معرفی فیلم دکتر ژیواگو 1965 (Doctor Zhivago) | داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم دکتر ژیواگو 1965 (Doctor Zhivago) | داستان، بازیگران و نمرات


منبع: پلازا

1

1402/9/18

21:53


معرفی فیلم دکتر ژیواگو 1965 (Doctor Zhivago) | داستان، بازیگران و نمرات

فیلم دکتر ژیواگو یکی از فیلم‌هایی است که در سال 1965 منتشر شده بود و پنج جایزه اسکار برنده شد. با ما همراه باشید تا بیشتر با فیلم Doctor Zhivago 1965 آشنا شویم.

ژانر فیلم سینمایی دکتر ژیواگو درام، رمانتیک و جنگی است. این فیلم بر اساس یک رمان با همین عنوان اثر بوریس لئونیدوویچ پاسترناک (Boris Leonidovich Pasternak) و به کارگردانی دیوید لین (David Lean) ساخته شده بود که پیش از این فیلم کارگردانی فیلم Lawrence of Arabia را نیز در سال 1962 بر عهده داشت. مدت زمان فیلم دکتر ژیواگو 3 ساعت و 17 دقیقه است. منتقدان معاصر به آن انتقاد کردند و بیان کردند که در آن تاریخ را کم اهمیت جلوه داده‌اند و به جای آن بیشتر به مضامین عاشقانه تاکید شده است. از جمله بازیگران فیلم سینمایی دکتر ژیواگو می‌توان عمر شریف (Omar Sharif)، جولی کریستی (Julie Christie) و جرالدین چاپلین (Geraldine Chaplin) را نام برد.

در ادامه این مقاله از پلازا به بررسی فیلم Doctor Zhivago 1965 و داستان و بعضی از بازیگران آن می‌پردازیم و بیشتر درباره فیلم دکتر ژیواگو صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب:

داستان فیلم دکتر ژیواگو 

فیلم Doctor Zhivago 1965

به طور خلاصه فیلم سینمایی دکتر ژیواگو درباره زندگی یک پزشک و شاعر روسی به اسم یوری ژیواگو (Yuri Zhivago) است که عاشق لارا می‌شود و در طول جنگ جهانی اول (World War I) و سپس انقلاب اکتبر (October Revolution) سختی‌هایی را تجربه می کند.

هنرپیشه های فیلم سینمایی دکتر ژیواگو

در این بخش از مقاله بیوگرافی تعدادی از بازیگران فیلم دکتر ژیواگو را بررسی می‌کنیم.

عمر شریف در نقش دکتر ژیواگو

فیلم سینمایی دکتر ژیواگو

عمر شریف یک بازیگر مصری بود که در تاریخ 10 آوریل 1932 برابر با 21 فروردین 1311 در اسکندریه متولد شد و در تاریخ 10 جولای 2015 برابر با 19 تیر 1394 در قاهره درگذشت. او برای بازی در نقش کاراکتر یوری ژیواگو در فیلم Doctor Zhivago 1965 برنده یک جایزه گلدن گلوب شده بود. همچنین برای بازی در فیلم دیگری از دیوید لین به اسم Lawrence of Arabia در سال 1962 کاندید دریافت یک جایزه اسکار و برنده دو جایزه گلدن گلوب شده بود.

جولی کریستی در نقش لارا

بررسی فیلم Doctor Zhivago 1965

جولی کریستی یک بازیگر بریتانیایی است که در تاریخ 14 آوریل 1940 برابر با 25 فروردین 1319 متولد شد. او برنده جایزه‌های مختلفی مانند گلدن گلوب، اسکار و بفتا شده بود. او همچنین در فیلم Harry Potter and the Prisoner of Azkaban محصول 2004 حضور داشته است. جولی کریستی در فیلم Doctor Zhivago 1965 در نقش کاراکتر لارا حضور دارد.

جرالدین چاپلین در نقش تونیا

معرفی فیلم دکتر ژیواگو

جرالدین چاپلین بازیگر آمریکایی و دختر چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) است که در تاریخ 31 جولای 1944 برابر با 9 مرداد 1323 در سانتا مونیکا (Santa Monica) در کالیفرنیا (California) متولد شد. او برای بازی در در نقش کاراکتر تونیا در فیلم سینمایی دکتر ژیواگو کاندید دریافت یک جایزه گلدن گلوب شده بود.

بعضی از بازیگران دیگر فیلم دکتر ژیواگو عبارت اند از:

  • الک گینس (Alec Guinness) در نقش یوگرف (Yevgraf)
  •  تام کورتنی (Tom Courtenay) در نقش پاشا (Pasha)
  • شوان مککنا (Siobhan McKenna) در نقش آنا (Anna)

نقد فیلم Doctor Zhivago 1965 و نمرات آن

در این بخش از مقاله به بررسی نمرات فیلم دکتر ژیواگو و نقدهای آن می‌پردازیم. فیلم Doctor Zhivago 1965 در سه سایت‌ معروف امتیازدهی فیلم و سریال یعنی آی‌ام‌دی‌بی، راتن تومیتوز و متاکریتیک، به ترتیب نمره‌های 7.9 از 10، 84 از 100 و 69 از 100 را به دست آورده است. فیلم سینمایی دکتر ژیواگو در سی و هشتمین مراسم جوایز اسکار کاندید دریافت ده جایزه اسکار و برنده پنج تا از آن‌ها شد. این فیلم همچنین در بیست و سومین مراسم جوایز گلدن گلوب برنده پنج جایزه شده بود. تا سال 2022 این فیلم در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در آمریکا و کانادا در رتبه هشتم قرار داشته است. در ادامه می‌توانید خلاصه چند مورد از نقدهایی که درباره فیلم دکتر ژیواگو در سایت متاکریتیک قرار گرفته است بخوانید.

The Hollywood Reporter /  جیمز پاورز: 100

دکتر ژیواگو چیزی بیش از یک فیلم سینمایی استادانه است. این فیلم یک تجربه زندگی است.

Empire / ایان نیثن: 80

داستان‌هایی درباره عشق در دنیایی دیوانه، زیباتر و به طور جامعی حماسی‌تر از این نمی‌شوند.

The Austin Chronicle / مارجوری باومگارتن: 78

این قطعاً یک نمایش خاص است که توسط دیوید لین، پادشاه مدرن فیلم‌های حماسی کارگردانی شده است. این فیلم چیزی است که هر کسی باید حداقل یک بار آن را در زندگی‌اش تجربه کند.

Chicago Reader / دیو کر: 70

هوشمند و زیبا ساخته شده است، اما از مدت طولانی فیلم برای ایجاد تاثیرهای احساسی به خصوص پیچیده استفاده نمی‌کند. این فیلم یک اثر حماسی سطحی است و بیشتر به تماشای نمایش یک فصل کامل Masterpiece Theatre در یک جلسه شباهت دارد.

The New York Times / بوسلی کرودر: 50

و این نقطه ضعف فیلم است. آقای بولت تحولات گسترده انقلاب روسیه را به بدیهیات یک عاشقانه محکوم به نابودی کاهش داده است.

The Guardian / ریچارد راوند: 40

حتی با وجود سختی زیاد اقتباس از چنین رمان طولانی و پیچیده‌ای، نمی‌دانم چگونه این اقتباس بدتر از این می‌توانست انجام شود. این که فیلم به آرامی پیش نمی‌رود و مانند یک خرگوش مرتب شروع به حرکت می‌کند و متوقف می‌شود، این احساس را به وجود می‌آورد که کتاب به طور دلخواه به یک مجموعه از صحنه‌های بدون ربط تقسیم شده است و تلاش می‌کند که یک سازش ناموفق بین عشق و حماسه ایجاد کند.

The New Yorker / پالین کیل: 30

نه ژیواگوی متفکر و نه جریان رخدادها قابل فهم است و بدتر از آن این است که به نظر می‌رسد این دو موضوع ارتباطی به هم ندارند. این فیلم مجلل، قابل احترام و بی‌روح است.

کلام آخر

در این مقاله از پلازا به طور مختصر معرفی فیلم دکتر ژیواگو را انجام دادیم. می‌توانید تریلر فیلم Doctor Zhivago 1965 را تماشا کنید و اگر به فیلم‌های طولانی و رمانتیک علاقه دارید و حس می‌کنید می‌توانید از تماشای این اثر فیلم برای گذراندن اوقات فراغت خود بهره ببرید و می‌خواهید با کاراکترهای دیگر این فیلم آشنا شوید، دانلود فیلم Doctor Zhivago 1965 را شروع کنید. می‌توانید نظرتان در مورد فیلم دکتر ژیواگو را در بخش دیدگاه‌های پلازا با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر برای فیلم مورد علاقه شما در این سایت مقاله وجود ندارد می‌توانید نام آن را در یک کامنت بگویید تا مقاله آن را در سایت قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو