آشنایی با انواع رینگ اسپرت خودرو

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/16

12:27


یکی از نکاتی که در راهنمای خرید رینگ اسپرت به آن توجه می شود، انتخاب نوع مناسب از بین انواع رینگ اسپرت است. دو نوع رینگ برای ماشین ها وجود دارد؛ رینگ اسپرت آلیاژی و رینگ اسپرت فولادی که در ادامه این مطلب از ساعد نیوز به معهرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

اولین کارایی که با شنیدن نام رینگ اسپرت به ذهن می رسد، به وجود آوردن ظاهری زیبا برای چرخ های خودرو و در نهایت زیباسازی نمای خودرو است. در حالی که این ویژگی ساده ترین کاربرد و خصوصیتی است که می توان برای این قسمت مهم از خودرو در نظر گرفت. رینگ ماشین مثل یک رابط عمل می کنند، رابطی که بین لاستیک با چرخ خودرو برای بهره وری بهتر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرخ های خودرو که لاستیک و رینگ بخشی از آن محسوب می شوند، بعد از سیستم تعلیق خودرو اجزایی از خودرو هستند که وزن ماشین و سرنشینان آن را تحمل می کنند. به این ترتیب، آشنایی با انواع رینگ اسپرت برای تهیه مناسب ترین نوع آن بسیار ضروری است.

انواع رینگ اسپرت خودرو

به طور کلی رینگ‌های اتومبیل در سه نوع فولادی، آلیاژ آلومینیومی و کربنی تولید می‌شوند که جنس فولادی آن همان رینگ‌های استاندارد و فابریک تمامی اتومبیل‌ها است. رینگ آلومینیومی به عنوان رایج‌ترین جنس رینگ‌های اسپرت خودرو شناخته می‌شود که دارای کیفیت بالایی بوده و در صورت استفاده صحیح می‌تواند عملکرد فنی خودروی شما را بهبود بخشد.

جنس کربنی رینگ اسپرت نیز از جمله رینگ‌های گران قیمت هستند که معمولا بر روی خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار سبک هستند. اما سوال اصلی اینجاست که کدام رینگ بهتر است و کارایی بیشتری دارد؟ رینگ فولادی یا رینگ آلومینیومی اسپرت؟در این قسمت به معرفی ویژگی‌های رینگ اسپرت آلیاژ آلومینیومی و فولادی می‌پردازیم و شما را با قابلیت‌های این دو رینگ بیشتر آشنا خواهیم کرد.

رینگ اسپرت آلیاژ آلومینیومی

جنس رینگ‌ اسپرت از آلیاژ آلومینیوم است که دوام و استحکام بالایی دارد و در مدل‌های مختلف و متنوع قالب گیری می‌شود. آلیاژ آلومینیوم وزن بسیار سبکی دارد و نصب آن بر روی تایر اتومبیل موجب افزایش شتاب آن خواهد شد. البته در آلیاژ رینگ‌های اسپرت علاوه بر آلومینیوم از نیکل نیز استفاده می‌شود که درصد نیکل بکار رفته در آنها میزان انعطاف پذیری و شکننده بودنشان را تعیین می‌کند.

اگر درصد نیکل بکار رفته در ساخت آلیاژ رینگ اسپرت از آلومینیوم بیشتر باشد، میزان شکنندگی آلیاژ بیشتر می‌شود و مقاومت آن در مقابل ضربه و آسیب کاهش پیدا می‌کند. اما رینگ‌های اسپرت غالبا مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و به راحتی دچار آسیب نمی‌شوند. رینگ‌های آلیاژی با پوشش‌های آبکاری کروم و جلادهنده تولید می‌شوند که نقش مهمی را در ظاهر و زیبایی آنها ایفا می‌کنند.

رینگ اسپرت آلیاژ آلومینیومی

رینگ فولادی

رینگ فولادی همان رینگ استاندارد و فابریکی است که در کارخانه بر روی اتومبیل‌ها نصب می‌شود و جنس آن نسبت به رینگ اسپرت آلیاژ آلومینیومی، سنگین‌تر بوده اما دارای مقاومت بالاتری است. این نوع رینگ‌ها در برابر آسیب‌هایی همچون ضربات احتمالی و یا ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند و به سادگی دچار آسیب نمی‌شوند و در هنگام شستشو با مواد شوینده نیز دچار تغییر رنگ نخواهند شد. اما ظاهر آنها نسبت به رینگ‌های آلومینیومی کمی زمخت‌تر است و قطعا زیبایی رینگ‌های اسپرت را ندارند. به طور کلی رینگ‌های فولادی به لحاظ شکل ظاهری و عملکردی در سطح قابل قبولی قرار دارند و تعویض آنها چندان ضروری و واجب نیست.

رینگ فولادی

سخن پایانی

اما در پاسخ به این سوال که رینگ فولادی یا آلیاژی خریداری کنیم و یا کدام رینگ بهتر است؟ باید بگوییم که تعویض رینگ امری کاملا سلیقه‌ای و اختیاری است و بسیاری از افراد در درجه اول تنها به دلیل تغییر شکل ظاهری اتومبیل خود اقدام به خرید رینگ اسپرت می‌کنند و شاید از مزایای آن بی خبر باشند. از طرفی دیگر نیز قیمت رینگ‌های اسپرت در مقایسه با رینگ‌های فولادی بسیار گران‌تر است اما تنوع مدل آنها بسیار بالا بوده و هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند برای اتومبیل خود رینگ اسپرت خریداری کند. بنابراین برای انتخاب میان رینگ فولادی یا رینگ آلومینیومی باید اولویت‌های خود و البته مزایا و ویژگی‌های هر یک از انواع رینگ را در نظر داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو