیست و مبتنی بر آمار گذشته است؛ دیتای تورم مربوط به دو سال گذشته است و چه کمکی به ما می‌کند در سیاست گذاری؟!

فرزین گفت: این آمار بیشتر ابزاری برای منافع سیاسی شده و کمکی به ما به عنوان سیاستگذار نمیکند! ما باید منافع ملی آمار اقتصادی را حس کنیم. آمار اقتصادی را تولید نمیکنیم که یکی بگوید من خوب بودم دیگری بد؛ باید آماری تولید شود که به ما کمک کند تا بدانیم سیاست بعدی ما باید چه شود.

وی افزود: می‌گویند بانک مرکزی مسول تورم یا مسول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.

فرزین پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این حوزه هم دچار مشکل هستیم؛ در سال‌های قبل تکانه‌های متعددی داشتیم که اگر قابل پیش بینی بود آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.

وی افزود: باید بتوانیم خوب پیش بینی و پیش نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه‌ها را خنثی کنیم. به موقع نمیتوانیم تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک‌هایی که به اقتصاد وارد میشود را پیش بینی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی درحال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فورا مصاحبه‌هایی را به نقل از مقامات امریکا و قطر و ... علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام میگویند فنر ارز فشرده شده و تا اخر سال رها می‌شود.

وی با بیان اینکه نه تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، گفت: هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به مفتی خرج نمیکنیم و بابت زیرساخت‌های کشور خرج میکنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند.

وی گفت: سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ انتظارت‌تان را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنر‌های خیالی که می‌سازند توجه نکنید. به تئوری‌های الکی توجه نکنید.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انتظارات برای ما خیلی مهم است و اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به این تئوری‌های الکی و فنر‌های ساختگی توجه کنند، کار سخت می‌شود، ولی اگر اعتماد داشته باشند این تیم هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

در سال 90 بالاترین میزان تراز تجاری را داشتیم، ولی با فضاسازی روانی بازار بهم ریخت؛ هر شب این آقایان روایت دارند و زمان تعیین می‌کنند که فلان تاریخ جهش خواهیم داشت؟!

فرزین با تاکید براینکه در فضای انتظاراتی وضعیتی علیه سیاست تثبیت بوجود می‌آوردند؛ تصریح کرد: می‌گویند دولت کسری بودجه دارد و به همین دلیل بازار بهم میریزد؛ اولا کسری بودجه آنچه این‌ها می‌گویند نیست و دوما اصلا اجازه نمیدهیم کسری بودجه ریالی شود.

وی به رمز ارز‌ها اشاره و تصریح کرد: در رمز ارز‌ها سیاست ما این است که اگر قانونی شود به صادرات و واردات کمک کند، ولی محدودیت اعمال شده به استفاده از رمز ارز‌ها در داخل مربوط می‌شود. دلیل آنهم پولشویی است و شواهد زیادی داریم که از رمزارز برای پولشویی استفاده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو