انشا درباره تضاد معنایی خشکی و دریا

منبع: دانش‌چی

1

1402/9/15

12:52


انشا ادبی در مورد تضاد معنایی خشکی و دریا

انشا درباره تضاد معنایی خشکی و دریا

انشا درباره تضاد معنایی خشکی و دریا به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی خشکی و دریا

خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند بیشترین شبکه تلویزیونی که نگاه می‌کنند شبکه پویا است. و من فکر می‌کنم من تنها بچه‌ای باشم که در خانه، تلویزیون‌شان فقط شبکه مستند را نشان می‌دهد. پدربزرگم آن‌قدر به این شبکه نگاه می‌کند که دیگر کنترل تلویزیون هم با ما قهر کرده است زیرا برای تغییر کانال‌ها هیچ  استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم. البته من از این شرایط ناراضی نیستم چون با نگاه کردن به  برنامه‌های مستند چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. امروز عصر یک برنامه درباره زمین در حال پخش بود که براساس گفته‌های فضانوردان و عکس‌های ماهواره‌ای که از زمین گرفته شده است اگر از فضا به این سومین سیاره منظومه شمسی یعنی کره زمین نگاه کنیم، می‌توان جنگل‌ها، یخ‌های قطبی، و خشکی و کویر را دید. اما بیش‌تر از همه این‌ها آن چیزی که زیاد به چشم می‌خورد، دریاها هستند و چون بیشتر سطح کره زمین را آب فرا گرفته است به آن سیاره آبی هم گفته می‌شود.

همه ما با اقیانوس‌ها و دریاها آشنا هستیم و از اهمیت آن‌ها بر روی کره زمین آگاه می‌باشیم. برای مسافرت به کنار دریا می‌رویم و کنار ساحل از شنیدن صدای دریا لذت می‌بریم، و با دیدن موج‌های دریا هیجان زده می‌شویم. اما انگار این‌ها همه فایده‌های دریا برای ما نبودند. با گوش دادن به آن برنامه یاد گرفتم که از دریا می‌توان نفت و مواد معدنی استخراج کرد. و برای حمل و نقل کالا و تجارت و مسافرت با کشتی‌ها از دریا استفاده کرد. دریا هم چنین یک منبع مهم مواد غذایی مانند ماهی و میگو می‌باشد. همچنین برای تولید برق و مواد دارویی از دریاها بهره می‌بریم.

بعد از تمام شدن برنامه با خودم فکر کردم وقتی دریا اینقدر مفید است آیا خشکی‌ها هم برای ما مفید هستند. اگر به جای کویر هم ما دریا داشتیم بهتر نبود. فردای آن روز که به مدرسه رفتم درباره این موضوع از معلم خود سوال کردم و ایشان جوابی به من داد که تا به حال به آن فکر نکرده بودم. خشکی‌ها و حتی کویر هدیه خداوند برای ما انسان‌ها است. در این مناطق گیاهان دارویی خاصی رشد می‌کنند که ما به غیر از این نوع خاک جای دیگری نمی‌توانیم آنها را پرورش دهیم. پرورش شتر، استخراج مواد معدنی و نمک یکی دیگر از نعمت‌های کویر برای ماست.

در واقع دریا و خشکی وابسته به یکدیگر می‌باشند. حتی بعضی از خشکی‌ها قبلاً دریا بوده‌اند که به مرور زمان با بخار شدن آب دریا توسط گرمای خورشید به خشکی تبدیل شده‌اند. معتدل کردن هوای زمین به دریا و خشکی ربط دارد. بخاراتی که از دریا برمی‌خیزد باعث تشکیل ابر می‌شود و این ابرها به سوی زمین‌های خشک و تشنه می‌روند و در آنجا به صورت باران دوباره بر روی خشکی سرازیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مریم پور حسن

ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو