معرفی هوش مصنوعی ایلان ماسک Grok AI

معرفی هوش مصنوعی ایلان ماسک Grok AI


منبع: پلازا

1

1402/9/2

08:23


معرفی هوش مصنوعی ایلان ماسک Grok AI

‌در این مقاله از پلازا قصد داریم تا شما را با یکی از آخرین نسخه های ماجراجویی‌ های کار آفرین بزرگ، ایلان ماسک آشنا کنیم. هوش مصنوعی Grok ایلان ماسک که به تازگی در حال محکم کردن جایگاه خود میان هوش های مصنوعی است. اما سوال مهم این است. این هوش مصنوعی چه قابلیت‌هایی دارد؟ چطور کار می‌کند و مزایای رقابتی آن نسبت به پلتفرم محبوب GPT چیست؟

سوالاتی که شاید به وجود بی‌آید این است که هوش مصنوعی چیست؟ یا اینکه آیا ربات‌ها همان هوش مصنوعی هستند؟ آیا ممکن است نسل بشر به خاطر هوش مصنوعی در خطر باشد؟ آیا هوش مصنوعی تهدید به حساب می‌آید؟

درواقع هنوز پاسخ دقیق و قطعی‌ای برای این سوالات توسط متخصصین ارائه نشده. هدف ما نیز در این مقاله پاسخ دادن به این سوالات نیست. ما در ابتدا سعی می‌کنیم تا تعریفی مختصر و مفید از هوش مصنوعی ارائه دهیم، تا قادر باشیم هوش مصنوعی ایلان ماسک Grok AI را بهتر درک کنیم و بفهمیم. بنابراین در ادامه این مطلب به مباحث و تعاریف اولیه هوش مصنوعی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده

هوش مصنوعی ایلان ماسک / هوش مصنوعی چیست

در همین ابتدا به شما می‌گوییم که تعریفی دقیق از هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد. ممکن است مایه تعجب باشد اما بنا و فلسفه هوش مصنوعی در یک دسته‌بندی تعریف می‌شود. تعاریف زیر به ترتیب از بالا به پایین با تفکر و رفتار ارتباط دارند:

  • مانند یک انسان فکر می‌کند
  • منطقی فکر می‌کند
  • مانند یک انسان عمل می‌کند
  • منطقی عمل می‌کند

و به طور خلاصه، ماشینی را تصور کنید که مانند شما رفتار و تفکر می‌کند. ممکن است کمی ترسناک بنظر برسد.

اهداف هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا همان AI که مخفف Artificial Intelligence می‌باشد، شاخه‌ای از رشته علوم کامپیوتر است که هدف تولید ماشین‌های هوشمندی را دنبال می‌کند.این ماشین‌ها قادرند وظایف و اعمالی را انجام دهند که نیاز به هوش انسانی دارد. زیرا همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هوش طبیعی یا انسانی با هوش مصنوعی تفاوت دارد و هوش مصنوعی نوعی شبیه ساز هوش طبیعی یا انسانی برای سیستم‌های پردازش و تحلیل مانند کامپیوتر است.

به طور کلی و اساسی، اهداف هوش مصنوعی بر سه پایه‌ یادگیری، استدلال و درک استوار است. همانطور که مبحث هوش مصنوعی خود زیر مجموعه  مباحث یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است، بیشتر می‌توان دریافت که هدف اصلی این علم به طور مشخص چه چیزی است.

هوش مصنوعی از زبان ایلان ماسک

هوش مصنوعی ایلان ماسک / ایلان ماسک و هوش مصنوعی

مالک ثروتمند شرکت اسپیس ایکس و تسلا اخیرا درمورد آینده هوش مصنوعی سخن به‌میان آورد‌ه است. او اذعان داشته که احتمال قوی‌ای وجود دارد که هوش مصنوعی از هوش انسانی و طبیعی پیشی بگیرد و موجب بوجود آمدن تهدیدات و عواقبی جبران‌ناپذیر برای بشر به‌همراه داشته باشد.

درواقع ایلان ماسک اولین نفری نیست که نسبت که افزایش تهدیدات هوش مصنوعی در آینده ابراز نگرانی می‌کند. قبل از او نیز دانشمندان سرشناسی مانند استیون هاوکینگ درمورد آینده هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را مطرح کرد‌ه بودند. همچنین مالک شرکت xAI می‌گوید درصورت عدم قانون‌گذاری شفاف و مشخص برای هوش مصنوعی، فاجعه در انتظار همگان خواهد بود. وی در کنفرانس ویوا در پاریس گفت:

“من فکر می‌کنم درباره ابرهوش دیجیتالی خطراتی جدی و پیامدهای منفی‌ای وجود داشته باشد”

از طرف دیگر وی همچنین می‌گوید که هوش مصنوعی تا به همین الان و در آینده نتایج مثبت فراوانی به‌همراه دارد و خواهد داشت.

باتوجه به اینکه کسی منکر فواید و نتایج مثبت هوش مصنوعی نیست. اما امروزه میزان نگرانی‌ها از نتایج مثبت هوش مصنوعی بیشتر شد‌ه. ایلان ماسک همچنین در یک نامه هشدار داده‌بود که محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند تا فضای مجازی و اینترنت را از اطلاعات اشتباه و غلط پر کند. به‌طوری که تشخیص آن‌ها از یکدیگر امری دشوار و حتی غیرممکن باشد. این نامه درپی گزارش شرکت گلدمن سکز نوشته شد.

ایلان ماسک و هوش مصنوعی جدید او

اکنون که از یک سری تعاریف و فلسفه‌ها درمورد بنیان و هدف هوش مصنوعی آگاه شدیم، قصد داریم به یکی از موضوعات جذاب که بازخوردهایی را به‌همراه داشته بپردازیم. هوش مصنوعی ایلان ماسک که که اولین دستیار هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت xAI است که به تازگی با نام Grok رسما معرفی شد.

الهام از یک داستان

این دستیار هوش مصنوعی که با الهام از داستان Hitchhiker’s Guide to the Galaxy طراحی و ساخته‌شده‌است، تقریبا قادر است تا به هر سوالی پاسخ دهد. نکته جالب و بسیار قابل توجه این است که هوش مصنوعی ایلان ماسک این کار را با شوخ‌طبعی، هوشمندی و البته مقداری سرکشی انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی ایلان ماسک

این دستیار هوش مصنوعی شوخ‌طبع که هوش مصنوعی ایلان ماسک است، قرار است به‌زودی در دسترس کاربرانی که اشتراک پریمیوم پلاس در اپلیکیشن ایکس یا توئیتر سابق را دارند قرار بگیرد. این دستیار هوش مصنوعی قادر است به سوالاتی پاسخ دهد که سایر چت‌بات‌ها یا دستیاران هوش مصنوعی نمی‌توانند به آن پاسخ دهند.

هوش مصنوعی Grok ایلان ماسک چه توانایی‌هایی دارد؟

درواقع شاید کمی زود باشد تا بفهمیم این دستیار هوش مصنوعی جدید چه توانایی‌های خاص دیگری دارد. هوش مصنوعی ایلان ماسک که در مراحل ابتدایی بتا قرار دارد، در وب‌سایت خود به نام xAI اذعان داشته که این دستیار هوش مصنوعی از موتور جستجویی موسوم به Grok-1 بهره می‌برد. نکته بسیار قابل توجهی که  این وب‌سایت به آن اشاره می‌کند این است که گروک تنها با 60 روز آموزش ساخته شد‌ه و به شکل شگفت انگیزی قادر است تا در لحظه و به شکل آنی به تازه‌ترین وقایع در دنیا دسترسی داشته باشد.

هوش مصنوعی ایلان ماسک / Grok

این شرکت سازنده که با معرفی محصول جدید خود سر و صدای زیادی به‌پا کرد‌ه، مدعی شد‌ه که Grok-1 در بسیاری از بنچ‌مارک‌ها، از رقبای قدرتمندتر خود مانند GPT-3.5 عملکرد بهتری داشته و قوی‌تر بود‌ه است.

همچنین نتیجه عملکرد موتور دستیار هوشمند Grok نیز در آزمون ملی ریاضی کشور مجارستان در مقطع دبیرستان انتشار یافت. این نتایج حاکی از آن هستند که این دستیار هوش مصنوعی ایلان ماسک، بالاتر از رقبای دیگر مانند Claude 2 و همچنین GPT-3.5 قرار گرفته است.

با این حال شرکت سازنده این هوش مصنوعی ایلان ماسک، در وب سایت خود نوشته که Grok نیز امکان دارد اطلاعات متناقض یا حتی اشتباه تولید کند. همانطور که می‌دانیم این دستیار هوش مصنوعی هنوز در مراحل آزمایشی یا بتا قرار دارد و سازندگان و کاربران نیز انتظار چندان بالایی از عملکرد این هوش مصنوعی در حال حاضر ندارند.

هوش مصنوعی ایلان ماسک

همچنین این شرکت سازنده اذعان داشته که این دستیار هوش مصنوعی چند قابلیتی نیست و قادر نیست صداها را بشنود یا تصاویر را مشاهده کند. اما خبر خوب این است که این دستیار هوش مصنوعی ایلان ماسک در آینده نزدیک به این توانایی‌ها دست پیدا خواهند کرد و مجهز به این ویژگی‌ها خواهد شد.

xAI همچنین وعده می‌هد که سایر قابلیت‌های Grok در زمینه استخراج اطلاعات و درک مطلب افزایش می‌یابد. تا این سیستم قادر باشد به راحتی اطلاعات مورد نیاز را از هرکجا که لازم باشد پیدا کند و بدست آورد. این خود قابلیت جذاب و شگفت‌انگیزی بنظر می‌رسد.

شرکت سازنده این دستیار هوش مصنوعی اعلام کرد که برای به ارمغان آوردن تجربه بهتر برای کاربران این هوش مصنوعی، همواره به دنبال دریافت بازخورد و نظرات و پیشنهادات است. تا روند بهینه‌سازی خود را ارتقا و بهبود ببخشد.

برای پشت سر گذاشتن مرحله بتا و برطرف کردن ایرادات احتمالی آینده، این دستیار هوش مصنوعی ایلان ماسک برای تعداد محدودی از کاربران اپلیکیشن ایکس در کشور ایالات متحده آمریکا در دسترس خواهد بود. با اتمام مرحله بتا، اولین کسانی که قادر خواهند بود تا به این دستیار هوش مصنوعی قدرتمند دسترسی داشته باشند، کاربران پریمیوم پلاس اپلیکیشن ایکس هستند.

با اینکه Grok هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما عملکردی قابل قبول و مطلوب داشته. هرچند موتور این دستیار هوش مصنوعی هنوز به سطح عملکرد و توانایی GPT-4 نمی‌رسد، اما اینطور که بنظر می‌رسد، قرار است شاهد رقابتی تازه و جذاب میان شرکت‌های سازنده دستیار هوش مصنوعی در آینده نزدیک باشیم.

با این حال اگر شما نیز از کاربران اپلیکیشن ایکس در فضای مجازی هستید، و دارای حساب کاربری پریمیوم پلاس هستید، شانس این را دارید که بعد از اتمام مرحله بتا از این دستیار هوش مصنوعی قدرتمند به طور کامل استفاده کنید. و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید.

ایلان ماسک و شرکت سازنده هوش مصنوعی xAI

هوش مصنوعی ایلان ماسک /xai

شرکت جدید هوش مصنوعی ایلان ماسک به نام xAI به شکل رسمی معرفی شد. xai که مبنای بنیان‌گذاری آن درک بهتر ماهیت حقیقی جهان است، کار خود را با هدف رسیدن به این مبنا شروع کرد.

ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان موسس این شرکت است. وی پیشتر نیز صحبت‌هایی درمورد هوش مصنوعی و آینده آن داشت. این شرکت باتجربه‌ترین کارکنان سابق شرکت‌های قدرتمند مانند OpenAI، گوگل و دیگر شرکت‌های مطرح در زمینه هوش مصنوعی را گرد هم آورد‌ه تا با کمک تخصص و تجربه این تیم حرفه‌ای، این شرکت بتواند به هدف اصلی خود که همان درک ماهیت واقعی جهان است برسد.

همچنین شرکت سازنده دستیار هوش مصنوعی Grok قرار است به‌ زودی جلسه‌ای در ایکس اسپیس تشکیل دهد. تیم کامل شرکت xAI آن جلسه را میزبانی خواهند کرد. در این جلسه مجازی افراد و کاربران قادر خواهند بود تا از آنان سوال بپرسند و در طی این جلسه شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به اعضای این تیم حرفه‌ای پیدا کنند.

سوالات متداول

1. مزایای گروک ای آی نسبت به چت جی پی تی چیست؟

یکی از مزایای مهم گروک ای آی نسبت به نسخه رایگان جی پی تی، دسترسی به اطلاعات در زمان واقعی است. چت جی پی تی معمولی تا ژانویه ۲۰۲۲ اطلاعات را پوشش می‌دهد در حالی که گروک می‌تواند اطلاعات پس از این تاریخ را نیز در اختیارتان قرار بدهد.

2. مزایای گروک ای آی نسبت به گوگل بارد چیست؟

هر دو دسترسی ریئل تایم به اطلاعات اینترنت دارند. البته دسترسی بارد به دیتابیس گوگل مزیتی غیر قابل انکار است. اما گروک نیز دارای دسترسی به دیتا بیس برنامه ایکس است.

سخن پایانی

ایلان ماسک در کنار هوش، ثروت و توانایی بالا در کسب و کار به ایده‌های گاه دیوانه‌وار معروف است. مشخص نیست آینده Grok چگونه خواهد بود. اما حضور این هوش مصنوعی در اپلیکیشن X که تا حدودی زمین بازی ایلان ماسک به شمار می‌آید، شاید مقداری از جدیت پروژه بکاهد. در هر صورت دنیای آینده دنیای این هوش مصنوعی‌هاست. حرکت یکی از بزرگترین صاحبان کسب و کار در جهان به سمت آن اتفاقی طبیعی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو