عملکرد تخم مرغ در بدن انسان چگونه است؟ | روزی یک عدد تخم مرغ با بدن انسان چه می کند؟؟

عملکرد تخم مرغ در بدن انسان چگونه است؟ | روزی یک عدد تخم مرغ با بدن انسان چه می کند؟؟


2

1402/8/29

22:08


عملکرد تخم مرغ در بدن انسان چگونه است؟ | روزی یک عدد تخم مرغ با بدن انسان چه می کند؟؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

تخم مرغ یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که ما ایرانی‌ها در وعده‌های مختلف غذایی از آن استفاده می‌کنیم. همیشه درخواست برای خرید تخم مرغ وجود دارد؛ اما آیا کسی از خواص تخم مرغ آگاه است؟ چرا باید تخم مرغ مصرف کنیم؟ در این گزارش قصد داریم به چندین مورد از خواص تخم مرغ بپردازیم. 

جبران کمبود آهن

کمبود آهن در بدن، خود را از طریق سردرد نشان می‌دهد. شما زمانی که احساس کردید انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌هایتان را ندارید باید آگاه باشید که بدنتان با کمبود آهن مواجه است. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش زیادی در انرژی زایی و سیستم‌های حیاتی بدن دارد؛ بنابراین کمبود آهن در بدن می‌تواند برای سلامتی خطر ساز باشد. اما چگونه می‌توان کمبود آهن بدن را جبران کرد؟

زرده تخم مرغ یک منبع سرشار از آهن است که مصرف آن می‌تواند کمبود آهن در بدنتان را جبران کند. آهن موجود در زرده تخم مرغ، قابل هضم ترین نوع آهن است که می‌توانید آن را مصرف کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که با کمبود آهن مواجه هستند، مصرف تخم مرغ را هر چه زودتر در برنامه غذایی خود بگنجانند.

تأمین مواد مغذی بدن با مصرف تخم مرغ

 تخم مرغ یکی از معدود محصولاتی است که مقادیر بالایی از ویتامین‌ها را در خود دارد. شما با قرار دادن تخم مرغ در وعده‌های غذایی روزانه خود می‌توانید، مواد مغذی که بدنتان نیاز دارد را به راحتی تامین کنید. تخم مرغ به قدری برای تامین مواد مغذی مناسب است که از آن به عنوان یک سوپر غذا یاد می‌کنند.

تأمین بهبود سلامت مغز

یکی از بی نظیر ترین خواص تخم مرغ به بهبود سلامت مغز باز می‌گردد. این مورد از خواص تخم مرغ در هنگام بارداری زنان بسیار پر رنگ تر از قبل خواهد شد. برای اینکه مغز جنین به خوبی رشد کنند توصیه می‌کنیم تا زنان باردار از تخم مرغ برای بهبود رشد مغز جنین استفاده کنند. با مصرف تخم مرغ توسط مادر دیگر لازم نیست نگران نارسی مغز جنین باشید.

تخم مرغ

تقویت بینایی

مشکلات بینایی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اکثر مردم کشورمان را گرفتار خود کرده است.شما باید سعی کنید که با مصرف تخم مرغ، همه اعضای خانواده را از بروز مشکلات بینایی در امان نگه دارید. این خواص تخم مرغ می‌تواند از آسیب‌های بزرگ چشمی مثل تباهی لکه زرد جلوگیری کند. سعی کنید در برنامه غذایی خانواده تان، مصرف روزانه یا هر 48 ساعت یک تخم مرغ را بگنجانید.

تقویت استخوان

یکی از نیازهای استخوان برای تقویت شدن، وجود ویتامین D است. ویتامین دی می‌تواند از طریق جذب کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها شود. تخم مرغ منبع سرشار از ویتامین D است. اگر استخوان‌هایتان دچار مشکل است، کافی است تا تخم مرغ را در یک بازه زمانی مشخص به طور مداوم مصرف کنید. تقویت استخوان یکی از بهترین خواص تخم مرغ است که می تواند بسیار سازنده باشد.

حفظ انرژی بدن

بدن ما در طول روز به انرژی نیاز دارد. نبود انرژی در بدن، ما را از انجام فعالیتهای روزانه باز می دارد.تخم مرغ که یک بمب ویتامین است، بهترین انتخاب برای شروع یک صبح پر انرژی است. شما تنها کافی است یک تخم مرغ کامل را در اول صبح مصرف کنید. ویتامین B موجود در تخم مرغ قادر خواهد بود انرژی لازم شما در طول روز را در اختیارتان قرار دهد.

فرشته فزونی،رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت در این هم رابطه می گوید: تخم مرغ  به علت دارا بودن مواد مغـذی اسـتثنایی از جمله پروتئین با کیفیت دارای مقادیر قابل توجهی از ویتـامین‌هـا و مـواد معـدنی است.

وی با بیان اینکه تخم مرغ بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن را داراست، افزود: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه «آ» و «ب» به شمار می‌آید و نیازبدن به ویتامین« ای» را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند.

به  گفته فزونی املاح مهم دیگری نیز شامل روی، سلنیم و آهن نیز در تخم مرغ وجود دارند.

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به باورهای نادرست درباره این ماده غذایی ارزشمند، یادآور شد: در دهه‌های گذشته تخم مرغ جایگاه مناسبی در سبد غذایی خانوار نداشت، زیرا تصور می‌شد با مصرف آن کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

 فزونی با اشاره به اینکه براساس نتایج مطالعات در تولید کلسترول خون بدن اسیدهای چرب مضر (اشباع  و ترانس) نقش دارند، گفت:  فقط یک سوم اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اشباع هستند و دوسوم باقیمانده اسیدهای چرب غیراشباع است.

تخم مرغ

هر انسان سالم  یک تخم مرغ در روز

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به اینکه برای تشویق مردم به مصرف تخم‌مرغ  و بهره مندی کامل از این ماده غذایی شعار «هر انسان سالم  یک تخم مرغ در روز» مطرح شده است، تاکید کرد: مصرف تخم مرغ در افراد سالم و افرادی که به این ماده غذایی آلرژی ندارند از جمله  زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمامی بزرگسالان سالم به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود.

فزونی با اشاره به اینکه  مصرف یک تخم مرغ در روز در افراد سالم بلامانع است، یادآور شد: در افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، چاقی و... هستند، ضمن مشاوره با پزشک و کارشناس تغذیه میزان مصرف براساس شرایط فرد تعیین می‌شود، اما  به طور کلی مصرف سه عدد تخم‌مرغ در هفته مشکلی ایجاد نمی کند.

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت تاکید کرد:  باید از خوردن غذاهای چرب و شور همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن باشد.

به گفته وی یک تخم مرغ بزرگ حدود 72 کیلوکالری انرژی و 6.3 گرم پروتئین دارد. 3.6 گرم پروتئین در سفیده تخم مرغ  و 2.7 گرم در زرده تخم مرغ قرار دارد.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ در کودکان 

فزونی با اشاره به نحوه مصرف تخم مرغ در کودکان، گفت: همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک( از شش ماهگی) و پس از شروع تغذیه با فرنی یا حریره بادام می‌توان پوره یا شکل نرم شده تخم مرغ کاملا پخته شده ( شامل سفیده و زرده ) را به تدریج و به میزان کم در برنامه غذایی کودک اضافه کرد.

وی تاکید کرد: مصرف تخم مرغ خام  یا تخم مرغ عسلی که خوب پخته نشده به کودک ممنوع است .

به گفته رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت اگرکودک به تخم مرغ آلرژی دارد باید ازبرنامه غذایی  او حذف و جایگزین مناسب به جای  تخم مرغ در نظر گرفته شود./بهداشت نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو