تشریح آخرین وضعیت پایه های پل زمان خان

منبع: همگردی

2

1402/9/5

13:35


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، تشریح آخرین وضعیت پایه های پل زمان خان صورت پذیرفت.

قدرت الله ولی زاده کاجی اظهار کرد: پیرو هماهنگی های قبلی به همراه دو نفر از اساتید دانشگاه اصفهان به عنوان اعضای مشاورین تهیه طرح جامع آسیب شناسی و مرمت پل زمان خان، از محل پل بازدید صورت گرفت که براساس بررسی میدانی اساتید دانشگاه و مقایسه با عکس های سال قبل مشخص شد که از لحاظ پایداری سازه اصلی مشکلی وجود ندارد و مشکل جدیدی برای پل حادث نشده و ترک جدیدی بوجود نیامده است، البته مقرر شد دانشگاه مجدداً این موضوع را بررسی و به صورت مکتوب آن را اعلام کند که منتظر بررسی دانشگاه هستیم.

وی افزود: هرگونه دخل و تصرف در بنای تاریخی مخصوصاً پروژه ملی باید توسط شورای فنی اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایید شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سنوات گذشته ترک ها و ریزش هایی در قسمت هایی از پایه های پل زمان خان وجود داشته و آنچه در سال گذشته موجب هشدار برای مرمت پل زمان خان شده، ریزش بخشی از کوه بوده که ارتباطی با پایه میانی پل نداشته است، البته این موضوعات هشداری است که تدابیر لازم برای تهیه طرح و مرمت آثار تاریخی اندیشیده شود.

وی ضمن تشکر از نگرانی مردم و اصحاب رسانه در خصوص بناهای تاریخی و فرهنگی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این هشدارها و دل نگرانی ها در راستای تحقق اهداف اداره کل مخصوصاً مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی استفاده کنیم.

ولی زاده گفت: هر گونه اقدام برای مرمت نیازمند انجام مطالعات نهایی شامل مشخص کردن طرح جامع در زمینه آسیب شناسی پل و بستر رودخانه است که باید اطلاعات استخراج، آسیب ها مشخص و سپس اقدامات لازم برای مرمت انجام شود.

به گفته وی، بحث حفاظت اضطراری پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص وزارتخانه، اساتید دانشگاه، پیمانکاران با تجربه در پل های تاریخی و کارشناسان و متخصصان اداره کل و با هماهنگی شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار اداره کل قرار دارد و در حال انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد هستیم.

وی در پایان گفت: براساس ماده 13 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی و قوانین مرتبط با بناهای تاریخی، تهیه مطالعات بر عهده بهره بردار بناهای تاریخی و این اداره کل است و در این رابطه قراردادی به مبلغ 12 میلیارد ریال بابت این مطالعات با دانشگاه اصفهان منعقد شده که در این موضوع جدیت و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

تشریح آخرین وضعیت پایه های پل زمان خان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو