شورای نگهبان دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت را به کاندیداها اعلام کند

منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/14

15:06


ساعدنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر کسی به هر دلیلی ردصلاحیت یا عدم احراز شد، شورای نگهبان باید دلیلی که مدنظر بوده را بنا به درخواست فرد به صورت روشن و شفاف بیان کند.

شورای نگهبان دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت را به کاندیداها اعلام کند

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف در سومین قسمت برنامه «بدون توقف» شبکه سیما درباره اینکه آیا غیر از نمایندگان افراد دیگری بیرون یا داخل مجلس به طرق غیرقانونی در فضای تصویب مصوبات یا در فضای مختلفی دخالت دارند یا خیر، گفت: این بحث را به دو بخش تقسیم می‌کنم؛ یک وقت یک طرح و لایحه‌ای به مجلس می‌آید که در درون و بیرون مجلس موافقین و مخالفینی دارد.

وی افزود: در راستای مردمی‌سازی این فرصت به مردم داده شده که درباره طرح‌ها و لوایح نظر دهند، این یک بحث خیلی خوب و مؤثر است که باعث افزایش دقت می‌شود، اما از یک طرف، خطر هم دارد، یعنی آنجایی که از آن به عنوان مدیریت تضاد منافعی سخن می‌گوییم. بعضی قوانین و طرح‌ها و لوایح منافع افرادی را به خطر می‌اندازد، آیا این افراد تلاش می‌کنند که این طرح تصویب نشوند یا طور دیگری تصویب شوند؟، حتما اینگونه است.

رئیس مجلس درباره اینکه چقدر این موضوع شامل انتصابات می‌شود، اظهار کرد: اگر منظور این است که آیا نمایندگان در انتصابات دخالت می‌کنند یا نمی‌کنند، این را مقام معظم رهبری در دو جلسه ملاقات سالیانه‌ای که نمایندگان محضر ایشان حضور پیدا کردند، خیلی صریح و روشن فرمودند؛ ایشان فرمودند نباید این کار انجام شود یعنی نمایندگان را برحذر داشتند.

رئیس مجلس اضافه کرد: البته دولت با نمایندگان مشورت کند، چون نمایندگان در دسترس‌ترین افراد برای مردم در مشکلاتشان هستند، اگر به یک شهرستان بروید، مردم نماینده مجلس را بیشتر از نماینده دولت، فرماندار و بخشدار بیشتر می‌شناسند و در دسترس‌تر هم هستند، زیرا به هر حال نماینده مردم هستند و کم و زیاد مراجعه می‌کنند، این یک واقعیت است.

قالیباف ادامه داد: رهبر انقلاب به مجموعه فرمانداران، استانداران و مجموعه‌های دولت فرمودند که هیچ مشاوری بهتر از این‌ها نیست که شما در تصمیمات خود با این‌ها مشورت کنید، بله ممکن است بعضا، در مجموع این‌ها یک نظری داشته باشند و پیگیری بعضی کارها را انجام دهند اما من بارها در مجلس به دوستان این امر را متذکر شدم، ما در همان بحث نظارت‌مان اگر در هر رده‌ای، مسئولیتی، کسی کوتاهی و کم‌کاری کند، این حق مجلس است که نظارت و پیگیری کند و اگر بنا به جابه‌جایی نیز است، همان طور که توضیح دادم، از طریق تحقیق و تفحص، استیضاح و سؤال آن کار را انجام دهد، اما اینکه جابه‌جا می‌کنند، بعد بگوییم اگر برداشتید آن فلان شخص را هم جایش بگذار، کار اشتباهی است.

رئیس مجلس همچنین با اشاره تأیید و ردصلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس، گفت: دلایل ردصلاحیت‌ها باید اعلام شود.

قالیباف با بیان اینکه قانون انتخابات برای مجلس بعد از سیاست‌های کلان که درباره انتخابات بود، در مجلس یازدهم تجدیدنظر و قانون ابلاغ و فرصت‌های خوبی در این قانون فراهم شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات که اینجا فراهم شده، همین است که اگر کسی به هر دلیلی ردصلاحیت یا عدم احراز شد، شورای نگهبان باید دلیلی که مدنظر بوده را بنا به درخواست فرد به صورت روشن و شفاف بیان کند که دلیل رد شدن شما چیست، یکی از موضوعات و فرصت‌های خوبی است که در قانون انتخاباتی که اخیرا در اواخر بهار همین امسال تصویب شد، فراهم کرده و این یک فرصت است.

وی همچنین درباره طرح شفافیت گفت: بحث شفافیت در آرا موضوعی است که قبل از ورود به مجلس یازدهم در افکار عمومی در سال 98 در انتخابات، مطرح بود. برخی از نمایندگان این موضوع را جز سیاست‌های خودشان دنبال می کردند. یک تعدادی هم چنین قولی نداده بودند یعنی دوستانی داریم که با این موضوع به عنوان شفافیت آرا در هر موضوعی موافق نیستند؛ این موضوع در همان سال اول و در ابتدای سال 1400 به طور جد در مجلس مطرح شد.

وی با اشاره به روند تصویب قوانین در مجلس گفت: باید قانون آئین نامه داخلی مجلس اصلاح می شد چون در آنجا محدودیت‌هایی برای آرا و شفافیت آرا داریم؛ براساس قانون آئین نامه این موضوع به دو سوم رای حاضرین در جلسه نیاز داشت و معمولا دو سوم رای گرفتن کار سختی است آن هم کاری که این حساسیت را دارد؛ این طرح در نوبت اول را به رای گذاشته شد و تنها سه رای تا دو سوم رای مجلس را کم داشت. هر طرحی که به مجلس می آید و رای نمی آورد تا 6 ماه بعد امکان طرح دوباره آن نیست مگر مسیر دیگری طی کند که قانون مشخص کرده چه تعداد از نمایندگان امضا کنند.

قالیباف با بیان اینکه مجموعا مجلس دنبال بحث شفافیت بود، یادآور شد: نهایتا مجلس بحث شفافیت را برای مجلس و بخشی از موضوعات دیگری که مجلس با آن در ارتباط است، تصویب کرد منتها وقتی لایحه یا طرحی در مجلس تصویب می‌شود به شورای نگهبان برای اعلام نظر ارجاع می شود. ممکن است به مجمع تشخیص هم برود ‌و مجمع روی این موضوع بحث کند. حرف ما در مجلس این بود هر موضوعی که به صورت علنی در صحن مجلس بحث می شود و همه آن را می شنوند و آرای آن هم علنی است این کار انجام می‌شود مانند خودرو که اگر به هر دلیلی شورای نگهبان یا مجمع آن را رد کرد باید آن هم اطلاع رسانی شود و مردم بدانند به این دلیل موضوع خودرو رد شد.

وی‌افزود: البته ما قانون دیگری نیز در حوزه مربوط به داده ها یعنی قانون رعایت داده‌ها داریم که طبقه بندی دارد یعنی دسترسی به اطلاعات آزاد قانونی است. ما هیچ وقت در بحث مربوط به شفافیت آرا نگفتیم که آن‌هایی که محرمانه هستند باید منتشر شود. این حیطه بندی حتما در همه دنیا است و در اینجا نیز وجود دارد و این ها باید رعایت شود.

وی ادامه داد: اخیرا یک جلسه با آقای آیت الله لاریجانی رئیس مجمع داشتیم که مجددا این موضوع در مجمع مجددا بازنگری شده و مجمع رسیدگی کرده است. بخشی از موضوعات در آنجا رد شده و دوباره برگشته که مجلس تجدید نظر کند. توافق شد جلسه کارشناسی بین مجمع و مجلس با هم برگزار شود تا بتواند با هم این موضوع را مشخص‌تر و روشن تر کند.

قالیباف یادآور شد: قریب به یک سال است که این موضوع در حال رفت و برگشت است با این وجود تا وقتی این قانون مسیر خود را طی کند، ما در مجلس به صورت داوطلبانه این کار را انجام می دهیم. همین الان در سایت مجلس بیش از 200 نفر از نمایندگان تمام آرای شان شفاف است پس مجلس یازدهم به قول خود عمل کرده است. بند ت تم جز نفرات اولی بودم که گفتم همه آرای من در سایت مجلس قرار گیرد. هر رایی که هر روز داده می شود در این سایت موجود است. ان شاالله مسیر قانونی خود را هم طی کند که به قانون هم تبدیل شود و بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ این یکی از سختی هایی است که برخی اوقات پیش می آید و این مسیر را باید طی کنیم و پیش ببریم.

وی با اشاره اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: مجلس یازدهم قانون انتخابات مجلس را اصلاح کرد و ابلاغ شد. یکی از موضوعات در این قانون، این است که اگر کسی به هر دلیلی رد یا عدم احراز صلاحیت شد شورای نگهبان باید دلیلی که مدنظر بوده را بنا به درخواست فرد به صورت روشن و شفاف بیان کند که دلیل رد شدن چیست؛ این یک فرصت خوب است.

رییس مجلس پیشگیری را فرصت دیگر فراهم شده در قانون انتخابات برشمرد و توضیح داد: اکنون یک موضوع بسیار ناصواب است که هرچه به آستانه انتخابات نزدیک می‌شویم، گروه‌ها و افراد مختلف و بحث‌های رسانه ای هر حرف دروغ و راستی را به هر شکل که می‌خواهند، می زنند. این از مشکلات جدی است و معمولا این موضوعات و توضیح این موضوعات رشد عظیمی در تراکنش و پخش دارد اما جواب آن ها را خیلی ها نمی شنوند؛ در قانون انتخابات، قوه قضائیه مکلف شده که اگر در فضای مجازی و در هر شبکه اطلاع رسانی به هر شکلی از انتشار اطلاعات غلط و تخریب پیشگیری کند. البته توضیح خواستن، انتقاد کردن، پاسخگوگری و مطالبه‌گری از موضوعات جدی زمان انتخابات است و باید این بحث‌ها خیلی روشن و شفاف باشد.

وی افزود: پاسخگویی نسبت به این موضوعات باشد ما منکر این موضوعات نیستیم و قانون فرصت این را هم داده که بخشی از امکانات و ظرفیت‌هایی مانند سالن و امکاناتی که حتی بخش‌های دولتی دارند، در اختیار کاندیداها قرار گیرد. اولین بار است که در خود صدا و سیما این فرصت داده شده که از ظرفیت صداوسیما در استان ها و شهرستان ها استفاده شود تا هزینه‌های تبلیغاتی به حداقل برسد و افراد بتوانند صحبت کنند.

رییس مجلس اضافه کرد: درباره برخی اظهارنظرها در حوزه خالص‌سازی هم باید گفت که ممکن است یک فرد یا یک مجموعه‌ای، سلیقه ی و نظراتی داشته باشند. من خودم در جریان و مطلع هستم و با رئیس‌جمهور از قبل از انقلاب در مشهد آشنا هستم و یکدیگر را می‌شناسیم. اینکه رئیس جمهو نسبت به این موضوع حمایت کند یا سکوت کند من این را رد می‌کنم واقعا چنین چیزی نیست که ایشان بخواهد از این نگاه دنبال کند. خودم هم به عنوان یک نماینده مردم و یک شهروند حتما نمی‌پسندم.

قالیباف اظهار کرد: وقتی حرف از فرهنگ حزب اللهی و انقلابی می‌زنیم، نباید بسته باشیم و بگوییم یک طیف و گروه خاص؛ مملکت برای همه است. همه سلایق بیایند و این‌ها را دنبال کنید. در انتخابات بنا است با یکدیگر رقابت کرده و دنبال کنیم، بنا نیست یک وقتی اینجا با جمهوری اسلامی مبارزه کنیم. قوانین و ضوابط مشخص است اما اگر فردی طبق قانون چارچوب‌ها را رعایت نکند شورای نگهبان باید دلیل این موضوع را هم بیان کند ما هم به عنوان مجلس برای نظارت بر قانون اساسی حتما رعایت اجرای قانون انتخابات را با دقت دنبال کردیم و خواهیم کرد.

وی درباره موضوع اختلافات بین دولت و مجلس گفت: واقعا امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد و ما همیشه امیدواریم. البته همیشه بر این نکته تاکید کردم که همکاری و همدلی کفایت نمی‌کند و باید منجر به هم‌افزایی شود که بتوانیم آثار آن را در زندگی مردم در بخش‌های مختلف چه بحث‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و آرامش دیده شود. اما آیا در جاهایی هست که اختلاف نظر نداریم، این امر خیلی طبیعی است. ممکن است در خیلی از موضوعات نظرات متفاوت داشته باشیم اما حتما در نهایت به جمع بندی می‌رسیم و دنبال می کنیم و واقعا ما خودمان را در یک جبهه، جبهه انقلاب می‌دانیم و یک اهداف مشترک دولت و مجلس مخصوصا در این حوزه ها که باید با یکدیگر کار دارند همدلی و همراهی کاملا وجود دارد و واقعا مشکلی نیست. در کلان موضوع و در هدف گذاری ها هیچ اختلافی نیست و این همدلی و همراهی وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو