ایران خودرو رکورد تولید رولز رویس و رنو را شکست

منبع: تکراتو

1

1402/9/19

14:57


انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرد که تولید خودروهای سواری در ایران در طول ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، ۸ درصد کاهش یافته است. با این حال، ایران در این مدت بیشتر از کشورهای صنعتی مانند فرانسه و انگلیس خودرو تولید کرده است. انجمن بیان کرد که کل تولید جهانی خودروهای سواری در این مدت ۵۵…

ایران خودرو رکورد تولید رولز رویس و رنو را شکست

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرد که تولید خودروهای سواری در ایران در طول ۹ ماهه سال ۲۰۲۳، ۸ درصد کاهش یافته است. با این حال، ایران در این مدت بیشتر از کشورهای صنعتی مانند فرانسه و انگلیس خودرو تولید کرده است. انجمن بیان کرد که کل تولید جهانی خودروهای سواری در این مدت ۵۵ میلیون و ۱۳۴ هزار دستگاه بوده است.

تولید خودروهای سواری در سراسر جهان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، با رشد تقریباً ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در طی ۹ ماهه سال گذشته، تعداد ۵۰ میلیون و ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو سواری در سراسر جهان تولید شده بود. این اتحادیه صنایع اتومبیل اروپا، از کاهش در تولید خودروهای سواری در ایران در طول نه ماهه ابتدایی امسال خبر داده است.

در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال گذشته، ایران موفق به تولید ۹۱۱ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودرو سواری شده بود. اما در مدت مشابه امسال، تولید خودروهای سواری در ایران با کاهش ۸ درصدی مواجه شده و به ۸۳۷ هزار و ۳۱۱ دستگاه رسیده است. بر اساس گزارش، ایران سهم ۱.۵ درصدی از کل تولید خودروهای سواری در جهان را در ۹ ماهه امسال داشته است.

بیشتر بخوانید: فعالیت سایپا در روسیه به حالت تعلیق درآمد؛ ناکامی سایپا در صادرات خودرو به روسیه

با کاهش تولید خودرو در ایران، این کشور همچنان مقدار بیشتری خودرو سواری تولید می‌کند نسبت به بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر. در طول نه ماه ابتدای سال جاری، تولید خودرو سواری در ایران بیشتر از کشورهای مثل انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند و ایتالیا بوده است. میزان تولید خودرو در ایران بیشتر از دو برابر ایتالیا بوده و همچنین بیشتر از ۷۲۰ هزار دستگاه در فرانسه و ۶۵۷ هزار دستگاه در انگلیس تولید شده است.

ایران خودرو رکورد تولید رولز رویس و رنو را شکست

تا آخر سپتامبر امسال، چین بزرگترین تولیدکننده خودروهای سواری جهان بوده است. آنها در این مدت 17 میلیون و 537 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند و سهمی حدود 32 درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده‌اند. تولید خودروها در چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 5 درصد رشد داشته است.

اما در رتبه‌های دیگر، آمریکا با تولید 5 میلیون و 848 هزار دستگاه خودرو سواری در رتبه دوم قرار دارد و ژاپن با 5 میلیون و 632 هزار دستگاه در رتبه سوم قرار دارد. تولید خودرو در آمریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته و تولید در ژاپن با 18 درصد رشد مواجه شده است.

روسیه در حال مواجهه با تحریم‌های غرب به دلیل جنگ اوکراین است. تولید خودروهای سواری در این کشور نهlyک در سال گذشته با افت ۶۶ درصدی روبرو شد و در ۹ ماهه امسال نیز افت ۹ درصدی داشته است. تولید خودرو سواری در این دوره به ۳۱۲ هزار دستگاه بالغ شده است.

تعداد خودروهای سواری تولید شده در برخی کشورها در 9 ماهه سال 2023 به شرح زیر است: ترکیه با 684 هزار دستگاه، هند با 3 میلیون و 557 هزار دستگاه، کره جنوبی با 2 میلیون و 934 هزار دستگاه، اندونزی با 865 هزار دستگاه، آلمان با 2 میلیون و 973 هزار دستگاه، ایتالیا با 412 هزار دستگاه، سوئد با 218 هزار دستگاه و بلژیک با 213 هزار دستگاه.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی تولید خودروهای سواری در ایران چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو