آمریکا مانع آتش بس در غزه شد

منبع: ساعد نیوز

3

1402/9/18

14:25


ساعدنیوز: ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

آمریکا مانع آتش بس در غزه شد

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، ایالات متحده آمریکا دقایقی پیش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

13 عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ساعاتی پیش گزارش داد کشورهای عربی در حال انجام آخرین تلاش‌ها برای همراه کردن آمریکا در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

🔹ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «آمریکا آنجا نیست و به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم- ما می‌خواهیم با شریکان آمریکایی‌مان تعامل کنیم با یگوییم که توقف تجاوزگری‌ها به نفع آمریکا و به نفع صلح جهانی است.»

وزیر خارجه اردن این اظهارات را در کنار وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، مصر، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطینی مطرح کرد.

رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل چهارشنبه هفته پیش گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»

او براین گفت: «آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری خواستار این آتش‌بس هستند.» طبق نتایج یک نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه مورنینگ کانسالت انجام شده 53 درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی گفته‌اند که از برقراری آتش‌بس دائم در غزه حمایت می‌کنند.

حملات شدید رژیم اسرائیل در غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز 7 اکتبر (15 مهرماه) به شهادت بیش از 17 هزار فلسطینی در غزه منجر شده که اکثر آنها غیرنظامی هستند. . این آمارها به ویژه با گسترش عملیات رژیم اسرائیل به منطقه جنوب غزه رو به افزایش هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو