ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب / رد صلاحیت شده ها شکایت کنند

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/4

17:21


ساعدنیوز: سخنگوی شورای نگهبان از بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان و طرح ایراداتی به این لایحه خبر داد.

ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب / رد صلاحیت شده ها شکایت کنند

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز (شنبه 4 آذر) برگزار شد با اشاره به آخرین طرح و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: همچنین لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب مورد بررسی قرار گرفت که پیش از این ابهامات و ایرادات وارده به این لایحه از سوی بنده تشریح شده بود که باید این ایرادات از سوی مجلس مرتفع شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام رئیس مجلس در خصوص ارسال گزارش رفع ابهام لایحه حجاب و عفاف اظهار کرد: هنوز لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز کرد: همچنین بند ک لایحه بودجه 1402 کل کشور درباره قیر رایگان دیگر مصوبه‌ای بود که با ایراد شکلی در شورای نگهبان مواجه شده بود که باید از سوی مجلس اصلاح شود، البته این مصوبه با توجه به اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که مجمع در جلسه اخیر خود مصوبه قیر رایگان را مورد تأیید قرار داد.

وی ادامه داد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دیگر مصوبه‌ای بود که مورد بررسی قرار دادیم که ابهامات و ایراداتی نسبت به این مصوبه وارد است که باید اصلاح شود.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهاراتی درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان مبنی بر بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات گفت: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به‌دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیتی را که به‌عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی همچنین درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.

وی درباره آزمون کتبی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: آزمون کتبی خبرگان رهبری هفته گذشته برگزار شد و از 328 نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و 69 نفر هم غایب بودند.

طحان نظیف اضافه کرد: افرادی که حضور پیدا کردند، از شیعه و سنی بودند و آن‌هایی که نیاز نداشتند، طبیعتاً حضور پیدا نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در یک یا دو هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته در آزمون کتبی قبول شده‌اند، برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند، در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.

وی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش مدت سربازی عنوان کرد: هنوز برنامه هفتم را به‌صورت رسمی دریافت نکردیم، پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد، ما باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توجه شورای نگهبان به موضوع شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات عنوان کرد: برای اولین بار در این دوره شاهد اجرایی شدن قانون مصوب سال 98 در این زمینه هستیم. این قانون مبنای عملکرد ماست و افرادی که ثبت‌نام کردند شماره حسابی را به‌عنوان حساب هزینه‌های انتخاباتی ارائه کردند. یکی از مؤلفه‌های اصلی در بررسی صلاحیت‌ها پاکدستی و سلامت اقتصادی افراد است و این موضوع برای شورای نگهبان بسیار اهمیت دارد. مؤلفه‌هایی از جمله پایبندی به تعهدات مالی و این‌که جزو فراریان مالیاتی نباشند از موضوعات مورد توجه شورای نگهبان است.

طحان نظیف در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر علت عدم اعلام جزئی دلایل رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس از سوی هیئتهای اجرایی گفت: در این زمینه مراجع قانونی مربوطه باید مورد سؤال قرار بگیرند چراکه این هیئت‌ها ارتباطی به شورای نگهبان ندارند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سازوکار برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: بخش زیادی از فرآیند انتخابات هم‌اکنون به‌شکل الکترونیکی در حال انجام است. اخیراً بحثی درباره اخذ رأی الکترونیکی از سوی وزارت کشور دریافت کردیم که در حال بررسی آن هستیم و به‌محض مشخص شدن نظر شورای نگهبان در این زمینه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات بر اساس قانون جدید گفت: اصلاح قانون انتخابات برای سال‌ها مطرح بود و دفعتاً اعمال نشد، همچنین این قانون نیز در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی انتخابات پس از حدود 7 سال به تصویب رسید و مانند هر قانون دیگری باید مبنای عمل قرار بگیرد؛ درباره این اصلاحیه باید بگویم که مزیتهایی را به‌همراه داشت که در راستای احقاق حقوق داوطلبان و مردم گامهایی را برداشته بود؛ از جمله اینکه در فرآیند پیش‌ثبت‌نام افرادی که ممکن بود با نقص مدارک مواجه باشند، بدون اینکه هزینه‌ای برای آنها داشته باشد، دیگر وارد فرآیند بعدی نشوند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: توسعه زمان‌های بررسی صلاحیت‌ها از دیگر مزیت‌های قانون جدید است؛ سه مرحلۀ هیئت‌های اجرایی، استانی و شورای نگهبان در ادوار گذشته نیز بوده است و فقط زمان آن توسعه یافته است؛ این تغییرات لازم بود اما کافی نیست چون همه مشکلات و آسیب‌ها را برطرف نمی‌کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح اظهاراتی از سوی افرادی نظیر رحیم‌پور ازغدی درباره رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: فعلاً ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام شده است و بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات نیز در صلاحیت فقهای این شوراست و هنوز وارد بررسی صلاحیت‌های این مجلس نشده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره محل اعتراض افراد معترض به عدم احراز یا رد صلاحیت آنها برای حضور در انتخابات مجلس گفت: قانون در زمینه بررسی صلاحیت‌ها 3 مرحله را تعیین کرده است که مرحله اول هیئت‌های اجرایی است که این هیئت در 15 روز مهلت رسیدگی دارد. مرحله بعدی هیئت‌های نظارت استان است که 50 روز زمان بررسی شکایت‌های افراد ردصلاحیت‌شده را به‌عهده دارند و شورای نگهبان نیز 30 روز زمان اظهارنظر در این زمینه دارد، این مراحل برای آن است که اتقان و آسودگی بیشتری برای داوطلبان و مردم ایجاد شود.

طحان نظیف با بیان اینکه در مجموع 5288 نفر از طریق سامانه داوطلب اعتراض خود به نظر هیئتهای اجرایی را به هیئتهای نظارت استانی اعلام کردند، گفت: البته حدود 1600 نفر از داوطلبان نیز شکایتی را ثبت نکردند، در همین رابطه هیئت‌های نظارت استانی تا 14 دی ماه فرصت اعلام نظر دارند که البته این نظر نیز نهایی نیست و در نهایت شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درصدهای محاسبه‌شده از سوی برخی رسانه‌ها درباره افراد تأییدصلاحیت‌نشده تصریح کرد: در زمینه بررسی صلاحیت‌ها آنچه ملاک است انطباق آنها با شرایط قانونی است، حال ممکن است این تعداد در دوره‌ای کمتر و در دوره‌ای بیشتر باشد، در ادواری نظر هیئتهای اجرایی بیشتر به تأیید بوده و در ادواری هم نظر این هیئتها به رد بوده است، باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه‌میزان از نظرات هیئتهای اجرایی با نظر هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان تطابق دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال "آیا حضور اعضای خانواده داوطلبان انتخابات در خارج از کشور تأثیری در صلاحیت آنها دارد؟" یادآور شد: این موضوع فی‌نفسه نمی‌تواند موجب رد صلاحیت شود و قانون نسبت به شخص تأکید و تصریح دارد اما نسبت به این موضوع ورودی نکرده است.

طحان نظیف در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره انجام برخی اقدامات از سوی بعضی رسانه‌های وابسته به دولت علیه بعضی از کاندیداهای انتخابات، خاطرنشان کرد: الآن هنوز نامزدهای نهایی مشخص نشده است و ما هم طبیعتاً هنوز شکایتی دریافت نکرده‌ایم، ضمن اینکه بر اساس قانون امکانات دولتی و عمومی باید به‌صورت برابر در اختیار همه کاندیداها و نامزدها باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در فصل ششم قانون انتخابات در این موضوع مواردی ذکر شده است از جمله اینکه درج آگهی و نشر محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی و اعلام خلاف واقع نکاتی ذکر شده است؛ فکر می‌کنم صداوسیما هم اخیراً اعلام کردند که می‌خواهند اقداماتی را انجام دهند و صفحاتی را در اختیار نامزدها قرار دهند، امیدوارم همه در چارچوب قانون عمل کنند و همه منابع و امکانات عمومی و دولتی و بخشهایی مانند شهرداری‌ها به‌صورت عادلانه در اختیار همه کاندیداها قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات برخی از اعضای ردصلاحیت‌شده در زمینه تخریب جایگاه شورای نگهبان تأکید کرد: در آستانه دو انتخابات مهم در کشور هستیم و مانند همیشه در انتخابات شاهد رقابتهای سیاسی بودیم و هستیم و ممکن است برخی از جریانات نیز چنین اقداماتی را انجام دهند ولی به‌نظرم بهترین مسیر همیشه مسیر قانونی است و شورای نگهبان نیز بارها اعلام کرد که گوش شنوایی دارد برای افراد و گروه‌های سیاسی که حرفی برای گفتن دارند؛ اساساً شورای نگهبان داور برای پیگیری حقوق این افراد است، قانون انتخابات چندین مرحله را در این زمینه پیش‌بینی کرده است، همچنین فضای کشور فضایی باز و آزاد است و اگر کسی مطلبی دارد می‌تواند مطالب خود را به‌دور از هیجانات سیاسی و رسانه‌ای مطرح کند.

طحان نظیف تأکید کرد: طبق قانون انتخابات اگر کسی به‌خلاف آنچه به او گفته و اطلاع داده شده است مطالبی را به‌صورت نادرست و خلاف‌واقع به شورای نگهبان وارد کند، حق دفاع برای شورای نگهبان وجود دارد.

وی همچنین درباره ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب در مورد ردصلاحیت کاندیداهای این جریان توسط شورای نگهبان گفت: بارها گفتیم که شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و جناحی ندارد و ما پیشگویی نمی‌کنیم و خواهش دارم که رسانه‌ها هم در این زمینه پیش‌داوری نکنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو