کشف مجموعه بزرگی از سکه های 2000 ساله در یکی از معبدهای پاکستان

منبع: همگردی

3

1402/9/11

15:08


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کشف مجموعه بزرگی از سکه های 2000 ساله در یکی از معبدهای پاکستان صورت گرفت.

باستان شناسانی که در پاکستان مشغول کاوش بودند یک مجموعه بسیار نادر از سکه های مس متعلق به بیش از 2000 سال پیش را در ویرانه های یک پرستشگاه بودایی واقع در «موهن جو دارو» کشف کردند.

گمان می رود این سکه ها و پرستشگاه به دوران «شاهنشاهی کوشانی» متعلق باشد که حکومتی عمدتاً بودایی بود و از حدود قرن دوم پیش از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد بر منطقه حکومت می کرد.

این پرستشگاه در ویرانه های «موهن جو دارو» محوطه ای متعلق به حوالی 2600 پیش از میلاد در جنوب شرقی پارکستان واقع شده است. «موهن جو دارو» که به زبان محلی به معنای «تپه مردگان» است، در حوالی 1800 پیش از میلاد به همراه سایر شهرهای بزرگ تمدن دره سند رها شد.

به گفته باستان شناسان، این پرستشگاه پس از افول «موهن جو دارو» در 1600 سال بعد در بالای این ویرانه های متروکه ساخته شده است.

باستان شناسان مجموعه سکه های باستانی را در جریان یک عملیات مرمت و پس از فروریختن یک دیوار در «موهن جو دارو» کشف کردند. این سکه ها پس از مرمت در یک آزمایشگاه باستان شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سکه هایی که اخیرا کشف شده اند، به دلیل زنگ زدن مس پس از قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ سبز درآمده اند. زنگ زدگی باعث شده است وزن این سکه ها به 5.5 کیلوگرم تبدیل شود.

با این حال برخی از این سکه ها درحالی پیدا شدند که به سایر سکه ها متصل نبودند. احتمالا این مجموعه سکه های متصل به هم از 1000 تا 1500 سکه تشکیل شده است.

روی برخی از این سکه ها تصویر فردی ایستاده نقش بسته است که کارشناسان معتقدند احتمالا یکی از پاشاهان کوشانی را به تصویر می کشد.

این سکه ها نخستین آثار تاریخی محسوب می شوند که از سال 1931 میلادی تاکنون در بقایای این پرستشگاه کشف شده اند. در سال 1931 یک باستان شناس بریتانیایی بیش از 1000 سکه مس را در آن مکان پیدا کرده بود.

کشف مجموعه بزرگی از سکه های 2000 ساله در یکی از معبدهای پاکستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو