محله دروس ؛ محل اقامت تابستانی روس ها! محلی دیپلماتیک در دل تهران!

محله دروس ؛ محل اقامت تابستانی روس ها! محلی دیپلماتیک در دل تهران!


منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/12

07:58


دیپلماتیک‌ترین محله تهران روزگاری روستایی در نزدیکی شمیران بود. محله «دروس» با درختان کهنسال و قنات‌هایی که در آن جاری بود از روستاهای‌آباد و خوش آب و هوای شمال تهران به شمار می‌رفت.با ما همراه باشید تا با این محله آشنا شویم.

دروس کجاست؟


این محله در منطقه 3 شهرداری تهران واقع شده‌است. مرز جنوبی این منطقه بلوار شهرزاد (شیدائی) و مرز شمالی آن کمی بالاتر از خیابان دولت (کلاهدوز) می‌باشد.

خیابان هدایت در تهران

تاریخچه محله روس ها!


اراضی حاصلخیزی که 3 خاندان «مخبرالدوله هدایت»، «احتشام‌السلطنه» و «شیبانی» عمده زمین‌داران آن در دوره قاجار بودند. محله دروس تنها محله تهران است که بیشترین مقر دیپلماتیک را در خود جا داده است؛ از سفارتخانه‌هایی مثل اسپانیا و آرژانتین تا دفتر نمایندگی یونیسف. محله دروس خانه هنرمندانی از دهه 40 مثل ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد را در دل خود دارد. خیابان‌کشی‌های منظم از مهم‌ترین ویژگی‌های این محله است؛ محله‌ای که در دهه‌های گذشته به یکی از گرانقیمت‌ترین محله‌های شهر تهران تبدیل شده است.

تاریخ نشان میدهد که نام قدیمی این محله، گروس بوده و محله‌ی زندگی ارامنه بود.! ارامنه در این ده باصفا کشاورزی می‌کردند. یه نکته‌ی جالب اینه که شواهد باستان‌شناسی ثابت کرده، در حدود 2000 قبل در حوالی دروس افرادی زندگی می‌کردند!

در زمان قاجار، مخبر السطنه هدایت مالک دروس امروزی میشه. خاندان هدایت وقفیات گسترده‌ای مثل مسجد هدایت، بیمارستان هدایت، دبستان هدایت، زمین، مغازه و حمام عمومی رو انجام دادن و بعد از اون کم کم، با وقف املاک بیشتر توسط افراد دیگه محله‌ی دروس امروزی شکل گرفته!

نکته‌ی غم انگیز دروس این است که این محله به دلیل نزدیکی به کارخانه‌ی اسلحه‌سازی در جنگ جهانی دوم، توسط روس‌ها بمباران شد.

در حال حاضر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، دفتر نمایندگی یونسکو و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در محله‌ی دروس قرار داره!

روس ها اینجا زندگی میکردند!


قدیمی‌های محله دروس قصه‌های زیادی درباره نام این محله تعریف می‌کنند؛ از زندگی اهالی قدیمی این محله قبل از شهری شدن بافت دروس می‌گویند و بمباران این محله توسط روس‌ها در جنگ جهانی دوم. «جعفر یزدانی» دبیر شورایاری و از اهالی قدیمی محله دروس می‌گوید: «یکی از دلایلی که برای نامگذاری این محله از آن یاد می‌شود، زندگی و حضور روس‌ها در اینجا بوده. اینجا اقامتگاه تابستانی روس‌ها در دوره قاجار بود و به همین دلیل برخی از جلسات و امور اداری آنها هم در همین محله انجام می‌شد. نقل دیگری هم هست که می‌گوید روس‌ها در جنگ جهانی دوم این دره را بمباران کردند و به همین دلیل به آن دروس می‌گفتند. اینها قصه‌هایی است که از گذشته سینه به سینه به ما نقل شده و نمی‌دانیم کدامیک از آنها صحت دارد.» نزدیکی محدوده دروس به پاسداران(سلطنت‌آباد) و کارخانه اسلحه‌سازی آن، دلیل بمباران شدن این محله در جنگ جهانی دوم بود. هنرمندان زیادی در دهه‌های 30 و 40 در این محله ساکن شدند و همین موضوع باعث شد این محله پاتوقی برای اهل ادب و هنر باشد. گالری گلستان و خانه ابراهیم گلستان یادگاری از این دوران است که این روزها به مدد اداره می‌شود. وجود سفارتخانه‌های متعدد و خانه سفیران و دیپلمات‌ها و مراکز بین‌المللی در این محله، دروس را به دیپلماتیک‌ترین محله تهران تبدیل کرده است.

عکس از بوستان شهرزاد واقع در محله دروس

عکس بوستان شهرزاد در تهران

یادگار قدیمی دروس!


کوچه یخچال و گذر چال‌هرز از قدیمی‌ترین نقاط محله دروس به شمار می‌روند. 2 قنات نصرت و شیبانی آب مورد نیاز این محله و باغ‌هایش را تأمین می‌کردند که هنوز هم در این محله جریان دارند. یکی از اهالی قدیمی شمیران درباره چال‌هرز می‌گوید: «چال‌هرز در مسیر جاده شمیران قرار داشت. دشتی بود که آب قنات‌های دروس به آن می‌رفت و هرزآب‌ها در آن جمع می‌شدند. تجمع هرزآب‌ها باعث شده بود ‌دارودرخت‌ زیادی در این منطقه در نزدیکی خیابان شریعتی کنونی سبز باشند. به همین دلیل چال‌هرز و سایه‌سار درختانش محل خوبی برای استراحت کاروان‌هایی بود که از تهران به شمیران می‌رفتند. کاروان‌ها و مسافران شمیران در چال‌هرز استراحت می‌کردند و نفسی تازه می‌کردند تا بعد دوباره جاده خاکی شمیران را با تپه ماهورهایی که در راه بود پشت سر بگذارند و به شمیران برسند.» بالاتر از چال‌هرز، وقتی که کاروان‌ها به قلهک و دروس می‌رسیدند یخچال قدیمی دروس قرار داشت؛ درست در جایی که امروز کوچه‌ای به همین نام از آن باقی مانده است. دیواره‌های قصور و کاهگلی این یخچال ارتفاعی بیش از 3‌متر داشتند و آب قنات‌های محله به استخر این یخچال سرازیر می‌شد. آب استخر یخچال دروس شب‌های زمستان و پاییزلایه‌لایه یخ می‌بست و روی آن را با کاهگل می‌پوشاندند تا فردا دوباره‌لایه تازه‌ای از آب روی آن یخ ببندد. یخ‌های این یخچال تابستان و بهار کام اهالی دروس و حتی شمیران را خنک می‌کرد

کوچه ای در دروس تهران

خیابان های مهم دروس!


خیابان هدایت، خیابان یار محمدی، خیابان کماسایی، خیابان راستوان(احتشامیه)، خیابان حسینیان، خیابان پاسارگاد و خیابان حجت سوری از مهم‌ترین خیابان‌های دروس تهران هستند. بهترین و معروف‌ترین منطقه‌ی دروس تهران خیابان محسنیان، چیذری و یارمحمدی از بهترین مناطق این محله باصفا هستن.

البته تمامی خیابان‌های دروس سطح بالایی دارند. نکته‌ی جالبی که در خصوص محله‌ی دروس تهران وجود دارد ، شهرسازی اصولی و خیابان کشی درست آنجاست.. دروس از خیابان های عریض و اروپایی طور که به همراه سرسبزی، آرامش رو به همراه دارد، پر است.

آب و هوا!


آب و هوای خوبی داvn. اما روزهایی از سال درگیر مشکل آلودگی میشود! ترافیک زیادی ندارد و کلاً محله‌ی آرامی هست، اما آلودگی مسأله‌ای هست که نمیشه ازش ساده عبور کرد!

دسترسی در دروس!


محله‌ی دروس از نظر دسترسی به وسایل نقلیه‌ی عمومی در سطح خوبی قرار دارد. تاکسی‌های دروس تقریباً به تمام نقاط شهر مسافر میبرند. ایستگاه‌های اتوبوس متعددی در دروس وجود دارد و خط یک مترو که همان تجریش-کهریزک هست.ایستگاه مترو قلهک و ایستگاه مترو شریعتی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محله‌ی آرام هست! ضمن اینکه محله‌ی دروس دسترسی بسیار آسانی به بزرگراه‌های شهید صیاد شیرازی، شهید همت و صدر دارد.

امکانات منطقه دروس!


مراکز خرید دروس: تقاطع خیابان راستوان و سوری مراکز خرید زیادی وجود دارد. مرکز خرید پاسداران، مجتمع سامان و نگین ظفر، مجتمع تجاری خانه سام، مرکز خرید احتشامیه و مرکز خرید نیستان از مراکز خرید محله‌ی دروس تهران است!

مراکز آموزشی دروس: مدارس نغمه‌ی ارشاد، صالحین، سروش، نونا، فرجاد، فتح شاهد، راه شایستگان، نیکان از مراکز آموزشی معتبر اینجاست. دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد واحد جنوب هم در دروس هست. مؤسسه‌ی زبان آلمانی گوته و مراکز آموزش زبان‌های خارجه‌ی دیگه‌ای هم در دروس قرار دارد! مرکز تقویت بنیه‌ی علمی هم در این محله قرار دارد.

مراکز درمانی محدوده دروس: بیمارستان هدایت، مرکز درمانی شیبانی و کلینیک دروس از جمله مراکز درمانی این محله هستند. نکته‌ای که در خصوص مراکز درمانی دروس وجود داره، اینه که تقریباً همه اونا خصوصی هستند.

مساجد و مراکز دینی دروس: مسجد تهرانی و مسجد هدایت از مراکز دینی محله‌ی دروس تهران هستند.

مراکز ورزشی: باشگاه ورزشی دروس، جوان، استخر یاس، مجتمع‌های ورزشی کوثر و امام علی از مراکز ورزشی خوب دروس هستند و مرکز ورزشی دولتی در این محله نیست.

محله دروس و درختان سرسبز

در این مطلب به معرفی یکی از قدیمی ترین و دیپلماتیک ترین محله های تهران پرداختیم.از معایب و مزایای موجود در این محله نیز بحث شد و بطور کامل و باجزئیات با این منطقه آشنا شدیم. امیدواریم لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو